deltomaso
Berichten: 83
|
we hebben ooit eens een draagvleugel onder een wakeboard gebouwd, die was zittend niet te controleren, maar staand ging het wel redelijk. Nadeel is dat je bij teveel snelheid gelift wordt, de draagvleugel zocht een weg naar boven of naar beneden. Voordeel was dat je bijna geen weerstand en totaal geen last van de golven meer had.
De oplossing zal dan ook wel in zoiets zitten, waarbij je vooral meer breedte moet hebben a la een catamaran. Doordat je wat meer massa hebt, wordt de vleugel naar beneden geduwd en kan je als je naar beneden wordt geduwd, toch nog corrigeren. Kijk eens bij het ontwerp van een airchair en dan iets bedenken waarbij je de schuining van je rail kan volhouden, anders wordt je wel heel makkelijk over je board getrokken als deze los komt uit het water...
succes.
|
|
|
Mitchel_12000
Berichten: 1183
|
Interessante topic. Misschien is dit een idee?
De schuine zijkanten liggen in vaart loodrecht naar beneden, waardoor je de zijwaardse druk kan opbouwen. De horizontale "vleugel" tilt het board naar boven, waardoor je nog maar weinig weerstand overhoudt. Er zal wel geëxperimenteerd moeten worden met de diepte van het vleugel profiel en de breedte ervan. Verder moet je er denk ik op leren varen.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
Zoiets dacht ik ook ja, echter probleem is is dat als je met speed kiten te maken hebt en je board 3 mm van hoek veranderd je board meteen het water uit schiet als een gek en dat wil je niet bij 45 knp
Die boot had sensoren om de vleugels i de juiste hoek te houden maar dan wordt het naartuurlijk wel een duur grapje.
En dat idee van een catamaran achtig o meer tegen stand te leveren klinkt ook goed.
ik weet ook dat als je een board helemaal vlak kn varen door bijvoobeeld een vin of zoals hierboven en je gooit er ee dikke concave in duwd die het boad op een soort luchtkussen op de plaats an die vleugel hierboven.
|
|
|
Fe®®y
Berichten: 424
|
check this
|
|
|
Fe®®y
Berichten: 424
|
ik heb er zelf 1 waar je op zit, ski daar mee achter de boot. je vaart dan 40 km/u toppers gaan 48 km/u. stabiel hoogte houden duurt ff maar als je het door hebt prima te doen.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
ok aan zoiets zat ik dus ok te denken. alleen nadeel: hoa ga je vallen met bindingen en zón raar ding achter je aan
|
|
|
Fe®®y
Berichten: 424
|
er worden snowboardbindigen gebruikt maar het blijft gevaarlijk voor je enkels. Plus als je valt heb je een groote kans om de vleugel tegen je hoofd te krijgen, mij zal je er dan ook niet op zien. op een hydrofoil waar je op zit zit je helemaal vast met een speciale riem en bindingen waar je voeten absoluut niet uit kunnen. kijk maar eens op www.skyski.com
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ik denk eigenlijk dat je het meer in kite moet zoeken. De luchtweerstand van de kites (dikte van de LE, struts, de tips niet niet wezenlijk bijdragen aan de power, etc. maken dat de kite behoorlijk wat drag heeft. Neem een 14m2 kite bijvoorbeeld maar eens beet bij het dragen aan de LE, dan voel je toch snel een kgf van 10-25 drag bij normale wind (15-20knp). Dit neemt enorm toe als je richting 60 knp gaat die Finian had. Als je een windsurftuig hebt is dat veel minder. De kite boardje lijken me optimaal genoeg, als je goed kijkt naar het filmpje van Finian zie je dat hij ook flink verlijerd, zelfs met een hele ruime koers [http://www.mastersofspeed.com/full.php?what=media&lang=en]. Een kite met een carbon LE, evt. van mylar en battens, iedereen een helm op (vooral op de kant) en pak die prijs!
|
|
|
Flywoods
Berichten: 271
|
Ben ik met je eens Rudo. Die le is nog te dik. Bowkite nemen en de le van koolsof maken (dikte van surfmasten ongeveer) en normale zeillatten gebruiken als struts. En dan een stukje dubbel doek achter de le (brede masthoes, heb je eigenlijk al omdat de tube dikker is dan de koolstof buis die je erin stopt, cambertje erin.. ) Rete onpraktische kite natuurlijk maar daar gata het niet om en speedtrials kun je goed uit de buurt van omstanders doen. Ik wil dat ding niet op m'n kop. Maar is eigenlijk best wel makkelijk te maken. Boardjes kunnen volgens mij idd niet veel beter. Met een grotere skeg werken om de efficientie van windsurfboards te evenaren wordt oncontroleerbaar denk ik bij kiteboards.
|
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Die trimaran ragt ook zeg - goeie vid Wouter!... zie je hoe weinig opspattend schuim die gasten hebben! Weinig verlies daar al zeulen ze wel drie rompen en honderden kilos zooi mee in de vorm van beams, mast, giek etc. Nu nog wave piercing - tsjip tsjip tsjip door de tsjops zeg maar. @ flywoods - is er iets bekend over de zone vlak achter de LE aan de binnenkant, die holte waar je struts op de LE uitkomen zeg maar, is dat gevuld met relatief rustige lucht (sublaminiair) of is dat daar turbulent?
|
|
|
Flywoods
Berichten: 271
|
Ultieme zeilboot op draagvleugel (1): MONOFOIL. Is in 2008 klaar en komt naar Nederland ! Kan (theoretisch) 100 knopen halen, 50 is een makkie. zie www.monofoil.comIk denk dat de stroom achter de le zeer vergelijkbaar is met de stroming achter een mast van een zeilboot, en de mast van een surfplank als er geen brede masthoes in het zeil zit en dan is de stroming turbulent. Belangrijkste is denk ik wel die le dunner maken, brede "mast"hoes voegt daar nog wat aan toe. En eerst dacht ik dat de kite dan snel zou overvliegen maar er zijn heel wat stuntvliegers met zo'n dunne le en die zijn ook in de lucht te houden. moet lukken dus. Probleem is alleen hoe maak je een koolstof profiel in de vorm van de le van een bow. Ik kan dat niet, maar voor een ervaren composietbedrijfje moet dat makkelijk te doen zijn. Ik wil de snelste kiter op dit moment wel eens met zo'n kite aan het werk zien. Daar komen heel wat knoopjes bij.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
okay dan remt de achterkant van de LE mee, idd opvullen met een of andere fairing. Ik denk dat de vergelijking met een stuntvlieger gedeeltelijk opgaat, met kitesurfen krijg je nog veel hogere snelheid tov de lucht, immers als je zelf al 50knp gaat (90km/u), en je telt daar het aandeel valse wind bij op, dan heb je misschien wel meer dan 120km/u luchtstroming over je vliegertje. die monofoil is trouwens briljant, even on topic qua boardje: je zou een boardje moeten hebben dat onder het water haakt ipv er boven uit wil, eigenlijk is die schets van Mitchell bang-on, alleen zou die lus vormige foil veel dieper moeten steken - en je zou je lijnen aan je boordje vast willen maken omdat je anders je benen kapot trekt. Ander optie: gewoon kite surfen en op de één of andere manier zo'n foil haak aan de achterkant je trapeze bouwen á la de monofoil, maar dan met kiter=fuselage. als je eenmaal op snelheid ben druk je die foil haak in het water, dan wordt je vanzelf op getild. In ieder geval een stuk goedkoper dan de monofoil en waarschijnlijk ook eerder klaar! Beter goed gejat dan slecht ontworpen. Okay ik biecht het maar op ik vorige week pas mijn eerste rakje gekite ~8) en ik vind het nu al nodig om de geluidsbarriere te doorbreken. ©2006 ElRudo
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
hier een schetsje van bovenstaand idee - ik heb de foil beam kantelbaar gemaakt omdat het anders lastig starten is. Als je eenmaal vaart trek je een palletje oid en dan klapt de beam naar beneden. Het lijkt me vooralsnog ook wel handig om de foil te kunnen tilten, met een rvs remkabeltje vanuit een een gripshift die je aan je bar bouwt of zo. Anders krijg je moeilijkheden om de goede balans te vinden. Het systeem zou twee kanten op moeten kunnen varen. Copyright notice ivm mijn beroep als ontwerper en jawel uitvinder ( www.enserinkdesign.com). Nu aan het werk!
|
|
|
Flywoods
Berichten: 271
|
Ja, de foil moet uit zichzelf zijn hoogte houden net als bij de windrider. Bij monofoil moet dat ook en daar hebben ze iets heel makkelijks en moois op bedacht (mag ik niet verklappen) Wat ook wel een beetje op jouw idee lijkt is: http://www.trampofoil.com/speedsailing/index.htmlMooie van al deze ideeën is dat het geen grens heeft. Je kan zo veel wind hebben als de contructie aan kan. Bij monofoil is dit 2 ton trekkracht (!) Weerstand van de foil bij monofoil is een opp ter grootte van een a4tje. Maar je idee werkt als je die foil maar in het water houdt, anders wordt je extreem gelanceerd. En bij zo'n instabiele contructie als een kiter aan lijnen is dat niet makkelijk.
|
|
|
|
Flywoods
Berichten: 271
|
Omdat ik aan hun project verbonden ben en dat inside info is. Check je mail
|
|
|
Henning
Berichten: 581
|
Kwa kite is het denk ik wachten op de FS Speed II...
|
|
|
Mitchel_12000
Berichten: 1183
|
Hey El rudo, ik denk dat jou idee niet gaat werken. De vleugel zal achter de kiter aan slepen als een anker en de kiter zal er niet door uit de lucht getilt worden maar alleen maar geremd worden.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
@ Mitchell, goed punt, betekend dus dat we de hoek van dat anker zo moeten instellen dat 'ie niet remt maar gewoon in de vaarrichting staat. Die foil misschien zo uitvoeren als een vliegtuigje zoals die skyski, dan zoekt 'ie zelf de goeie stand, hooguit een beetje bijsturen - het zijn maar ideeen. @ Henning - wat is dat? FLysurfer II? kan 'm niet vinden deze jongen gaat trouwens ook al hard downunder http://homepage.mac.com/davidtrewern/iMovieTheater1.html
|
|
|
Flywoods
Berichten: 271
|
Nog een kite erbij en je kan echt de lucht in Rudo. Jon Howes noemt het een windgradient machine (maakt gebruik van verschil in windsnelheden in de verschillende luchtlagen) Ik vind aerofoil ook wel mooi. Een kiter en jouw foiler is eigenlijk hetzelfde. De lucht stroomt sneller dan het water en je kan kiten. Stroomt het even snel gaat dat ook niet. htp://foxxaero.homestead.com/sailing_aerofoil.html ps: je hebt wel lange lijnen nodig.
|
|
|
|
Henning
Berichten: 581
|
@ El Rudo:
Flysurfer Speed II is een oldskool / race kite... gemaakt voor snelheid dus...
Hij is nog steeds proto maar een maat van meheeft met de 6m2 gevlogen en kreeg gelijk de krisis...
Voordeel van Ram-air kites = dat ze een vleugel vorm hebben en voor de jetflaps veel minder last van turbulentie ed hebben...
Met de speed I zijn al records gemaakt, van de Speed II heb ik al helemaal een hoge pet...
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
@ Mitchell 12000 het is niet helemaal mijn idee maar een kitegrade van die http://www.monofoil.com/, heb je die gecheckt? die gasten lossen wel in 1 klap alles op, maar voor mijn gevoel kan een kiter het met 1% van hun budget voor 99% benaderen (vrij naar de 80 20 regel) je ken alleen geen passagiers meenemen... @ Henning - hebbie een plaatje? en hoe zit dat op hele hoge snelheden? is de druk binnenin de kite nog hoog genoeg om een slankere foil in stand te houden?
|
|
|