Zag ik op kitesurf.nl staan.
29 SEPTEMBER 2004 - ZWOLLE/DRONTEN - Wanneer een amateurvoetballer bij een doordeweeks potje zaalvoetbal geblesseerd raakt, is dat amper nieuws. Gebeurt zo vaak. Maar een speler die kitesurfen als hobby heeft en zich daarbij verwondt? Dat is niet alledaags. Het overkwam Roger Knoops. De speler van asv Dronten is blij dat hij het kan navertellen. ‘Ik heb de dood in de ogen gekeken.‘.
Gymleraar Knoops (32) had vorige week vrijdag na het werk zin om nog even het water op te gaan. Kitesurfen is sinds kort zijn nieuwe passie. Zwollenaar Knoops, nu voor het tweede seizoen actief bij hoofdklasser asv Dronten, is een geoefend windsurfer en volgde recent een cursus om zich de basisregels van het ‘surfen met een vlieger‘ eigen te maken.
Met een kameraad toog Knoops naar het Veluwemeer bij Nunspeet. ‘Op een gegeven moment zou ik de vlieger overnemen van mijn maat, maar nog voordat ik het safety-koord aan mijn arm kon bevestigen werd ik meegenomen door de wind. Ik kwam vast te zitten aan de vlieger en hing er machteloos aan‘, zo haalt Knoops de start van zijn angstige avontuur terug.
De vlieger sleurde de Zwollenaar een eind door het water, maar zette toen koers richting de oever. ‘Ik zag een rotspartij op me afkomen en ik dacht echt: ik ga hartstikke dood. Maar met mijn voeten kon ik de klap voor een deel opvangen. Verder heeft mijn uitrusting, waarin schuimrubber zit, me beschermd. Ik heb nu een wond aan mijn heup, maar anders was er misschien inwendig wat kapot gegaan. Ja, ik heb heel veel geluk gehad.‘
Door de klap op de rotsen sloeg Knoops een aantal meters de lucht in, haalde vervolgens zijn hand en bovenbeen open aan prikkeldraad en kwam uiteindelijk een heel stuk verder in een weiland tot stilstand. ‘Ik ben opgevangen door een Duitser die het zag gebeuren. Al met al ben ik zo‘n tweehonderd meter meegesleurd.‘
Knoops was nog bij bewustzijn, behandelde zelf de wond op zijn heup. Na van de eerste schrik te zijn bekomen dacht hij de reis huiswaarts te kunnen maken. ‘Heel onverantwoord, want op de A28 werd het zwart voor m‘n ogen en heb ik de auto aan de kant gezet‘, zegt de speler, die in het verleden op de ledenlijst van ZAC, CSV‘28, Be Quick‘28, Berkum, DVS‘33, Excelsior‘31 en Go Ahead Kampen stond. Zijn surfgenoot bracht Knoops uiteindelijk naar huis. ‘De rest van de dag en zaterdag heb ik platgelegen. Zondag kon ik weer een beetje bewegen, maar meer dan een beetje wandelen is het nog niet.‘
VECHTEN
Dat is een tegenvaller voor Knoops, die zich juist had verheugd op de wedstrijd tegen HHC. ‘Ik zou op mijn favoriete plekje spelen, als rechtshalf, en had er veel zin in.‘ Prompt boekte asv Dronten zonder Knoops de eerste overwinning van het seizoen. ‘Ze kunnen blijkbaar goed zonder me‘, kan Knoops weer lachen. ‘Ik hoop dat ik gauw weer kan spelen, maar het zal hard vechten worden voor m‘n plekkie.‘
Als het aan de kitesurfende voetballer ligt, is het einde van zijn kortstondige hobby nog niet in zicht. Ook al zou moeder Knoops liever zien dat haar zoon de vlieger aan de wilgen hangt.
‘Ik heb de schrik goed te pakken. Net begonnen en nu al zo‘n crash. Maar het was gewoon domme pech. Zoals ik er nu tegenaan kijk, pak ik het kitesurfen wel weer op. Sport zit in m‘n leven en het ligt niet in mijn karakter om op te geven. Dit was een wijze les waar ik veel van heb geleerd. Zo moet ik het maar zien.‘
Bron:
www.destentor.nlhttp://www.destentor.nl/regioportal/STN/1,1478,12555-SportZwolle-Regionieuws!Sport!Regiosport__2362558_,00.html