(R)Ikke
![](/forum/avs/avatar_702.png)
|
Tsja,
De eerste keer op het water was met een wipika airblast en een gehuurd King boardje. Na 2 uurtjes proberen kon ik op en neer, maar ook niet meer dan dat. :-[ Hoogte lopen of eigenlijk verliezen dat kon ik echt HEEL goed. Maarja, echt goed kiten kan ik nog steeds niet nu ^ ;D
Dus......... ??? ???
|
|
|
larssmits
Gast
|
flyboarden, weet ik eigenlijk niet meer... buggyen kon ik meteen, ik reed zo weg maar had wel al flyboard ervaring en kitesurfen, moet nog komen... zaterdag komt m'n boardje en dan nog een wetsuit (alleen moet m'n rc zwever dan verkocht zijn iemand interesse? 200€)
|
|
|
Freija
Gast
|
he, ik ben ook beginner, dit jaar begonnen... Het duurt opzich niet zo heel erg lang voordat je het een beetje kunt. Als je het eenmaal door hebt (na 10-15x waterstarten??) dan vaar je wel lekker weg. Maar je moet wel echt de goede wind hebben, dus in het begin niet te veel power, maar zeker ook niet te weinig. Wat scheelt is als je al goed overweg kan met je kite (door te powerkiten of gewone vliegerervaring), en als je snapt hoe kitesurfen werkt. Beetje boardgevoel kan ook geen kwaad. Als je natuurlijk maar 1x in de maand een dag vrij hebt om te kiten, dan kan ik me wel voorstellen dat je er een half jaar over doet! Maar anders gaat het met sprongen (letterlijk en figuurlijk!) vooruit. %@! Als jij straks een super dag hebt met een dikke 4bft, lekker vlak water en zon, en je kunt heel de dag aan de slag, dan is de kans wel groot dat je aan het einde lekker aan het varen bent! Nou succes! En blijven oefenen, dat is met alles zo... want vanzelf zal het niet gaan!
|
|
|
Freija
Gast
|
Oh ja: en persoonlijke tip: bij waterstarten leun liever iets teveel naar achteren, op je achterste voet, dan dat je meteen gaat staan en voorover valt en meegesleurd wordt, want dan moet je 'weer helemaal opnieuw beginnen'. En in het begin nog even lekker bodydraggen is ook wel handig! Dan voel je goed wanneer je kite het meeste trekt.
|
|
|
Tom
![](/forum/avs/avatar_466.png)
|
Bij mij een half uur ![Smiley](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/smiley.gif) (zonder body dragen erbij) Om heen en weer te varen en aardig hoogte te lopen.. Maar ik vliegerde al jaren en wakeboarde enzo al tijdje ![Smiley](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/smiley.gif) Alle voordelen waren aanwezig
|
|
|
surf
Geen avatar
|
Beter, Dat klinkt al beter dan een half jaar. Daar heb ik het geduld niet voor!! Ook al heb ik nog nooit een vlieger in mijn hand gehad. Dit moet wel te leren zijn. Heb straks 12 dagen vakantie, eerst ff een kite kopen, volgende week een lesje en dan maar oefenen op Schelinkhout!!
|
|
|
northkiter
Gast
|
na een uurtje ging het al harstikke goed en na 2 dagen kon ik goed hoogtelopen gr. northkiter ![](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/tongue.gif)
|
|
|
|
Na 10x vaar je al lekker heen en weer
|
|
|
Joris
![](/forum/avs/avatar_590.jpg)
|
tis op zich een goed idee om eerst de tijd te nemen om op het strand ofzo een beetje met je kite te kloten. zo krijg je een beetje het gevoel hoe hij reageert en hoe jij daar weer op moet reageren in bepaalde situaties. Het scheelt heel erg veel als je bij het waterstarten ook niet nog heel veel aandacht aan je kite moet besteden.
|
|
|
freddie
Gast
|
nu nog op zee...
|
|
|
|
Naish........what else???
![](/forum/avs/avatar_303.png)
|
Hoe lang het duurt is van heel veel factoren afhankelijk, bij mij duurde het ongeveer 40 kite-uren voor ik een beetje hoogte kon lopen! Maar goed wanneer kan je kiten?
|
|
|
KiteDemon
![](/forum/avs/avatar_196.png)
|
Dit verschilt per persoon. De een vaart gelijk weg, en de ander kan na een jaar nog niks. Maar het is wel zo dat mensen met boardervaring (wakeboarders) een voordeel hebben. Deze hoeven zich alleen nog maar te concentreren op de kite. Over het algemeen varen die gasten na ff op het strand te spelen met een kite, zo weg. Handige tip voor kitescholen op de windstille dagen, om een beetje boardgevoel bij te brengen..
|
|
|
Marc de Munnik
![](/forum/avs/avatar_1196.png)
|
Ik moest toch wel even leren hoor.. Na 20/30x waterstarten sta je inderdaad. Maar hoogte lopen moet je toch echt wel even leren duurt wel 2 weken volop trainen. Zo ging dat bij mij... En daarna gaat het hard met springen enzo!!
|
|
|
rocket man
![](/forum/avs/avatar_703.png)
|
Als je nog nooit een kite in je handen had, wees geduldig en vooral zorg er voor dat je veel ruimte heb. Bereid je voor dat je een paar keer door de wasmachine gaat. Mocht je er bovenop geen boardervaring hebben (zoals bij mij toen) dan helpt een kabelbaan onwijs (daar kan je ook met je kiteboard terecht). Na hooguit een uur sta je op je plank.
Suc6 jongen en welcome to the addicts
|
|
|
MasterRj
Gast
|
Het hangt ook af van de dag en de wind. Als je heerlijke constante 4 bft heb en dagje oefent dan moet je al kunnen knallen (heen en weer + beetje hoogte lopen). ik persoonlijk stond na 3 keer en begon te springen na ongeveer 10 keer. Maar het hangt uiteraard ook een beetje af wat voor andere sporten je kunt....bijv. snowboarden & wakeboarden...dit kan er allemaal voor zorgen dat je snel heen en weer kunt kiten. Ik vond hoogte lopen en heen en weer knallen heel simpel....maar nu de kiteloops en tricks komen gaat het iets trager...maargoed - dit maakt kiten de gruwelijkste sport die er is!!!
|
|
|
FLOF
![](/forum/avs/avatar_954.png)
|
Leuke vraag man! .^ Meeste lees je hierboven al, bij mij scheelde dat niet zo heel veel. Maar wat voor mij wel het beste werkte, was stapsgewijs aanpakken. Dus eerste de kite op het strand goed onder controle krijgen, dan beetje body draggen, dan waterstarten en vervolgens varen. Snel leren hoogte lopen is wel handig. Maar goed, dat vertellen ze je ook allemaal bij je les.
Persoonlijk leer ik altijd veel door goed naar anderen te kijken en te lusiteren. Domme vragen bestaan niet, dus stel ze gewoon aan iemand die het al kan. Mij nog nooit overkomen dat iemand niet wilde helpen/vertellen.
Beetje geduld en doorzettingsvermogen helpt ook wel ;D
Succes! .^ it's worth it!
|
|
|
Esox
![](/forum/YaBBImages/avatars/blank.gif)
|
Omstandigheden zijn toch het belangrijkste.
- De juiste wind voor uwe kite - vlak ondiep water (water tot aan uw buik) - niet teveel andere kiters op het water (anders ben je meer met die andere bezig dan met jezelf)
En dan blijven GAAN! Op uwe bek gaan doen we allemaal! En als het die ene keer niet lukt dan lukt het de andere keer wel. Zeker niet opgeven want het is de zaligste sport die er is.
Heb net mijn vriendin leren kiten en dat heeft lang geduurd. Ze kon perfect vliegeren en flyboarden maar die stap naar het water was niet éénvoudig.
Veel plezier en succes. Jurgen
|
|
|
Pieter!
![](/forum/avs/avatar_1288.png)
|
Vorige week eerste les gehad, en aan het einde eerste waterstart.
Maar idd, eerst wat oefenen met de kite, en bodydraggen, en vaak waterstarten! Succes!
|
|
|
Jurrien
![](/forum/avs/avatar_342.png)
|
ik heb ook les gehad was allleen te weinig wind verder kon ik al vliegeren/flyboarden/draggen ;D en na 4/5x op het water gestaan te hebben kon ik wel redelijk varen .^
|
|
|
e_surf
Gast
|
Ik heb in mei 2003 3 uur les gehad. Ik heb lang getwijfeld (gevaarlijk, vrouw, andere dure hobby etc.) toch 3 weken terug maar een setje gekocht. Een 16m toro en een slingshot 168 twintip. Ik windsurf al jaren dus boardgevoel moest er zijn.
1e keer - Mirns - windkrachtje 3 ongeveer 3 uur, zonder board door het water boddydraggen en wat "spelen" met de kite. 2e keer - Makkum - windkrachtje 3/4 ongeveer 2 1/2 uur, zonder board boddydraggen en laatste 1/2 uur met board. 3e keer - Makkum - windkrachtje 3 ongeveer 3 uur, board erbij en mijn eerste rakjes van ongeveer 25 tot 50 meter gevaren.
Hierna begon mijn kite_verslaving ernstiger te worden en heb vorige week mijn surfspullen, welke ik gebruik bij windkracht 3-5 verkocht en heb 2x een Naish V4 12 en 16 aangeschaft. (En de toro 16 is ook weer verkocht).
de 4e keer kiten moet nog komen. M aar ik schat in dat ik dan op mijn board toch wel wat heen en terug zal kunnen varen.
Ik heb nog 3 1/2 maand de tijd om goed te kunnen varen en zonder problemen in diep water te kunnen starten. Ik moet wel, want we gaan naar camping "La Ballene Allegre" (baai van Rosas Spanje) en dit jaar zonder groot windsurfspul, maar met mijn kites.
Dus conclusie, Hoe lang doe je er over om een beetje te kunnen kite; Bij de 5e keer heen en terug varen en dan nog zo'n 3 tot 4 maand om vertrouwd te kunnen starten in dieper water.
En dan natuurlijk de mogelijkheid hebben om geregeld op het water te staan. Dat zit bij mij wel goed. Ik woon in Makkum en de spots Afsluitdijk, Makkum, Workum, Mirns zijn op korte afstand.
Groet Edwin
|
|
|
Jurrien
![](/forum/avs/avatar_342.png)
|
je woont wel in de buurt van de betere spots alleen hoek van de bant is al een half uur rijden voor mij > ![Sad](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/sad.gif)
|
|
|
surf
Geen avatar
|
Dat valt dus best mee. Als het goed is koop ik deze week een aero2 16m2 met een slingshot 1.47 drake. Heb vrijdag mijn 1e lesje in Hoorn en dan 10 dagen vakantie. Du s hopelijk 3-4 bft en dan maar oefenen.
Zijn er meer mensen in NH die beginnen met kiten of al even bezig zijn. Mischien dat we een keer kunnnen afspreken bij Schelinkhout. Je moet toch min. met zijn tweeen zijn voor de veiligheid en voor tips e.d.
|
|
|
HookedChantal
Geen avatar
|
Wij hadden helemaal geen les gehad en zijn zelf aan het proberen gegaan. Niet verstandig! Maar goed, het is uiteindelijk wel gelukt, hoor. Met veel boekjes lezen, filmpjes kijken en mensen vragen en gewoon heel veel oefenen. Na een paar maanden konden we gewoon lekker op en neer varen. Ik zou wel wat lessen nemen als ik jou was en dan is het gewoon een kwestie van veel oefenen en goed kijken naar anderen zodat je weet wat je doet.
Succes
|
|
|