HOWTO?? splitboard vouwbaar newind foldabel kiteboard

MartjeBee

Geen avatar

April 07, 2010, 20:41:49
edit2Rapporteer  
Omdat  het langzamerhand onmogelijk wordt je kiteboard gratis mee te nemen in het vliegtuig wil ik een splitboard maken.

Op het newind.net staat een filmpje waarbij een board in 2 stukken wordt gesneden, waarbij de snede  in het bovendek verspringt tov het onderdek.. Vervolgens wordt het dek gebroken en is het klaar voor de versteviging van het koppelstuk.
Ook zijn er fotoos die laten zien dat het board niet dikker geworden is. Het lijkt erop dat ipv de foam kern carbon gebruikt is, maar ik zie zo geen versterking naar het oude dek..

Juist het korte deel van het originele deck moet toch met matten gekoppeld worden aan het nieuwe deel?

Ik ben benieuwd of iemand hier zelf zoiets (gemaakt) heeft en hoe de bouw ongeveer gedaan is.

Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #1 April 07, 2010, 20:45:47
edit2Rapporteer  
Als ik het goed heb is Leon hier ooit eens aan bezig geweest of heeft dit willen doen. Die zal er dus het beste over kunnen oordelen.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #2 April 07, 2010, 20:47:36
edit2Rapporteer  
Op http://www.newind.net/techgallery/techgallery.html is een soort slideshow te zien.
Ik kan de fotoos niet copieren, dus meld de link.
http://www.newind.net/techgallery/techgallery.html
Naish-Kiter

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #3 April 07, 2010, 20:49:26
edit2Rapporteer  
laatst was er ook iets over dit board op het forum  gebruik de zoekfunctie
Reflex

Antwoord #4 April 07, 2010, 20:50:15
edit2Rapporteer  
Ik heb een hele tijd terug ergens gelezen dat LeonB vanuit het idee van Newind aan de slag is gegaan met zo een boardje. Hij zal dus zoals eerder gezegd vast wel antwoorden Wink
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #5 April 07, 2010, 20:50:46
edit2Rapporteer  
Klopt, dat had ik gevonden:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=31490.50

Topic is een jaar oud, maar op splitboard vond ik verder niets op KH
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #6 April 07, 2010, 20:52:42
edit2Rapporteer  
Ander topic is:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36801.0

Met een verwijzing naar:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36050.0

waar inderdaad het resultaat met fotoos geshowed wordt.
Ik zou graag de bevindingen en howto horen/zien. ThumpsUp
Reflex

Antwoord #7 April 07, 2010, 20:53:41
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36002.0

Dit is hem.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #8 April 07, 2010, 20:58:20
edit2Rapporteer  
Bedankt, die had ik niet gevonden

Ik lees nu wel dat dat board vanaf nul zo opgebouw is.

Ik dacht zelf aan een bestaand board en dat te versterken. Dan moeten er achteraf koppelplaten ingelamineerd worden of het koppelpunt moet "massief" gelamineerd?

Eerste probleem is alvast dat ik geen vacuum heb.
remcokite

Antwoord #9 April 07, 2010, 21:16:32
edit2Rapporteer  
Vraag het aan wimt, die heeft vast en zeker een  oplossing
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #10 April 08, 2010, 08:00:10
edit2Rapporteer  
Yo Mart!

Het splitboardproject was voor mij wel een van de meest uitdagende. Echt heel veel werk om het board precies passend te krijgen. Die Riccardo Fumini is echt een kunstenaar! ThumpsUp

Een splitboard maken van een bestaand board moet geen probleem zijn wanneer je het niet erg vind om met een soort van "opzetstuk" te gaan varen ter hoogte van je grabhandle. Deze koppelplaat is dan van dezelfde layup als het board met een aantal versterkte epoxypluggen waar de inserts in komen. Werken zonder vacuum zou in dit geval geen probleem moeten zijn.

Mijn volgende splitboard krijgt een carbon/corecell/bamboe-layup om het gewicht een beetje terug te brengen wat toch al snel grootste vijand wordt

Succes met freubelen! ThumpsUp
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #11 April 08, 2010, 16:35:01
edit2Rapporteer  
Een bestaand board zou je dus eerst moeten tapen of breederdoek om plakken te voorkomen.
Vervolgens een opzetstuk maken op het afgetapete board door vele lagen glasmat en epoxy, misschien zelfs hierop een speciale plaat G10?

Vervolgens de montage gaten boren door de plaat en het board en pas dan de plaat los peuteren.

Dan het board in 2 zagen en de zaagsnede afwerken met glasmat. Dit is alleen tegen vocht en niet echt voor sterkte?

En vervolgens de geboorde gaten aanpassen zodat er aan de ene zijde inserts komen en aan de andere zijde schroeven in kunnen, zonder dat de kern nat kan worden?
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #12 April 08, 2010, 16:41:24
edit2Rapporteer  
Zou een andere, veel moeilijkere,  optie zijn:
 -het snijden van het board zoals in het filmje
-vervolgens het deck en bodem deels lospellen
-de kern wegpeuteren en ipv de kern de koppelplaat plaatsen, gelijmd tussen glasmatten

Hierdoor kan de koppelplaat tussen het bestaande deck komen.

Ik weet alleen niet of het losse deck wel weer ooit goed vast te zetten is, maar
zo voorkom je de bobbel op het deck.

Is ook meteen 10x zo moeilijk.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #13 April 08, 2010, 17:06:39
edit2Rapporteer  
Toch nog een andere gedachtenkronkel nav
http://saucisseman.free.fr/dismountable.htm

Hier wordt aan de onderzijde van het deck enkele banen uitgefreesd.
Hierna gaat het board in 2 en wordt e.e.a. afgewerkt.

Worden de 2 board helften tegen elkaar gelegd, past er een glaslat in de gefreesde baan, zodat de glaslat het board stevigheid geeft. (stringer)

Een andere optie zou, net als de bovenzijde, een versterking aan de onderzijde kunnen zijn, in de vorm van een losse "plaat". Enkele lagen epoxy zijn misschien niet zo dik, maar geven de sandwich bovenplaat - onderplaat opeens veel meer dikte dus sterkte.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #14 April 08, 2010, 17:29:23
edit2Rapporteer  
En ipv recht afzagen, een zigzag.
http://www.peach-kites.com/gallery-kiteboards.html

Geinig gedaan trouwens, want de tanden happen om een rvs stift.
Runaque

Geen avatar

Antwoord #15 April 08, 2010, 18:58:30
edit2Rapporteer  
En ipv recht afzagen, een zigzag.
https://www.peach-kites.com/gallery-kiteboards.html

Geinig gedaan trouwens, want de tanden happen om een rvs stift.

Lekker geil board!!! Als je hem uit elkaar gehaald hebt kan je met een kant lekker stoere verhalen vertellen dat een haai de andere kant op geslokt heeft.  schater
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #16 April 09, 2010, 08:58:54
edit2Rapporteer  
Om een bestaand board om te bouwen naar een splitboard denk ik aan zoiets.

1) Maak eerst het koppelstuk zoals op de foto;
2) teken grofweg de montagegaten af op het board mbv het koppelstuk
3) het board doorzagen;
4) de core op de zaagsnede afsluiten met een ABS of PU strip;
5) montagegaten exact afmeten en frezen vanaf de onderkant tot aan het bovenste laminaat;
6) de montagegaten volstorten met epoxy/chopped strands;
7) na uitharden de montagegaten voorbereiden voor de verlijming van snowboardinserts;

Viola...en klaar is Mart! ThumpsUp
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #17 April 09, 2010, 09:46:31
edit2Rapporteer  
Ik vind dat koppelstuk zo groot. :-( Maar het ziet er sterk uit.

Ik dacht meer aan plaat die tussen de voetbanden te plaatsen is. Iets van 20-30cm breed.

Ik heb nog een naish sol (woody).
Als ik nu bij Eddy een woodcore koop en hier een plaatje van zaag dat ik aan beide zijden lamineer, kan ik dat als koppelstuk gebruiken.
\Vervolgens het board zigzag of sinus doorzagen en de boel afwerken met inserts e.d.

Of wordt de kracht op de inserts of andere delen te groot door de korte overlap?

Als ik dat zigzag board zie heb ik het idee dat een korte overlap mogelijk moet zijn....
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #18 Mei 01, 2010, 13:10:13
edit2Rapporteer  
Bij Eddy heb ik inserts, een woodcore en glasmat gekocht en een paar goede gratis adviezen meegekregen ThumpsUp

Vervolgens bood Gilion mij 3 3e boardjes aan voor weinig ThumpsUp
Een aantal inserts waren verrot en de boards waren door verzenden beschadigd, maar de boards waren een goed begin voor een leuk project.

Het plan is om het korte board 128cm (nog) niet deelbaar te maken maar eerst te repareren en te testen. Omdat ik de stance van mijn jaime pro fijn vind, ga ik de inserts plaatsen zoals de jaime heeft.

Het 132 board wordt het bovendeck voor het splitboard. Deze krijgt dus de straps en pads maar de neus en kont worden eraf gezaagd.

Het 136 board gaat in 2 gelijke delen.

Het afwerken van het doorgezaagde board wil ik ongeveer volgens de suggestie van Eddy doen; met een bovenfrees tot het deck openfrezen op de naad, zodat de vorm nog goed is en dan de naad vullen met epoxy. Pas dan doorzagen.
Voor de inserts loopt hier een ander draadje, waar met name LeonB goede adviezen heeft gegeven. ThumpsUp
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Mei 03, 2010, 21:44:03
edit2Rapporteer  
Tof project, maar mag ik vragen waarom je de split precies onde de pads doet? Daar waar de grootste krachten in een board spelen en de meeste boards dan ook vaak breken.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #20 Mei 03, 2010, 23:30:16
edit2Rapporteer  
De split komt precies onder de grabhandle.

Er is weinig keuze.
Het onderste board moet in 2 delen. Mag niet te lang, dus 2 gelijke delen van ca. 70cm.
Ook het bovendeck moet zo kort mogelijk blijven. Met een beetje stance kom je dan richting de 80cm. En dan zitten de inserts echt aan de rand.

Ik dacht dat boardjes aan het bovendeck braken tussen de pad en uiteinde board?
Dat wordt in dit geval ook een zwakke plek omdat het bovendeck de flex van het onderdeck beïnvloedt. -overgang dubbellaags naar enkel-
Misschien dat ik  het deck van het onderste board op dit punt moet versterken?

MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #21 Mei 13, 2010, 18:04:51
edit2Rapporteer  
Het koppelstuk heeft nu rondom een epoxy rand en is gezaagd.

Het onderboard heeft in het midden een epoxy naad door en door. 
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #22 Mei 31, 2010, 19:13:59
edit2Rapporteer  
Ondertussen zijn de 3 delen in principe gereed om te testen op het water.

Het bovendeck heeft over de volle bodem een extra glasmat en ook de 2 bodem helften hebben aan de onderzijde bij de naad een lap glas gekregen.

Voor de schroeven ben ik er nog niet uit;
Is de epoxy met glas plug sterk genoeg voor een verzonken schroef of kan ik beter een 
gewone vlakke schroef met een ring eronder gebruiken?

pimpoldi

Antwoord #23 Juni 10, 2010, 17:54:17
edit2Rapporteer  
martje! ziet er goed uit man !! als er nog wat getest moet worden zeg je het maar he!
kun jij mij niet helpen met het "fixen" van mij boardje??

greetz!
KappuhH

Antwoord #24 Juni 10, 2010, 18:03:06
edit2Rapporteer  
Ga je hem gebruiken voor reizen? Je hebt op deze manier namelijk wel een veel zwaarder board, dus zit je weer eerder over het limiet van de vliegmaatschappij heen...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.