uitbreiding kitespot "Maasvlakte 2"

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Augustus 17, 2009, 10:07:50
edit2Rapporteer  
Na lang aandringen van de kite gemeenschap is dan toch begonnen met de aanleg van onze nieuwe spot. 5km extra kitestrand en de grootste golven van NL in aanleg door de 2 grootste baggermaatschappijen der wereld.
video hier
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #1 Augustus 17, 2009, 10:14:35
edit2Rapporteer  
Weet er weinig vanaf dus is misschien een domme vraag, maar gaat het echt een kitespot worden of komen? Of was het sarcastisch bedoeld?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Augustus 17, 2009, 10:22:10
edit2Rapporteer  
Die spot komt er wel, maar de verwachting is dat hij een stuk minder mooi zal zijn als de huidige slufter. Ook is het geen punt in zee meer, waardoor de hoeveelheid vaarbare windrichtingen sterk af zal nemen. En of vlak water ooit nog terugkomt daar (buiten de suffe vogelgebieden waar je toch niet mag komen) valt nog te bezien.

Al met al een negatieve ontwikkeling voor de kitesport in regio Rotterdam. Maarja, de economie gaat natuurlijk voor...en de o zo belangrijke natuur Tongue
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Augustus 17, 2009, 10:31:36
edit2Rapporteer  
Nou Michiel, los even van de kwaliteit - ik denk dat het wel mee zal vallen, is de capaciteit meer dan welkom, als ik even optel dan denk ik dat er dit weekend een record aantal kites in de lucht is geweest, ik schat ruwweg 3 tot 5000, als je op de playa alleen al 250 kites ziet, en dan die foto's van IJmuiden zaterdag.
En dan te bedenken dat de sport nog in de beginfase zit.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #4 Augustus 17, 2009, 10:38:46
edit2Rapporteer  
Ja als het zo doorgaat met de sport dan zullen er nog meer spots bij moeten gaan komen lijkt me.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 17, 2009, 11:24:51
edit2Rapporteer  
Nou Michiel, los even van de kwaliteit - ik denk dat het wel mee zal vallen, is de capaciteit meer dan welkom, als ik even optel dan denk ik dat er dit weekend een record aantal kites in de lucht is geweest, ik schat ruwweg 3 tot 5000, als je op de playa alleen al 250 kites ziet, en dan die foto's van IJmuiden zaterdag.
En dan te bedenken dat de sport nog in de beginfase zit.

IJmuiden is geen vergelijk, is een veel mooiere spot vanwege de zeer lange havenhoofden. Die zorgen m.b.v. de stroming van Zuid naar Noord langs de kust voor een ophoping van zand, waardoor de golven prachtig rollen. Wijk aan Zee zelfde laken en pak, evenals Schevingen hetzij op een kleinere schaal.

Dit effect zal de maasvlakte nooit krijgen omdat er niets voor in de stroom ligt. Tevens zal het een spot worden met alleen maar branding. Beginners hebben daar dus niets te zoeken, en vooral deze groep is erg groot. Autostrand gaat ook weg dus ik zie het echt niet als een positieve ontwikkeling allemaal!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #6 Augustus 17, 2009, 14:48:10
edit2Rapporteer  
even OT: ...foto's van ijmuiden...?
Ik heb nog geen 'drukke' foto's gezien. Waar vind ik die? Als ik de verhalen hoor ben ik bíjna blij dat ik niet kon zaterdag.
goloco

Berichten: 2
Antwoord #7 Augustus 17, 2009, 20:07:52
edit2Rapporteer  
autostrand weg???!!!!!
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #8 Augustus 17, 2009, 21:07:37
edit2Rapporteer  
je kan negatief naar de MV2 kijken maar de havenauthoriteit heeft zowel  surfers als kitesurfer uitebreid de mogelijkheid gegeven om hun wensen neer te leggen. Hier is ook daadwerkelijk rekening meegehouden.
Wat wil je nou Michiel dat ze de grooste haven van Europa nog meer rekening gaat houden met een paar hobbiesten zoals jij. In andere delen  van de wereld zouden we allang weggevaagd zijn van de kaart.
Beetje respect is wel op zn plaats. Er zijn nog zoveel mooie plakken aan de kust.     
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Augustus 17, 2009, 21:47:29
edit2Rapporteer  
even OT: ...foto's van ijmuiden...?
Ik heb nog geen 'drukke' foto's gezien. Waar vind ik die? Als ik de verhalen hoor ben ik bíjna blij dat ik niet kon zaterdag.


El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Augustus 17, 2009, 21:50:13
edit2Rapporteer  
autostrand weg???!!!!!
nou niet op korte termijn maar de verwachting is dat het steeds ondieper wordt en uiteindelijk een paar honderd meter verder pas vaarbaar.

Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #11 Augustus 22, 2009, 17:22:20
edit2Rapporteer  
Idd, als het nu eb is kun je niet eens meer (als het zou mogen) naar de Slufter varen. Die zandbank ligt dan in de weg en sluit bijna het gehele autostrand af. Op dat moment is het op het diepste punt rond de 1.50 meter.

Al dat zand wat ze aan het 'rainbowen' zijn komt echt niet allemaal op de juiste plek terecht en gaat dus ook met de stroming mee. Dus het zal sneller dichtslippen dan normaal het geval was.

Met een beetje mazzel wordt die gehele kom vanaf de Slufter vlakwater omdat het daar een stuk ondieper aan het worden in, hoop ik dan hé Grin
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #12 Augustus 22, 2009, 18:26:56
edit2Rapporteer  
Met een beetje mazzel zal in het proces van dichtslippen van oostvoorne, de waterlijn steeds verder naar buiten komen te liggen. Dat betekend dat de palen van de zonering ineens op het droge komen te staan. Dus ook ineens een zee van ruimte langs de waterlijn! Je zal alleen wat verder naar het water moeten wandelen.
Het opsluiten van MVII had direct al effect @ da Sluf. Elke week veranderde de situatie...nieuwe banken en plaaten op steeds weer andere plekken. Dus met een beetje mazzel zijn de palen binnen no time nutteloos, en gezien de snelheid van het ambtelijke apparaat zal daar niet zo snel op geanticipeerd worden.
Misschien dat paalya tegen de tijd dat da sluf echt dicht gaat weer alle kiters kan herbergen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Augustus 22, 2009, 21:40:02
edit2Rapporteer  
Wat wil je nou Michiel dat ze de grooste haven van Europa nog meer rekening gaat houden met een paar hobbiesten zoals jij. In andere delen  van de wereld zouden we allang weggevaagd zijn van de kaart.
Beetje respect is wel op zn plaats. Er zijn nog zoveel mooie plakken aan de kust.

Je spreekt me er persoonlijk op aan, dus ik neem aan dat jij er dus nooit komt Huh Undecided
Verder ben ik het totaal niet eens met je opvatting dat er mooiere plekken langs de kust zijn zoals de oude slufter. Althans, niet binnen een straal van 50km op z'n minst.

En Fer is het ook al opgevallen dat de slufter al behoorlijk aan het veranderen is. De golven buiten rollen ook al anders sinds ze boven water gekomen zijn een aantal km uit de kust. Ook Oostvoorne is merkbaar ondieper aan het worden, nu al.


Natuurlijk heb ik niet de illusie dat die haven niet aangelegd zou worden omdat "onze" surfspot anders verdwijnt. Waar ik wel misselijk van wordt is dat gezeik over vogel en natuurgebieden rond Oostvoorne, het enige andere goede alternatief voor veel vlakwater.

Fer's toekomstperspectief klinkt mij erg positief in de oren. Maar gezien wat ze met de o zo "natuurijke" Drunense duinen gaan doen ben ik bang dat ze voor miljoenen belastinggeld de boel daar gaan uitdiepen voor die vogeltjes zodra het daar helemaal dicht slibt. Het "unieke" aan Oostvoorne zijn die meanderende slikken, dus die zullen ze koste wat kost willen behouden.
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #14 Augustus 23, 2009, 00:19:44
edit2Rapporteer  
Lees toevallig net een artikel in het "Technisch Weekblad" nr 33/34 over dit onderwerp. Het is een intervieuw met Ronald Waterman mede-ontwikkelaar van de tweede Maasvlakten. Dus niet een of andere gast die er ergens iets over gelezen heeft maar een guru.

Even een paar quote's uit het artikel

" Natuurlijk verdwijnt er een gedeelte van het Slufterstrand en van het ondiepe natuurgebied Voordelta. Maar daar komt net zoveel ondiepe delta voor terug. En twee keer zoveel strand en duinen voor recreanten"

"Een ander plan moet bij benadering de Delftlandse kustlijn van de zeventiende eeuw herstellen. Het betreft een wigvormige landaanwinning van Hoek van Holland tot aan Scheveningen van in totaal 3500 hectare"

"Men wil hiervoor een zogenaamde 'zandmotor' neerleggen; een zandbank die volgens een 'omega' vorm met de kust verbonden is. Deze zou de natuurlijke zandsuppletie verder langs de kust moeten bevorderen. Later kan de zandmotor compleet in het nieuwe land opgaan"

Alle plannen bij elkaar gaat het om 6700 hectare nieuw land voor de hollandse kust. Met de afronding van de tweede maasvlakte in 2013 is dat dan al voor de helft gerealiseerd.


Met andere woorden:

Wij kiters gaan er de komende jaren goed op vooruit  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Door de 'zandmotoren' ontstaat er dus heel heel maar dan ook heel veel vlak water om overheen te raggen Joepie Joepie Joepie
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Augustus 23, 2009, 13:51:25
edit2Rapporteer  
Power Zone, wat je weekblad vergeet te vermelden is dat men op deze "zandmotor" plus een groot deel van de kust en duinen tussen HvH en 's-Gravenzande een natuurgebied wil gaan realiseren.

Idd. heb ik cgi gezien van die "zandmotor" (er zijn een aantal infocentra waar je terecht kunt op een paar stranden aldaar), en ik werd er al helemaal wild van.....ware het niet dat het natuur + vogelgebied moet worden. met duinen op de zandmotor.

M.a.w. er komt idd. mooi potentieel gebied bij, maar daar zullen we niet terecht mogen is de verwachting. Overigens is hier in detail nog weinig over bekend.

En kwa vaarbare windrichtingen gaan we er nog steeds op achteruit. Die omega vormige zandbank met duinen erop is niet zo groot als bijvoorbeeld de huidige slufter.


Goed dan: laat ik iets positiefs hierover zeggen: de strekdammen langs de hele zuid-westkust komen onder een dikke laag nieuw zand te liggen. Daar zijn we vanaf en kunnen we eindelijk lekker lange kitegolfsurf sessies maken YeSS Joepie YeSS Joepie
TMK

Berichten: 126
Antwoord #16 Augustus 24, 2009, 07:34:44
edit2Rapporteer  
Imo zouden ze in NL van die kitesurfeilanden maken zoals Dubai eilanden voor strandhuisjes maakt.

Gewoon een hoopje zand, in een cirkel. Is het in alle richtingen vaarbaar Grin
Maar dat is natuurlijk te duur...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Augustus 24, 2009, 08:30:02
edit2Rapporteer  
En slecht voor het zeemilieu. In Dubai is de gehele zeebodem op eigen grondgebied met gemiddeld 1,5m afgenomen om dat palmeneiland te realiseren. Alles wat er op de bodem aan vegetatie was is weg.

Sta er eerlijk gezegd van te kijken dat de milieuorganisaties hier in NL hier niet over zeuren over de MVII + "reconstructie" oude kust
Peterkiter

Berichten: 220
Antwoord #18 Augustus 24, 2009, 11:01:14
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het lastig speculeren hoe de slufter eruit gaat zien! Laten we het gewoon afwachten. Het blijft natuur en wie weet komt er nog wel een mooiere vlakwater spot en golf spot ineen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.