Gj
|
|
|
|
litewave
|
gewoon alle sites bij lang en trek daar een gemiddelde uit, elke site heeft het wel eens mis. Zondag lijkt nu nog niets te worden
|
|
|
HelldogBE
|
windguru is totaal onbetrouwbaar (misschien temperatuur,bewolking en neerslag O.K. maar de rest trekt er zelden op zelfs de dag zelf) (voor de belgische kust toch)
|
|
|
Pbter
Geen avatar
|
kijk eens op petertjes.eigenstart.nl, staat een hele berg met windsites! gewoon meerdere checken en je conclusie trekken
|
|
|
|
bignelis
|
windfinder.com is echt betrouwbaar vanaf 3 dagen van te voren ongeveer. Guru....is ruk, alleen als je golven wilt rijden moet je daar kijken. watersportweer.nl is ook goed maar voorspelt niet ver vooruit. Ik heb het al eerder aangekaart.....waarom voorspellen die sites zover vooruit maar hebben ze daarin echt nooit gelijk. Is er iemand die daar antwoord op kan geven? Volgens mij heeft het dan toch geen nu om tijd en moeite in die voorspellingen te steken.
|
|
|
|
Ricardo
|
Ja die bulletins zijn goed!!
|
|
|
Mies
|
(geschokt_kitesmiley) Zo zie je maar "weer", bent nooit te oud om te leren.. Gebruik waterdate al heel lang maar die bulletins kende ik nog niet Errug prettig www.weeronline.nl heeft ook wel aardige lokale info, ook gekoppeld met webkams. Cheers
|
|
|
|
|
Daniel..
Gast
|
een combinatie van: www.watersportweer.nl en windfinder.com en een kijkje op het weerstation van noordwijk geven bij elkaar wel een betrouwbaar beeld! (dat laatste dan alleen voor omgeving zuid-holland dan he.
|
|
|
prokiter
|
Heyy, Ik ga altijd een dagje voor dat ik wil gaan effe naar www.weeronline.nl.........en www.windfinder.com....en www.windguru.cz.......en ik trek daar altijd het gemiddelde uit, en zo heb ik niet zo heel vaak pech gahad. Maja.....het valt niet te beinvloeden.....en het kan omslaan in een paar minuten. Greetings...The Pro Kiter...Arwin Lubbers
|
|
|
tom_beul
Gast
|
watersportweer windfinder actuelewaterdata
THE BEST
|
|
|
|
zwafra
Logs: 0 | 416 uur
|
Ik heb ook nog een link naar een "betrouwbare "'weersite ,Ik vind deze site goed overzichtelijk ,Je kan goed bekijken of het in jou regio waait ,En uit welke richting,Want de verschillen in Nederland zijn best wel groot : http://theyr.net/cg/cny/I22389c/F=js*v*060201*19*BL*nl_Amsterdam (hangloose_kitesmiley) p.s De link werkt niet helemaal goed ,als je op de site ben moet je nog even Nederland selecteren.
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
zwafra, check ff mn link naak de kitehigh-weerlinks want daar staat deze óók tussen.
|
|
|
|
xray
|
Ik wil graag even wat onzin over windguru e.a. de wereld uithelpen.
Die site is zeker niet ruk en het model wat er aan ten grondslag ligt is zelfs redelijk goed (amerikaanse GFS weermodel). Alle windsites werken op basis van weermodellen en een model, zeker een weermodel is een stilering van een aspect van de werkelijkheid.
Ik wil hiermee aangeven dat niets zeker is omdat hoe het weer precies soms afhankelijk kan zijn van variabelen die door de modellen niet goed genoeg berekend worden zo kan de wind tegenvallen of juist sterker zijn en het weer zoals vorig weekend een stuk slechter uitvallen dan voorspeld, zelfs op korte termijn.
Ik gebruik diverse sites om te zien waar de wind ongeveer zit en dan lees ik met name 707 omdat meteo Schiphol, behoorlijk betrouwbaar is op de korte termijn.
|
|
|
KiteDemon
|
Ik wil graag even wat onzin over windguru e.a. de wereld uithelpen.
Die site is zeker niet ruk en het model wat er aan ten grondslag ligt is zelfs redelijk goed (amerikaanse GFS weermodel). Alle windsites werken op basis van weermodellen en een model, zeker een weermodel is een stilering van een aspect van de werkelijkheid.
Ik wil hiermee aangeven dat niets zeker is omdat hoe het weer precies soms afhankelijk kan zijn van variabelen die door de modellen niet goed genoeg berekend worden zo kan de wind tegenvallen of juist sterker zijn en het weer zoals vorig weekend een stuk slechter uitvallen dan voorspeld, zelfs op korte termijn.
Ik gebruik diverse sites om te zien waar de wind ongeveer zit en dan lees ik met name 707 omdat meteo Schiphol, behoorlijk betrouwbaar is op de korte termijn.
Yep, TXT 707 altijd checken voordat je de deur uit gaat. En zelfs 707 kan er soms een beetje naast zitten.
|
|
|
|
bignelis
|
mijn punt is niet alleen ten aanzien van windguru, maar ik wil graag weten waarom 7 dagen vooruit voorspellen, op alle sites, terwijl maar 3 dagen vooruit maximaal klopt over het algemeen????
|
|
|
Taco.
|
Bij wisselend weer lijkt het erop dat het moeilijk is om goed te voorspellen. Als er bijvoorbeeld 5 dagen lang wind voorspeld wordt is het meestal wel correct, ook windguru/windfinder(vaak ook uit dezelfde richting of langzaam draaiend. Gelukkig maakt het niet echt uit hoe hard het waait, als het maar boven een bepaalde grens is. Bij een sterk wisselende prognose van dag tot dag kun je windguru/windfinder echt vergeten. Als ik het weer op windfinder/windguru niet vertrouw, vind ik zelf weer.nl perfect, omdat oranje aangeeft dat je kan varen. Helaas is het pas betrouwbaar één dag vooruit. Dan beslis ik vaak of ik ga of niet, en de volgende dag kijken geeft uitsluitsel over het tijdstip: s'ochtends s'middags. (ow ja, als de grens tussen oranje (4,5, 6 bft) en blauw (1,2,3 bft) dicht bij je spot ligt, kun je het meestal vergeten) Voor windguru en windfinder moet je gevoel krijgen.....soms is het betrouwbaar soms niet..heb wel tips en tricks als je het wil weten
|
|
|
ldr
|
Zo'n langetermijnsverwachting is vaak zo onbetrouwbaar omdat er verschrikkelijk veel dingen erop invloed hebben. Zoals verdamping, fronten, vochtigheid, depressies enzovoorts. Vaak kunnen meteorologen een paar dagen van te voren dingen niet zeker "voorspellen" maar soms daarna juist wel omdat het bijvoorbeeld zeker is dat er - bijvoorbeeld - een depressie overtrekt.
Computers maken honderden modellen, en elke keer wordt er iets expres foutief door de meteorologen verandert in de gegevens(zoals vochtigheid), om te kijken hoe de computer hierop zal reageren en wat voor een model de computer zal maken. Deze modellen worden allemaal bij elkaar "gegooid" zeg maar. Wat erop neerkomt dat de verwachting die het meest werd "voorspeld", ook wordt gebruikt op die sites en in het journaal. Als er iets drastisch is verandert wat niet voorzien had kunnen worden, bijvoorbeeld dat duizenden mensen erop uit gaan met hun auto op hetzelfde tijdstip ofzoiets met de oorzaak dat de uitstoot voor een korte tijd groter is geworden, heeft dat behoorlijk invloed op de weersituatie op het moment.
Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat die "voorspelde" mooi-weer-dagen opeens veranderen in dagen waarop het de hele tijd regent of wat dan ook.
Zo komt het dat meer dan drie dagen vooruit té onvoorspelbaar is. Eigenlijk 3 dagen van te voren ook, maar grote veranderingen zullen er dan waarschijnlijk niet komen en blijft het weerbeeld toch zo'n beetje hetzelfde.
Veel dingen hebben meer invloed op het weer dan je denkt!
|
|
|