Vrijwel alle recreatie toegestaan op zuidelijk deel Autostrand

Soca

Juli 14, 2006, 05:37:31
edit2Rapporteer  
Vrijwel alle recreatie toegestaan op zuidelijk deel Slikken van Voorne

Ten zuiden van strandpaal 7.6 op de Slikken van Voorne moeten, onder voorwaarden, vrijwel alle recreatievormen worden toegestaan. Ten noorden van deze paal worden strikte regels gesteld. Gemotoriseerd verkeer is in het internationale natuurgebied niet toegestaan. Dat stellen de bestuurders van  de gemeenten Bernisse, Hellevoetsluis en Westvoorne, Stadsregio Rotterdam, provincie Zuid-Holland, waterschap Hollandse Delta, Recreatieschap Voorne-Putten-Rozenburg, Vereniging Natuurmonumenten en Zuid-Hollands Landschap.

De Slikken van Voorne worden gekenmerkt door grote, ook internationale natuurwaarden. Tegelijkertijd is het een gebied van grote toeristisch-recreatieve betekenis. Na sluiting van de Slikken voor gemotoriseerd verkeer hebben de bestuurders zich tot doel gesteld te bepalen welke vormen van recreatief medegebruik in het natuurgebied mogelijk zijn. Daartoe werd een werkgroep ingesteld die bestond uit belangenbehartigers van natuur, recreatie en water en diverse overheden. De werkgroep heeft haar oor te luisteren gelegd bij zoveel mogelijk vertegenwoordigers van actieve belangengroepen. Op basis van de uitkomsten van de werkgroep concluderen de betrokken partijen dat zoveel mogelijk recreatief gebruik mogelijk moet zijn, maar onder voorwaarden.

De bestuurders vinden het voor de bescherming van de natuur noodzakelijk dat ten noorden van paal 7.6 kiten, strandzeilen, flyboarden, kitebuggyen, fietsen en wandelen met de hond los niet wordt toegestaan. Wel willen zij vanaf paal 7.0 een wegvaarzone creëren voor kitesurfers en wandelen, hond uitlaten (aangelijnd), strandbezoek, zwemmen, vissen vanaf het strand en vliegeren toelaten. Voor ruiters en menners wordt een doorgang langs de duinvoet mogelijk gemaakt.
In het gebied van paal 7.6 tot paal 10 zijn de elders niet toegestane vormen van recreatie wel mogelijk. Activiteiten die bedreigend zijn voor de natuur en/of veel ruimte vergen voor een veilige uitoefening zullen ook hier moeten worden uitgevoerd. Om dit gebied te ontsluiten wordt langs de duinvoet vanaf de parkeerplaats een brede toegangszone ingesteld voor niet gemotoriseerd verkeer en wordt ook toegang voor paarden mogelijk gemaakt.

De komende maanden worden de besluiten van de gezamenlijke bestuurders uitgewerkt in een inrichtingsplan voor het gebied dat dit najaar moet verschijnen. Daar zullen relevante partijen uit het gebied bij worden betrokken. Ook zullen hier de toegankelijkheid, detaillering van de afspraken voor zomer en winter, financiële aspecten, handhaafbaarheid, praktische uitvoerbaarheid en de mogelijkheden voor vestiging van een horecagelegenheid op de Brielse Gatdam in worden meegenomen. Verder zullen de besluiten worden ingebracht bij het overleg over het Project Mainport Rotterdam ter behartiging van de belangen van de recreatie en de natuurcompensatie voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte.
diederik

Antwoord #1 Juli 14, 2006, 05:42:41
edit2Rapporteer  
Ha soca,

Ben ook met deze kwestie bezig (al een  behoorlijke tijd) en verdiep mij samen met leden van de NKV in deze stof, moet zeggen dat paal 7.6 een aardig eindje lopen is! Om precies te zijn 1,6 kilometer heen en 1,6 kilometer terug, stuk lopen vermeerderd met een kleine kilometer, (en dan sta je dus pas aan het BEGIN van de nieuwe kitezone. Er is helaas (zoals je weet) weinig (meer) aan te doen. Maar beter iets dan niets!
Soca

Antwoord #2 Juli 14, 2006, 05:44:28
edit2Rapporteer  
Ha soca,

Ben ook met deze kwestie bezig (al een behoorlijke tijd) en verdiep mij samen met leden van de NKV in deze stof, moet zeggen dat paal 7.6 een aardig eindje lopen is! Om precies te zijn 1,6 kilometer heen en 1,6 kilometer terug, stuk lopen vermeerderd met een kleine kilometer, (en dan sta je dus pas aan het BEGIN van de nieuwe kitezone. Er is helaas (zoals je weet) weinig (meer) aan te doen. Maar beter iets dan niets!

zodra we betrokken worden bij het inrichtingsplan na de zomer laat ik het je weten! Ik denk dat de toegankelijkheid nog wel verbeterd kan worden.. daar moeten we ons nu voor in gaan zetten..
ik vreesde dat kitesurfen helemaal verboden werd, dat is gelukkig niet het geval!
diederik

Antwoord #3 Juli 14, 2006, 05:46:49
edit2Rapporteer  
precies, ik hou je daaraan, alleen is het wel van belang dat je het definitieve inrichtingsplan (beheerplan) voor zal zijn en je actief op zal moeten stellen bij de inspraakprocedures! Anders ben je te laat en is het plan al goedgekeurd en definitief.
Soca

Antwoord #4 Juli 14, 2006, 05:53:26
edit2Rapporteer  
precies, ik hou je daaraan, alleen is het wel van belang dat je het definitieve inrichtingsplan (beheerplan) voor zal zijn en je actief op zal moeten stellen bij de inspraakprocedures! Anders ben je te laat en is het plan al goedgekeurd en definitief.

ik denk... dat we met slechts 'inspreken' (bijna) nergens zullen komen..

zodra de insrpaakrondes beginnen van beheersplan voordelta (november is me verteld) zouden we met enorm veel 'geinteresseerden'(kitesurfers etc) aanwezig moeten zijn. Met een grote opkomst bereik je de media en de media weet de druk weer op te voeren voor de bestuurders..

met andere woorden,
als er totaal 15 belanghebbenden bij de inspraakrondes zitten om te klagen, in te spreken en interessant te doen zet dat VEEL MINDER zoden aan de dijk dan wanneer je daar met (pakweg)100 man staat. Zoveel belangstelling voor inspraakrondes etc zijn ze namelijk helemaal niet gewend! De (aanwezige) pers zal hier absoluut over schrijven.. denk ik.
diederik

Antwoord #5 Juli 14, 2006, 05:57:58
edit2Rapporteer  
goed idee...met de pers bereik je meer! Hoe meer mensen weten van de PLannen (die nogal stil gehouden worden door provincie, natuurbeheerders e.d.) hoe meer er bij de inspraakrondes aanwezig zullen zijn. Hou me op de hoogte via een pb-tje, misschien kunnen we wat mensen die hun hart aan de ex autoplaya verkocht hebben via dit forum optrommelen!!!

Autoplaya open!!!!!
hagaer

Antwoord #6 Juli 14, 2006, 06:31:08
edit2Rapporteer  
ver lopen is het zeker.
maar toch moo voor de locals daar in nederland
woon in belgie, heb daar allemaal niet zo een last van
succes nog met het vrijkrijgen van nog andere mooie spots
NIELZZZZ

Antwoord #7 Juli 14, 2006, 12:04:21
edit2Rapporteer  
1,6 km dat is echt ver maarja beter dan sluiten zal wel rustiger op die spot worden....
kiteron

Geen avatar

Antwoord #8 Juli 14, 2006, 13:41:20
edit2Rapporteer  
Heb wel het idee dat dan de charme van het autostrand weg is.
Autostrand was juist een ideale plek voor beginners doordat het zo ondiep is.
Kan me niet voorstellen dat als je 1.6 km extra moet lopen, voor nog steeds diep water, mensen liever naar de slufter gaan.

Maar ja, de tijd zal het leren...

Kiteron
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Juli 14, 2006, 13:46:23
edit2Rapporteer  
Ik zeg gewoon lekker blijven gaan. Wat willen ze nu toch doen. 125 man wegsturen daar iedere dag. De gemeenten en de groene rakkers moeten maar eens inzien dat niet alles voor de vogeltjes en de diertjes gaat. Ze hebben de boel al afgesloten. Nou Prima, maar om nu ook nog eens te gaan verbieden om te varen op de meest gebruikte en belangrijkste kitesurfspot voor beginners is niet alleen naief, maar ook nog eens onverantwoord.
Ik zeg het strand afsluiten voor alle verkeer (dus ook ambulances) en dan 1,6km verderop pas mogen kiten, terwijl hier geen ambulance of niks bij kan komen omdat die geen sleutels hebben is gewoon vragen om problemen.
En laten we aub niet blij zijn met "het is in ieders geval nog iets". Maar blijf gewoon op je spot varen. We laten ons toch niet weer wegsturen!!! Ze moeten maar eens inzien dat wij met een veel grotere groep zijn dan die groene rakkers en dat wij ons niet weg laten sturen!!!
ERIC

Antwoord #10 Juli 14, 2006, 16:06:51
edit2Rapporteer  
En laten we aub niet blij zijn met "het is in ieders geval nog iets". Maar blijf gewoon op je spot varen. We laten ons toch niet weer wegsturen!!! Ze moeten maar eens inzien dat wij met een veel grotere groep zijn dan die groene rakkers en dat wij ons niet weg laten sturen!!!

Helemaal mee eens ,het is alleen jammer dat die groene rakkers hoger geplaatste vrienden hebben.
Brenkie

Antwoord #11 Juli 14, 2006, 17:03:46
edit2Rapporteer  
Ik begrijp de mening van het bestuur, zeker als het een internationaal natuurgebied is.
Maar dit krijg je nooit gerealiseerd vrees ik.
Meestal loop ik zelf al een eind door omdat het daar dan een stuk rustiger is.
Maar als straks alle lessers daar gaan nestelen, gaan er..
1. weer meer gevaarlijke situaties plaatsvinden.
2. er zullen altijd nog kiters downwind knallen richting natuurgebied (wel en niet opzettelijk)

Welke paal is precies 7.6?

Is dat op het (noordelijke) einde van de uitlopers van de "droge zandbankjes" (sorry voor de wazige uitleg)
Of moet je vanaf daar nog verder richting zuid lopen.
Soca

Antwoord #12 Juli 14, 2006, 18:00:01
edit2Rapporteer  
Paal 7.6 is net voorbij de duintjes achter de 'grote vlakte', paal 7.4. staat namelijk in de duintjes daar. (tussen de palen zit 200 meter)
mazzomrx

Antwoord #13 Juli 14, 2006, 19:11:59
edit2Rapporteer  
Vrijwel alle recreatie toegestaan op zuidelijk deel Slikken van Voorne

Wel willen zij vanaf paal 7.0 een wegvaarzone creëren voor kitesurfers en wandelen, hond uitlaten (aangelijnd), strandbezoek, zwemmen, vissen vanaf het strand en vliegeren toelaten.

Na jah...veiligheid voor alles. Alles bij elkaar proppen....zwemmers tussen de kiters.. ThumpsUp

Lig je lekker te zonnen, komt er zo'n buggy voorbij geknald...Denk je lekker bruin te zijn geworden van het zonnen, sta je 's-avonds onder de douche ; Goh wat ligt er veel zand in mijn douche??

Ik hoop wel dat de ze rekening houden met zulk soort dingen want als het alleen maar onveiliger gaat worden en als de toegankelijkheid van het gebied voor de hulpdiensten (nu kunnen ze al op dit moment al niet makkelijk bij komen) niet wordt verruimd dan vrees ik het ergste voor de badgasten...
 (hangloose_kitesmiley)
Soca

Antwoord #14 Juli 14, 2006, 19:44:31
edit2Rapporteer  
badgasten komen als het niet waait..

kitesurfers/buggyers als het wel waait..

(tong_kitesmiley)
mazzomrx

Antwoord #15 Juli 14, 2006, 20:04:45
edit2Rapporteer  
mmmmm volgens mij is het op de stranden met weer zoals nu druk. Dus ook met kiters en badgasten, dus zulk soort situaties zullen ook zeker daar ontstaan.

Soca

Antwoord #16 Juli 14, 2006, 22:08:35
edit2Rapporteer  
http://www.autostrand.nl/zoneringphz.JPG
larssmits
Gast
Antwoord #17 Juli 15, 2006, 00:35:46
edit2Rapporteer  
mag je dan wel bij het begin wegvaren naar de groene zone?

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.