Herstart Banditdos bij weinig wind als hij volledig downwind ligt

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Augustus 02, 2009, 20:49:43
edit2Rapporteer  
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan het oorspronkelijke topic van o.a. RadicalRonnie niet meer vinden (ook op HL niet meer)

Een aantal mensen heeft problemen met het herstarten van de Banditdos vooral na uitgehaakte tricks. Hierbij blijft de kite met zijn LE naar beneden open op het water liggen, zonder dat hij gaat autorelaunchen.

Mij was het ook al een paar keer gebeurd dat het niet automatisch ging, en dan vooral op zee in de deining. Altijd met een grotere banditdos (10 en groter) is mijn ervaring, en alleen in het low-end en de depowerstrap geheel uit (maximale power)

Vandaag was het weer 10-15kn, flinke deining op zee en chop, en diverse keren uitgehaakt (op suicide leash) mijn 10m2 laten crashen.

Vervolgens herstart de kite niet, en bljift voor dood liggen compleet downwind.

Mijn remedie:

1. Haak weer in als je uitgehaakt was. Vergeet natuurlijk niet de donkeydick/chickenfinger te borgen.

2. zorg ervoor dat de bar geheel tegen de stopper aan is gedrukt (doordrukken indien je de stopper ook daadwerkeljik gebruikt)

3. Trek nu slechts een stuurlijn naar je toe, door deze net boven de floater beet te pakken en iets naar je toe te trekken. Je zult direct zien dat de kite gaat reageren.

Op ze manier, ook in weinig wind zal de kite een kant opgaan, waarna hij na een paar meter sneller zal gaan "varen" naar de rand. Zaak is het dan om rustig de lijn los te laten en die kant van de bar weer beet te pakken, en evt. naar ke toe trekken om het herstarten te versnellen.

Bij mij is het tot nu toe altijd zo gelukt ThumpsUp
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #1 Augustus 02, 2009, 21:04:36
edit2Rapporteer  
Dat is het eerste wat wij onze cursisten leren tijdens de lessen. De Best Kohonaa is ook een delta-shape kite en op die manier start de kite super gemakkelijk!! Het ultieme herstart gemak. Maar dit geld niet alleen voor de Bandit Dos, Kohoona en andere delta-kites maar ook voor velen andere 4 lijns kites.

Ik vaar zelf met de Best Nemesis en Waroo en deze hertart ik ALTIJD op die manier.
Naishflow

Berichten: 32
Antwoord #2 Augustus 02, 2009, 21:36:16
edit2Rapporteer  
vaar zelf ook bandit dos, inderdaad een goede manier om te herstarten, maar met 15 knoopjes varen? das toch niet echt wat je zegt.. ACTIE!!

Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #3 Augustus 02, 2009, 21:43:19
edit2Rapporteer  
Vandaag ook me evo 10 gespoeld door de golven, pas op het strand weer kunnen relaunchen maar dat is altijd moeilijk met elke kite lijkt me.
Verder op zee ook een keer onder me kite door gezwiept daar lukte het wel goed, ook precies op de manier van stuurlijn trekken net na de floater dan reageert hij snel. Als de kite omhoog/los komt van het water niet gelijk loslaten maar geleidelijk aangezien hij anders weer terugklapt.
jesse.

Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #4 Augustus 02, 2009, 22:32:49
edit2Rapporteer  
vaar zelf ook bandit dos, inderdaad een goede manier om te herstarten, maar met 15 knoopjes varen? das toch niet echt wat je zegt.. ACTIE!!



Zeker niet nee, maar daarvoor heeft Michiel Juist gebruik van gemaakt. (van die 15kopen)

Dan is het extra moeilijk om hem te herstarten, en kan je extra goed een manier vinden, en als die manier lukt: lukt hij zowiezo met hardere wind. maaaar dat snap je zelf ook! ThumpsUp

Michiel, met een mayhem heb ik ook wel last van om hem te herstarten, ik heb een gehoort dat het ook helpt als je een stuk downwind zemt, met alleen zo`n floater aan trekken ging het tog erg traagalle kite`s gaat het wel traag, maar deze wel extreem.) , en moeilijk. Ik denk een kwestie van ffies paar keer oefenen en dat het dan beter gaat! ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 03, 2009, 06:58:51
edit2Rapporteer  
vaar zelf ook bandit dos, inderdaad een goede manier om te herstarten, maar met 15 knoopjes varen? das toch niet echt wat je zegt.. ACTIE!!

Helaas zijn we allen afhankelijk van de wind, en soms blaast hij niet harder Roll Eyes Wink.
Toch is uithaken al goed mogelijk alsook het oefenen van diverse tricks. Met de 10 Dos is ingehaakt loopen net niet goed mogelijk in die wind, maar je kunt wel de basis leggen.

Hopen op meer wind, maar zo ziet het er de komende tijd niet uit (hopelijk wat thermisch effect)


Idd. oefening baart kunst. Ik heb nog met 4 lijn C-kites moeten ploeteren, en dat heeft al de nodige skill opgeleverd door veel herstart-mayhem (misschien ligt het wel aan de naam, Jesse loser schater)
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Augustus 03, 2009, 12:18:11
edit2Rapporteer  
tja Michiel : je hoort het , oefenen  schater 
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #7 Augustus 03, 2009, 13:00:26
edit2Rapporteer  
Volgens mij de standaard manier voor vrijwel alle SLE´s om te herstarten.

Addertje onder het gras is dat de grotere maten ( die juist in het lage windbereik van 11-14 knopen worden gebruikt ) minder makkelijk herstarten dan de kleinere maten. Daarbij heb je ook nog eens wat meer wind nodig als je in diep water ligt, om de kite de lucht in  te krijgen.


Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Augustus 03, 2009, 13:17:06
edit2Rapporteer  
Volgens mij de standaard manier voor vrijwel alle SLE´s om te herstarten.

Voor mensen die weleens een SLE gevaren hebben gesneden koek. Maar voor mensen met delta's die verwend zijn met autorelaunch blijkbaar niet zo heel voor de hand liggend.
Die zijn gewend dat hij altijd herstart, en dan ineens ligt hij voor dood op zijn rug in het water. Wat te doen? Wink

En het gaat precies om de grotere maten in weinig wind + golven/deining en chop die tegenwerkt.
Tevens zal de start niet doorzetten als je de lijn aangetrokken houdt, dat is ook weer afwijkend bij een Delta-shape. De tip hierboven is alleen maar om hem van zijn plek te krijgen, daarna zal auto-relaunch weer hervatten. Pas bij de rand van het windvenster kun je hem in geval van nood heel snel laten herstarten, maar gewoon de bar weer gebruiken werkt in de meeste gevallen prima!

Belangrijk blijft: kijken wat je kite doet, en voelen aan de lijn of er spanning op komt te staan. Dat is absoluut noodzakelijk!

Las op hanglos.nl dat het zo iemand zijn spiksplinternieuwe Dos heeft gekost, met weinig wind op een strekdam geslagen door de branding....au!
chico

Berichten: 1112
Antwoord #9 Augustus 03, 2009, 14:19:19
edit2Rapporteer  
Wat ook lukt bij een SLE is dat als de kite op zn LE ligt. Zorg dat je depowerlijnen strak staan maar eigenlijk gaat dat vanzelf. Pak met een hand je bar beet, ongeveer net naast het depowerkoord. Grijp met je andere hand beide stuurlijnen vast en geef er een flinke ruk aan. De kite vliegt nu achterwaarts omhoog en draait in de lucht om. Doe dit alleen als je downwind geen obstakels hebt en als je voldoende "kite feeling"hebt. Je wordt ff flink gesleurd en weer ff upwind draggen en je kan weer varen. Gaat bij mij prima en met hardere wind natuurlijk op de conventionele manier starten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.