Ik zou graag wat feedback krijgen...
Eerst een stel gegevens (er zullen uitzonderingen zijn uiteraard, graag even vermelden want ik ben er wel benieuwd naar, maar dit zijn mijn persoonlijke bevindingen)
- Een safety over 2 frontlijnen geeft vaak geen volledige depower (zeker bij m'n Element niet, komt neer op depower strap aantrekken en bar loslaten, meer niet, dus safety trekken omdat de wind te veel wordt heb je niet veel aan)
- Een safety over 1 frontlijn geeft volledige depower maar geeft ook lijnenspaghetti en lijnen om je kite, resetten niet altijd mogelijk
- Safety over 1 frontlijn elimineert de swivel boven de bar, tenzij je het systeem van Naish of Slingshot hebt, groot nadeel in mijn ogen is dat de lijn nog wel eens wilt blijven steken door die bocht in de swivel. Heb het al eens zien gebeuren.
- Safety over 5th lijn geeft het risico dat de lijn om de kite heen kan gaan, ik zie dat meer als een oplossing voor C-kites
Met al die dingen in het achterhoofd kwam ik op het idee om een barmod te maken met een extra QR ingebouwd in de leash.
In grote lijnen is het idee als volgt:
- Bij een normale QR vlagt de kite over de 2 frontlijnen via een mini 5th
- Mocht dat niet voldoende zijn om wat voor reden dan ook is er een 2e mini 5th die door de swivel gaat (Mutiny swivel, met een gat in het midden, maar zonder hett SS/Naish systeem) en een paar meter verder aan een stopperbal zit op 1 frontlijn
- Beide 5th's zitten aan de ring onder de chicken loop, maar de 2-frontlijn 5th zit met een klittenband oid vast, eigenlijk een mini QR
- Deze mini QR is te activeren door een extra lijn die door de safetyleash gewoven is
- Deze lijn zal altijd strak staan mocht je in een situatie komen dat je op 1 lijn wilt vlaggen.
Voordelen:
- Geen lijnenspaghetti en lijnen om de kite als het niet nodig is
- Werkende swivel boven de bar
- Als de safetylijn breekt, heb je de andere nog
Nadelen:
Tja daar maak ik dit topic eigenlijk voor. Ik vind de benodigde onderdelen te duur om maar wat te gaan experimenteren als het bij voorbaat een stom idee is.
Oke het systeem lijkt in de eerste instantie ingewikkeld, maar in feite is het niks anders dan een combinatie van 2 systemen, met de optie op 1 van die systemen te ontkoppelen. De kans dat het systeem gaat knellen oid lijkt me verwaarloosbaar, er zitten geen knopen op knelpunten. Slechts een extra safetylijn.
Foto ter verduidelijking:
Thnx voor de feedback