Kitesurfing deathloop in OBX

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
April 08, 2016, 21:13:05
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=N8tAS4dCwzY

no music for dramatic effect.

My first deathloop in +30knots condition. 5 min in the session after driving from New York to OBX ;(
I have had one experience in light wind with 12m. I was able to spin bar faster than loop to unwind line for depower line to work...

in + 30 knots sounds like you should depower kite as fast as possible, and if it starts deathlooping release quick!

Basically kite inverted, then i pulled some back line to turn it back around, probably would have resulted in back line wrapped around front line but would have been able to get back to shore easily.
Anyway in the process bridle line wrapped around wing tip so kite started deathlooping, i tried to grab a back line to get the tension out of the rest of the line but it was already too late as there was too much twist in line.
Did a quick release but line wouldn't depower as it was wrapped in twist.
At this point I am getting dragged and considering my options. There was a kite instructor not too far on jetski but I guess he didn't spot me.
Decided to release kite but couldn't' really find leash release while getting dragged. I decided to roll on my back to pull it out, got hold of it and pushed out, nothing happened... I was getting dragged underwater. It happens very fast but for a second it was pretty scary.
Anyway ended up ditching it.
Was lucky to get back to kite before it hit land. One line got around some buoy...

Ended up super far downwind, after making it back I pumped a smaller kite and enjoyed a decent session with a small rib injury.
I guess tomorrow I will use a short/seat harness.





Duidelijk verhaal.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #1 April 08, 2016, 23:55:22
edit2Rapporteer  
1 vd meest scary situaties in onze mooie sport..

levensgevaarlijk en zijn al veel doden bij gevallen..

Bij deze situatie veel te veel lijnen slack en veel eerder QR trekken m.i.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 April 09, 2016, 08:22:14
edit2Rapporteer  
Het bekende "vaar de kite voorbij". Altijd een hele gevaarlijke situatie met een stevig gepowerde kite.
Wat mij opvalt is dat hij de kite probeert te draaien door snel een lijn in te halen.
Op zich een goed idee, maar die los "zwevende" lijn is levensgevaarlijk wanneer de kite opeens vol wind pakt. Hij kan zo maar om een ledemaat geslagen zijn, of je vinger...ik ken al iemand die zo een stukje van zijn vinger is kwijt geraakt.

Voor de rest koffiedik kijken. Ook met een QR actie kun je een loopende kite niet helemaal voorkomen, maar het risico wordt wel kleiner.

Toch had ik in deze situatie toch ook niet direct gereleased, het zag er nog uit dat de boel te redden was.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #3 April 09, 2016, 09:43:37
edit2Rapporteer  
zou dit geholpen hebben?


http://www.youtube.com/watch?v=naFKEWEHn6k&index=3&list=PLUJdPUx-_ReoIVY0lhVIYfBOEclheKlrs
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #4 April 09, 2016, 20:03:49
edit2Rapporteer  
Lijkt nog aardig onder controle te zijn, maar toch.
Zelf zou ik nooit de lijnen naar je toe trekken maar juist er bij weg zwemmen.
Dit jaar een keer tussen mijn lijnen gelegen. Ging om mijn been en toen zag ik dat de kite weer wind pakte. Kon gelukkig nog net op tijd mijn been eruit draaien.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #5 April 10, 2016, 12:02:47
edit2Rapporteer  
Vreemd, waarom gaat hij als een malle aan de stuurlijn trekken?  Hij legt wel uit waarom maar verstandig is het niet...beetje link als je niet weet waar je lijnen zijn.

FRans qxl

Berichten: 90
Antwoord #6 April 10, 2016, 12:11:34
edit2Rapporteer  
Zijn kite inverted .......Ik heb misschien wel een jaar geleden hier op het forum een hele mooie video voorbij zien komen.  ThumpsUp.  Over wat je moet doen bij een 4 lijns en 5 lijns kite om de inversie van de kite op het water er weer uit te krijgen....Het was echt een goede instructie video..Heb even gezocht maar vindt de video nergens....Iemand die de link nog weet ??.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #7 April 10, 2016, 17:23:08
edit2Rapporteer  
Gewoon lekker losgooien die handel
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 April 10, 2016, 19:22:11
edit2Rapporteer  
single line flag out had in deze meer uitkomst geboden... dubble line is bij de meeste kites not safe.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 April 10, 2016, 20:23:22
edit2Rapporteer  
Wat toch ook wel opvalt is dat het vaak met Bandit's gebeurd... Ligt toch gedeeltelijk aan de shape denk ik.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 April 10, 2016, 22:48:10
edit2Rapporteer  
Iets te lange bridle, smalle wingtips, hoge bevestiging op de wingtip waardoor een wrap ook weinig kans heeft om nog los te schieten.... Valt mij ook wel vaak op dat als er een kite aan het loopen is, het vaak een Bandit is. En da's heus niet omdat er veel mensen met Bandits zijn. Bij Evo's oid zie je het niet.

En een 3m flagout over 2 lijnen is niet bepaald veel. Zeker niet altijd genoeg om een deathloop te stoppen.

Als je ziet hoe lang het ze heeft geduurd om van die velcro release af te stappen (de nieuwe werkt overigens erg goed) dan zullen ze ongeveer in 2020 overstappen op single line flagout....

En erg vreemd dat hij gelijk als een malle aan die stuurlijn trekt  Shocked De kite zal maar poweren terwijl een lijn om z'n been of vinger zit inderdaad...  Shocked
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 April 11, 2016, 21:45:52
edit2Rapporteer  
Wat toch ook wel opvalt is dat het vaak met Bandit's gebeurd... Ligt toch gedeeltelijk aan de shape denk ik.
klopt maar het zijn niet alleen F-one kites, ook Cabrinhas en de oudere (sowieso tot bj 2012) Best kites.
Maar hoe dan ook, die gast is een echte pancake.
ThirtyKnots

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #12 April 12, 2016, 19:14:46
edit2Rapporteer  
Heb dit laatst ook gehad met een bandit 6 op vakantie, zag mn kite een keer loopen en daarna werd ik onderwater getrokken doordat mn board als anker werkte. Had gelukkig dat filmpje gekeken dus hoefde m'n kite niet los te gooien maar was wel even schrikken, helemaal dat onderwater getrokken worden
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 April 12, 2016, 22:49:33
edit2Rapporteer  
Stuurlijn inhalen kan de kite weer met de TE naar je toe draaien, zodat deze wind pakt en kan herstarten. helemaal geen gek idee.
Maar wel erg gevaarlijk, zie mijn eerdere opmerkingen.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #14 April 13, 2016, 11:36:23
edit2Rapporteer  
]
Heb dit laatst ook gehad met een bandit 6 op vakantie, zag mn kite een keer loopen en daarna werd ik onderwater getrokken doordat mn board als anker werkte. Had gelukkig dat filmpje gekeken dus hoefde m'n kite niet los te gooien maar was wel even schrikken, helemaal dat onderwater getrokken worden

Welk filmpje bedoel je hier? En hoe heb je het dan kunnen oplossen? Wat waren de windomstandigheden?
ThirtyKnots

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #15 April 13, 2016, 19:30:54
edit2Rapporteer  
Die daarboven staat:


http://www.youtube.com/watch?v=naFKEWEHn6k&index=3&list=PLUJdPUx-_ReoIVY0lhVIYfBOEclheKlrs


windomstandigheden 25-35 knopen, redelijk dikke bakken, kreeg een golfje achterop m'n board en viel kneuzig voorover. werd naar m'n kite geduwd door de 2e golf dus lijnen kwamen slap te liggen en toen ging m'n rechter stuurlijn rond de bar zitten en toen begon de kite te trekken, ging omhoog en begon te loopen. Heb boots en als je je board dan niet goed hebt dan word je onder getrokken dus toen de keuze of releasen of proberen. Heb het blind goed weten te trekken en dreef toen rustig omhoog en lekker verder gekite
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #16 April 14, 2016, 22:56:55
edit2Rapporteer  
Gevaarlijk zeg die boots. Dit risico had ik niet eens in mijn afweging meegenomen toen ik besloot nooit op boots te gaan varen. Boots is bovendien te stoer voor mij schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.