Kites - Kite Gear - Zian Aquila 2013 - Reviews & Informatie - Kitehigh.nl Community

Zian Aquila (2013) starstarstarstar


Aquila (2013)

De 2013 Zian Aquila in het kort.

Aquila [ Latin ] noun, Aq•ui•la: De Adelaar

Dé keuze voor mensen van alle niveaus die houden van comfortabel maar ge-powered freeriden met hoge sprongen en graag uitstapjes maken naar de andere disciplines. Thuis op vlak water, chop en in de golven

Performance:
- Indrukwekkende hangtime en spronghoogte
- Zeer goede low-end
- Loopt makkelijk hoogte
- Snel maar zeer controleerbaar sturen
- Geoptimaliseerd voor 4-lijnen maar met optionele 5de lijn

Comfort:
- Lage bardruk
- 14mm speed pump system, sneller op het water
- Dumpvalve op de tip
- Re-launched vrijwel vanzelf
- No-Clone design, elke kitemaat is individueel ontworpen en geoptimaliseerd

Set up:
De Aquila heeft twee instellingen welke simpel te kiezen zijn is door een knoopje op de backline bridle.

- Free Ride; Comfortabele bar druk, kleinere draairadius, snellere reactive op stuur input. Gelijkmatige krachtontplooiing.

- Fligh high: Explosieve sprongen, iets meer bardruk, krachtige draaiing van de kite, agressievere kiteloops.

Bijgeleverd:
- Rugzak met een aantal gaas delen voor een goede luchtcirculatie. Mogelijkheid om pomp en bar te bevestigen aan de zijkanten.
- Mesh-bag, om de kite met volle struts te vervoeren.
- Clip om tussen pomp en bar clips te zetten zodat er een board aan de tas kan worden gehangen
- reparatieset bestaande uit; velletje zelfklevend spinakker, velletje bladder met lijm, doosje met zelfklevende bladder plakkers, extra onepomp slangetje.


Maten
14

12
12-24 knopen
10
13-28 knopen
9

7
20-34 knopen
5



Shops
Kitesurshop HaarlemHaarlem


Statistieken sessielogs totaaloverzicht

maten sessies dagen* uren tijd gem wind min wind wind max
14m 1 1
0.0%
4u 3:30u 8 kn 8.0 - 13.0 kn 13 kn
9m 19 19
0.7%
52u 2:45u 14 kn 20.4 - 30.7 kn 35 kn


*Procenten geven het percentage aan van de dagen er gekite werd.
**Het totaal van het aantal sessies waar 1 of meerdere gegevens van onbreken.
***Totaal aantal sessie-aankondigingen die nog niet omgezet zijn in een sessie.




4 Review(s) en gedeelde ervaringen voor de Zian Aquila 2013
Wil je ook je ervaring met dit product delen?

Review door Marc_87 op 10/02/2014


Geteste maten:
MaatgewichtLowendHighend
7 84kg 20 34
10 84kg 14 28
12 84kg 12 24

- Wind/water condities
  7m: 18-40 knopen / super vlak, choppy en kleine golfjes;
  12m: 10-28 knopen / super vlak, choppy en kleine golfjes/golven;
- Gebruikte gear: Zian Aquila 7/10/12m, Essense 133x41;
- Spots: Brouwersdam, De Slufter en Mirns, Texel Paal 17, de Zandmotor;
- Vaaruren: 7m: 40+ uur. 12m: 40+ uur.

Deze review is gebaseerd op de 7m en 12m. De 10m heb ik wel in het onderste en bovenste bereik van de windrange gevaren maar niet genoeg om een review van te schrijven. 
 
De tas:
Deze is niet erg groot maar de kite past er prima in wanneer je deze opvouwt. De bar en de pomp kunnen aan de zijkant bevestigd worden. Ook zit er aan de voorkant nog een extra vak voor een reparatie setje, de pompslang etc.

De bar:
Zian levert bij al hun kites de zelfde bar, het is een 4 lijns bar met standaard 24m lijnen.  De bar is in breedte verstelbaar, dit zijn de maten 44cm en 55cm. Het depoweren van de kite gaat door middel van een pull-pull strap systeem welke eenvoudig werkt. Het enige probleem wat hier mee is dat de strap om mee te depoweren wat lastig vast te houden is wanneer deze wordt gebruikt. De QR is van het push-away type en heeft een veer om deze op de plek te houden. Wanneer je de QR gebruikt gaat deze eenvoudig los, ook met zand erin werkt deze prima heb ik ervaren. De kite flagt uit op twee frontlijnen na gebruik van de QR. De leash moet je aan de mini 5th vast maken, deze kan ook nog door de QR zodat met unhooked tricks de kite niet meteen op de safety gaat. Omdat er openingen in de QR zitten kan er met water schoon gespoeld worden.  In de QR zit ook een swivel welke gebruikt kan worden om met de hand de frontlijnen te untwisten, dit gaat redelijk zwaar en houd niet makkelijk vast. Verder ziet de bar er misschien niet uit zoals een Cabrinha, North of Ozone bar maar degelijk zeer zeker.

De kite:
De Aquila is een 3 struts SLE kite met een normaal profiel en een wat hogere AR. De kite heeft een korte bridle en op beide bridle kanten heeft de kite één slider zitten. De kite is netjes afgewerkt en zit goed in elkaar. De kite heeft one-pump ala Slingshot en de clips om de struts af te sluiten zijn met neopreen bekleed. De kite heeft een dump valve op de linker tip. Dit is even wennen met opruimen maar dit maakt het wel eenvoudig met harde wind. In beide wingtips is één latje geplaatst tegen het klapperen van de canopy. De pigtails van de kite zijn fool-proof en er is maar één punt aanwezig om de lijnen aan vast te maken. Wel kan er op de back bridle gekozen worden tussen “big air” en “freeride”. Hiermee wordt de positie van het aangrijpings punt ten opzichte van de tip veranderd waardoor de kite anders gaat reageren. Zelf heb ik de kite altijd op freeride gevaren.

Vlieg eigenschappen:
De Aquila is een stabiele SLE kite met veel power voor de maat wat mede komt door de wat hogere AR en door de drie struts wat de kite weer lichter maakt. Die Aquila staat verder naar de rand van het windvenster.
De bar en stuurdruk is te vergelijken met de North Evo’s van de laatste paar jaren. Hierdoor kan je goed voelen waar de kite staat en door de directe aanknoping punten zonder katrollen op de tips is het stuurgedrag lekker direct en snel te noemen, de kite draait wat ruimer om de tips.

Het depower bereik van de Aquila is minder te noemen, je kan de kite behoorlijk lang doorvaren maar je moet sneller een maatje kleiner pakken dan andere mensen op het water. Ook wanneer je echt overpowerd staat gaat uitremmen met je board niet meer werken. Hoogte lopen gaat uitstekend zoals verwacht met de Aquila, je hoeft hier ook totaal geen moeite voor te doen.

Het springen met de Aquila is een fluitje van een cent. Met alle maten is springen echt waar deze kite in uitblinkt. Met de Aquila heb ik persoonlijk een aantal van mijn hoogste sprongen gemaakt. Met de 12m is de boost van het water af normaal te noemen. De hangtime van de kite is prima in orde! Het is geen Edge maar goed is het zeker. De landing is extreem makkelijk en de kite zet je ten alle tijden lekker zacht op het water.
Met de 7m kan het er wat ruiger aan toe gaan, wanneer de 7m hard ingestuurd wordt dan kan je een behoorlijk agressieve boost verwachten, je gaat dan snel omhoog maar ook weer hard naar beneden waar wel wat meer techniek bij komt kijken. Wanneer je dit rustiger doet gedraagd de kite zich ook echt veel rustiger in de lucht is is ook het springen met de 7m heel makkelijk te noemen. De hangtime van de 7m is ook dik in orde. Heb aantal keer zeker meer dan 6 seconde gehaald. 

Uithaken heb ik alleen met de 12m gedaan en dat gaat prima. Pas wanneer je echt hard afzet is er na de pop een dood moment te vinden, pop je niet hard genoeg dan is er zo goed als geen dood moment te vinden. De 7m blinkt niet alleen uit in springen maar ook in het kiteloopen onder de knie te krijgen. Met deze 7m heb ik mijn eigen kiteloops met downloops voor het eerst echt goed onder de knie gekregen. Sinds ik met de Aquila 7m vaar gaat het bijna vanzelf.

Conclusie:
De Aquila is de freeride kite van Zian en dat is de kite ook op zijn lijf geschreven. Wanneer je alle disiplines wilt doen dan is dit meer dan een prima kite om mee te varen. Het springen is toch wel het grote plus punt van deze kite en de Aquila doet niet voor veel kites onder. Ook voor de beginner is dit een prima kite om aan te raden.

Ik wil Sebastiaan van der Velden en Zian kites bedanken voor het beschikbaar stellen van de kite.

Totaal:
starstarstarstar
Kwaliteit:
starstarstarstar
Springen:
starstarstarstarstar
Upwind:
starstarstarstar
Depower:
starstarstarstar
Veiligheid:
starstarstarstar

Korte ervaring door JB - On The Edge op 31/07/2013


Vandaag voor het eerst aan de 10m2 Aquila gehangen (met dank aan Sebastiaan).

Eerst even met mn eigen materiaal gevaren (Best Bularoo 11m2, 2010). Kon ik hoogte mee houden en in de vlagen af en toe een sprongetje (ongeveer 18-22 knopen wind). Board 131x40

De Aquila voelt direct vertrouwd, stuurt lekker, bardruk lijkt wat hoger dan de Best (stond op stand Fly High). Had zeker zoveel power als met de 11m2 Best. Als het net even wat harder ging waaien kon ik vrij makkelijk (weinig aanpassing in manier van springen) lekker springen. Geen mega hoogtes, maar dat kon ook niet in deze wind.

Kite ziet er netjes uit, maar afwerking her en der wel eens netter gezien.
Bar heeft een strap voor depower en power en werkt prima. Quick release gaat makkelijk en is ook snel weer in elkaar te zetten (niet getest op het water). Blijkbaar komen er nog een paar goede verbeteringen aan de bar, met name de afwerking.
Vind wat dat betreft het beleid van Zian erg goed: Niet persee elk jaar met een nieuwe kite komen, maar doorlopend kleine verbeteringen aanbrengen (zoals ik het van Sebastiaan heb begrepen).

CONCLUSIE:
Prima kite, makkelijk te varen. Ben erg benieuwd naar de 12. Ik vaar graag goed gepowered en had in deze wind dus graag een maatje meer gehad. Volgende keer!

Totaal:
starstarstarstar
Kwaliteit:
starstarstarstar
Springen:
starstarstarstar
Upwind:
starstarstarstar
Depower:
starstarstarstar
Veiligheid:
starstarstarstar

Review door D.D op 12/07/2013


Geteste maten:
MaatgewichtLowendHighend
10 70kg 12 Niet getest

Vandaag heb ik ook aan de Zian Aquila gehangen. Het was een 10m kite en de wind was redelijk vlagerig vandaag. De wind varieerde van 12 knopen tot 16 knopen ongeveer. De omstandigheden waren dus niet perfect om de kite optimaal te kunnen testen. De tas ziet er simpel uit en dat is deze ook. Erg handig dat de tas bovenin gaas heeft waardoor je kite in de tas kan doorluchten als deze bvb een beetje nat is. De kite heeft een one pump system waardoor je de kite makkelijk in één keer kan oppompen. Verder viel mij meteen op dat de trailing edge van de kite verstevigd is. Normaal gesproken klappert het doek van een kite hard als je kite op het strand ligt. De versteviging zorgt duidelijk dat de kite minder snel slijt. Verder heb ik niet heel veel naar de kite gekeken omdat ik zo snel mogelijk wilde varen omdat er al niet veel wind meer stond. De bar vond ik er erg simpel uit zien(design van de bar en het grip van de bar), de safety van de bar zag er wel goed uit en deze werkte ook goed. Ik vond het ook fijn dat de bar een depowerstrap had. Het is ook fijn dat de safety ring door de chickenloop heen zit. Als je de kite uithaakt en loslaat hangt je leash om de chickenloop heen, maar als je je safety trekt springt de chickenloop open en hangt je kite aan je safety leash en is hij de kracht kwijt. Lastig om het zo uit te leggen, met een paar foto's van de bar zal dit wel duidelijk zijn. Toen ik de kite voor het eerst in de lucht had moest ik even wennen aan de kite, normaal gesproken vaarde ik altijd met c-shaped kites. Deze kite stuurde vrij direct en reageerde erg snel. De draaicirkel was best kort, ik denk dat je met deze kite goede kiteloops kan maken met wat meer wind. Ook was de kite stabiel in de lucht, zelfs met vlagerige wind. Hoogtelopen ging wel ondanks dat er weinig wind stond. Toen ik de kite voor het eerst uithaakte viel het mij op dat ik de depowerstrap niet hoefde aan te trekken. Vaak gaat een kite backstallen als je hem uithaakt zonder aan de depowerstrap te trekken. Met uitgehaakte sprongen merk je wel dat de kite genoeg pop heeft en een dood moment waardoor je makkelijk trucjes kan doen. Helaas kon ik niet hoog springen met de kite omdat er niet veel wind stond. Tot nu toe vond ik de kite erg lekker varen. Wanneer je de depowerstrap intrekt merk je dat de kite minder kracht heeft, maar nog wel goed stuurt. Ik heb eigenlijk bijna geen negatieve punten gezien aan de kite. Ik wil deze kite graag nog een keer testen met wat meer wind. Tot nu toe ben ik zelf bijna aan het twijfelen om over te stappen naar deze kites, kwalitatief zien ze er goed uit en ik vind ze zeer goed varen. Ik denk dat we Zian kites steeds vaker zullen zien op het strand.    

Totaal:
starstarstarstar
Kwaliteit:
starstarstarstar
Springen:
starstarstarstar
Upwind:
starstarstarstar
Depower:
starstarstarstar
Veiligheid:
starstarstarstar

Review door eatkites op 28/05/2013


Geteste maten:
MaatgewichtLowendHighend
10 75kg 14 Niet getest

Vorige week heb ik de aquila op oostvoorne kunnen testen. momenteel vaar ik met best nemisis hp (2008, 10 / 12 m2) en best TS 7m2. ik ben zeker geen radicale kiter, maar wel van redelijk niveau. 
De eerste indruk van de aquila is een zeer degelijke goed afgewerkte kite, leuk grafisch design, en een op het oog degelijke bar. 
Voordat ik met de aquila weg ging heb ik even met mijn nemisis gevaren en had met ca 14knpn (vlak water) best moeite om weg te komen en hoogte te lopen. Met de aquila echter geen enkel probleem. terwijl overige kiters (ook 10m2) problemen hadden hoogte te lopen en veelal terug moesten lopen (onshore wind) zat ik al snel op open water. De kite is ongelofelijk stabiel en heeft totaal geen bar-presure.  Afgelopen weekend werd ik met mijn 10m2 nemisis nog lachend voorbijgevaren door een 7m2 aquila (ja zelfde gewicht kiter en board) Springen is een genot! hoog en lang! ;-).. 
Ik ben overtuigd, de aquila geeft je vertrouwen op het water en heel veel plezier... en voor een prima prijs. Ik ben bepaald geen specialist in het beoordelen van kites maar ik weet waar ik blij van wordt.  


Totaal:
starstarstarstarstar
Kwaliteit:
starstarstarstarstar
Springen:
starstarstarstarstar
Upwind:
starstarstarstarstar
Depower:
starstarstarstar
Veiligheid:
starstarstarstar

Wie vaart hiermee?
  • Geen foto
  • Geen foto
  • Geen foto
  • Geen foto
  • Geen foto
  • Geen foto
  • Geen foto
36 Reacties
  • Frank82 op 28 May 2013 @ 18:04
    Meld dit bericht aan de moderator
    Jaja, met een 7 net zo veel power als een 10, geloof 't ook...
  • Ocean-Limbo op 28 May 2013 @ 19:14
    Meld dit bericht aan de moderator
    Huh ???? de windrange is van de drie kites hetzelfde ... 18 tot 25 knopies!!!!
  • wimbers op 28 May 2013 @ 19:24
    Meld dit bericht aan de moderator
    wow, een 14 tot 25 knopen..
    toch ben ik wel benieuwd. waar testen?
  • kite2fly op 28 May 2013 @ 20:03
    Meld dit bericht aan de moderator
    haha, leuk mannen wink Ik moest even denken waar de de laatste twee opmerkingen vandaan kwamen. Inderdaad met 3 kites het strand op gegaan en alle drie gevaren.....over 8 uur! De wind fluctueerd nog wel eens over de dag bij ons maar dat is misschien niet overal zo. Nederland staat tenslotte bekend om zijn dagen met constante wind enlightened

    Maar dan nu de uitleg, voor het gemak vink je in het systeem na die dag alle drie de kites aan en de +/- wind range van die dag. Dan krijg je het resultaat zoals jullie dat hebben gezien. Lijkt nu ook of ik die dag 24 uur heb gekite lol. Wil ik gerust aanpassen als dat voor verwarring zorgt bij jullie hoor, doe ik niet moeilijk over. Dat krijg je als je het systeem net begint te gebruiken lol. En Wimbers, je mag testen op Rockanje, Oostvoorne etc en afhankelijk van je gewicht red je die 25 knopen misschien wel wink  Edit: opgelost, kan iedereen weer rustig gaan slapen ;-)
  • Marc_87 op 28 May 2013 @ 21:47
    Meld dit bericht aan de moderator
    Een 14m in 25 knopen moet nog wel kunnen hoor. :P
  • Michiel. op 29 May 2013 @ 20:21
    Meld dit bericht aan de moderator

    Met jou gewicht ja!

    De gemiddelde kiter van 75kg zal het er knap lastig mee hebben. Sowieso een kite in het absolute high-end varen is iets wat we horen af te raden!
     

  • Marc_87 op 29 May 2013 @ 22:21
    Meld dit bericht aan de moderator
    Dat is waar inderdaad. :P
  • JB - On The Edge op 01 June 2013 @ 09:14
    Meld dit bericht aan de moderator
    Waar komen deze kites ineens vandaan?
  • Langbeest op 01 June 2013 @ 12:20
    Meld dit bericht aan de moderator
  • Langbeest op 01 June 2013 @ 12:20
    Meld dit bericht aan de moderator
    Gemiddelde kiter 75kg, ook zoiets belachelijk.
  • markus op 01 June 2013 @ 14:45
    Meld dit bericht aan de moderator
    Vandaag ff bekeken maar moet zeggen dat de kite er netjes uit ziet. Vind alleen de zeillatjes in de TE kwetsbaar, mocht je gespoeld worden prikken ze mss zo door je doek heen. Heb hem niet gevaren maar stond stabiel in de lucht. 
  • kite2fly op 01 June 2013 @ 17:19
    Meld dit bericht aan de moderator
    Waar komen deze kites ineens vandaan?

    Deze kites komen uit dezelfde "fabriek" als een heel bekend merk. Die "fabriek" staat op Sri Lanka net als die van veel andere bekende merken. De man achter Zian kites is een Nederlander die al 20 jaar in Oostenrijk woont. Zian zit dus officieel in Oostenrijk. Van 2007 tot 2012 is hij CEO geweest van die "fabriek". 

    De filosofie is simpel:
    Fabriek - centraal pakhuis (Oostenrijk) - klant
    Geen team riders die heel de wereld over reizen van jouw geld
    Geen dure marketing

    Om ze in Nederland zichtbaar te krijgen mag ik de kites momenteel voor een belachelijke prijs aanbieden.

    Over de kites ga ik niet te veel zeggen. Dat heeft nl weinig zin (wij van wc eend). De bedoeling is dat er binnenkort reviews komen van mensen die dat voor veel kites hebben gedaan. Mocht je zelf willen testen kun je me mailen. Genoeg spam van mij nu ;-)

  • kite2fly op 01 June 2013 @ 17:21
    Meld dit bericht aan de moderator
    En Markus, thx! Volgende keer ook maar eens varen dan? ;-) Btw, we hebben idd twee latjes en in de TE. Soortgelijke latjes en beschrming (maar dan meer) zitten ook in een heel bekend ander merk kites die bekend staan om de goede kwaliteit.
  • Faxie op 15 June 2013 @ 20:33
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ik heb er niet lang genoeg aan gehangen, maar met een 7 in flink vlagerige 25-35 knopen wind was erg lekker varen. Inderdaad erg stabiele kite, totaal geen nerveus gevoel. Ook een pluspuntje is dat de kite vol gedepowered nog goed stuurt.

    Springt erg makkelijk, geleidelijke krachtopbouw in loops. Over upwind kan ik weinig zeggen, d'r was erg veel stroming.

    De bar is basic, maar doet z'n werk. Verder zag de kite er goed afgewerkt uit.

    Je zal er zeker geen miskoop mee doen :)

  • Geen foto
    Atrocks op 15 June 2013 @ 22:42
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ik kan Faxie wel even aanvullen over de upwind. Ik heb de Aquila 9m op Horst gevaren, zowel donderdag (20knp+, 7knp gust) als vandaag (19knp+, 11knp gust).

    Wat mij ontzettend opviel is hoe ontzettend makkelijk ik upwind kwam ondanks de vlagerige wind. Ik ben normaal niet zo'n held in upwind, maar vandaag voer ik binnen no time upwind van alle andere op het water.

    Ik heb zeker geen miskoop gedaan ;)
  • Michiel. op 16 June 2013 @ 13:43
    Meld dit bericht aan de moderator
    Heb ze gisteren uitvoerig bekeken op het kitehigh event.
    ook even met de Nederlandse eigenaar gesproken.

    zeer interessante nieuwkomer met potentie!

    ik zal binnenkort ook eens onder deze kites gaan hangen!
  • Geen foto
    Remco86 op 03 July 2013 @ 10:21
    Meld dit bericht aan de moderator
    Kite2fly,

    Ik heb je even een PM gestuurd, interesse in een setje.

    gr. Remco86
  • kite2fly op 03 July 2013 @ 16:04
    Meld dit bericht aan de moderator
    Is in behandeling, bedankt voor je interesse smiley

    Mvg,
    Sebastiaan
  • Geen foto
    soulride op 23 August 2013 @ 13:57
    Meld dit bericht aan de moderator
    aquila 9m test op brouwersdam
    wisselvallige condities die namiddag in juli, vlagerige wind tussen 10 en 22 knopen
    zowel tt als strapless surf
     
    kite is stevig en netjes afgewerkt
    knoopjes pigtails beetje aan de kleine kant, dus lusjes van de lijnen goed vasttrekken
    in de lucht voelt de kite licht en compact aan
    gelijkmatige druk zonder verrassingen
    draait behoorlijk snel
    low end is super: makkelijk hoogte houden toen iedereen eraf ging omdat de wind viel
    kite beantwoordt helemaal aan de omschrijving die Zian geeft
    niks op aan te merken!
    aangenaam verrast zowel bij weinig als veel wind, op TT en surf
    QR werkt makkelijk: kite valt onmiddellijk uit de lucht, maar bleef wel trekken eens op het water
    de grip van de bar is lekker zacht, lijnen van goede kwaliteit, swivel draait niet mee, power de-power werkt vlot
  • Eagle-Jan op 23 August 2013 @ 15:19
    Meld dit bericht aan de moderator
    kite is ok, behalve dat na een crash het inflate dopje er steeds afknalt en ik mis wat depower bereik (kwestie van smaak). Aan de bar kan een hoop verbeterd worden als mede de lijnen (echte habiwabby kwaliteit) maar ja de prijs is er ook naar.
  • Michiel. op 24 August 2013 @ 07:45
    Meld dit bericht aan de moderator

    Zit er geen klitteband over het ventiel?


    Jij bent de eerste die ik hier over hoor overigens!?


    Verder heb ik de bar en lijnen zelf in mijn handen gehad, weinig op aan te merken. Lijnen was niets mis mee.

  • kite2fly op 24 August 2013 @ 09:08
    Meld dit bericht aan de moderator
    Bij mijn weten is er maar 1 kite in NL waar dit veelvuldig mee gebeurt, dat is een 9m Kima leskite van een school op Oostvoorne kun je bevestigen of je het idd daarover hebt? Die ene Kima wordt (of is inmiddels) uiteraard vervangen. Desalnietemin hebben wij inmiddels wereldwijd veel scholen die les geven met onze kites en weten we dus dat in de "oude" batch kites het dopje bij herhaaldelijke harde frontale crash er idd uit kan schieten, om het in perspectief te zetten, zelf heb ik het met die oude batch nog nooit meegemaakt ook niet bij testers na harde crashes en ook de starters die veelvuldig deze kite al hebben aangeschaft hebben dit niet gemeld als ik ze mailde of ze tevreden zijn met hun aankoop. In de nieuwste batch kites met nieuwe luchtstop en aangepast klitteband is dit inmiddels verholpen. Een re-work pakket is inmiddels ook klaar dus bij mensen die problemen ondervinden kan dit netjes worden opgelost

    LIJNEN - Dit zijn lijnen die uit Nederland vandaan komen bij Eurocord, een van de duurdere lijnen! Geen stretch, dus ook niet na 10 sessies lijnen bijstellen, pas bij 250kg kg per lijn kan er wat stretch ontstaan. Breekpunt pas bij 400kg. Juist het gebruikte materiaal wordt niet op bespaard. We gaan binnenkort overstappen op weer de nieuwste (dure) lijn op de markt. FL32NG een dynamax race lijn, zelfs nog niet op de pagina van Eurocord te vinden. De looks van de bar ben ik het wel mee eens, die is niet zo gelikt als bij de meeste merken en krijgt ook zeker nog updates in de loop der tijd.

    DEPOWER - Dit is idd persoonlijk, zelf vind ik dit een zeer fijn bereik, je kunt altijd makkelijk bij je bar en ik vaar vrijwel altijd full power zonder enig probleem. Mensen die van bv een Naish bar komen zullen idd even moeten wennen. Scholen hebben echter de wens uitgesproken iets meer bereik te krijgen dus de bar in ontwikkeling heeft 20cm meer depower bereik.

    Hopelijk heb ik zo de angel uit je indruk gehaald?

    Mvg,
    Sebastiaan
  • Eagle-Jan op 25 August 2013 @ 17:34
    Meld dit bericht aan de moderator
    Excuses t was idd de kima
  • Geen foto
    Mar10e op 29 August 2013 @ 21:01
    Meld dit bericht aan de moderator
    Morgen de ben ik de "trotse" bezitter van de Aquila 7m en 10m :)
  • Geen foto
    TimK op 03 September 2013 @ 12:22
    Meld dit bericht aan de moderator
    Heb les gehad met een 9m aquila al twee keer, kan niet veel over de eigenschappen zeggen aangezien ik nooit met iets anders heb gevlogen ;-) maar de 1e les was de kite tegen het einde een aardig stuk leeggelopen tov het begin. 2e les een splinternieuwe gebruikt en toen moesten we halverwege naar de kant omdat het inflate ventiel open was gesprongen na flink wat crashen van een lesgenoot. Ook heb ik 2 keer gehad dat de kite op 12 uur hing en gewoon vooruit naar beneden viel. Dus niet al te beste ervaring voor mij dus helaas.
  • kite2fly op 03 September 2013 @ 14:00
    Meld dit bericht aan de moderator
    Beste TimK, Bij vlagerige wind en een kite strak op 12 uur kan deze afhankelijk van de condities over je heen gaan en uit de lucht vallen....dat heeft niets met Zian te maken. Je kunt elke kite op die manier uit de lucht laten vallen onder de juiste omstandigheden.  

    Daarnaast, waar iets gemaakt wordt en waar geinoveerd wordt gaat wel eens wat fout dat is niet te voorkomen. Het gaat er om hoe het wordt opgelost! Zoals eerder aangegeven weten we dat er een batch is waar bij herhaaldelijke crash de inflate open kan springen en de kite dus langzaam leeg loopt. Dit is inmiddels opgelost door aanpassing in de productie. Daarnaast heeft niemand zich bij mij gemeld met dit probleem en heb ik het zelf nooit gehad! Als iemand zich bij me meldt wordt de inflate uiteraard kosteloos aangepast.
  • KappuhH op 03 September 2013 @ 14:40
    Meld dit bericht aan de moderator
    Waarom zou het niet met Zian te maken hebben? De ene kite is er veel gevoeliger voor dan de andere. Een Bandit Dos bijv stond er om bekend. Met mijn eigen Zeeko kites overkomt me het echt nooit. Uiteraard kun je in de juiste omstandigheden bijna elke kite uit de lucht laten vallen. Maar als het bij een lesser twee keer gebeurt is het wel erg makkelijk om dat helemaal aan de omstandigheden toe te schrijven. Ook niet erg toch? Elke kite kent kinderziektes...
  • kite2fly op 03 September 2013 @ 14:59
    Meld dit bericht aan de moderator
    Klopt, ik ben er niet bij geweest dus idd ga ik misschien te kort door de bocht. De kite heeft 2 bridle instellingen, beide instellingen hebben voor dus ook nadelen. Bij mijn weten is er geen issue als deze, eerder het tegenovergestelde.
  • Marc_87 op 03 September 2013 @ 23:15
    Meld dit bericht aan de moderator
    Ik denk dat Sebastiaan gewoon erg enthousiast is, dit geeft niet natuurlijk maar het moet wel zo zijn dat het klopt. Ik heb nu zelf twee dagen met de Aquila gevaren en ik kom hier later op terug. Mocht de kite noise heavy zijn vertel ik dit uiteraard ook.

    Maar het kan ook heel goed aan de gene liggen die onder de kite hangt. Ik heb bijvoorbeeld van verschillende mensen gehoord die het voor elkaar krijgen en North Dyno voorover te laten vallen in de lucht. Ik zelf heb hier totaal geen last van.

    Overigens heb ik de Aquila 12m na een unhooked kiteloop wel kneitershard laten crashen, niets aan de hand. Ik denk gewoon domme pech na veel crashes.
  • Eagle-Jan op 04 September 2013 @ 09:22
    Meld dit bericht aan de moderator
    Sebastiaan... die dopjes/klitteband zekering van de inflate valve moet aangepast worden... er mist een stukje klitteband op het eind. en dat is niet alleen maar op die enen kima.
  • kite2fly op 04 September 2013 @ 10:06
    Meld dit bericht aan de moderator
    Klopt! Klitteband is ook al aangepast :-)
  • Geen foto
    Atrocks op 06 September 2013 @ 20:38
    Meld dit bericht aan de moderator
    Kites: Aquila 9 en 12
    Condities: 12 -25 knts
    (Waaronder een dag met 11knp gust)
    Gewicht: 75 KG

    Ik vaar al een heel tijdje met de aquila's (lees: een van de eerste in NL) en ik snap dat hele probleem met de inflate valve totaal niet, heb er zelf nog geen een keer problemen mee gehad.
    Misschien ligt het aan de druk waarop andere kiters de kite oppompen? Ik pomp mijn kites niet zo kneite hard op als dat ik andere kiters dat soms zie doen.



  • manofglass op 18 March 2014 @ 22:16
    Meld dit bericht aan de moderator
    info vooraf: onderstaand mag geen review heten, maar is mijn gedegen indruk.

    Was al een tijdje op zoek naar het vervolg op m'n beginnerskites: een vector 11 en SB 8.
    De vector is wellicht de makkelijkste beginnerskite, maar op een gegeven moment wil je toch meer dan alleen heen en weer varen. Even zoeken naar lekker nieuw modelletje dus.
    Zo'n beetje alle reviews van alle kites gelezen en vervolgens de verschillende filmpjes op youtube erbij gezocht.
    Op een gegeven ogenblik heb je zoveel gelezen en gezien dat je eigenlijk door de bomen 't bos niet meer ziet.....
    Terug naar af dus en de belangrijkste zaken waaraan mijn kite moet voldoen op een rijtje gezet:
    freeride; makkelijk hoogte lopen; grotere draaisnelheid dan m'n huidige kite en wat makkelijker de lucht in.
    Had vorig jaar al een mailwisseling gehad met Sebastiaan over de Zian kites en, he he, heb afgelopen zaterdag eindelijk de tijd en wind gevonden om de Aquila in Rockanje te testen.
    Heb gevaren met de 10 en 12 en m'n eigen Vector.
    Dat was toch wel ff schrikken.........de 10 heeft veel meer power dan de V11 en draaide in m'n beleving als een dolle zo snel.
    Na een paar minuten was ik de schrik toch wel te boven en werd 't genieten, alhoewel 't met de lichamelijke conditie zo vroeg in 't seizoen nog niet helemaal joepie is en ik toch wel te vaak opnieuw vanaf het strand door de golfjes heb moeten starten.......was bij opkomend water al een redelijke klotsbak geworden....iets waar ik als spiegelrijder toch wel even aan moest wennen.
    Omdat ik toch af en toe op 't strand stond om bij te komen van de adrenalinestoten en tegelijkertijd op adem kon komen heb ik regelmatig gewisseld met de aquila 12 en 10 en m'n eigen V11.
    De 12 vaart iets relaxter dan de 10 en ook gedepowerd blijft de kite z'n goede eigenschappen behouden.
    Of de kite gemakkelijk relauncht weet ik eigenlijk niet omdat deze niet in het water heeft gelegen.....ik trouwens wel....door m'n gewenning aan het "trage" sturen van de V11 stuurde ik af en toe wellicht, ahum, iets te hard.
    De afwerking van de kite en bar is op het oog minder dan m'n huidige cabrinha spullen maar eigenlijk boeit me dat niet zo.......zodra de kite in de lucht hangt zien mijn oude ogen dat toch niet meer en ik zit niet heel veel naast m'n kite om de afwerking te bewonderen. Ik verwacht ook niet dat de afwerking negatieve gevolgen voor de levensduur zal hebben.
    Al met al een paar uur getest in Rockanje, waar overigens aangenaam kitevolk rondloopt, en dat was na een nachtelijke overdenking genoeg om over de streep gedragt te worden.
    Na het inwinnen van wat extra info via PM'etjes zonet een set 7/9/12 besteld........nu maar hopen dat 't waait op de dag dat ze arriveren.

    Sebastiaan bedankt voor de tijd en je enthousiasme......kom dit jaar nog zeker even voorbij vliegen in Rockanje: je kan me herkennen aan m'n zwart/witte Aquila cheeky

    voor de geïnteresseerde: weeg 85 kg, leeftijd onbekend en 't waaide 18 tot 22 knopen........denk ik.
    Nog een dag of 5 tot Z-day.........hoop dat ik kan slapen.


  • Jer76 op 19 March 2014 @ 05:49
    Meld dit bericht aan de moderator
    Gefeliciteerd met je aankoop. welkom bij de clubsmiley
  • manofglass op 19 March 2014 @ 07:29
    Meld dit bericht aan de moderator
    yes
  • manofglass op 08 April 2014 @ 20:37
    Meld dit bericht aan de moderator
    vandaag voor 't eerst met de eigen zian mogen varen en gelijk de trax hrd voor 't eerst uitproberen
    85kg
    28 kn
    trax hrd 136
    7 M kite

    vandaag met de 7 en 9 richting zandmotor gegaan....de 12 thuisgelaten want de app geeft 29 knopen actueel op hoek van holland aan.
    bij de kleine plas zijn er al een stuk of 5 bezig; zie er een paar behoorlijke sprongen maken....tijd om een kite op te pompen.
    de meeste varen met een 8 of 9, maar heb vooraf nog ff de windchart bestudeerd, dus besluit de 7 op te blazen....de 9 kan altijd nog.
    In één woord...waanzinnig
    ging met de 7 harder dan de anderen, denk ik, maar kon beslist meer hoogte lopen.
    waar ik normaal het einde van de plas vermijd omdat dat toch een eindje teruglopen is, moest ik ff polshoogte nemen bij m'n kitemaat die daar was gestrand.....in 3 rakjes was ik al weer terug aan de andere zijde...dat scheelt ff een hoop wandelenergie.
    was ff een uurtje wennen aan het snelle draaien van de kite: waar ik normaal gesproken de kite naar de andere kant moest gooien en langzaam draaien met m'n board was het hier het tegenovergestelde.....de eerste keren dus een paar keer een platte neus gehad omdat m'n kite al op de terugweg was maar m'n board nog niet.
    was ff wennen dus maar na een uurtje onder de knie.
    Het springen heb ik me nog niet volledig aan overgegeven omdat het de eerste keer met deze kite en board was.
    had wel moeite om niet de lucht in te gaan trouwens, ondanks dat de instelling op freeride stond.
    nou een klein sprongetje dan....metertje of 2.
    al met al toch ruim 4 uur op 't water gespeeld; voldoende om te kunnen zeggen dat de keuze voor kites en board de juiste is geweest.
    ben benieuwd naar de lowend van de 12 maar heb die al een keer getest bij 15 knopen en denk dat ik aan een knoop of 12/14 genoeg ga hebben, en met de doorxl nog minder.
    kan alleen maar 't advies geven: testen

    gr.
    hans
    op naar de volgende sessie
Je dient eerst in te loggen voor je een bericht kunt plaatsen





Gebruikers Online 285 gasten 0 leden

© 2002 - 2024 Kitehigh