Kites - Kite Gear - Ozone Chrono 2014 - Reviews & Informatie - Kitehigh.nl Community

Ozone Chrono (2014)


Chrono (2014)

De 2014 Ozone Chrono in het kort.

Break new boundaries with the ultra high-performance Chrono, Ozone’s first closed-cell de-power foil kite.

Our aim was to create the ultimate light wind performance kite for all terrain. Powerful, fast and consistently forward flying, the Chrono is a light wind freeride boosting machine that also excels in racing on the water, land or snow.

TECHNOLOGY:
The Chrono is at the pinnacle of technical foil design and is Ozone’s first production kite designed with our new re-modeled CAD software; the results are impressive. We used our extensive knowledge in wing development and drew on our history in aerodynamics to create a no expense spared cutting edge foil kite.

Design – The Chronos lightweight double surface design is combined with a high-aspect ratio of 7.0 and an incredible 47 cells, resulting in extreme flight efficiency. The aspect ratio has been calculated to be an optimum match with the profile for maximum performance. A high number of cells mean the ribs are positioned close together, creating ultra smooth surfaces with less drag and maintaining a clean profile.

L.E Profile Reinforcements – The Leading Edge is reinforced with flexible lightweight plastic battens to maintain the shape of the profile during angle of attack changes and turbulent airflow.

Internal Straps – Newly calculated internal span-wise straps distribute load across the sail evenly and effectively, while also maintaining a cohesive internal balance controlling the high aspect ratio.

High Performance Bridle Lines – To keep parasitic drag to a minimum we have used Edelrid performance line. This line is ultra high quality, non-stretch with a reduced diameter helping achieve our goal of maximum performance.

High Performance Materials – High-tenacity sail cloth with extremely low porosity values and an overall lightweight enabled us to further stabilise the canopy and maximise fast flight characteristics.

FLIGHT CHARACTERISTICS:
If you are looking to get the most out of your light wind sessions, the Chrono will peak your experience. With incredible upwind performance, low-end grunt and huge float in jumps it will have you ripping!

The Chrono is for experienced riders or riders with previous foil kite experience. It is not difficult to fly but there are techniques required to fly a high aspect ratio foil kite. Riding on snow or land is easy, with plenty of power and handling in light winds to be clocking high speeds and long airtime.

On the water with a Twin-tip the Chrono is a light wind monster; loads of power, easy to jump and stable. Due to the abundance of power and efficiency gaining upwind ground is ridiculously easy, in light wind its impressive how high and floaty jumps can be with the Chrono. No question at all, this is a pop and float machine, just edge hard and send it, too easy!

If you race - water, land or snow you need to have a serious look at one of these. The Chrono has all the technology you can imagine. The upwind performance is blazing and it can also hold a very deep downwind line. One other noticeable benefit is how much easier it is to tack when riding with a Foil board or Course board. This is thanks to the longer lifting period the Chrono gives you during that critical tacking moment compared to an LEI.

RELAUNCH AND SAFETY SYSTEM:
The Chrono is a closed cell foil and has great water re-launch, but we recommend that you keep it flying and out of the water if possible! A drainage system on the wing tip allows any water that may have entered the kite to drain out.

The Chrono features a simple yet effective front line flag out safety. After releasing to the flag out safety you should check the speed system, bridle lines and your flying lines for twists before restart.

The Chrono is not a wave kite and should not be used in waves.


Maten
18

15

12

9



Shops
IntofunEdam
KitekingsOuddorp
KiteonlyHaren
AwaArnhem
Funsport van VlietZoetermeer
Siem de JongDelft
TelstarsurfErmelo
VliegerspecialistBreda
VersusDen Haag/Scheveningen
Kite Shop TwenteOverdinkel
Kitesurfwinkel.nlBergen op Zoom
KiteventureOisterwijk
Vliegers en CoDeventer
Kitesurshop HaarlemHaarlem


Statistieken sessielogs totaaloverzicht

maten sessies dagen* uren tijd gem wind min wind wind max
12m 16 16
2.2%
36u 2:14u 5 kn 13.6 - 19.7 kn 30 kn
9m 21 20
2.7%
49u 2:19u 8 kn 14.3 - 21.7 kn 36 kn


*Procenten geven het percentage aan van de dagen er gekite werd.
**Het totaal van het aantal sessies waar 1 of meerdere gegevens van onbreken.
***Totaal aantal sessie-aankondigingen die nog niet omgezet zijn in een sessie.




0 Review(s) en gedeelde ervaringen voor de Ozone Chrono 2014
Helaas, nog niemand heeft zijn ervaring gedeeld.
Wie vaart hiermee?
41 Reacties
  • Evan op 21 June 2014 @ 22:55
    Meld dit bericht aan de moderator
    Brand maar los met die testverslagen, heb zelf in ieder geval een nieuw snelheidsrecord behaald met de 9m Chrono op een hydrofoil.
  • Michiel. op 22 June 2014 @ 19:26
    Meld dit bericht aan de moderator
    Hoe hard dan?
  • Evan op 22 June 2014 @ 20:12
    Meld dit bericht aan de moderator
    Dan moet ik een GPS meenemen. Maar zelfs de stabilisator begon te fluiten terwijl ik met de C4 alleen af en toe de hoofdvleugen aan het fluiten kreeg.
  • Michiel. op 24 June 2014 @ 10:23
    Meld dit bericht aan de moderator
    C4 gewoon een prutkite!!! :D Ik blijf denken dat foils in het low-end gewoon een voordeel hebben t.o.v. Tubekites. Sowieso werken dikkere twinskin profielen beter in weinig wind. Daarbij stabieler en bovenal toch lichter van gewicht. En meer power per m2. Je moet eens een GPS meenemen (je telefoon met app in waterdichte hoes werkt ook)
  • Evan op 24 June 2014 @ 22:20
    Meld dit bericht aan de moderator
    Heb een keer geprobeerd met mn tel, maar die wilde geen sattelieten meer ontvangen onder mn wetsuit.

    Misschien toch nog maar eens proberen.
  • Kamo op 26 June 2014 @ 20:00
    Meld dit bericht aan de moderator
    de 9m chrono?
  • Evan op 26 June 2014 @ 20:09
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ja, toen ik met een hydrofoil aan kwam lopen trokken ze een proto 9m uit de tas ;)

    De vraag onder de foil racers naar kleinere maten was zo groot dat ze deze nu ook aan het testen zijn.

    Hij staat in ieder geval op mijn verlanglijstje nu.
  • Michiel. op 26 June 2014 @ 21:05
    Meld dit bericht aan de moderator
    Niet alleen foilers, ook Johnny Heineken himself heeft gevraagd om kleinere maten ;) Evan aan de twinskins, wie had dat ooit gedacht? :D
  • Marc_87 op 26 June 2014 @ 21:10
    Meld dit bericht aan de moderator
    Nja dat is ook alleen maar omdat hij nu met Ozone vaart, anders was het waarschijnlijk een Naish Draft geworden. Maar ik moet het ook eerst goed leren en daarna moet er ook zoiets komen.
  • Evan op 26 June 2014 @ 22:57
    Meld dit bericht aan de moderator
    Baal je weer dat je niet hebt kunnen foilen Marc?
  • Michiel. op 29 June 2014 @ 07:44
    Meld dit bericht aan de moderator
    Marc: Binnen Naish heb je alleen de keuze uit de draft als racer zoals Johnny H. Binnen Ozone hebben ze nu keuze uit de Edge en de Chrono. Toch wel een unieke situatie dacht ik zo. En gezien het feit dat weinig tubers kitefoils willen varen valt dit bericht van meneer H. zeker op! ;)
  • Marc_87 op 29 June 2014 @ 08:19
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ga er nu niet serieus op reageren Michiel. :P
  • Michiel. op 29 June 2014 @ 17:42
    Meld dit bericht aan de moderator
    Voor de volledigheid dan maar uitgebreidere info: Johnny gebruikt zijn Chrono's voor zijn foilboard, niet voor het racen (vanwege ontbreken IKO certificering. Iets wat de Draft ook nog steeds niet heeft) Hiervoor gebruikte hij eerst zijn quiver Edges. Hij heeft de Chrono ook met zijn raceboard gevaren, en is daar ook enthousiast over. Het zou mooi zijn als de Chrono die certificering zou krijgen. Maarja marketing...
  • Evan op 29 June 2014 @ 19:06
    Meld dit bericht aan de moderator
    Chrono 12-15-18 zijn gewoon geregistreerd om mee te racen vanaf 22 juni 2014:
    http://internationalkiteboarding.org/index.php/course-racing/equipment/registered-kites-class-legal-racing-kites
  • Michiel. op 29 June 2014 @ 19:47
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ja, ik lees het ook. Een gewone search in Google leverde niets op.
    Beetje goed verstopt.

    Maar dat betekent dat iedere teamrider van Ozone (en de independants) dus de keuze kan maken.
    Heineken gaat voor de grote maten ws. dit seizoen dus voor de Chrono. Vet!
  • Evan op 18 October 2014 @ 19:54
    Meld dit bericht aan de moderator
    Chrono 9m is binnen!

    Je mag er alleen officieel nog niet mee racen, dus komende tijd heeft ELF het voordeel mocht het te hard waaien voor een 12m Chrono tenzij de kleinere edes nog competetief zijn tegenover de foil kites. In de grotere maten vaart er niemand meer met tube kites als ze mee willen doen om de winst.
  • Evan op 19 October 2014 @ 18:34
    Meld dit bericht aan de moderator
    Vlagen van 35kn waren in ieder geval nog te doen vandaag, enige waar ik moeite mee had was dat je zonder al te veel moeite de 20m hoog aan tikt en het veel te lang duurt voor je weer eens een paar honder meter verder beneden aan komt.
  • Eagle-Jan op 20 October 2014 @ 08:17
    Meld dit bericht aan de moderator
    Evan, heb je ineens hoogte vrees joh?!? :P ;)
  • Davidov op 20 October 2014 @ 10:46
    Meld dit bericht aan de moderator
    Topkite die 9m² Chrono! 

    Evan, heb je hem ook nog geloopt op 15 a 20m hoogte? Moet toch een aardige megaloop worden! 
  • Windhoos op 20 October 2014 @ 11:49
    Meld dit bericht aan de moderator
    Nou weten we het wel, 1x was ook wel genoeg geweest hor Davidov! :P Al heb je wel een mooie profielfoto die ik best vaker wil zien...
  • Davidov op 20 October 2014 @ 12:58
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ha! Ik vind het ook vreemd dat die er 3x opkomt... Kan jammer genoeg mijn bericht niet verwijderen dus er moet ff een mod of admin langs komen :) 

  • Evan op 20 October 2014 @ 14:39
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ik heb hoogtevrees ja, je moet me ook echt niet op een ladder zetten boven de 5m. Loopen niet, ben als de dood dat hij in klapt en hij geeft ook geen krachtpiek zoals een C4 dus ook al krijg je hwm veilig rond is er niks aan. Heb jij er ook een David?
  • Davidov op 20 October 2014 @ 14:57
    Meld dit bericht aan de moderator
    Zaterdag en Zondag hele dag mee rond gereden op 15m lijnen. 

    Zou knap zijn, mocht iemand deze megaloopen op 20m lijnen! Inklappen zal hij volgens mij niet doen, en net wel een gigantische krachtpeak vermoed ik.

  • Zkatez op 20 October 2014 @ 17:24
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ik heb zondag te vergeefs geprobeerd de 12m omhoog te krijgen. Is er met hardere wind soms andere techniek vereist? Of hadden jullie hulp? 
    Ik had kite goed voor gevuld, maar leek al weer leeg bij het starten. Tips?
  • Evan op 20 October 2014 @ 18:23
    Meld dit bericht aan de moderator
    Weet ook niet of vooraf vullen iets uithaalt, hij is inderdaad vrij snel weer leeg namelijk. denk toch gewoon heeeeel voorzichtig op spanning brengen met een hoop zand erop en zich langzaam laten vullen.
    Maar alle tips zijn welkom, heb beide keren vrij lastig moeten doen met vullen in de lucht.
  • Davidov op 20 October 2014 @ 22:15
    Meld dit bericht aan de moderator
    Heren,

    Vooraf vullen heeft zeker zin. Leg op de upwind tip genoeg zand en hou hem in een U zodat er wind in komt. Leg nadien zeker ook zand op de downwindtip ivm in de war komen van de toming.

    Trek de stuurlijnen (buitenste) naar je toe met het grijze lijntje dat ze verbindt. Zo blijft de kite op de grond maar komen de luchtinlaten toch in de wind waardoor hij al beter vult. Ik hou dat grijze lijntje tot aan mijn haak waar de CL in zit. 

    Bij het omhoog trekken van de kite, ALTIJD de bar helemaal tegen het lichaam aantrekken. Doe je dit niet, dan zullen de tips niet gevuld geraken en zal het erger worden. Je kan hierbij ook nog eens dat grijze lijntje aantrekken dat de stuurlijnen verbindt.  Zo trek je de tips open en kunnen deze gevuld zijn. Als dit gelukt is, blijft die goed op druk.


    Ik heb er in het begin ook moeite mee gehad (vlieg al 10 jaar foil kites), maar na duidelijke uitleg te lezen etc... lukt het goed. 

    Van Ozone zelf: 
    Hi, I am Iain from Ozone, I just spent an excellent weekend at the Spanish Championships watching the racing and helping our team members land and launch kites. Riccardo Andrea Leccese won, Florian Trittel got the Spanish Championship and Alejandro Climent Hernandez won the local level. Big congratulations. Most of the riders were on Ozone Chronos and there are some things I would like to share from my experience as a helper.

    1. Please put sand on both tips of the kite and along the trailing edge, both up wind and the downwind tip when it is on the beach. If you dont do this then the downwind tip will flap in the wind and create a HUGE tangle in the bridles.

    2. Do not leave your kites all day on the beach, there is no need to pump these kites and leave your bar attached to the kite so set up is much much quicker than an inflatable. Pack the kites that you are not using so they dont get baked. UV kills everything including your skin.

    3. Launching the kite, only have sand on the upwind tip and make sure the bridles and speed system are cleared, this is very important especially on a dirty beach. Do not launch with a helper, it is easier to do this alone.

    4. During the first moments of flying the kite, it will NOT be fully inflated and the tips will collapse unless you PULL THE F@¢∞¬ING BAR IN to hold the tips open and fill them with air. THIS IS THE OPPOSITE OF A TUBE KITE LAUNCH!!! Do not yank on the front lines, this will not work.

    5. When landing the kites with a helper, the pilot must run towards the kite once the helper has grabbed it. The helper should run upwind. If you dont do this the kite will power up and the lines will get wrapped around the helper.

    Please please please EVERYONE watch this video, we have stressed this many times but still meet Chrono riders who do not know how to handle the kite. Including many "PROs". You will enjoy your sessions much more and be safer for everyone.

    Please get used to your race equipment beforehand.

    Thanks, I will be in Turkey for the worlds but I would like to not spend my week untangling your kites. But I will. Iain

     

  • Evan op 20 October 2014 @ 23:35
    Meld dit bericht aan de moderator
    Kite in een U houden, hoe doe je dat met stoten van 35kn?

    Maar de bar full power houden is wel een goede tip, kijken of het helpt woensdag.
  • mh170 op 21 October 2014 @ 09:29
    Meld dit bericht aan de moderator
    Zand op de TE, lijnen strakzetten en bar volledig aan, kite vult vervolgens en als ie grotendeels vol is kun je het zand eraf trekken door iets naar achter te lopen, bar aangetrokken houden en wachten tot de kite boven je staat/vol is..

    Waarschijnlijk totaal tegen het principe van elke kitesurfer om de kite midden in het windvenster op te laten maar met Chrono's is dat de manier.. :)
  • Kamo op 21 October 2014 @ 11:40
    Meld dit bericht aan de moderator
    Wel tricky op een iets kleiner strand als oldschooler overpowered aan de kleinere maten?

  • Evan op 21 October 2014 @ 20:35
    Meld dit bericht aan de moderator
    Oldschool? Big air! Het is niet voor niks een kite voor gevorderden. Moet Eddy er geen hoogterecord mee proberen te breken?
  • Erik@Spijk op 21 October 2014 @ 21:03
    Meld dit bericht aan de moderator
    oldschool of big air, ik zou toch een voorkeur hebben om de kite aan de rand van het windvenster op te laten.

    De bar aantrekken bij het  oplaten komt me overigens wel bekend voor.
  • geloof68 op 22 October 2014 @ 06:42
    Meld dit bericht aan de moderator
    Kite ligt niet precies downwind. Dus geen launch zoals je matrasje van 2 meter launcht.
  • Zkatez op 22 October 2014 @ 17:23
    Meld dit bericht aan de moderator
  • Zkatez op 22 October 2014 @ 17:28
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ik lees hierboven zeker paar goede tips. Ik kreeg van iemand van Ozone nog de tip om met harde wind de rits op de achterkant (de ontluchtings rits dus) te gebruiken voor de pre inflate. Zelf nog niet geprobeerd, maar heb idee dat de druk van de wind op de kite de lucht er snel uit perst. Maar weet niet zeker. 

    Vraag aan MH117:
    Is dit een techniek (het oplaten in midden windvenster) die je zelf al hebt uitgeprobeerd met meer wind. Ik vermoed dat de 12m te vliegen moet zijn met ongeveer 20 tot 30 kn. Als ik hem dan tenminste in de lucht krijg.
    De Chrono is een kite die volgens mij extreem veel kracht kan ontwikkelen met die manier van oplaten. Ik zou dat voorlopig niet aandurven. Beter misschien helemaal nooit proberen, is hoe ik hier nu over denk. Maar hoor graag je ervaringen. Welke kite, hoeveel knopen?
  • mh170 op 22 October 2014 @ 19:20
    Meld dit bericht aan de moderator
    Bij voorkeur ligt je kite dan niet volledige downwind zoals geloof68 zegt, tijdens kitebuggy wedstrijden is er vaak echter maar beperkte ruimte dus kan het soms niet anders. Afgelopen zondag op IJmuiden heb ik dit met de 9 gedaan en dat ging zonder problemen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik 15meter lijnen gebruik en dat de kite veel sneller door de maximale krachtzone heen is dan wanneer je ermee kitesurft. (Even vanuitgaand dat je dan langere lijnen gebruikt..)

    Ozone heeft dit filmpje om alle technieken uit te leggen, maar ik ga er vanuit dat jullie die al gezien hebben.. ;-)
    http://www.youtube.com/watch?v=dUhznfdatmw
  • Kamo op 25 October 2014 @ 16:10
    Meld dit bericht aan de moderator
    @ Evan,

    Dat kan net zo goed, maar veiliger aan een Flysurfer Speed4 vinden wij.
  • Evan op 27 October 2014 @ 09:10
    Meld dit bericht aan de moderator
    Alleen win je met een flysurfer geen race en de hangtime van de chrono zou nog iets beter moeten zijn. Het bereik is in ieder geval bizar, met 15kn sta je met een TT al gepowerd en vaar je iedereen upwind eruit en vlagen van 35 waren ook geen probleem.
  • markus op 27 October 2014 @ 10:35
    Meld dit bericht aan de moderator
    Lijkt wel een Genetrix dus. 
  • markus op 27 October 2014 @ 10:36
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ik vond de 15 wel lekkerder varen dan de 12, upwind is inderdaad van de zotte!
  • Kamo op 27 October 2014 @ 10:47
    Meld dit bericht aan de moderator
    Klopt, dat was ook de conclusie van mijn review:
    http://www.versusshop.nl/reviews/review-flysurfer-speed4-vs-ozone-chrono/
    wink
    Binnenkort eens een head2head met de kleine maten Flysurfer Speed4 Lotus in 8 en 10, kijken hoe groot het verschil is.
    Hoeveel kiters in nederland zie jij op de spot lekker races winnen? laugh
  • Evan op 04 November 2014 @ 09:39
    Meld dit bericht aan de moderator
    Afgelopen zondag geprobeerd te hotlaunchen in plaats van de aangeraden techniek op 45gr van het windvenster. Dat ging verassend erg soepel en werd maar een lijnlengte voortgesleept voordat hij goed gevuld op 12u hing.

    Had de hele trailing edge vol zand gegooid en met de bar hele tijd aangetrokken heeel voorzichtig de lijnen steeds meet op spanning gebracht en eenmaal los van het strand ook de baar aangetrokken gehouden tot hij boven de 45gr uitkwam en de wind echt goed in de opening kan blazen en de kite op druk brengt.
Je dient eerst in te loggen voor je een bericht kunt plaatsen





Gebruikers Online 178 gasten 0 leden

© 2002 - 2024 Kitehigh