Safety Best 2008 bar werkt niet!

spruce

Juli 19, 2008, 18:02:25
edit2Rapporteer  
Beste mensen,

Vandaag maakte ik een flinke crash en mijn kite bleef maar loopen terwijl de meters strand onder me vandaan vlogen. Tijd om mijn safety te trekken dus.
En wat blijkt hij werkt gewoon niet.
Bij de 2007 bar verliep dat altijd soepeltjes, maar met 2008 blijft hij hangen.
Wat gebeurd er nu:
Mijn chickenloop was keurig los van mijn trapeze.
De volgende stap is dan dat je depowerkoort dusdanig doorschuift dat hij je beide powerlijnen volledig aantrekt.
Mensen met een best bar begrijpen wel wat ik bedoel.
Nu loopt je depowerkoort door een metalen wartel (large velcro loop) heen, En daar vertikt hij het om depowerkoort door te voeren als er spanning op staat.

Bovendien zitten daar scherpe randjes aan, dus mocht het wel werken, dan is je depowerkoort er heel snel aan.
Iemand dezelfde ervaringen al gehad? Ik ging er een beetje van uit dat het ook op 2008 zou werken en dus nooit getest. Dom Dom Dom.

Mocht er iemand een oplossing voor hebben, dan hoor ik die graag, want zo ga ik het water niet meer op.

Hein

Antwoord #1 Juli 19, 2008, 18:17:07
edit2Rapporteer  
Spruce,

Ondankt dat ik de 2007 en de 2008 bars van best heb snap ik niet helemaal waar je het over hebt.
Ik heb geen probleem met de depower werkt prima. Bij de 2008 bar moet je de depower onder de bar vast maken aan de ring voor het depower koord. Je hebt dan dubbel depower als eerste normale depower als je alles los laat dan gaat je bar initeel omhoog en is je kite nagenoeg helemaal zonder power.
Als je de stopperbal gebruikt wil die in het begin nog wel eens stroef gaan en kan het zijn dat de kite niet voledig depowered.
Tweede depower is dat omdat de depower lijn nu dubbel is zal deze ook ook opshuiven en heb je dus 2x de depower ten opzichten van de oude bar.

spruce

Antwoord #2 Juli 19, 2008, 18:34:45
edit2Rapporteer  
Tijdens de crash stond mijn bar na het loslaten tegen de stopperbal aan.
Dat was nog veel te veel power met 7m2 (3e knoopje BB opstelling) en 26 knopen wind.
Mijn stopperbal stond redelijk ver naar voren nog.
Het feit is gewoon dat als ik mijn bar los heb en daarna mijn chickenloop ook nog los gooi, dat de dubbel depower moet gaan werken.
Hij trekt dan aan de ring naast je chickenloop en daardoor zou je depowerkoort door de metalen wartel heen moeten schuiven.
Nou dat laatste kan je wel vergeten, dat doet hij gewoon niet.
Die wartel geeft gewoon te veel wrijving denk ik.
Ik vindt het maar een knullig systeem.
Wat ook nog kan is dat de wartel vanaf fabriek verkeerd om is gemonteerd.
Maar dan zou ik duidelijk vergelijkingsmateriaal moeten hebben.

Joystick

Antwoord #3 Juli 19, 2008, 19:34:20
edit2Rapporteer  
Hey Spruce,

je schrijft dat hij na het trekken, aan de ring naast je chickenloop trekt. Heb je hem echt vast AAN de ring of heb je hem vast aan het depower koort als hij al door de ring is. Als dit laatste het geval is dan heb je hem wel goed lopen en zou hij moeten werken. Snap niet helemaal wat je bedoelt met dat de wartel wellicht vanuit de fabriek verkeerd om is gemonteerd. Je hebt het oogje net boven je chickenloop en onder je bar. Hier moeten 2 lijnen doorheen gaan. 1 doet niets en zit met een knoop en een balletje vast. De andere moet als je eraan trekt vrij door je bar en het oogje kunnen lopen.

Kan het zijn dat de stopperbal heel dicht bij jou stond en dat hij daar ook teveel weerstand had. Bestaat ook nog kans dat hij gedraaid boven aan je chickenloop zat en daar dus bleef hangen.

Zou zeggen probeer thuis even zonder kite of je dat depowerkoort goed aan kan trekken door je bar heen met spanning op de lijnen. (ff vast laten houden door iemand ofzo) Als het dan lukt heb je hem waarschijnlijk goed geinstaleerd. Zou dan toch een keer met wat minder wind proberen of ie het doet en wel soepel loopt. Mocht hij dan niet direct naar behoren werken zou ik zeker verdere actie ondernemen.

succes hoop dat je je niet bezeerd hebt door dit falen van de safety.

spruce

Antwoord #4 Juli 19, 2008, 20:04:12
edit2Rapporteer  
Ik probeer het nog 1 keer duidelijk uit te leggen.
Je depowerlijn loopt vanaf je chickenloop door je stopperbal heen. Daarna loopt hij door metalen wartel heen. Vanaf daar loopt hij voor de 2e maal door je stopperbal heen om vervolgens weer door je bar heen te gaan. Op dat punt zit mijn safety leash vast, precies zoals in plaatje bovenin te zien is. Dus als ik dan mijn bar los laat en mijn chickenloop trek, dan hangt hij met volle kracht aan mijn safetyleash. De bedoeling is dan dat je depowerkoort begint te verschuiven, maar de weerstand door de stopperbal en door de metalen wartel is alles bij elkaar veel te hoog. Misschien helpt het waxen van mijn depowerkoort een beetje, maar ik hou niet zo van die tijdelijk werkende oplossingen.
Zover ik het vlug bekeken had heeft de wartel 2 verschillende bevestiging punten. Het ene gat is volgens mij wat ruimer dan de andere. Is daarom dat ik zei dat miss de wartel verkeerd om is aangesloten.
Het is jammer dat ik te kort met de 2007 bar heb gevaren, dus ik kan het me niet goed herinneren, maar volgens mij loopt je depowerkoort op de 2007 door een ring ipv door een wartel.
vissie

Antwoord #5 Juli 19, 2008, 20:48:06
edit2Rapporteer  
Ik heb vandaag het precies zelfde gehad.
Ging lekker crashe kwam een bui aan met regen en veel wind. Trok safety
maar had het beter niet kunnen doen
vol door het windvenster en ging maar door!
Precies hetzelfe hij bleef gewoon stoppen bij het eind van de strap de bar zeg maar.
Hij zat vast aan de leash maar die ging op 1 of andere manier ook los.
Ik baal er goed van...
jetzu

Antwoord #6 Juli 19, 2008, 21:08:53
edit2Rapporteer  
Goh dat is precies hetzelfde als ik ook heb gehad.
Daarom zeg ik al tijden dat die veiligheid niet optimaal is.
Maar je moet het echt een keer zelf meemaken voor je het gelooft.

Iedereen die er mee vaart maar niet tot het uiterste zal er geen last mee hebben.
Maar juist als je zulke dikke vlagen hebt dat je je safety trekt werkt het systeem gewoon slecht!

Stanley

Antwoord #7 Juli 19, 2008, 21:20:23
edit2Rapporteer  
Klinkt allemaal niet lekkker.
Morgen toch ook maar weereens die saftey trekken en kijken wat hij doet.
En mocht me dat uit eindelijk niet bevallen dan monteer ik wel een 5e lijn ala slingshot er op.
Dat werkt zeker.
JorritPi

Antwoord #8 Juli 19, 2008, 21:21:17
edit2Rapporteer  
Ik herken dit ook maar dan met een 2007 bar van Best. Met harde wind heb je met b.v. een Waroo ook zeker geen 100% depower. Dus als je, je safety trekt en hij schuift niet door dan wordt je idd aan je leash mee gesleurd.

Wat betreft 2008 heb ik nog geen idee.
Joystick

Antwoord #9 Juli 19, 2008, 21:40:03
edit2Rapporteer  
Klink idd behoorlijk f*cked up met die 2008 bar. Met die wartel is me nu ook wel duidelijk, vaar zelf met een 2007 bar (heeft dus oogje). Gelukkig geen probleem mee. Ben benieuwd wat voor oplossing hierop komt.

vissie

Antwoord #10 Juli 19, 2008, 22:25:22
edit2Rapporteer  
tis ook f*ck...
Ik ging er echt vol en vol acher aan.
heel apart.
5de lijn op zetten is mogelijk?
The O

Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #11 Juli 19, 2008, 22:45:25
edit2Rapporteer  
De metalen ring onder de bar moet je meer zien als een bypass(bij verlies van bar tijdens een trick), wil je echt helemaal depower dan zal je je leash aan 1 van je OSE powerline handel vast moeten maken echter kom je dan niet meer bij je bar.
vissie

Antwoord #12 Juli 19, 2008, 22:47:09
edit2Rapporteer  
Dus gewoon aan je o shit handle van je powerlijn maak je je leash vast?
Je bar gaat dan wel naar de vlieger?
The O

Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #13 Juli 19, 2008, 22:54:45
edit2Rapporteer  
je bar gaat naar je vlieger? yep, of je daar blij van wordt mag je zelf uitzoeken.
(Sommige andere merken hebben het ook zo).
Kan alleen met 2008 bar btw.

p.s. Er is ook een 5th line verkrijgbaar.

vissie

Antwoord #14 Juli 19, 2008, 23:06:41
edit2Rapporteer  
Oke.  Het is dus niet mogelijk met een 2007 bar...
Kl*t* dus maar een 5th line op laten zetten?
dat kost?
JorritPi

Antwoord #15 Juli 19, 2008, 23:08:54
edit2Rapporteer  
De metalen ring onder de bar moet je meer zien als een bypass(bij verlies van bar tijdens een trick), wil je echt helemaal depower dan zal je je leash aan 1 van je OSE powerline handel vast moeten maken echter kom je dan niet meer bij je bar.

Ja, maar dat is k*t. Dan fladdert je kite alle kanten uit en krijg je 'm niet gemakkelijk meer hergestart.
http://www.northkites.com/public/content/e139/e161/e271/e5165/content/index_ger.html?image_actual=1

vissie

Antwoord #16 Juli 19, 2008, 23:11:42
edit2Rapporteer  
Dan maar niet herstarten Dat liever dan dat je safety trekt maar gewoon vol er achter aan gaat met je leash maar als ik de leash vast maak aan de oshit dan is de safety toch niet als de north?
JorritPi

Antwoord #17 Juli 19, 2008, 23:14:11
edit2Rapporteer  
Dan maar niet herstarten Dat liever dan dat je safety trekt maar gewoon vol er achter aan gaat met je leash maar als ik de leash vast maak aan de oshit dan is de safety toch niet als de north?

Dat begrijp, het is gewoon geen goede oplossing.

Best moet met iets anders komen.
vissie

Antwoord #18 Juli 19, 2008, 23:17:16
edit2Rapporteer  
Oke ik zal het voortaan zo doen.
Later maar is een 5th line op zetten.
Als ik morgen ga gewoon de leash dus aan ringetje van de o shit.
spruce

Antwoord #19 Juli 19, 2008, 23:45:01
edit2Rapporteer  
Het kan nooit de bedoeling zijn om je leash zomaar aan je oshit te bevestigen.
En een 5th line is ook weer zo overkill.
De dubbele depower contructie is heel slim en werkt goed als je tenminste die weerstand niet hebt. De opening van die wartel is gewoon veel te nauw en daar moet iets op verzonnen worden.
Beetje onverantwoordelijk om dit zo op de markt te brengen, maar goed wie ben ik om daar iets aan te veranderen. Zit er op de 2007 bar niet zo'n apparaat met 3 gelaste ringen? Kan me voorstellen dat daar je depowerkoort wel perfect doorheen loopt.

Poeri

Antwoord #20 Juli 20, 2008, 00:14:45
edit2Rapporteer  
Ik heb er ook problemen mee. maar 3 gelaste ringen?
Bij mij gaat ie niet door het Stiffy Disc en hebbe de lijnen ook moeite door de stopperball te komen. wat Spruce zegt over de large velcro loop heeft de mijne minde last van.
Al bij al werkt het systeem gewoon niet! waarvoor ik wel betaald heb.
Iemand al een topic gevonden/aangemaakt op www.bestkiteboarding.com?
ik ga iig mijn verkoper hierover mailen.
Groeten
spruce

Antwoord #21 Juli 20, 2008, 13:51:33
edit2Rapporteer  
Inmiddels is de importeur van BEST ook al op de hoogte gebracht van het mankement.
Wellicht komen ze nog deze zomer met een mooie oplossing. Voor die tijd bevestig ik mijn safety aan één van de stuur- of powerlijnen. Wel even klittenband loshalen !

Inmiddels heb ik gelezen dat het mogelijk moet zijn om met je bar de stopperbal omhoog te drukken.
Dat lukte met de 2007 bar, maar bij mijn 2008 bar niet. Bij BEST zeggen ze dat ze op de 2008 bar een iets stroevere stopperbal hebben gemonteerd, omdat uit feedback bleek dat hij op de 2007 bar te soepeltjes ging.
Nu kun je 2 dingen doen.
1: het gat van de  stopperbal met een dremel iets ruimer uitfresen. (advies van  BEST zie hun  forum)
2: Een andere optie is om de stopperbal om te draaien. Iemand op internet schreef dat dit perfect werkte, dus dat ga ik ook eens ff proberen

Best-Warro-08
Gast
Antwoord #22 Juli 20, 2008, 17:15:52
edit2Rapporteer  
ik heb het zelfs ook met de 2007 dat hij niet werkt :S
vissie

Antwoord #23 Juli 20, 2008, 17:18:54
edit2Rapporteer  
Oke..
ehm wil je misschien ietjes beter uitleggen over de safety leash aan de o shit handle.
bijvoorbeeld welke lijn stuur lijn?
enneh wat bedoel je met dat klitteband en de leash aan het ringetje ?
spruce

Antwoord #24 Juli 20, 2008, 21:44:17
edit2Rapporteer  
ff update:
Ik ben even aan het knutselen geslagen en heb het één en ander geprobeerd.
Allereerst heb ik de stopperbal omgedraaid, zodat hij dit keer wel makkelijk omhoog schuift als je er met de bar tegenaan duwt. Als je het origineel op de foto in dit topic bekijkt, dan zie je dat de lijnen onderaan de stopperbal breed uit de stopperbal komen. En ze moeten weer smal door de bar heen. Je begrijpt dat dit extra wrijving geeft als je op die manier met je bar tegen de stopperbal duwt. Dus wanneer je de stopperbal omdraait, dan komen de lijnen onderaan de stopperbal smal eruit en gaan zonder extra wrijving ook weer smal door je bar heen.
Nu kan ik dus bij het varen heel rap de stopperbal omhoog schuiven door met mijn bar er tegen aan te duwen.

Als je stopperbal helemaal naar voren staat en dan in paniek de bar zou loslaten, heb je precies hetzelfde depower effect als dat je je safety zou trekken. (als dat zou werken tenminste )
Ik zie dus verder ook niet echt het nut van in om mijn safety aan het ringetje naast de chickenloop te bevestigen. Het lijkt me een beter systeem om je powerlijnen in een Y vorm te maken (zoals bij North) en dan de onderste enkele powerlijn helemaal tot door je bar te laten lopen en daar je safetyleash aan vast te maken.
Een soort van 5e lijn systeem zoals bij North, maar dan zonder 5e lijn
Je safetyleash hangt dan gewoon aan je powerlijnen.
Volgen we het nog Grin

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.