Jolien.
Berichten: 1152
|
vraag 5 - ik weet niet hoe jij t doet? maar ik land mn kite, wikkel dan mn lijnen in achtjes om mn bar heen, als ik bij het uiteinde kom maak in de lijnen los, nooit las van gedraaide lijnen =)
Vraag6 - tot je er op kan trommelen, en een lekker pingeltje hoort
|
|
|
Bart13
Geen avatar
Berichten: 589
|
4. Hoe krijg ik de kite terug uit het water als die nu op het water ligt zoals je hem op het strand neerlegt (met de LE naar beneden en in de wind dus)? Kan dit gebeuren?
heb je dit niet in de opfris cursus gehad?
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
4: heb je 'm de hele opfrisles niet gecrashed? knap.
Anyway, Weet je nog hoe dat met 4 lijnen ging? Ernaar toe rennen tot ie achterovervalt en dan aan één kant trekken zodat ie opzij drijft en opstijgt. Nou, dat rennen doe je niet meer. Je trekt de 5de lijn een paar meter in en je kite ligt op zijn rug. Verder als hierboven.
Tip: Als je zorgt dat de kite net niet op zijn rug ligt. Maar zegmaar balanceert op het midden van de LE en je begint dan te sturen, drijft ie sneller opzij
|
|
|
globe
Berichten: 1143
|
vraag 1: 13 - 20 knopen?
vraag 2: je moet inderdaad je pigtails omdraaien, dit is speciaal zo gemaakt zodat je er ook een niet-north bar op kan varen.
vraag 3: bij weinig wind zet je je 5th lijn net niet strak, bij veel wind een knoopje strakker. bij weinig wind zet je je sturrlijnen dicht op je bar, bij veel wind een knoopje verder.
vraag 4: je haalt dan 1 stuurlijn binnen zodat je kite 180 graden draait en met de onderkant naar je toe komt te liggen, dan haal je je 5th line binnen zodat je kite 'omvalt' en trekt aan 1 stuurlijn.
vraag 5: je lijnen altijd in achtjes opwikkelen, zo voorkom je draaingen
vraag 6: tot ie knetterhard is, en dan nog 2 x pompen met je volle gewicht.
|
|
|
amorw
Berichten: 67
|
4. Hoe krijg ik de kite terug uit het water als die nu op het water ligt zoals je hem op het strand neerlegt (met de LE naar beneden en in de wind dus)? Kan dit gebeuren?
Maatje roepen als de leading edge naar je toe ligt, anders lijnen oprollen en naar de kant. Alhoewel het me toch een maal gelukt is met F-One Impact. De 5e lijn een goed eind ingehaald en dan laten schieten. De kite drijft dan onspannen terug weg, waarbij de tips in de golven scheppen en dus weerstand krijgen. Bij mij kwam op dat ogenblik de LE op een golf genoeg uit het water om over te kantelen. Dan moet je natuurlijk wel nog genoeg 5e lijn in je hand hebben, de kite ligt immers recht in het windvenster en schiet met een behoorlijke vaart naar boven. Dit kan je wel kontroleren met spanning op de 5e lijn. Enkel uit te voeren wanneer je ver genoeg van de kant bent en benedenwinds geen andere obstakels zijn! Ook goed uitkijken dat er geen lijnen gelust zijn of rond ledematen draaien. Maar ik zou ook geen enkele beginner dit aanraden!
|
|
|
Gerrie
Berichten: 231
|
@amorw
Lees globe 's antwoord op vraag 4 even door. Dit is dé manier om het te doen. En deze methode is eenvoudig, veilig en werkt altijd.
|
|
|
Garmt
Berichten: 565
|
Ik weet niet zeker of we vraag 4 goed begrijpen. ?uest, bedoel je dat je in het water ligt en de kite met de bolle kant van de leading edge naar je toe ligt? Of bedoel je gewoon dat hij plat op het water ligt met de bolle kant van je af?
Als het eerste het geval is kun je het beste doen wat globe zei (maar heel voorzichtig, want de kans dat ie tuimelt en je 5th dan om je kite heendraait is aanwezig, en dat wil je niet).
Als het tweede het geval is is het gewoon een herstart. Eerst vijfde lijn inhalen totdat de kite net op z'n ruggetje gaat liggen, dan een van de stuurlijnen voorzichtig aantrekken zodat ie naar de rand van het windvenster drijft, en dan iets meer (maar niet teveel) aantrekken om 'em op te laten stijgen. Succes!
|
|
|
Jolien.
Berichten: 1152
|
Vraag 4 is gewoon onduidelijk gesteld
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
Vraag 4 is gewoon onduidelijk gesteld
Is niet onduidlijk gesteld. Er staat toch: zoals de kite op het strand ligt! Dat is dus met de LE naar je toe. Uitleg van Globe klopt dus.
|
|
|
Spoon
Berichten: 1864
|
Vraag 4 is gewoon onduidelijk gesteld
Is niet onduidlijk gesteld. Er staat toch: zoals de kite op het strand ligt! Dat is dus met de LE naar je toe. Uitleg van Globe klopt dus. je was me net voor... dus gewoon voor over geklapt op het water met de le naar je toe als je in het water ligt...
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
Yup, ik had even te snel geantwoord.
Blijft de vraag: Hoe krijg je dat voor elkaar?
|
|
|
amorw
Berichten: 67
|
Is niet onduidlijk gesteld. Er staat toch: zoals de kite op het strand ligt! Dat is dus met de LE naar je toe. Uitleg van Globe klopt dus.
Uitleg van amorw klopt ook hoor ;-) Maar toch, op die werkwijze van Globe ga ik eens letten. Die je dit ook bij veel wind? Dus meer dan genoeg wind voor de kitemaat en op bruut water?
|
|
|
globe
Berichten: 1143
|
Dan gebeurt dit bijna nooit, alleen bij weinig wind wil ie nog wel eens zo neervallen.
|
|
|
amorw
Berichten: 67
|
Dan gebeurt dit bijna nooit, alleen bij weinig wind wil ie nog wel eens zo neervallen.
Bij mij was het die ene maal na een slechte sprong/landing, waarbij ikzelf onderdoor mn kite slingerde. De kite kantelde licht voorwaarts en dreef als een blaadje over mijn hoofd, meewind, en kantelde op het laatste moment voorwaarts. Het is ook bij die ene maal gebleven, toch met veel wind. Nochtans zie ik rondom mij vaak mensen die dit kunstje tot in de perfectie beheersen :-)
|
|
|
trettrettret
Berichten: 108
|
vraag 6: tot ie knetterhard is, en dan nog 2 x pompen met je volle gewicht.
Dat zou ik dus niet doen. Gewoon die kite zo hard op pompen dat je de leading edge een paar mm in kunt drukken. Loop anders eventjes naar iemand anders op het strand die ook een North kite heeft en voel eventjes aan zijn LE. Als je LE kneiterhard op pompt en je laat je kite een keertje hard crashen, dan wordt de druk in de LE zo hoog dat ie gewoon kapot klapt. Het gaat er simpelweg om dat je kite zo hard is opgepompt, dat ie zijn vorm vast houd.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
Berichten: 2272
|
En als je hem bijvoorbeeld 's ochtends zo enorm knetterhard oppompt en die dag schijnt de zon... dan kan hij 's middags ook gewoon uit zichzelf knallen... lucht zet uit als het warm wordt!
pomp hem dus echt niet al te hard op!
|
|
|
globe
Berichten: 1143
|
Loop anders eventjes naar iemand anders op het strand die ook een North kite heeft en voel eventjes aan zijn LE. De laatste keer dat ik dat deed werd ik opgepakt voor ongewenste intimiteiten!
|
|
|
youne nl
Berichten: 233
|
hallo heb een goeie tip gehad met oprollen van lijnen als je bijna alle touwen hebt opgerold zoals je normaal deed als je er bijna bent een enkele lus in je touwenmaken en over ke bar schuiven vallen de touwen nooit los van de bar vraag 5 - ik weet niet hoe jij t doet? maar ik land mn kite, wikkel dan mn lijnen in achtjes om mn bar heen, als ik bij het uiteinde kom maak in de lijnen los, nooit las van gedraaide lijnen =)
|
|
|
?uest
Berichten: 20
|
Erg bedankt voor jullie reacties!
1.13 - 20 knopen dus dat is ongeveer 4 - 5 beaufort. Zou 6 beaufort dan nog lukken als je hem instelt om minimum power en maximum depower?
2.Voor dat afstellen zal ik wel eens een omstaander lastigvallen.
3.Uitleg van globe zal ik zeker eens oefenen!
4.In achtjes opwikkelen dus.
5.Wat bedoelen jullie met 'tot je er op kan trommelen'?
|
|
|
RobB_W
Geen avatar
Berichten: 133
|
1: Heb een 12 m2 switchblade, ben beginner (75 kg). Bij mij begint het leuke er met 18-20 knopen wel een beetje af te raken. Wordt 't erg zwaar. Als je wat verder bent is 't misschien te doen, maar je ziet dat veel jongens bij 18-20 knopen over gaan op een maatje kleiner.
|
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
Loop anders eventjes naar iemand anders op het strand die ook een North kite heeft en voel eventjes aan zijn LE. De laatste keer dat ik dat deed werd ik opgepakt voor ongewenste intimiteiten! Je moet het eerst ook even vriendelijk vragen..... (grinnik_kitesmiley) En als je dan trettrettret z'n sexwax even meeneemt gaat dat zeker goedkomen!!
|
|
|
ANGER&
Berichten: 63
|
De beste druk van je LE en de struts staan gewoon in de handleiding van de desbetreffende kite. Pompje met een metertje erop.............heb je een mooie indicatie. Te hard niet goed voor je materiaal (zoals boven al aangegeven), te zacht vliegt ie niet optimaal.
|
|
|