Custom bar idee, dubbele safety, maar doen of niet?

Faxie

Logs: 0 | 7 uur
Mei 07, 2013, 20:57:16
edit2Rapporteer  
Ik zou graag wat feedback krijgen...

Eerst een stel gegevens (er zullen uitzonderingen zijn uiteraard, graag even vermelden want ik ben er wel benieuwd naar, maar dit zijn mijn persoonlijke bevindingen)

- Een safety over 2 frontlijnen geeft vaak geen volledige depower (zeker bij m'n Element niet, komt neer op depower strap aantrekken en bar loslaten, meer niet, dus safety trekken omdat de wind te veel wordt heb je niet veel aan)
- Een safety over 1 frontlijn geeft volledige depower maar geeft ook lijnenspaghetti en lijnen om je kite, resetten niet altijd mogelijk
- Safety over 1 frontlijn elimineert de swivel boven de bar, tenzij je het systeem van Naish of Slingshot hebt, groot nadeel in mijn ogen is dat de lijn nog wel eens wilt blijven steken door die bocht in de swivel. Heb het al eens zien gebeuren.
- Safety over 5th lijn geeft het risico dat de lijn om de kite heen kan gaan, ik zie dat meer als een oplossing voor C-kites

Met al die dingen in het achterhoofd kwam ik op het idee om een barmod te maken met een extra QR ingebouwd in de leash.

In grote lijnen is het idee als volgt:

- Bij een normale QR vlagt de kite over de 2 frontlijnen via een mini 5th
- Mocht dat niet voldoende zijn om wat voor reden dan ook is er een 2e mini 5th die door de swivel gaat (Mutiny swivel, met een gat in het midden, maar zonder hett SS/Naish systeem) en een paar meter verder aan een stopperbal zit op 1 frontlijn
- Beide 5th's zitten aan de ring onder de chicken loop, maar de 2-frontlijn 5th zit met een klittenband oid vast, eigenlijk een mini QR
- Deze mini QR is te activeren door een extra lijn die door de safetyleash gewoven is
- Deze lijn zal altijd strak staan mocht je in een situatie komen dat je op 1 lijn wilt vlaggen.

Voordelen:

- Geen lijnenspaghetti en lijnen om de kite als het niet nodig is
- Werkende swivel boven de bar
- Als de safetylijn breekt, heb je de andere nog

Nadelen:

Tja daar maak ik dit topic eigenlijk voor. Ik vind de benodigde onderdelen te duur om maar wat te gaan experimenteren als het bij voorbaat een stom idee is.

Oke het systeem lijkt in de eerste instantie ingewikkeld, maar in feite is het niks anders dan een combinatie van 2 systemen, met de optie op 1 van die systemen te ontkoppelen. De kans dat het systeem gaat knellen oid lijkt me verwaarloosbaar, er zitten geen knopen op knelpunten. Slechts een extra safetylijn.

Foto ter verduidelijking:

Thnx voor de feedback  ThumpsUp
Morres

Antwoord #1 Mei 07, 2013, 21:11:11
edit2Rapporteer  
ik heb nooit spaghetti als ik release op 1 frontlijn.
HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Mei 07, 2013, 21:18:49
edit2Rapporteer  
Interessant topic om te volgen.
Mijn set flagt op 1 van de powerlijnen. Als je je safety trekt iets spagetti, maar vrij snel weer uit de knoop.
Aan de andere kant, hoe vaak trek je je safety ?
Faxie

Antwoord #3 Mei 07, 2013, 21:29:07
edit2Rapporteer  

Ik moest afgelopen zaterdag de flag-it lijn vastpakken vanwege inverten. Gigantische spaghetti gehad...

Mijn set flagt op 1 van de powerlijnen. Als je je safety trekt iets spagetti, maar vrij snel weer uit de knoop.

Niet heel vaak, maar het idee om een keus te hebben welke safety je gebruikt spreekt me wel aan. En de kans dat je voor verrassingen komt te staan bij het trekken van de QR is toch kleiner denk ik.
KappuhH

Antwoord #4 Mei 07, 2013, 21:33:15
edit2Rapporteer  
Hmm, vind 1 mini 5th al irritant, laat staan 2. En als je uiteindelijk alles los moet/wilt gooien trek je dus 3 safeties?
Faxie

Antwoord #5 Mei 07, 2013, 22:01:55
edit2Rapporteer  
Hmm, vind 1 mini 5th al irritant, laat staan 2. En als je uiteindelijk alles los moet/wilt gooien trek je dus 3 safeties?

Hoeft niet perse. Je kunt je leash altijd losgooien natuurlijk.

Of de 2e 5th irritant gaat zijn weet ik nog niet... maar ik vind een dubbele main depower ook vervelend. Die gaat door een PU tube vervangen worden.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Mei 07, 2013, 22:15:20
edit2Rapporteer  
Weg met die dubbele driedubelle vierdubbelle lijnen door je bar! 1 is genoeg.
geloof68

Antwoord #7 Mei 07, 2013, 22:56:59
edit2Rapporteer  
Zit er een balletje op je lijn waarop tie vlagt? Dat balletje houdt je bar ver van je kite en dus geen lijnen in de knoop. Als er geen balletje aanzit, zou dat balletje een hele simpele oplossing zijn van jouw probleem.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Mei 08, 2013, 00:58:32
edit2Rapporteer  
Weg met die dubbele driedubelle vierdubbelle lijnen door je bar! 1 is genoeg.

ThumpsUp
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Mei 08, 2013, 06:42:15
edit2Rapporteer  
Waarom zou je überhaupt zoiets willen maken, gebruik jij je safety zo vaak dan?
ica84

Geen avatar

Antwoord #10 Mei 08, 2013, 09:06:19
edit2Rapporteer  

Ik moest afgelopen zaterdag de flag-it lijn vastpakken vanwege inverten. Gigantische spaghetti gehad...

Niet heel vaak, maar het idee om een keus te hebben welke safety je gebruikt spreekt me wel aan. En de kans dat je voor verrassingen komt te staan bij het trekken van de QR is toch kleiner denk ik.

"het het idee om een keuze te hebben" in een "nood" situatie  Huh schater Huh
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Mei 08, 2013, 09:20:01
edit2Rapporteer  

geloof me, in een noodsituatie waar je weinig tijd hebt wil jij niet voor keuzes komen te staan... dan maak je vaak de verkeerde
ica84

Geen avatar

Antwoord #12 Mei 08, 2013, 09:53:51
edit2Rapporteer  
Eagle dat bedoel ik te zeggen
Lude

Antwoord #13 Mei 08, 2013, 10:20:50
edit2Rapporteer  
Dit zou ik niets vinden. Mijn kite trekt echt veel te hard aan 2 lijnen, helemaal als de toming omgeslagen zit. Als je dan 2x moet trekken en hij loopt ben ik al 100m verder.

Een idee waar ik wel mee speelde: ivm uithaken zet ik de leash altijd op suicide
http://www.kitefinder.com/site/uploads/files/zeeko_bar_2012.png
Het grote ringetje dus om de chickenloop heen. Nadeel is als je bar uit je handen schiet, je niet bij je chickenloop kan om op de mini5th te releasen.

Als je nu een leash maakt die twee touwtjes heeft, eentje die naar de chickenloop gaat, en eentje die naar je mini 5th gaat.
Vervolgens gebruik je het systeem van Best:
http://aerialkiteboarding.com/wp-content/uploads/2011/12/Best-V2-handlepass-leash.jpg
Waarbij je twee buisjes over elkaar plaatst. Eerste buisje trekken, betekend van suicide naar mini-5th, tweede buisje betekend alles los.

Wel veel gedoe terwijl je hem toch bijna nooit nodig hebt..
Faxie

Antwoord #14 Mei 08, 2013, 16:11:25
edit2Rapporteer  
Zit er een balletje op je lijn waarop tie vlagt? Dat balletje houdt je bar ver van je kite en dus geen lijnen in de knoop. Als er geen balletje aanzit, zou dat balletje een hele simpele oplossing zijn van jouw probleem.

Geen balletje nee. Maar de 1-lijns safety zit aan de swivel, dus moet je of daar je mini 5th aan vastmaken of je leash. Dus geen swivelfunctie meer.

En met zo'n balletje blijft het lastig om de safety weer in het water terug te zetten

Waarom zou je überhaupt zoiets willen maken, gebruik jij je safety zo vaak dan?

Experimenteren. Doe jij toch ook?

En gebruik m'n safety niet vaak, maar soms nodig na een invert om de problemen voor te zijn.

Maar als ik m'n normale 2 lijns safety moet gebruiken omdat er vlagen komen die niet te houden zijn, gaat dat niet veel uitmaken. Dan zou ik de kite los moeten gooien.

Je trekt je safety niet altijd in een noodsituatie, maar vaak om die situatie juist voor te zijn. En in dat soort situaties kan het handig zijn om niet gelijk een lijnenspaghetti te hebben ja.

geloof me, in een noodsituatie waar je weinig tijd hebt wil jij niet voor keuzes komen te staan... dan maak je vaak de verkeerde

De modificatie geeft me tenminste meer mogelijkheden dan of 2lijns-flag of releasen. Dus ga er sowieso niet op achteruit.

Dit zou ik niets vinden. Mijn kite trekt echt veel te hard aan 2 lijnen, helemaal als de toming omgeslagen zit. Als je dan 2x moet trekken en hij loopt ben ik al 100m verder.

Een idee waar ik wel mee speelde: ivm uithaken zet ik de leash altijd op suicide
https://www.kitefinder.com/site/uploads/files/zeeko_bar_2012.png
Het grote ringetje dus om de chickenloop heen. Nadeel is als je bar uit je handen schiet, je niet bij je chickenloop kan om op de mini5th te releasen.

Als je nu een leash maakt die twee touwtjes heeft, eentje die naar de chickenloop gaat, en eentje die naar je mini 5th gaat.
Vervolgens gebruik je het systeem van Best:
https://aerialkiteboarding.com/wp-content/uploads/2011/12/Best-V2-handlepass-leash.jpg
Waarbij je twee buisjes over elkaar plaatst. Eerste buisje trekken, betekend van suicide naar mini-5th, tweede buisje betekend alles los.

Wel veel gedoe terwijl je hem toch bijna nooit nodig hebt..

Dat is ongeveer waar ik naartoe wil werken. Alleen de standaard safety is al een soort suicide, maar dan met max depower.

Kan je iets duidelijker zijn met dat systeem van Best? Op de foto zie ik niets bijzonders eigenljik...

En ja veel gedoe, maar dat maakt het leuk Smiley
Lude

Antwoord #15 Mei 08, 2013, 16:20:52
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=m_L8Z3aCCvE

Hier zie je hoe het werkt. super simpel.
Ocean-Limbo

Antwoord #16 Mei 08, 2013, 18:08:45
edit2Rapporteer  
stelling: aanpassingen maken = vaak complexer maken = vaak kwetsbaarder maken = grotere kans op wet van Murphy

voorbeeld: ik ken iemand, zijn naam is me even ontschoten ..  Roll Eyes ...die aan van alles en nog wat modificaties maakt. Je ziet hem dus ook altijd op het strand klooien aan zijn spullen omdat er altijd wel iets is losgegaan of gebroken is ....

resultaat: zijn gear verslechtert in kwaliteit, hij verliest vaartijd door geklooi op strand en zijn materiaal wordt minder betrouwbaar (=gevaarlijker) .....

ik zou het dus niet doen ....
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #17 Mei 08, 2013, 18:26:22
edit2Rapporteer  
De leash uit het filmpje van Lude wordt ook gebruikt door Slingshot. De Switch-adviseur goed m aan de lijn achterop zijn harnass. Aaron Hadlow heeft een tijdje terug uitgelegd in een filmpje dat dat niet zo verstandig is. Als je op je rug door een loopende kite meegesleurd wordt, is releasen echt onmogelijk.
Faxie

Antwoord #18 Mei 08, 2013, 19:07:29
edit2Rapporteer  

Ow oke, een gewone leash dus.

Ik dacht uit je verhaal op te maken dat er een extra lijn door ging oid....
Lude

Antwoord #19 Mei 08, 2013, 19:12:38
edit2Rapporteer  
Ja dat zou je zelf moeten maken natuurlijk, dat is het hele idee Smiley
Walt0r

Antwoord #20 Mei 08, 2013, 19:13:43
edit2Rapporteer  

hee kwam laast een gast tegen die had moeten releasen waarbij dat ijzeren clipje van leash, wat normaal in het kokertje zit, door zijn hand is gegaan... zag er lelijk uit, bij losgooien gelijk loslaten!
naja, dat soort wonden zijn minder erg dan een hersentrauma...
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #21 Mei 08, 2013, 20:12:53
edit2Rapporteer  
dat soort wonden zijn juist verschrikkelijk - in termen van dat je als ontwerper onwijs uit moet kijken wat je zo dicht bij je vingers met zovel energie rond laat zwiepen. Het is een keuze, en precies de reden waarom de OR chickenloop met een bandje met een stukje zeillat er in werkt. Doet nog verotte pijn als je het tegen je tengel krijgt maar gaat niet door de huid heen.

Het is toch een beetje het euvel waar veel barren nog steeds aan leiden: de uitvoering is door de schaalvergroting (en de bereidheid van de Aziatische fabrikanten om voor kleine oplages al massaproductie technieken toe passen) steeds fraaier geworden, de origine vertoont nog veel te veel keukentafel ad hoc "we don't fix what's not broken" systematiek. Hierdoor worden barren steeds rommeliger, met meer mogelijkheden om te falen.

Ik noem:
> niet werkende swivels
> immense slijtage aan lijnen en trim systemen
> stom faalgedrag: als een trim systeem faalt schiet de bar als extraatje in de max-power stand
> opdraaiende leash (al of niet om de chickenloop heen)
> mini 5th lijnen die bij eerste gebruik meteen breken
> harde en scherpe punten aan bareindes
> overtollige safety systemen met potentieel om je dag (of erger) te verkloten (OSH iemand?)
> omgekeerde ergonomie (ribbels en bobbels op barren)
> complete afwezigheid van standaardisering (behalve AFNOR)
> galvanische corrosie (bv. alu op rvs in zeewater)
moet ik doorgaan?

Wat wel goed voor elkaar is zijn de kleurtjes, printjes en bling bling. Sommige merken jatten een variatie nr. zoveel op de standaard rommel bij elkaar en maken vervolgens een glorieuze promo video alsof ze zojuist een van God gegeven volledig redesign hebben gebaard.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.