Vraag me af hoe dat nu precies werkt met die aansprakelijkheid.
Nav. de aansprakelijkheidsverzekering van de NKV heb ik gevraagd aan m'n verzekeringsadviseur hoe het met m'n eigen aansprakelijkheidsverzekering zit; dit was het antwoord:
In antwoord op uw vraag of uw aansprakelijkheidsverzekering voldoende dekking biedt bij eventuele schade kan ik u het volgende meedelen.
De aansprakelijkheid ten opzichte van derde, niet andere kitesurfers, is
afgedekt. De aansprakelijkheid van andere kitesurfers is uitgesloten. Het sport en spel risico ten opzichte van elkaar is hierop van toepassing.
Voorbeeld; Een speler van voetbalteam A schiet de bal, wat ook de bedoeling is van het spel, naar voren waarbij hij de bril van een medespeler van het hoofd schiet en beschadigd. Dit noemde men vroeger risicoaanvaarding. Je weet dat dit kan gebeuren. Speler A is daarvoor dus niet aansprakelijk. Er is wel sprake van Causaal verband, schade en (eventueel) schuld, maar speler A heeft geen onrechtmatige daad gepleegd. Conclusie; geen aansprakelijkheid.
Kitesurfen is relatief gevaarlijke sport vanwege de plotselinge en soms ongecontroleerde bewegingen. Het oplopen van letsel is zo gebeurt en de kans op verhaal is niet of nauwelijks aanwezig. Of de kitesufvereniging aansprakelijkheid kan verzekeren t.o.v. andere kitesurfers betwijfel ik. Het opvragen van polisvoorwaarden zal daarin enige duidelijkheid moeten geven. Wanneer u deze aan mij kunt toesturen, zal ik deze bestuderen en u nader informeren.
Reactie NKV:
De aanvullende WA verzekering tijdens het kitesurfen is een secundaire
verzekering. Dit betekent dat in het geval van schade altijd eerst je gewone algemene WA of reis verzekering aangesproken dient te worden en indien deze geen dekking verlenen de schade bij de kitesurf verzekering verhaald kan worden. Voor meer info check onze site
www.kitesurfvereniging.nl bij "verzekeren".
Ik vraag me af of dat 'sport&spel' verhaal altijd opgaat, voor het aansprakelijk kunnen stellen van andere kitesurfers, of dat het alleen aangeeft dat de verzekering het niet kan/wil dekken ?
Verder hoop ik voor de kitesurfscholen dat dit verhaal niet opgaat voor hun verzekering, maar dat zal wel niet.