IKO Diploma's

Diablo

Geen avatar

Januari 16, 2005, 18:55:29
edit2Rapporteer  
Kun je eigenlijk los een IKO "examen" doen? Heel veel verhuurcentra in het buitenland verlangen (voor zover ik weet) een IKO Level 3 licence en aangezien ik niet altijd mn kitesjeit mee kan nemen zou ik af en toe wat willen huren. Ik heb alleen geen IKO diploma's...  :'(
Randy

Antwoord #1 Januari 16, 2005, 19:13:28
edit2Rapporteer  
hehehe... als je wat wilt huren heb je alleen ico card nodig met je level daarop. Je moet dan gewoon naar een kitesurfschool gaan en vragen of hij er 1 voor je heeft, kost je misschien max 10 euro maar dan heb je je kaartje en hij kan je eventueel vragen om te laten zien wat je kunt zodat hij daarop zijn level kan baseren...

Tevens als je spul wilt huren kan je ook gewoon zeggen dat je het kan en dan laten zien door b.v. al te beginnen met je kite op te tuigen en op te laten, daarna wijst het wel voor zich. suc6 @#$
Tom

Antwoord #2 Januari 16, 2005, 20:28:06
edit2Rapporteer  
Ik heb wel een IKO kaart maar alleen voor level 1. Maar dat was me eerste les dus kan het nu natuurlijk vele malen beter. Dus daar heb je niks aan ?
Diablo

Geen avatar

Antwoord #3 Januari 16, 2005, 21:13:38
edit2Rapporteer  
Ik geloof dat ze vaak level 3 vragen, maar ik zal anders idd bij een kiteschool wat info vragen.

Thnx  Wink
ItsMe.Erik

Antwoord #4 Januari 16, 2005, 22:11:25
edit2Rapporteer  
Heb je tegenwoordig een of andere kaart nodig om te laten zien dat je kan kiten?  ???

Ik vind het persoonlijk raar. Ik ben er nog niet uit of ik het goed of slecht moet vinden. Bij het surfen is dat toch ook niet nodig en daar zijn ook genoeg voorbeelden van dat mensen zijn afgedreven of dat het mis is  gegaan.
Straks ben ik nog verplicht om allerlei examens te gaan doen om te kunnen kiten?  Sad
Zou het die kant opgaan?  :'(
Tom

Antwoord #5 Januari 16, 2005, 22:55:13
edit2Rapporteer  
Het gaat er alleen maar om dat je het materiaal heel houd. Ik denk dat het ze niet zoveel kunnen schelen of je het nou kan of niet zolang je alles maar heel houd
haaaanz
Gast
Antwoord #6 Januari 16, 2005, 23:44:31
edit2Rapporteer  
t is dan eigenlijk nog maar de vraag, wie sloopt er eerder iets, iemand die iko 1 dan heeft en weet hoe je kite op moet laten en zo en een rakje wel kan varen, of iemand die al super goed is en kiteloops doet en zo.....

beetje dubbel eigenlijk  P)
Tom

Antwoord #7 Januari 17, 2005, 09:39:15
edit2Rapporteer  
Mja idd, maar ik denk wel dat ze zo denken. Het is toch allemaal dure stuff
Steph

Antwoord #8 Januari 17, 2005, 09:56:11
edit2Rapporteer  
Je moet niet vergeten dat kitesurfen een stuk gevaarlijker is (lees: vergt verantwoordelijkheid) dan gewoon windsurfen. En dan vooral voor omstaanden.

Erik, ik begrijp je angst. In de toekomst zou je alleen maar ergens mogen kiten als je al IKO hebt of erger: kiteverboden. Door ons enigzins aan een 'standaard' zoals IKO te houden kunnen wij dit als kiters voorkomen.

Die shop/school wil gewoon weten dat jij niet allemaal brokken maakt met hun spullen. Dat staat natuurlijk erg slecht voor die shop. De scholen met IKO zijn over het algemeen goed verzekerd dus kapotte kites door kiteloops zijn gewoon verzekerd (of gesponsord).

Een aantal kitescholen geven 'check your level' lessen. Dan kijken ze naar je vaardigheid en geven je op basis daarvan een nieuwe IKO. Dit kost je hooguit een paar tientjes. Je hoeft dus niet een nieuwe les te volgen...
~Sjors RE-CO2

Antwoord #9 Januari 17, 2005, 11:23:25
edit2Rapporteer  
Randy een IKO-card kopen??????????????
Mag jij mij vertellen waar ze die verkopen voor 10,-   P) want dat kan natuurlijk niet.......

Die kaarten en levels zijn er niet voor niks.... zit niks anders voor je op dan gewoon even een les te nemen en te laten zien dat je het kan! Dan krijg je zo'n kaartje met level 3!!

Anders zou je niet alleen een gevaar voor hun spullen kunnen zijn, maar ook voor andere watergebruikers!
KiteDemon

Antwoord #10 Januari 17, 2005, 13:56:31
edit2Rapporteer  
....zou een dure aangelegenheid voor mij worden om gear te huren dan.... ???

Dan maar voor weinig een card aanschaffen op de zwarte markt..... ???
~Sjors RE-CO2

Antwoord #11 Januari 17, 2005, 14:15:25
edit2Rapporteer  
Kijk Fer..... had ik jou toch slimmer ingeschat!! Wink

Dit soort mentaliteit verziekt het dus in de sport............Want mensen zijn mensen en als er veel vraag naar is gaat het ook aangeboden worden. En dan krijgen we nog meer malafide scholen... ik noem geen namen....

Als je goed kan kiten kan je idd een check-your-level of iets dergelijks doen... tegen geringe betaling....
Kijk als ik jou transitions en kiteloops zie maken en weet dat je veilig je kite kan handelen... en dat is waar het uiteindelijk om gaat; Dat je veilig bent voor je zelf en voor anderen.....
Dan is het logisch dat je niet de hele cursus hoeft te doen en een kaartje kan krijgen....

zal wel even aan Maarten vragen hoe het precies zit!

Sjors
ErikB

Antwoord #12 Januari 17, 2005, 14:51:20
edit2Rapporteer  
Kaartje kost 1 euro geloof ik.
schrijf hem wel uit hoor ben niet zo moeilijk  P)
Flauwekul om iemand een hoop geld te laten betalen voor een  'check your level' les.

Laat maar zien dat je je kite zelfstandig kan optuigen.
Heen en weer varen en hoogte lopen.

Meestal als je kite gear huurt en het gaat kapot moet je er toch zelf voor op draaien.
En bij je reis verzekering zien te claimen.
Of het moet anders staan vermeld in de voorwaarden.

~Sjors RE-CO2

Antwoord #13 Januari 17, 2005, 15:47:54
edit2Rapporteer  
Oke wat dat geld heb je misschien wel gelijk in Erik... maar ook scholen moeten brood verdienen dat weet jij ook....
10 euro vind ik redelijk....

Maar waar het idd om gaat is dat jij WEL controleerd en kijkt of hij de skills heeft en niet zomaar tegen betaling een kaartje uitschrijft. Dat is the point!

De reden dat ze IKO 3 vragen is om lessen te kunnen verkopen... zodat als jij met je IKO 2 of 1 aankomt nog een les moet kopen. Dat is gewoon slim commercieel gedacht...  Uit ondernemersoogpunt echt goed, vanuit jou portomonaie heel onterecht.

Dit jaar hebben we qua gemeente en overheid een druk jaar gehad... maar ik denk dat we volgend jaar helemaal kunnen gaan lachen!! Want er zijn echt veel nieuwe kiters bijgekomen en die gaan allemaal beginnen weer ergens in Mei....
Je ziet het nu al in januari met 40+ op het autostrand......

Moet echt regelgeving komen voor scholen en kiters.... is misschien vervelend maar wel Noodzakelijk om onze eigen sport te behouden.
solubel

Antwoord #14 Januari 17, 2005, 16:07:37
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat je met IKO 2 al je materiaal kon huren bij alle scholen....

zie quote advertentie kiteschool   :  "Level 1 en 2: ..............Deze cursus duurt een gehele dag, alle facetten van het kitsurfen komen aan bod, aan het einde van de dag kun je gegarandeerd kitesurfen, je leert kiten met 4-lijns vliegers, na het volgens van deze cursus ben je volledig self supporting, je kunt tevens met het ontvangen certificaat overal ter wereld kitesurfmateriaal huren mocht je het zelf nog niet ( volledig ) bezitten.................... "

Niet dat ik het hier volledig mee eens ben: ik had/heb nog een boel te leren om veilig om te gaan met de (eigen) gear....

solubel
~Sjors RE-CO2

Antwoord #15 Januari 17, 2005, 16:12:06
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat je met IKO 2 al je materiaal kon huren bij alle scholen....

zie quote advertentie kiteschool : "Level 1 en 2: ..............Deze cursus duurt een gehele dag, alle facetten van het kitsurfen komen aan bod, aan het einde van de dag kun je gegarandeerd kitesurfen, je leert kiten met 4-lijns vliegers, na het volgens van deze cursus ben je volledig self supporting, je kunt tevens met het ontvangen certificaat overal ter wereld kitesurfmateriaal huren mocht je het zelf nog niet ( volledig ) bezitten.................... "

Niet dat ik het hier volledig mee eens ben: ik had/heb nog een boel te leren om veilig om te gaan met de (eigen) gear....

solubel

Ja zou volgens mij ook wel moeten, maar ja....
ItsMe.Erik

Antwoord #16 Januari 17, 2005, 16:33:51
edit2Rapporteer  
Er zit wel iets in in zo'n kaart, maar het blijft jammer dat het weer geld moet kosten. Helemaal als je er een les voor kwijt bent.  ;D

Mijn eerste les was 150 euro voor 2 uur kiten. Ik kon wel power kiten (7 jaar geleden), maar dat is toch anders. En ik moet zeggen, dat ik en mijn kameraad niets van de les hebben opgestoken (geldt vast niet voor alle scholen).   Sad
Ik leerde veel meer van de Kiters op de autoplaya.  .^  .^  .^  Ik had het idee dat de school ook zomaar iemand die een beetje kon kiten les liet geven als een bijverdienste en dat vind ik slecht.
En dat is zonde geld voor zo'n kort lesje.  >Sad  Overigens 10 jaar geleden toen ik begon met power kiten moest ik ook zelf alles leren. Niks met passjes en diploma's. En op 'scheveningen verboot men toen ook het power kiten. Hetzelfe wat nu gebeurd met sommige stranden en dat is jammer.
Ik vind het overigens wel uitstekend dat er scholen zijn waar je kunt lessen, dit komt de veiligheid zeer ten goede  .^
Steph

Antwoord #17 Januari 17, 2005, 16:42:26
edit2Rapporteer  
Ik zou voor het vertrek even een mailtje sturen naar de kiteschool/shop waarvan je wilt huren.
Dan kunnen ze hun regels uitleggen en dan kan je gelijk even vragen wat de beste spots voor jou niveau zijn.
Tom

Antwoord #18 Januari 17, 2005, 18:01:50
edit2Rapporteer  
Wat zijn de eisen nou eigenlijk voor een nivo 3 pas ?? Wat moet je minimaal kunnen
Steph

Antwoord #19 Januari 17, 2005, 18:30:28
edit2Rapporteer  
Veilig handelen en hoogte lopen.

Maar hier staat nog wat uitgebreidere info:
www.ikorg.com
Randy

Antwoord #20 Januari 17, 2005, 20:27:59
edit2Rapporteer  
hehehe.... jah sjors je weet het nooit met de prijzen van tegenwoordig...
KiteDemon

Antwoord #21 Januari 17, 2005, 20:31:08
edit2Rapporteer  
Check-your-level ok....maar het gore te lef hebben daar ook nog geld voor te vragen buiten de huur van gear gaat me toch echt te ver.
Daarmee werk je juist shit in de hand. Er zal al snel duidelijk zijn wie nog wel een paar lesjes kan gebruiken maar om ervaren kiters ook daar nog eens wat geld uit hun zakken te kloppen is gewoon FOUT!!!
Tom

Antwoord #22 Januari 17, 2005, 20:43:33
edit2Rapporteer  
Veilig handelen en hoogte lopen is dat alles ????
Tom

Antwoord #23 Januari 17, 2005, 20:44:15
edit2Rapporteer  
Ik deed dat me eerste les al wrom heb ik dan g*d een level 1 passie gehad, beetje matig!
KiteDemon

Antwoord #24 Januari 17, 2005, 21:18:08
edit2Rapporteer  
Oke wat dat geld heb je misschien wel gelijk in Erik... maar ook scholen moeten brood verdienen dat weet jij ook....
10 euro vind ik redelijk....

Maar waar het idd om gaat is dat jij WEL controleerd en kijkt of hij de skills heeft en niet zomaar tegen betaling een kaartje uitschrijft. Dat is the point!

De reden dat ze IKO 3 vragen is om lessen te kunnen verkopen... zodat als jij met je IKO 2 of 1 aankomt nog een les moet kopen. Dat is gewoon slim commercieel gedacht... Uit ondernemersoogpunt echt goed, vanuit jou portomonaie heel onterecht.

Dit jaar hebben we qua gemeente en overheid een druk jaar gehad... maar ik denk dat we volgend jaar helemaal kunnen gaan lachen!! Want er zijn echt veel nieuwe kiters bijgekomen en die gaan allemaal beginnen weer ergens in Mei....
Je ziet het nu al in januari met 40+ op het autostrand......

Moet echt regelgeving komen voor scholen en kiters.... is misschien vervelend maar wel Noodzakelijk om onze eigen sport te behouden.

Kijk Sjors....er is helemaal niks mis mee om de veiligheid te waarborgen in onze sport, en scholen verdienen hun brood met lessen. Redelijk is om een gratis check-your-level uit te voeren alvorens te verhuren. Ook hierbij kunnen ze wel weer een paar lessen verkopen.
Maar het is echt van de pot gerukt om nog eens over de ruggen van gearless kiters die glansrijk door de check-your-level heen komen nog eens wat extra geld uit de zakken te kloppen. En buiten dat zegt zo'n card of papiertje nog geen ene reet.
De enige vorm van controle is in de praktijk maar laten zien wat je in huis hebt en daar zou zo'n check-your-level heel goed op zijn plaats zijn....wel kosteloos trouwens.

De maatregel om er geld voor te vragen zal juist ellende in de hand werken en er zullen slimmerikken op het idee komen om die te vervalsen en te verkopen voor weinig.

Hou de sport juist zuiver door degelijke controles kosteloos uit te voeren.

Ik zal echt niet de enige zijn waarbij dit soort praktijken in het verkeerde keelgat zal schieten.

Gelukkig heb ik mijn eigen gear en hoop ik in de toekomst niet te hoeven huren @#$ @#$

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.