Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Mee eens, alleen zal er dan wel een verdeling moeten komen tussen spots voor beginners en de rest. Nu is er nog iets van sociale controle op de spots, wanneer bekend word dat je overal terecht kunt heb je dat niet meer.
Ik denk dat je zoiets alleen voor elkaar krijgt als er iets van een vaarbewijs komt en dat de beginners dan op een aantal beginners spots kunnen oefenen voordat ze overal mogen komen. Als je al het bpr water vrijgesteld krijgt zit je ook met vaarroutes etc waar toch echt van belang is dat je een zekere kennis van de situatie en regelgeving nodig hebt die 99% van de huidige kiterd niet heeft of niet interesseert.
Om de vergelijking met windsurfers te maken: beginnende windsurfers kunnen hooguit wat afdrijven en hebben altijd een drijvend object in de buurt terwijl een fout bij kitesurfen kan resulteren in een enkeltje flatgebouw om maar een extreem voorbeeld te noemen.
|
|
|
Idefixe
|
Het verbod kitesurfen in het BPR is al lang niet meer HET probleem voor het kitesurfen. Het algemene verbod is misschien te rigoureus en zou meer in de buurt van de regels voor het windsurfen moeten komen. Vergeet niet dat ook het windsurfen via het BPR aan regels is vastgelegd: verboden in havens enz. Het is mijn ervaring dat RWS ( de bevoegde autoriteit voor het afgeven van een ontheffing verbod kitesurfen ) met deze ontheffingen zeer realistisch omgaat. Overigens is er onlangs een wijzigingsbesluit BPR geweest ( Ja, de wijziging waarin het verbod voor de Kite tender ook is opgenomen) Dit was dus een uitgelezen kans om iets met dat BPR gebeuren te doen. Helaas heeft niemand dat opgepakt. Een gemiste kans........ De Kite tender zomaar gelijk te stellen met een kitesurfer is overigens van de zotte. Ja een Kite tender maakt ook gebruik van een vlieger maar het gedrag en eigenschappen op het water zijn totaal anders dan die van een kitesurfer. Gaan we kijken naar ECHT beperkende factoren voor het kitesurfen dan noem ik in eerste instantie het hele Natura 2000 proces. Zonder deze hele materie in 1 keer af te schieten ben ik er wel van overtuigd dat er hier nog heel veel kan veranderen. En dan hoef je die hele materie echt niet meteen overboord te gooien. Ik ben er van overtuigd dat het Kitesurfen heel goed samen kan gaan met een goed natuurbeheer. Daarbij verkrijg je bij een goed gemotiveerd en onderbouwd Natuurbeschermingsbeleid met een veel groter maatschappelijk draagvlak. Dat laatste is denk ik een echte must als je echt wat voor de natuur wilt betekenen. ( met alleen handhaving ga je het sowieso nooit redden en vwb draagvlak natuurbeheer: kijk naar de tendens met betrekking tot de locaties Slufter / Oostvoorne) Voor de realisatie van 1 en ander heb ik wel wat ideeën....... Het is ook jammer dat er binnen de kitesurfwereld over het algemeen erg weinig kennis van het hele Natura 2000 proces zelf is. Neem daarbij de ( naar mijn mening ) lang niet altijd realistische beoordeling van het kitesurfen en je hebt zoals nu gewoon een hele negatieve basis waar zowel de sport als het Natuurbeheer absoluut niet bij gebaat zijn. Een vaarbewijs ben ik persoonlijk absoluut geen voorstander van, wie gaat dat uitgeven? wie gaat dat handhaven? Hoe gaan we om met toeristen / kitesurfers uit het buitenland? Praten we over toeristen dan is daar meteen een link naar de economische aspecten van het kitesurfen. Dat laatste wordt naar mijn mening ook veel te weinig erkend / meegenomen in het hele gebeuren rondom kitesurfbeleid........ best nog wel veel te doen dus
|
|
|
Marco B.
Moderator
Logs: 0 | 1754 uur
|
Mee eens, alleen zal er dan wel een verdeling moeten komen tussen spots voor beginners en de rest. Nu is er nog iets van sociale controle op de spots, wanneer bekend word dat je overal terecht kunt heb je dat niet meer.
Ik denk dat je zoiets alleen voor elkaar krijgt als er iets van een vaarbewijs komt en dat de beginners dan op een aantal beginners spots kunnen oefenen voordat ze overal mogen komen. Als je al het bpr water vrijgesteld krijgt zit je ook met vaarroutes etc waar toch echt van belang is dat je een zekere kennis van de situatie en regelgeving nodig hebt die 99% van de huidige kiterd niet heeft of niet interesseert.
Om de vergelijking met windsurfers te maken: beginnende windsurfers kunnen hooguit wat afdrijven en hebben altijd een drijvend object in de buurt terwijl een fout bij kitesurfen kan resulteren in een enkeltje flatgebouw om maar een extreem voorbeeld te noemen.
Ik ben persoonlijk tegen elke vorm van regelgeving welke niet gehandhaafd kan worden. Je moet gewoon overal kunnen kiten tenzij het verboden is ipv kiten is verboden tenzij het toegestaan is
|
|
|
wazzaah
|
Tussen water waar gekite kan worden en vaarroutes mag wel verschil gemaakt worden, verbod in vaarroutes is helemaal zo gek niet. Maar zoals Tom zegt, RWS geeft in principe toestemming als de veiligheid niet in geding is.
Nu overal de Natura 2000 gebieden echt officieel worden is er daar ook een mogelijkheid om tot oplossingen te komen. Bij een aanvraag voor nieuwe activiteiten/spots gaan ze kijken naar andere activiteiten/spots en die vergelijken.
Zodra het Natura 2000 gebeuren officieel is gaan we hier verzoek opstellen voor een 2de Waddenzee spot, die kan makkelijk vergeleken worden met bijv. Texel, Ameland en Almere.
|
|
|
Marco B.
Moderator
|
Tussen water waar gekite kan worden en vaarroutes mag wel verschil gemaakt worden, verbod in vaarroutes is helemaal zo gek niet. Maar zoals Tom zegt, RWS geeft in principe toestemming als de veiligheid niet in geding is.
Overigens mee eens dat vaarroutes verboden zijn.
|
|
|
hangtime
Geen avatar
|
Weg met het verbod!
Nederland bestaat echt uit teveel azijnzeikers die overal regels en verboden willen opleggen.
Laatst op ijmuiderslag met kite landboarden kreeg ik ook de volle laag van mensen die hun hond aan het uitlaten waren: "Ga ergens anders staan met je vlieger, dit is een gebied om honden uit te laten"
Vervolgens was ik de helft v/d dag honden op hun neus aan het schoppen die gingen happen naar mijn vlieger, aangemoedigd door de baasjes ("pak hem, pak hem!")
Loslopende honden moeten ze verbieden!
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik ben persoonlijk tegen elke vorm van regelgeving welke niet gehandhaafd kan worden. Wat een frisse, heldere kijk Marco Ik ben het volledig met je eens! Maar toch ga ik even azijn pissen: met het huidige verbod ben ik het oneens. Maar het volledig afschaffen (op de vaarroutes na) lijkt me ook geen goed idee. Op veel binnenwater is het gewoon erg riskant varen vanwege de beschikbaarheid van veilige start en landingsplekken, de gesteldheid van de kant m.b.t. obstakels (in geval van nood en/of beginners). Maar ook de hoeveelheid windverstoring (wind schaduw) die varen praktisch onmogelijk maakt. Neem de Noord-Aa in Zoetermeer waar wel eens gekite wordt. Zelfs met het huidige materiaal moet je alles uit de kast trekken om daar weer terug te komen op de plek waar je van vertrok.
|
|
|
Jellevw
Logs: 0 | 249 uur
|
Zijn er windrichtingen waarmee je daar wel lekker kan varen Michiel? Ik werk er vlakbij namelijk.
|
|
|
Marco B.
Moderator
|
Ik ben persoonlijk tegen elke vorm van regelgeving welke niet gehandhaafd kan worden. Wat een frisse, heldere kijk Marco Ik ben het volledig met je eens! Maar toch ga ik even azijn pissen: met het huidige verbod ben ik het oneens. Maar het volledig afschaffen (op de vaarroutes na) lijkt me ook geen goed idee. Op veel binnenwater is het gewoon erg riskant varen vanwege de beschikbaarheid van veilige start en landingsplekken, de gesteldheid van de kant m.b.t. obstakels (in geval van nood en/of beginners). Maar ook de hoeveelheid windverstoring (wind schaduw) die varen praktisch onmogelijk maakt. Neem de Noord-Aa in Zoetermeer waar wel eens gekite wordt. Zelfs met het huidige materiaal moet je alles uit de kast trekken om daar weer terug te komen op de plek waar je van vertrok. Ik vind dat het kitesurfen dezelfde behandeling verdient als de windsurfers. Het is je eigen verantwoordelijkheid als je gaat kiten op een ongeschikte spot.
|
|
|
Giertje
|
Beste Tom, Heb je er wel eens over nagedacht om een nieuwe kitesurfvereniging op te starten. Het zal toch doodzonde zijn als wij kiters geen gebruik kunnen maken van jouw kennis en enthousiasme. kom op man ik word zeker lid.
|
|
|
Idefixe
|
Beste Tom, Heb je er wel eens over nagedacht om een nieuwe kitesurfvereniging op te starten. Het zal toch doodzonde zijn als wij kiters geen gebruik kunnen maken van jouw kennis en enthousiasme. kom op man ik word zeker lid. Fijn om te horen! Op zich heeft de kitesurfsport in Nederland geen nieuwe vereniging nodig. Zoals ik destijds al heb aangegeven: indien de leden NKV daar behoefte aan hebben, pak ik in één en ander meteen volgas weer op. Ik ken de kitesurfwereld in alle facetten als geen ander ( ik zou mij overigens dood moeten schamen als dat niet zo was ) Het bestuur NKV heeft mij daarvoor een voorstel gedaan waar ik mij geheel in kon vinden. Helaas werd zonder verdere uitleg dit voorstel ineens overboord gekieperd en kwam men met een totaal ander plaatje waar ik mij niet ik kon vinden. Op dat gebied ligt dus nu de bal bij de leden. Voor het / mijn NKV gebeuren: Ik ben er trots op wat er de afgelopen jaren bereikt is, daar heb ik ( met heel veel plezier hoor ) keihard voor gewerkt. Voorlopig ga ik gewoon, op persoonlijke titel, wel zeer lokaal gericht, verder met belangenbehartiging van de kitesurfsport. Daar ligt gewoon mijn passie. Ik heb het huidige bestuur NKV duidelijk aangegeven dat ik vanuit een bestuurlijke functie graag verder ga. That's it. Tot later op/aan het water roepen we dan maar weer
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
|
Het verbod kitesurfen in het BPR is al lang niet meer HET probleem voor het kitesurfen. Het algemene verbod is misschien te rigoureus en zou meer in de buurt van de regels voor het windsurfen moeten komen. Vergeet niet dat ook het windsurfen via het BPR aan regels is vastgelegd: verboden in havens enz. Het is mijn ervaring dat RWS ( de bevoegde autoriteit voor het afgeven van een ontheffing verbod kitesurfen ) met deze ontheffingen zeer realistisch omgaat.
Overigens is er onlangs een wijzigingsbesluit BPR geweest ( Ja, de wijziging waarin het verbod voor de Kite tender ook is opgenomen) Dit was dus een uitgelezen kans om iets met dat BPR gebeuren te doen. Helaas heeft niemand dat opgepakt. Een gemiste kans........
Waar ligt dit aan? Heeft niemand het opgepakt, was niemand uitgenodigd (zoals in IJmuiden) of heeft niemand in het NKV zich hierin willen verdiepen?Gaan we kijken naar ECHT beperkende factoren voor het kitesurfen dan noem ik in eerste instantie het hele Natura 2000 proces. Zonder deze hele materie in 1 keer af te schieten ben ik er wel van overtuigd dat er hier nog heel veel kan veranderen. En dan hoef je die hele materie echt niet meteen overboord te gooien. Ik ben er van overtuigd dat het Kitesurfen heel goed samen kan gaan met een goed natuurbeheer.
Mijn idee, zolang de lobby disbalans van bepaalde partijen maar eindelijk verdwijnt! Kennelijk hebben deze milieupartijen meer gewicht bij B&W en dragen ze doortastender feiten naar voren dan wij...?!?!Daarbij verkrijg je bij een goed gemotiveerd en onderbouwd Natuurbeschermingsbeleid met een veel groter maatschappelijk draagvlak. Dat laatste is denk ik een echte must als je echt wat voor de natuur wilt betekenen. ( met alleen handhaving ga je het sowieso nooit redden en vwb draagvlak natuurbeheer: kijk naar de tendens met betrekking tot de locaties Slufter / Oostvoorne) Voor de realisatie van 1 en ander heb ik wel wat ideeën....... Heel realistisch (up_kitesmiley) Het is ook jammer dat er binnen de kitesurfwereld over het algemeen erg weinig kennis van het hele Natura 2000 proces zelf is. Neem daarbij de ( naar mijn mening ) lang niet altijd realistische beoordeling van het kitesurfen en je hebt zoals nu gewoon een hele negatieve basis waar zowel de sport als het Natuurbeheer absoluut niet bij gebaat zijn.
Dit is idd een 'pain' waar we iets tegen moeten doen. Pas dan kun je ook die enkele kiter(s) die het voor anderen verzieken op bepaalde spots makkelijker aanspreken en duidelijk maken dat het in ons aller belang is.. Omgekeerd merk je vanuit de milieugroeperingen vaak weinig inzicht in onze sport en wordt er te vaak in clichés gedacht. De vogelaars blijven te lang de kitesport als de grote boosdoener zien zonder gegronde redenen.
In Duitsland hebben ze hierover in 2015/2016 aan de Noord en Oostzee ook heftige debatten over gehad. (Kijk ook op het forum van surf oase.com). En ook uit onze problemen (MV2) trekken de Duitse kiters (hopelijk) lering: http://surfforum.oase.com/showthread.php?s=e46a32b48ee3a7766e0cc5408e6d9793&t=160816Op zich heeft de kitesurfsport in Nederland geen nieuwe vereniging nodig. Zoals ik destijds al heb aangegeven: indien de leden NKV daar behoefte aan hebben, pak ik in één en ander meteen volgas weer op. Dit is denk ik de moeilijkste vraag in Nederland kitesurfland... Hoe krijg je deze gezonde democratische gedachte (PRATEN = OVERLEG - AFSTEMMING - COSENSUS MET ANDEREN!) tussen de oren bij deze groep van sporters die zich juist zo vrij mogelijk willen bewegen (wars van alle bemoeienissen van buitenaf) Ik ken de kitesurfwereld in alle facetten als geen ander ( ik zou mij overigens dood moeten schamen als dat niet zo was ) Hier twijfelt iedere insider geen seconde aan. Probleem is dat het huidige bestuur nog steeds met zichzelf loopt te worstelen en nog steeds niet in adequate staat is gewoon de mouwen op te stropen en de neuzen in gelijke richting te laten wijzen..Het bestuur NKV heeft mij daarvoor een voorstel gedaan waar ik mij geheel in kon vinden. Helaas werd zonder verdere uitleg dit voorstel ineens overboord gekieperd en kwam men met een totaal ander plaatje waar ik mij niet ik kon vinden. Op dat gebied ligt dus nu de bal bij de leden. Wanneer heeft dit plaats gevonden? Na de laatste ALV? Want dan ben ik van mening dat er heel snel duidelijkheid hierover op tafel moet komen..Voor het / mijn NKV gebeuren: Ik ben er trots op wat er de afgelopen jaren bereikt is, daar heb ik ( met heel veel plezier hoor ) keihard voor gewerkt. Des te betreurenswaardiger is het ook hoe er met jou is omgegaan. Het enige wat ikzelf nu wens is een heel spoedige ALV waar collectief het huidige bestuur nogmaals medegedeeld wordt dat de huidige koers ongewenst is. En zeker als die anders is dan ons is aangekondigd op de laatste ALV... Er zullen zeker alternatieven zijn die misschien (nog) niet voor de grote groep NKV kiteleden bekend zijn, maar samen met jou aan boord de consensus van het kiteboarding/surfen in Nederland weer tot een volwaardige gesprekspartner met 3e partijen terug zal brengen.Voorlopig ga ik gewoon, op persoonlijke titel, wel zeer lokaal gericht, verder met belangenbehartiging van de kitesurfsport. Daar ligt gewoon mijn passie. Ik heb het huidige bestuur NKV duidelijk aangegeven dat ik vanuit een bestuurlijke functie graag verder ga. That's it. Tom, even los van jouw aanhoudend positieve krachtsinspanning voor de Nederlandse kitesurfspots, brengt jouw lokaal gerichte belangenbehartiging andere spots, waar je niet aanwezig bent, niet onnodig in gevaar? Imho m.n. vwb IJsselmeerspots (Andijk, Medemblik, Enkhuizen, Schellinkhout en Edam) en Zuid Holland (Oostvoorne en MV2) hebben jouw aanwezigheid nodig.Tot later op/aan het water roepen we dan maar weer CU on da water!!
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ik vind dat het kitesurfen dezelfde behandeling verdient als de windsurfers. Het is je eigen verantwoordelijkheid als je gaat kiten op een ongeschikte spot.
Als oud beoefenaar van het plankzeilen weet ik dat beide sporten niet vergelijkbaar zijn m.b.t. risico's voor derden van dergelijk onverantwoordelijk gedrag! Tevens biedt de wet geen mogelijkheid tot het serieus bestraffen van de gevolgen van roekeloos gedrag: niet te handhaven dus. Zijn er windrichtingen waarmee je daar wel lekker kan varen Michiel? Ik werk er vlakbij namelijk. Zover ik weet niet. En er wonen redelijk wat kiters in (regio) Zoetermeer, en je ziet ze zelden. Van locals weet ik dat het echt overleven is. De wind is vanuit alle richtingen teveel verstoord! Mooi verhaal, Aloha
|
|
|
|
Marco B.
Moderator
|
Ik vind dat het kitesurfen dezelfde behandeling verdient als de windsurfers. Het is je eigen verantwoordelijkheid als je gaat kiten op een ongeschikte spot.
Als oud beoefenaar van het plankzeilen weet ik dat beide sporten niet vergelijkbaar zijn m.b.t. risico's voor derden van dergelijk onverantwoordelijk gedrag! Tevens biedt de wet geen mogelijkheid tot het serieus bestraffen van de gevolgen van roekeloos gedrag: niet te handhaven dus. Zijn er windrichtingen waarmee je daar wel lekker kan varen Michiel? Ik werk er vlakbij namelijk. Zover ik weet niet. En er wonen redelijk wat kiters in (regio) Zoetermeer, en je ziet ze zelden. Van locals weet ik dat het echt overleven is. De wind is vanuit alle richtingen teveel verstoord! Mooi verhaal, Aloha als oud windsurfer (begonnen in 1978) vind ik van wel, maar dat is mijn mening. Ik ben van mening dat de verantwoordelijkheid om ergens wel/niet te kiten, bij de desbetreffende persoon ligt. En als het dan echt zo gevaarlijk is, dan kan middels een APV een lokatie alsnog verboden worden. En dat is prima. Je mag overal kiten tenzij er een verbod is ipv kiten is verboden tenzij er ontheffing is. Vraag: is de huidige wetgeving dan wel te handhaven? Volgens mij ook niet.
|
|
|
Idefixe
|
[quote Aloha] Wanneer heeft dit plaats gevonden? Na de laatste ALV? Want dan ben ik van mening dat er heel snel duidelijkheid hierover op tafel moet komen.. [/quote]
Na de laatste Ledenvergadering: 2 keer een gesprek, 1 voorstel via de mail van het bestuur naar mijn kant en toen werd het stil, vervolgens zelf maar weer eens gaan bellen met daaropvolgend een gesprek waarbij het eerdere voorstel "van tafel" bleek te zijn?
[quote Aloha] Tom, even los van jouw aanhoudend positieve krachtsinspanning voor de Nederlandse kitesurfspots, brengt jouw lokaal gerichte belangenbehartiging andere spots, waar je niet aanwezig bent, niet onnodig in gevaar? Imho m.n. vwb IJsselmeerspots (Andijk, Medemblik, Enkhuizen, Schellinkhout en Edam) en Zuid Holland (Oostvoorne en MV2) hebben jouw aanwezigheid nodig. [/quote]
Zowel Chris als Bauke zien dat blijkbaar anders.....
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
|
Thnx Tom Dan geeft het NKV nog steeds weinig om haar ALV's en hebben ze weinig tot niks geleerd wat er op de laatste ALV voor de nieuwe koers is besproken. Deze 2 bovenstaande punten staan daar iig haaks op. Het NKV is hiermee niet alleen bezig zichzelf van binnenuit nog kapotter (kan dat?) te maken, maar voor de buitenwereld ook niet meer als serieuze gesprekspartner te definiëren. Triest allemaal. Het lijkt het mij verstandig als de NKV-regiovertegenwoordiging/ iedere regiovertegenwoordiger actiever wordt met het communiceren van actuele punten omtrent de spots en de afstemming met bijbehorende gemeenten en het Natura 2000 plan. Hierdoor zal de noodzaak van sommige spots ook meer gaan leven bij de kiters zelf. Omgekeerd is het klaarblijkelijk de grote kitemassa allemaal om het even, ...totdat er besluiten zijn genomen en spots stilgelegd worden. Wordt allemaal dus wakker en laat je NKV stem gelden op de ALV's . Niet alleen kun je daarmee het juiste bestuur aanstellen, maar ook bestemmen welke NKV koers voor het komende jaar wordt uitgestippeld.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
"....Je mag overal kiten tenzij er een verbod is ipv kiten is verboden tenzij er ontheffing is...."
Nu kan door een lokaal APV ook kiten toegestaan worden, dus het is een glas halfvol/halfleeg discussie. Ik zie dan niet het voordeel in. Behalve dat je de verantwoording bij de lokale gemeentes neerlegt i.p.v. federaal. Dan ben ik bang dat het erg grillig gaat worden in dit land, en nog minder locaties zullen overblijven. Helaas ga jij uit van genoeg intelligentie bij de mensen. Hoewel gelukkig een zeer kleine minderheid zijn er gewoon een aantal die de sport voor ons verstieren met onverantwoordelijk gedrag. Vraag: is de huidige wetgeving dan wel te handhaven? Volgens mij ook niet.
Ja, want duidelijk voor de meeste politie ambtenaren en BOA's. En het gebeurt ook.
|
|
|
Idefixe
|
Pff gewoon maar weer helemaal "on-topic" dan maar...... Het BPR verhaal ( daar hadden we het toch over ) Zoals gezegd, en dan spreek ik echt keihard uit praktijkervaring, het BPR verbod kitesurfen is voor het kitesurfen niet een echt probleem. De bevoegde autoriteit , dat is dus Rijkswaterstaat, kan hiervoor een ontheffing verlenen. Rijkswaterstaat gaat daar zeer realistisch mee om. De enige echte harde kritiek die ik op deze regeling heb is het financiële plaatje: een ontheffingsgebied wordt door RWS op het water gemarkeerd door boeien. Deze boeien worden in het voorjaar gelegd en in de winter geruimd. Dit kost geld. tevens rekent men per dag per boei een bedrag van € 1,50. Neem je een gemiddelde locatie met 4 boeien over 1 seizoen dan kom je ongeveer op een bedrag van € 2.500,- per locatie. De aanvrager van de ontheffing betaald. ( Dat was dus voor mij vanuit de NKV een reden om er altijd naar te streven dat niet de NKV maar de plaatselijke gemeente de ontheffing aanvraagt, ) Waar dit BPR verbod in eerste instantie (2004/5) naar mijn mening een "Nico Panico" en begrijpelijke actie van de overheid was ( in die tijd was het materiaal gewoon NIET veilig / er gebeurde echt idiote dingen op het water) , zijn de zaken nu toch echt veranderd. De sport, het materiaal, de scholing enz zijn duidelijk veranderd / verbeterd! het is dus tijd om de wetgeving aan te passen. Ik adviseer hierin dan ook een wijziging op het huidge BPR verbod: Stel het kitesurfen gelijk aan windsurfen: het is vanuit het BPR overal toegestaan met uitzondering van Havens / kunstwerken / vaargeulen enz. je bent meteen van dat hele boeien gebeuren ( incl kosten af ) Tevens krijg je meer maatschappelijk draagvlak: je creëert wetgeving/regulering gebaseerd op feiten die door een ieder uitgedragen kunnen worden. ( is de wetgeving er voor ons of zijn wij er voor de wetgeving) Krijg je dan meteen allerlei zotte idiote acties? Nee hoor, zo'n beetje al ons BPR water valt onder Natura 2000 / NB wetgeving. En zonder vermelding in het beheerplan is iedere activiteit verboden. We hebben nu dubbele wetgeving op 1 gebied. ( Hoe Nederlands wil je het hebben) Natuurlijk is goede wetgeving / regulering een kwestie van maatwerk. Ieder locatie heeft haar eigen speciale kenmerken en derhalve ook op de locatie gerichte regulering nodig. Op sommige locaties is dit niet aan de orde ( veel kustlocaties) en op sommige locaties zijn ze echt nodig. De gemeente heeft vanuit landelijke wetgeving een verantwoordelijkheid op het gebied van orde en veiligheid. De gemeente heeft hiervoor als instrument de Algemene Plaatselijke Verordening. Hierin kan de gemeente heel goed ter plaatse de zaken reguleren. Helaas is het kitesurfen voor veel overheden nog steeds geheel nieuwe materie en daar zou dus bijvoorbeeld de NKV op in moeten springen. ( moeten ze wel weten waar ze het over hebben) Vanuit de sport zelf weten wij als geen ander wat de risico's , voor en na delen / risico's van de sport zijn. Door hier realistisch mee om te gaan kom je tot een verantwoord en zowel maatschappelijk als door de sport zelf gedragen beleid. Dus op het gebied van BPR: Stel het kitesurfen gelijk aan windsurfen. Een algeheel verbod BPR is op het gebied van veiligheid/ verkeersregulering ( waarvoor het BPR bedoeld is) overbodig en leidt tot onnodige kosten ( boeienverhaal) Tevens wordt dit gebeuren door de huidge toepassing Natura 2000 / NB wetgeving over- ruled. Plaatselijk / aangepast op de locale omstandigheden , al dan niet met aanvullingen door middel van de APV. Daarbij de opmerking dat deze regels voor een ieder gelden en dat een ieder die aan deze regels voldoet hier ook mag kitesurfen. ( dus geen locale clubjes met het "alleenrecht' ( overigens in strijd met de grondwet) zoals de zichzelf gekroonde ex voorzitter van de NKV dat graag zag. Dat is hypocriet en past niet binnen de kitesurfsport Daarbij een landelijk ( en misschien wel EU) unaniem systeem voor "markering" / bebording. Geen woud van bordjes, aanplakbiljetten ,paaltjes enz waardoor je , ook al doe je nog zo je best, je er geen wijs uit kunt worden. Voor toepassing / realisatie / handhaving van bovenstaande en het Natura 2000 verhaal kan ik ook nog wel het één en ander schrijven en er zijn genoeg andere zaken binnen onze sport die dringend aandacht nodig hebben maar dat laat ik even over aan de wijze heren Chris Immers en Bouke Borger en niet te vergeten Marij van Tienen, want die hebben daar meer verstand en ervaring mee........ Tot later op/aan het water...........
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Duidelijk verhaal over dat verbod op kitesurfen in het BPR Als jij voor bent, dan ben ik het ook
|
|
|
|
rdeheld
|
Op de slufter+zee geld toch niet het BPR, maar zar + apv als het binnen de gemeente grens valt. maar kan wel een wel aangewezen gesloten natuurgebied zijn.
|
|
|
|
Jelle
|
Beste Tom, Heb je er wel eens over nagedacht om een nieuwe kitesurfvereniging op te starten. Jazekers, de Nederlandsche PlankVliegeraars Vereeniging NPV voor mensen die al meer dan 10 jaar kiten crashes overleefd hebben toen er nog geen quick-releases waren die nog een oude C-kite in de schuur hebben liggen zonder leash en meer dan 1000 posts gedaan hebben
|
|
|