Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 ... 12
|
1
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Maasvlakte 2 wordt een goed gefaciliteerde surfspot
|
Gepost op: December 02, 2011, 13:08:36
|
Wat wordt er nou zo bijzonder aan behalve dat het een extra 7km kust lijkt te worden met een vervelende onregelmatige beachbreak die we al kennen van de ander 140km kust ten noorden van Hoek van Holland? Excuses voor het zeikerige toontje, maar komen er ook nog languna's, pointbreaks etc; alle dingen die we oude slufter wel had?
|
|
|
2
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Frontlijnen F-One
|
Gepost op: Oktober 12, 2011, 15:09:00
|
Moeilijk zo zonder plaatjes, maar als ik het zo lees lijkt het erop dat je swivel niet goed draait. Daardoor zouden je frontlines elkaar gaan kruisen als je een loop maakt of back roll of zoiets. Normaal moet de swivel dan het kruisen van de frontlines oplossen en als hij dat niet doet dan blijven ze gekruist heel dicht bij de swivel (dus zo rond het einde van de sleeves). Door het sturen van de kite gaat het dan schuren en dan krijg je slijtage.
Zou dit het kunnen zijn?
|
|
|
3
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Bandit 2012 news
|
Gepost op: Augustus 20, 2011, 22:46:31
|
let’s present you briefly main features of the kite: Visual aspect: - New profile- Reduced leading edge and battens diameter - New bridle- 2 back line positions on the kite - New strut construction - New graphics and colors 1st feeling: - Incredible Lightness - Immediate reactivity and turnability even in the edge of the wind-window - smooth bar feeling with direct control - No oversheet risk even in low end On the water : - Optimization of the wind range ; Huge low end and same rigidity/stability in strong/gusty wind - Massive hang time and more lift for more radical but easiest kiteloops- Smooth unhook feeling - Same Delta C-shape advantages The verdict: Easiest, lightest and more intuitive than the B4, the 2012 Bandit 5 wins character if you provoke it but keeps the legendary versatility of the Delta C-shape.It wins about 2 sizes in term of turnability (11m turns like a 10m) and become a kiteloop weapon, but stays the most adapted kite for all kind of riders and disciplines. Sizes: 5/6/7/8/9/10/11/12/14 The price has to be confirmed, but according to first details that the factory gave us, it should be similar to 2011. source: http://www.kiteboarder.be/index.php/nl/nieuws/2464-f-one-bandit-5-news
|
|
|
5
|
Algemeen / Buitenland & Travel / Re: windsterkte zuid afrika?
|
Gepost op: Augustus 05, 2011, 16:10:52
|
Langebaan is perfect voor beginners. Ook daar kan het heel hard waaien (7m max), maar je hebt daar nog verschillende plekken binnen een straal van een paar km waar het afhankelijk van de venturi-effecten zo 10 knopen verschil kan zijn in windsterkte. En daarbij ziet het er daar ook nog heel erg cool uit
|
|
|
6
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Bar dos vs tres
|
Gepost op: Juni 30, 2011, 11:38:54
|
Als ik jouw was zou ik verder kijken dan alleen de Dos. Ik heb ook de Dos gevaren. Ben blij dat ik niet de Tres heb gekocht want dan had ik lang niet zoveel progressie gemaakt. Ik vaar de C4 2010.
Wat een onzin. De progressie die je maakt hangt nauwelijks af van de kite waarmee je vaart en de B3 gaat prima mee in het topsegment (net als de C4).
|
|
|
7
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Nieuw setje (Bandit?)
|
Gepost op: Mei 29, 2011, 16:05:10
|
Misschien ben ik gek, maar ik zweer bij een 9-7 combo. Evt met een waveboard erbij en je komt al met 11 knopen vooruit. Maar onder de 18 knopen is kiten eigenlijk toch niets aan...
Ik heb ook een 9-7 combo sinds vorig jaar Idd. een aanrader. En gezien de vreemde windranges van de Bandit IV misschien geen verkeerd idee? Is jullie gewicht hetzelfde als dat van maarten dan? Lijkt me wel relevant... Ik weeg iets meer dan 80 kg. Vaar 2 keer per jaar met iets groter dan mijn 9m B3, maar zou net zo lief die dagen overslaan. Als het even kan ga ik met de 9 aan de slag (+/- 15 kts). Tot vlagen rond de 30 knopen (dus gemiddelde wind rond de 20-23 kts) is het goed met de 9. Daarboven de 7. Het enige wat telt voor mij is hard hoog loopen of unhooked spelen. Dat gaat gewoon niet lekker met iets groter dan een 9 (eigenlijk al niet goed met een 9). Als de B4 echt zoveel sneller is geworden wil ik een 10 ook nog wel eens gaan proberen, maar het leven begint eigenlijk altijd pas bij een 9m. En voor alleen een 7 waait het niet vaak genoeg echt hard. Een 9 kan je prima mee uit de voeten hier in NL.
|
|
|
9
|
Algemeen / Buitenland & Travel / Re: Alvor Portugal
|
Gepost op: April 26, 2011, 13:02:49
|
Inderdaad een heel mooi stukje. Vooral met opkomend tij kan je er goed varen. Mooie zandbankjes met supervlak water erachter. Bij hoogwater wordt het een redelijke klotsbak en als het richting eb gaat verlies je teveel druk van je board om nog goed te kunnen varen.
Wel lastig om er te komen. Je moet voorbij de golfbaan en dan helemaal landinwaards rijden en dan via een offroad weggetje weer naar de kust/laguna toe. Even vragen daar en succes.
|
|
|
10
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Kitemaat eerste kite, ca. 80kg
|
Gepost op: April 05, 2011, 09:31:57
|
B3 is echt veel beter dan de B1 of B2.... (zoveel mensen zoveel meningen, maar de meeste zullen de B3 toch echt wel beter vinden dan de B1 of B2)
Met een 9 kan je in 60-70% van de winddagen varen. Je mist dan alleen die low-end dagen (12-15 knopen) en de echte high end dagen (30+). In mijn beleving beide ongeveer 15-20% van de vaarbare dagen (dit basseer ik op mijn log van een aantal jaren op kitedays.nl).
Een 10 zal inderdaad al snel te groot zijn op 25+ dagen. En dat zijn er stiekum toch best veel (tenzij je alleen in het binnenland vaart, Horst ofzo)
|
|
|
11
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Ozone C4 2011, welke twee-kite-combi?
|
Gepost op: December 15, 2010, 20:18:26
|
Altijd een 9 in je quiver stoppen (maakt eigenlijk niet uit welk merk en type kite). Dat is de kite die je het meeste kan varen. En dan natuurlijk nog een 7 voor de echte leuke dagen. Hou gewoon die Dos 10 voor de echte lowend, of ga op die dagen iets interessanters doen met je tijd.
|
|
|
12
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: rebel 2011 of bandit 4
|
Gepost op: December 06, 2010, 22:47:07
|
Inderdaad, hoe kleiner de kite hoe explosiever de lift. Je kan namelijk veel sneller terugsturen, dus beter je kant houden, kracht opbouwen en dus explosievere lift. Daarnaast is het loopen met een 12 gewoon een drama. 't is inderdaad maar net wat voor kiter je bent...
|
|
|
13
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: rebel 2011 of bandit 4
|
Gepost op: December 06, 2010, 16:01:22
|
Wie vaart er tegenwoordig nog met een 12? Misschien als je 95 kg weegt...
Brazilie is meer voor 9m en evt kleiner, dus liever een 9 en een 7.
Qua keuze maakt het niet heel veel uit. Allebei zeer goede kites. Ik zou zelf niet zo snel gaan voor de 'oude' 5-lijnstechniek. Met 4 lijnen kan tegenwoordig op een eenvoudigere wijze hetzelfde worden bereikt, namelijk stabiliteit en veiligheid (zie Bandit/Evo).
|
|
|
14
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: is er een max hoever je het ijsselmeer op mag??
|
Gepost op: November 24, 2010, 14:43:48
|
Even los van het officiele antwoord, kan je natuurlijk gewoon varen bij alle gedoogspots en kan je zo ver gaan als je wilt. Kom alleen niet in de vaargeul en zwemmersgebied ofzo (maar zelfs dat moet geen probleem zijn als je er af en toe doorheen vaart).
Eilandjes bij Muiderberg zijn echter een no-go area. Niet omdat het niet mag, maar omdat er op de meeste bomen op staan van rond de 15 meter hoog. De wind is dus bagger vlak achter die eilandjes.
Pampushaven is beter met een dijk van enkele meters hoog.
|
|
|
15
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: s-loopje?
|
Gepost op: November 16, 2010, 14:18:45
|
Inderdaad die lange lijnen zijn killing. Deed twee weken terug bij 35-40kts ipv een "S" loop een "OO" loop. Eigenlijk was het de tweede backloop een downloop om soft te kunnen landen, maar te vroeg dus alleen maar extra pull. Loop nu nog rond met gekneusde ribben...
|
|
|
17
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Bandit Uno 7.5m probleem
|
Gepost op: Oktober 22, 2010, 10:52:02
|
Inderdaad een bekend probleem van de 7.5. Oplossing is inderdaad druk houden op de achterlijnen, niet meer varen in zeer harde vlagerige wind of overstappen naar de Dos of B3. Afgezien van dit 'probleem' blijft de 7.5 nog altijd een van de lekkerste kites die ik ooit gevaren heb. Het ziet er raar en gevaarlijk uit als de kite in de W trekt, maar behalve dat de druk wegvalt is er bij mij nooit iets vervelends gebeurd; hij boog altijd netjes terug na de vlaag en viel niet uit de lucht of iets dergelijks.
Het heeft overigens niets te maken met de kracht van de wind, puur met de vlagen. Ik heb de kite in een stabiele 40 knopen gevaren en daar was niets aan de hand. Het is een probleem als er ongeveer 10 knopen verschil zit tussen de gewone wind en de vlagen (wat hier in Nederland vaak zo is bij +/-30 kts). Toch gewoon doseren van de druk op de lijnen. Niet als een gek gaan trekken (zoals jij zegt) maar goed en snel anticiperen op een vlaag door gedoseerd de druk op de achterlijnen af te bouwen. Alleen als je ineens depowered dan heb je dit probleem
|
|
|
18
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Omgeving Noordholland, waar gaan we beulen???
|
Gepost op: Juli 26, 2010, 10:12:34
|
Morgenmiddag kan hier ook gevaren worden,wijk here I come
Waarom ook al weer Wijk met Noord/Noordwest? Is het dan niet een verschrikkelijke klotsbak? Je kan toch beter aan de zuidkant van de pier zitten (mooie cleane golfjes met een side shore (en misschien wel licht offshore(!)) windje) Of mis ik iets?
|
|
|
19
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Lange golven
|
Gepost op: Juni 20, 2010, 08:56:18
|
Veel vlakwater tussen golven is met name afhankelijk van de golfperiode tussen de golven. Deze wordt langer naarmate de swell een grotere afstand aflegt en kleinere golven samengaan. In Nederland legt swell over het algemeen een korte afstand af (zeker met ZW, die bouwt ongeveer op vanaf de kust van België; NW swell kan een langere afstand afleggen mits deze is onstaan tussen Schotland en Noorwegen). In NL zul je dus maar zelden veel tijd tussen de golven hebben.
Voor een mooie cleane golf die langzaam breekt heb je - zoals al eerder opgemerkt - een langzaam ondieper wordende zeebodem nodig. Alleen dan zul je ver van de kust al een golf zien opkomen. Afhankelijk van de hoogte (eigenlijk diepgang) van de golf zal hij eerder of later breken.
Probleem in NL, en ook op de betere spots zoals Wijk, is dat er drie banken zijn. Dat houdt in dat de ondergrond niet gelijkmatig afloopt. maar er een aantal bulten zijn met daartussen een gat waar de golf inzakt. Eigenlijk komen de golven het beste op op de derde bank, maar breken daar meestal niet. De derde bank ligt vaak ver uit de kust (beetje richting einde van de pier in Wijk). De golf verliest op die derde bank al zoveel kracht dat er weinig overblijft op de 2e bank. Ook als de zandbanken een beetje verspreid liggen krijg je her en der dat golven opkomen, vertraagd worden en niet meer netjes als één lijntje op de tweede bank terecht komen.
Op de tweede bank heb je meestal de best berijdbare golven (ongeveer 50-100m uit de kust). Hier breken de wat grotere jongens die blijven breken tot en met de eerste bank (eerste 50m uit de kust).
Al met al vind ik het nogal aanniksten in Nederland. Het liefst heb ik small to medium sized golven (zeg max een meter) die alleen op de eerste of tweede bank echt opkomen. Alleen dan heb je die mooie lijntjes zoals je wel eens op plaatjes zien. Niet echt spectaculair, maar met een kite (en twintip) heel goed en agressief te berijden. Met een echt surfboard kan je vanwege de lengte van zo'n ding beter hogere golven hebben, maar die zijn zeldzaam in Nederland. Bij N-wind op IJmuiden (klein beetje aflandig) kan je soms verbaasd staan met een golfje van maar een halve meter.
|
|
|
20
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Omgeving Noordholland, waar gaan we beulen???
|
Gepost op: Juni 17, 2010, 16:42:03
|
OK, een paar argumentjes dan:
1) Bij side/offshore zijn er dicht bij de kant de minste kiters die met hoge snelheid beide kanten op varen. Dat betekent dat je met springen alleen rekening hoeft te houden met mensen die achter en tevens onder je varen. En zo nu en dan iemand die net wil gaan starten. Midden op het water zijn er veel meer mensen die hard beide kanten opvaren is het vaak moeilijk een gaatje te vinden van zeg 60m downwind, waar 10 seconden lang niemand vaart. Vandaar, dicht bij de kant is vaak dus veiliger. 2) Verder bij offshore (zoals op Blijburg) is net voor de kant afzetten heel veilig, omdat je dan nooit op de kant terecht kunt komen (de wind blaast je het water op), en je hoeft alleen op te letten wat er downwind gebeurt.
Mensen die mij gisteren hebben zien varen hebben kunnen zien dat ik vaak 200m uit de kant stond te wachten tot er een 'gaatje' kwam.
Ik ben in het geheel niet onbezonnen bezig en weet prima wat ik doe en waar het gevaar wel en niet zit (door heel veel schande en schade wijs geworden).
|
|
|
22
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Omgeving Noordholland, waar gaan we beulen???
|
Gepost op: Juni 17, 2010, 14:35:21
|
*eigenlijk * hoor ik niet hier op te reageren, aangezien deze discussie toch vele malen is geweest op fora. Maar ik was gisteren ook bezig voor de kant... Maar tuurlijk is het deels een show weg gegeven, maar voorop staat.. dat het water erg vlak is, indien je je kite crasht en leeg loopt je zo weer bij het strandje bent... en dat als je je been breekt of iets er snel hulptroepen aanwezig zijn?
Waarom zou je dan in het choppy water achterin je hoge loops trekken, je uitgehaakte dingen doen als er meer risico's aan verbonden zijn.
Just my 2 cnts!
Helemaal mee eens FonezzzZz. Ik heb me ook zeker schuldig gemaakt hieraan gisteren. Wel irritant dat er telkens allerlei lui met een kite op 12 uur aan de kant stonden, waardoor je telkens terug moest voor een volgende keer. Ach het is gewoon een kwestie van goed je moment kiezen, zorgen dat er genoeg ruimte downwind is. Met zo'n kiteloop ga je toch alleen maar downwind, en aangezien hij bij de kant aflandig was, zou je toch nooit de kant opvliegen (evt alleen het riet). Daarbij is het op dat vlakke water veel beter timen en landen (dus safer), en als het dan fout gaat ben je snel bij de kant (en af en toe een gil van de kant is natuurlijk altijd leuk).
|
|
|
24
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Omgeving Noordholland, waar gaan we beulen???
|
Gepost op: Mei 06, 2010, 21:16:39
|
Vanaf 16.00 trok hij flink aan bij IJburg. Zo'n 25 knopen. Het is dit jaar wat ruimer en geen ballenlijnen meer. Wel iets hogere zandhopen waardoor de wind iets vlageriger is in het vlakke gedeelte. Neemt niet weg dat ik hier mijn beste megaloops ooit heb gesprongen!
|
|
|
25
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Omgeving Noordholland, waar gaan we beulen???
|
Gepost op: Mei 06, 2010, 11:53:17
|
Waarom met NO naar choppie Edam als je 5km verderop van CS een perfecte vlakwaterspot hebt met meer termisch effect?
not my ting Ennuh ik hou van schapen Jammer toch, wat is er toch mis met IJburg? Beste sessies ooit, na vijver op Andijk en Slufter (en Cumbuco)
|
|
|
|