Helix of Torch 2009 ?

Kitemaster

Berichten: 365
Augustus 18, 2009, 12:22:38
edit2Rapporteer  
hallo mensen,

momenteel vaar een 8 en een 12m Naish Raven 2007.

Zit te denken aan een vervanger voor de 12.

Daarbij twijfel ik tussen een Torch en een Helix 2009, omdat mijn budget niet de 2010 aankan........

Vaar eigenlijk altijd op zee. beetje springen, backloopjes etc etc...... nog niet unhooked oid.

ik hoor het wel wat jullie me aanraden

Edit: geen schreeuwtitels (capslock)
njitram

Berichten: 168
Antwoord #1 Augustus 18, 2009, 12:30:48
edit2Rapporteer  
aangezien je de raven hebt gevaren zou ik persoonlijk voor de torch gaan.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Augustus 18, 2009, 12:45:29
edit2Rapporteer  
Helix is een compleet andere kite als de Raaf3 en Torch3,4,5, maar gezien dat je op zee vaart en lekker aan het springen bent etc. is dat ook geen slechte keuze. Plus windrange is groter.

Voor het echte freestylewerk blijft de Torch heer en meester natuurlijk. Daar kan geen enkele "niet C-kite" tegenop.
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #3 Augustus 18, 2009, 12:56:06
edit2Rapporteer  
Kijk eens bij kitepirates helix 12 kite only voor 549.
Als je nog niet uitgehaakt vaart neem dan een helix heb je veel meer lol aan dan de torch!
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #4 Augustus 18, 2009, 13:18:06
edit2Rapporteer  
Kitemaster,
Ik ben vorig jaar overgestapt van Ravens3 naar Helix 2008.
Gewoon omdat de Ravens niet meer gemaakt worden.

Mijn meest gevlogen kite was een Raven3 14m, de Helix die ik nu het meeste vaar is de Helix 12m. in het begin dacht ik: een SLE, geen C-Kite meer, waar begin ik aan, maar ben na korte gewennings fase echt overtuigt van de HELIX!

Kort de verschillen:
a. De RAVEN heeft echte C-kite power, een Helix heeft ook power maar voelt een stuk 'zachter aan'. De Helix vaart rustiger, de Raven is een soort sport auto, je voelt constant de kracht en je wil deze ook steeds uitnutten. De Helix is rustiger in het vlieggedrag.
b. De eerste keer als je met de Helix vaart moet je even wennen, bij de Raven heb je het druk punt meteen te pakken, bij de Helix moet je even wennen. Na een middagje varen is dit gevoel voorbij en vaart de Heix echt lekker.
c. Springen: beide kites springen goed, ik heb niet het gevoel met de Helix veel hoger te springen
d. Depower heeft de Hellix meer, je kunt met een Helix 12m langer door varen dan met een Raven3 14m. dit komt ok door de SLE bouw van de kite.
e. Golven: op zee kun je de Helix compleet depoweren, een golf afvaren znder op de kite te letten en dan weer aanpoweren en de kite is er weer.  Biij de Raven mest je steeds 1 oog op de kite houden. Dus als je op zee vaart dan is de Helix mi lekkerder dan een Raven3.
f. Herstarten is met de Helix makkelijker dan met de RAVEN.

Ik vaar de Helix bijna altijd op 1:1 bar, met 20m lijnen geeft een goed gevoel voor het drukpunt en omdat je RAVEN ervaring hebt kun je de kite ook dmv je board afremmen, aan kanten dus!

Verder: kwaliteit is NAISH, dus bij beiden geen probleem.

Ik was altijd een die hard C-kiter, maar de HELIX heeft echt een goed vaargedrag, al je dus geen unhooked loops etc springt (ik ook niet) denk ik dat de HELIX voor jou de betere kite is!

Suc6
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 18, 2009, 13:22:42
edit2Rapporteer  
Hoewel ik de 2009 Helix niet gevaren heb weet ik wel dat deze compleet anders is als de versie van 2008. Helaas zie ik ze zelden op de stranden, wil er nl. wel een keer onder hangen. Misschien de 2010 versie maar eens proberen.
MrRippey

Berichten: 524
Antwoord #6 Augustus 18, 2009, 13:24:19
edit2Rapporteer  
Ik zou voor de Helix gaan, ikzelf ben van de Raaf 3 naar Torch 5 gegaan en heb de overstap gemaakt naar Helix 2009. Bij de Torch miste ik echt de power, de torch vaart pas echt lekker als je in de high end van de kite vaart. De helix heeft bij minder wind veel meer druk, heb de torch en helix 9 op de zelfde dag gevaren en de Helix had beduidend meer power.

En het verschil van C naar Helix is prima te doen, even wennen maar dan heb je hem helemaal door. Ik vaarde raaf 14 als grootste nu Helix 12.

Succes
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Augustus 18, 2009, 13:30:08
edit2Rapporteer  
@ MrRipply: Voor een eerlijk vergelijk had je ook de Torch 12m2 en de 9m2 Helix moeten vergelijken. Kwa geprojecteerd oppervlakte en low-end komen die dan overeen.

Dan was je conclusie waarschijnlijk ook anders geweest.

Niet dat ik denk dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt, in tegendeel! Een C-kite is heerlijk, maar een kite met grotere windrange is zoveel comfortabeler en veelzijdiger
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #8 Augustus 18, 2009, 14:34:22
edit2Rapporteer  
@michiel volgens mij heb jij al veel kites getest maar het word toch tijd dat je is een keer aan de sigma's gaat hangen Cool
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 18, 2009, 15:01:17
edit2Rapporteer  
@michiel volgens mij heb jij al veel kites getest maar het word toch tijd dat je is een keer aan de sigma's gaat hangen Cool


Heb de 2008 Helix in mijn handen gehad vorig jaar, voor de 2009 Cult heb ik al maanden een losse afspraak over. Komt er gewoon niet van.

En helaas zie ik nergens de 2009 Helix op de plekken waar ik kom liggen. Overigens heb ik zeker interesse in de 2010 versie hiervan.

Het is geen onwil, meer onmacht Wink Grin
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #10 Augustus 18, 2009, 15:04:35
edit2Rapporteer  
De 2008 Helix 9 is idd te vergelijken met een 12 torch door het grote effectief oppervlak. Ook de lowend komt aardig overeen.
de 2008 en 2009 Helix zijn weer totaal verschillend. 2009 heeft minder effectief oppervlak en draait sneller en directer dan de 2008 en heeft meer een C gevoel.
 Het meest kenmerkende verschil tussen C en SLE is de explosiviteit in power van een C. Bij een C is het iets harder werken op de bar, maar de Torch draait bijna even snel als de Helix en de handling is even smooth, maar duidelijk meer explosieve power in loops en bochten. Daarbij is ook het windbereik van C,s breder geworden.
C en SLE groeien wat naar elkaar toe maar het verschil zal er altijd blijven.

Zelf vaar ik nu een 2010 Torch 11 als vervanging voor mijn 2009 Helix 9. Dus voor een bereik tussen de 15 en 25 knopen.


Voordeel van de Helix is dat je sneller progressie kan boeken en nieuwe tricks kan aanleren zonder fracturen en blessures op te lopen. Daagt dus uit om nieuwe dingen te leren, ook als het poeierd.
Zelf een hoop onder de knie gekregen met SLE´s en ga het nu in de praktijk brengen met de Torch. Mede omdat deze nu zo soepel draait en smooth te handelen is, maar nu met meer power.
Ben je nog geen crack dan zal het leer traject met de Helix een stuk korter zijn dan met Torch.

Verder heb ik nog steeds een 2008 Helix 12 voor beneden de 15 knopen.....vaart toch relaxter dan een lompe C 16, en een 7 SLE die vanaf 20 knopen al lekker vaart. Voor boven de 25 knopen is een SLE ook relaxter door het grote depower bereik en omdat de wind bij 25 knopen en meer ook veel vlageriger wordt. Kleine C´s varen een stuk minder relaxt in harde vlagerige wind en duidelijk minder kontrole.
Het is een  gemixte quiver, maar ik heb de kites specifiek afgestemd op de verschillende windcondities hier in NL. Voordeel is dat ik met zowel C als SLE over weg kan en letterlijk van 13 tot 35 knopen echt plezier heb, en niet aan het survivallen ben in + 30 knopen maar gewoon loops kan blijven trekken en plezier heb.
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #11 Augustus 18, 2009, 15:24:33
edit2Rapporteer  
leuke bijkomstigheid is dat de helix 100 euro goedkoper is als de torch (beide 2009, in gelijke maat.

een vraag heb ik dan nog, welke maat HELIX kan ik dan vergelijken met mijn huidige 12m raven????

kom ik dan op de 10,5 ofzo uit???

als er komende vrijdag iemand mee aan het varen is op neeltje jans dan wil ik deze wel eens testen als het zou mogen......... Smiley
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #12 Augustus 18, 2009, 15:43:04
edit2Rapporteer  
Dan kom je uit op de 2009 helix 10.5 voor je 12 raven.
MrRippey

Berichten: 524
Antwoord #13 Augustus 18, 2009, 16:04:03
edit2Rapporteer  
@ Michiel!

Ik heb idd niet  de Helix 2009 9m2 met de Torch 2009 12m2 getest, maar wilde alleen de conclusie geven dat de Helix veel kleiner te varen is. Persoonlijk von ik ook dat mijn Raaf 3 meer power had dan de Torch, dus waarschijnlijk kon ik ook nooit hieraan wennen, ben zelf 90kg+  dus ben gek op power in mijn kite Wink



@ MrRipply: Voor een eerlijk vergelijk had je ook de Torch 12m2 en de 9m2 Helix moeten vergelijken. Kwa geprojecteerd oppervlakte en low-end komen die dan overeen.

Dan was je conclusie waarschijnlijk ook anders geweest.

Niet dat ik denk dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt, in tegendeel! Een C-kite is heerlijk, maar een kite met grotere windrange is zoveel comfortabeler en veelzijdiger
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 Augustus 18, 2009, 16:16:22
edit2Rapporteer  
De raaf was altijd al het powerbeesje. Maar moet zeggen dat de handling van de raaf niet in de buurt komt van de huidige torch. C´s zijn nogal wat verbeterd de laatste jaren wat handling betreft. Ik zou  ook nu niet met een raafje 12 een serieuze loop durven trekken. met de torch is het een ander verhaal. het is een combi van handling een power.
Maar je kan een 2008 Helix 12 makkelijk wegzetten tegen een raaf 16 wat lowend betreft, mits de juiste techniek voor SLE´s.
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #15 Augustus 19, 2009, 09:58:03
edit2Rapporteer  
Balen..... de Helix 10,5 hebben ze niet meer bij pirates......

is de 12 helix echt te groot voor mij??? 75 kilo, 125x38 nobile 555

of vliegt de 12 dermate beroerder dan de 10,5 dat deze niet aan te raden is???

zit er veel verschil tussen de 10,5 en de 12????
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #16 Augustus 19, 2009, 10:12:18
edit2Rapporteer  
@Kitemaster,

mogelijk wel nog bij eurofun!
Daar heb ik gisteren de voorlaatste besteld.
En anders bij http://www.lonasport.com
Veel succes !
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.