Kites op 12 uur

Stanley

Berichten: 1039
Augustus 22, 2009, 13:54:03
edit2Rapporteer  
Nu lees je in veel topics over hoe "ervaren" kiters zich massaal ergeren aan beginners welke hun kite maar op 12 uur geparkeerd hebben. Zoals alles is dit aangeleerd gedrag, het valt mij op dat veel kitesurfinstructeurs de kite ook continue op 12 hebben staan.
De cursisten nemen dit gedrag klakkeloos over.  Dus heren/dames tijdens het les geven de kite alleen op 12 uur als je daadwerkelijk start of gaat bodydraggen. Sta je iets uit te leggen zet die kite eens op 3 of 9 uur.  Dit zelfde geldt natuurlijk als je het water inloopt de kite gewoon flink lager zetten dan op 12 uur. Je zal zien goed voorbeeld doet goed volgen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 22, 2009, 14:38:24
edit2Rapporteer  
Terechte constatering! ThumpsUp

Inderdaad zie ik ze dat op Oostvoorne ook allemaal massaal doen
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #2 Augustus 22, 2009, 14:57:33
edit2Rapporteer  
Oostvoorne is dan ook een echte beginners spot.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #3 Augustus 22, 2009, 14:57:46
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens, ik heb deze tip al aan diverse mensen gegeven. Bij het oplaten en naar het
water toelopen kun je kite dan makkelijker corrigeren als je kite op ca. 3 / 9 uur  staat, bovendien kun je dan als beginnende kiter(incl. gevorderde) beter zien wat er in je omgeving gebeurd.. Als de kite recht boven je hoofd staat kan deze bij een winddip of vlagerige wind zomaar uit de lucht vallen en vervolgens in de powerzone weer worden opgepikt door de wind, waardoor al meerdere malen ongelukken zijn gebeurd.
Het is maar een advies (ook geldend op het water wanneer kiters je passeren), doe er wat mee of niet, als er wat gebeurd heb je niet alleen zelf een probleem maar ook met de mensen om je heen.

ps. Volgens mij hoor je dit bij het lessen al te leren, ik zie het echter nog steeds niet terug op het land en op het  water ! (doel kiteschool: geld innnen en zo vlug mogelijk de shop injagen)

Klopt dit ?
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #4 Augustus 22, 2009, 15:13:02
edit2Rapporteer  
Het loopt ook wat makkelijker vind ik. En het klopt idd dat je dan nog ziet wat er om je heen gebeurd. Anders moet je de hele tijd omhoog kijken om te zien wat er met je kite gebeurd.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #5 Augustus 22, 2009, 15:20:29
edit2Rapporteer  
Goed om te horen dat je het er mee eens bent Jelle, dit betekent niet dat je altijd naat je kite moet blijven staren, op een gegeven moment voel je waar je kite staat en kan je dus makkelijker rekening houden met je omgeving zonder iedere keer je kite te bezichtigen ! ThumpsUp
sjorsmaster

Berichten: 596
Antwoord #6 Augustus 22, 2009, 15:24:28
edit2Rapporteer  
hmm herken dit best wel bij mezelf tijdens les geven
zal er wat aan veranderen!!!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Augustus 22, 2009, 15:24:50
edit2Rapporteer  
Je ziet zeker veel kites op 12 uur staan, ik heb hem altijd rond 10-11 staan.
Dat vind ik zelf het fijnste. Alleen als gecrash bent en het lukt me niet zo goed
om op mijn board te komen (heb ik wel eens) dan staat die heel kort op 12 uur.

Ik vind dat ze met lessen hier wel wat meer aandacht aan mogen besteden.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #8 Augustus 22, 2009, 15:42:05
edit2Rapporteer  
hmm herken dit best wel bij mezelf tijdens les geven
zal er wat aan veranderen!!!

Helemaal top !
zeeliefhebber

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #9 Augustus 22, 2009, 15:56:05
edit2Rapporteer  
Ik ben beginner, ik vaar, ik kan hoogte lopen, ik heb mijn eerste meters toeside deze week van mijn lijstje gestreept en ik heb gister tot mijn eigen grote verbazing een paar meter gesprongen..... en geland. Tot zover de context.

Gister stond ik een uurtje voor hoogwater onveveer een minuut lang stil in kniediep water aan de rand van het vogelgebied in Oostvoorne. Ik had mijn kite (rode 12m2 cabrinha switchblade 06) op 10:30 staan en hield hem daar keurig stil. Ik was mijn (drijvende) zonnebril kwijtgeraakt en keek (naief) of ik hem zogauw nog kon zien.

Aan het eind van de minuut stilstaan ben ik door een uit het vogelgebied komende ozone vliegende man het pak van mijn torso gevloekt. Ik kon hem niet letterlijk verstaan, want hij vond het duidelijk genoeg mij al varende vanaf benedenwinds van deze feedback te voorzien, maar het was in ieder geval niet aardig.

Ik heb nog even later heb ik nog even rondgekeken maar ik kon de beste meneer niet meer vinden. Ik ben vooral heel erg benieuwd wat hij te vertellen had en wat ik in zijn ogen fout deed; ik kan het niet bedenken.

Bij deze twee vragen:

-is dit dan ook al niet goed (maw wat moet volgende keer beter)
-(beste meneer) wat zei je precies; ik kon je niet verstaan.

(ik hoef niet getroost te worden, ik kan zelf ook wel bedenken dat er aardige manieren zijn om met elkaar te communiceren en dat ongeacht wat ík fout deed, hij dit beter anders tegen mij had kunnen zeggen...(verstaanbaar bijvoorbeeld)..) Deze enorme confrontatie (ahum) is eigenlijk niet eens het vermelden waard, maar nu het toch ter sprake komt kunnen jullie het krijgen ook.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Augustus 22, 2009, 16:25:11
edit2Rapporteer  
Mensen die Ozone vliegen en uit vogelgebieden komen moet je niet serieus nemen loser

Als je nu in de weg stond is dat vervelend, maar zoals iemand anders hier al opmerkte is dit DE beginnersspot bij uitstek. Dan kun je ook tig op 12uur staande kites verwachten.

Als ik daarover moet gaan vloeken dan is mijn stem al weg na 500m wegvaren Tongue
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #11 Augustus 22, 2009, 17:05:35
edit2Rapporteer  
Helemaal niks mis om met je kite op 12 te staan als beginner.
Punt is dat beginners en ervaren kiters gewoon gescheiden zones nodig hebben om elkaar niet in de weg te zitten.
Met de drukte van de laatste jaren zie je bijvoorbeeld beginners op da Sluf verschijnen die het nodig vinden midden in een druk veld te gaan oefenen, waar normaal veel kiters dicht op elkaar varen. Één beginner met zijn kite op 12 verpest het voor de andere 20 kiters die normaal wel dicht op elkaar kunnen varen.  Beginners hebben ook nog niet door of ze hun kite moeten laten zakken om een varende kiter upwind te laten passeren, of juist omhoog om een kiter downwind te laten passeren.
Ik begrijp de irritatie maar al te goed, want een paar dagen geleden parkeerde een beginner zijn kite in mijn lijnen, en ik weet ook wel dat het niet de bedoeling was, maar daarom het je het ex-autostrand en da Sluf......beginners en ervaren, om onodig gezeik te voorkomen.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #12 Augustus 22, 2009, 17:25:22
edit2Rapporteer  
Scheldende mensen hoef je zowieso niet serieus te nemen.

Volgens mij doe je niets verkeerd als je aan de rand van een gebied stilstaat met je kite op 1030. Moet kunnen lijkt mij. Maarja ik ben ook nog maar een beginner dus weet het ook niet zeker  Smiley
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #13 Augustus 22, 2009, 17:26:17
edit2Rapporteer  
Naast het makkelijker passeren is het ook nog eens veiliger om je vlieger rond 10 uur te houden. Vooral in harde vlagerige wind. Als je de vlieger dan op 12 uur hebt staan kan je omhoog getrokken worden in een vlaag, maar kan het ook makkelijk gebeuren dat je vlieger over je heen vliegt en uit de lucht komt te vallen. Als je hem naast je hebt staan zal de vlieger niet zo snel uit de lucht vallen en in een harde vlaag zul je naar de zijkant i.p.v. omhoog getrokken worden.
dammo
Gast
Antwoord #14 Augustus 22, 2009, 17:34:02
edit2Rapporteer  
is het niet handig dat de kites op 12 uur staan Huh
je neemt naar mijn mening minder ruimte in op het water en de kites zijn toch 100% te depoweren?

volgens mij gebeuren de meeste ongelukken door de kite even heen en weer te sturen boven je hooft

beginner
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Augustus 22, 2009, 17:50:44
edit2Rapporteer  
is het niet handig dat de kites op 12 uur staan Huh
je neemt naar mijn mening minder ruimte in op het water en de kites zijn toch 100% te depoweren?

volgens mij gebeuren de meeste ongelukken door de kite even heen en weer te sturen boven je hooft

beginner

ga direct door naar de gevangenis, indien u langs start komt ontvangt u geen 200 gulden oeps , eurie  Grin

a. je neemt iedereen hier in de zeik  ( althans , dat probeer je  schater )
b. hebt geen les gehad.
c. je hebt te weinig les gehad
d. je hebt voldoende les gehad maar hebt niet echt goed opgelet
e. je hebt voldoende les gehad, je hebt goed opgelet maar "men" heeft een aantal essentiële zaken niet behandeld.


Lude

Berichten: 1420
Antwoord #16 Augustus 22, 2009, 17:53:29
edit2Rapporteer  
Ik ga voor optie b Wink (dit was ik net aan het tiepen voor jij postte:

Is niet helemaal zo Dammo, een kite die schuin staat is makkelijker te passeren omdat deze minder hoogte inneemt (je kunt je kite over de andere lijnen/kite heen sturen). Ditzelfde geldt voor starten, veel mensen die de kant op komen en hun kite op 12h houden, als je dan net wilt beginnen moet je wachten tot diegene weg is voor je kunt starten.

Bovendien is 100% depower een fabeltje... helemaal in harde wind.

Het gevaar van de vlieger die in vlagerige wind over je heen gaat is ook erg groot, helemaal met een wat oudere vlieger en vlagerige wind; maar dit is hiervoor ook al uitgebreid besproken.)
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #17 Augustus 22, 2009, 17:54:52
edit2Rapporteer  
is het niet handig dat de kites op 12 uur staan Huh
je neemt naar mijn mening minder ruimte in op het water en de kites zijn toch 100% te depoweren?

volgens mij gebeuren de meeste ongelukken door de kite even heen en weer te sturen boven je hooft

beginner
Het is niet handig omdat een ander dan veel moeilijker kan passeren. Als een kite op 3 of 9 uur staat dan kan iemand die uit vaart of binnen komt tenminste zijn kite over jouw hoofd laten gaan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit eerst ook lastig vond om te begrijpen, dit komt wel als je wat meer ervaring krijgt.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #18 Augustus 22, 2009, 18:08:03
edit2Rapporteer  
is het niet handig dat de kites op 12 uur staan Huh
je neemt naar mijn mening minder ruimte in op het water en de kites zijn toch 100% te depoweren?

volgens mij gebeuren de meeste ongelukken door de kite even heen en weer te sturen boven je hooft

beginner


ga direct door naar de gevangenis, indien u langs start komt ontvangt u geen 200 gulden oeps , eurie  Grin

a. je neemt iedereen hier in de zeik  ( althans , dat probeer je  schater )
b. hebt geen les gehad.
c. je hebt te weinig les gehad
d. je hebt voldoende les gehad maar hebt niet echt goed opgelet
e. je hebt voldoende les gehad, je hebt goed opgelet maar "men" heeft een aantal essentiële zaken niet behandeld.




F. je moet nog beginnen.
dammo
Gast
Antwoord #19 Augustus 22, 2009, 18:32:32
edit2Rapporteer  
B.

oke... dan ga ik mij daar ook maar aan houden Smiley

toch handig z'n onderwerp.



El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #20 Augustus 22, 2009, 18:43:21
edit2Rapporteer  
niet lullig bedoeld maar het is misschien een idee om toch een lesje te nemen.

Hier wordt wat meer op dit soort dingen gelet en gewezen, bovendien krijg je daar ook instructies over veiligheden van het kiten, Niet geheel onbelangrijk en misschien wel een fijn idee voor jezelf. Hierdoor zul je een minder gevaar voor jezelf zijn maar ook voor kiters om je heen. En als extra zul je naar mijn mening het kiten sneller onder de knie krijgen wanneer je er les in hebt gehad dan dat je het jezelf moet aanleren.

Het kost je dus wel even wat maar zult sneller meer plezier eraan hebben.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #21 Augustus 22, 2009, 18:59:52
edit2Rapporteer  
En dan nog maar te zwijgen over de aanschaf van een andere kite, een Aero2 is nu niet meer van deze tijd Wink Maargoed offtopic.

Valt mij ook op dat steeds meer scholen/beginners ook verkassen naar de "gevorderde" plaatsen. Zo zitten er steeds meer beginners op Slufter maar ook Neeltje jans bijvoorbeeld.

Dat mensen tijdens het lesgeven de kite op 12 uur houden heeft natuurlijk wel een reden. Wanneer stuur jij je kite naar 12 uur? Precies als je het boardje aan je voeten doet en vervolgens wilt waterstarten. En wat doen beginners tijdens een les in het water als ze klaar zijn met bodydraggen etc? Juist waterstarten.

Mensen die les krijgen hebben vaak nog geen kitecontrole, om dan tijdens een les te verlangen dat ze de kite vlak boven het water op 10 uur houden ofzo is wel veel gevraagd. Dat is vragen om ongelukken  (in paniek kite terugsturen door windvenster). Sommigen zijn al blij als ze de kite tussen 11 en 1 kunnen houden.

Al bij al is het dus iets wat niet te voorkomen is. Het van en naar het water lopen of de plek waar je wilt starten is natuurlijk een heel andere zaak. Maar uiteindelijk zullen we er mee moeten leren leven.
dammo
Gast
Antwoord #22 Augustus 22, 2009, 19:14:02
edit2Rapporteer  
niet lullig bedoeld maar het is misschien een idee om toch een lesje te nemen.
daar ben ik het helemaal mee eens... ik snap dat het niet lullig is bedoeld maar als ik zie hoe mensen die les hebben gehad de regels die ze geleerd hebben niet toe passen, met betrekking op voorrang regels enzo, vindt ik dat  als je een vlieger op 12 uur houdt niet zo gevaarlijk dan als je even een sprong op het landt maakt, of niet weten wanneer je nou voorrang hebt op het water, of mensen die al kunnen kiten voor de plek waar men start en stop heen en weer blijven varen. maar de kitesurfsport is een nieuwe sport en er zullen dingen gaan veranderen de komende jaren, net zoals het materiaal aan het veranderen is. maar ik snap wel dat mensen zich kunnen ergeren aan bepaald gedrag op het water.

Citaat
En dan nog maar te zwijgen over de aanschaf van een andere kite, een Aero2 is nu niet meer van deze tijd  Maargoed offtopic.

we hebben nu een best waroo 2009 gekocht ivm de veiligheid ThumpsUp

jacmid

Berichten: 9
Antwoord #23 Augustus 22, 2009, 19:23:17
edit2Rapporteer  
ik krijg het gevoel dat iedereen in een keer alles kon ik kite al jaren en heb het ook moeten leren en ik neem aan jullie ook dus hou op met dat onzinnige gezwets
dammo
Gast
Antwoord #24 Augustus 22, 2009, 19:41:44
edit2Rapporteer  
ik krijg het gevoel dat iedereen in een keer alles kon ik kite al jaren en heb het ook moeten leren en ik neem aan jullie ook dus hou op met dat onzinnige gezwets

als je hier over schaken gaat praten is dat onzinnig denk ik Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.