Strapless Golfsurfboard

Emielkruisdijk

Februari 03, 2008, 02:03:12
edit2Rapporteer  
 Ik heb nu een rocketfish 5'4, maar vind eigenlijk het boardje voor het echte golfrijden te klein. Het board heeft te weinig drive op de golf. Dus op zoek naar een groter golfsurfboard, voor harde wind wil ik die rocketfish blijven gebruiken.  Ik wil het golfsurfboard strapless gaan varen, wat is nou een goed board voor strapless golfrijden bij ongeveer 4/5 bft. Zijn er mensen die ervaring hebben met golfsurfboards gebruiken met kiten? Een groot kite-golfsurfboard is te duur, dus daarom ook een golfsurfboard!

Ik dacht zelf aan 6'0 t/m 6'2, pintail. Is een NSP of Bic boardje ook goed te gebruiken?
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Februari 03, 2008, 03:43:55
edit2Rapporteer  
www.surftech.com, dat zijn de strapless boardjes die veel toegepast worden.

Ik heb zelf afgelopen seizoen mijn Underground tuflite 5"8' (172 x 48cm, thruster fin set-up) strapless proberen te varen. Eerst met alleen sexwax erop, daarna met zachte pads. Uiteindelijk ben ik weer terug gegaan naar straps. De reden is dat de omstandigheden op de noordzee gewoon verre van ideaal zijn voor strapless.

Indien je gewoon blijft oefenen zal je uiteindelijk wel goed strapless kunnen varen op dit boardje, maar het is zo moeilijk met veel chop en de meestal erg korte golfinterval. Het is gewoon handig om snel over een golf te kunnen springen. Helaas heb ik geen boardgevoel zoals Mark Shinn bijvoorbeeld, het is erg lastig springen zonder straps.

Zoek eens op kiteforum.com, daar zul je meer info vinden. De trend is boardjes van 6.0, 6.2 en zelfs langer. met of zonder straps.
Emielkruisdijk

Antwoord #2 Februari 03, 2008, 18:15:55
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je wel gelijk hebt en dat Nederland de golven niet heeft om strapless te varen. Maar het is deels ook een lowbudget plan, voor een nieuw kitewaveboard ben je minimaal 400 euro kwijt.

Is een gewoon golfsurfboard niet sterk genoeg om voor het kiten te gebruiken en worden er daarom surftechs gebruikt? En waarom worden er dan niet Nsp of Bicjes gebruikt?

En wat voor een shape/tail kan je het best voor het golfrijden met de kite hebben
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Februari 03, 2008, 21:09:33
edit2Rapporteer  
NSP heeft een mooie fishtail die prima te gebruiken is. Via NSI kiteboarding kun je inserts bestellen die je gewoon op de bovenkant kunt plakken:

http://www.northshoreinc.com/store/pc/viewPrd.asp?idcategory=13&idproduct=159

Een gewoon golfsurfboard bestaat uit een schuimen kern met daarover heen glasmat gelamineerd met een matrix van polyester. Duurdere boardjes hebben een matrix van epoxy. Het schuim en de dikte van de glaslaag is te dun om de krachten te weerstaan die je hielen op het board overbrengen omdat je je laat voortrekken door een kite. Die surftech boardjes hebben een hardere kern van tuflite, evenals mijn underground boardje. Tevens zit er meer glasmat of zelfs carbon onder het gedeelte waar je je voeten op zet.
NSP boardjes zijn ook steviger dan gewone golfsurfplanken, evenals die van Bic.

Maar een goedkoper alternatief is gewoon een tweedehands waveboardje kopen. check te koop hier, op Hanglos, surfspullen.nl, kitesurf.nl, etc. In NL is wavekiten niet echt populair, en er staan sporadisch boardjes te koop voor ziek lage prijzen. Zo ben ik ook aan mijn boardje gekomen voor een prikkie  ThumpsUp
Jaap S

Antwoord #4 Februari 04, 2008, 06:50:08
edit2Rapporteer  
Kijk even bij je pers. berichten
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.