Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Als ik het goed heb is Leon hier ooit eens aan bezig geweest of heeft dit willen doen. Die zal er dus het beste over kunnen oordelen.
|
|
|
|
|
Reflex
Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
|
Ik heb een hele tijd terug ergens gelezen dat LeonB vanuit het idee van Newind aan de slag is gegaan met zo een boardje. Hij zal dus zoals eerder gezegd vast wel antwoorden
|
|
|
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Bedankt, die had ik niet gevonden
Ik lees nu wel dat dat board vanaf nul zo opgebouw is.
Ik dacht zelf aan een bestaand board en dat te versterken. Dan moeten er achteraf koppelplaten ingelamineerd worden of het koppelpunt moet "massief" gelamineerd?
Eerste probleem is alvast dat ik geen vacuum heb.
|
|
|
remcokite
Berichten: 121
|
Vraag het aan wimt, die heeft vast en zeker een oplossing
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Yo Mart! Het splitboardproject was voor mij wel een van de meest uitdagende. Echt heel veel werk om het board precies passend te krijgen. Die Riccardo Fumini is echt een kunstenaar! Een splitboard maken van een bestaand board moet geen probleem zijn wanneer je het niet erg vind om met een soort van "opzetstuk" te gaan varen ter hoogte van je grabhandle. Deze koppelplaat is dan van dezelfde layup als het board met een aantal versterkte epoxypluggen waar de inserts in komen. Werken zonder vacuum zou in dit geval geen probleem moeten zijn. Mijn volgende splitboard krijgt een carbon/corecell/bamboe-layup om het gewicht een beetje terug te brengen wat toch al snel grootste vijand wordt Succes met freubelen!
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Een bestaand board zou je dus eerst moeten tapen of breederdoek om plakken te voorkomen. Vervolgens een opzetstuk maken op het afgetapete board door vele lagen glasmat en epoxy, misschien zelfs hierop een speciale plaat G10?
Vervolgens de montage gaten boren door de plaat en het board en pas dan de plaat los peuteren.
Dan het board in 2 zagen en de zaagsnede afwerken met glasmat. Dit is alleen tegen vocht en niet echt voor sterkte?
En vervolgens de geboorde gaten aanpassen zodat er aan de ene zijde inserts komen en aan de andere zijde schroeven in kunnen, zonder dat de kern nat kan worden?
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Zou een andere, veel moeilijkere, optie zijn: -het snijden van het board zoals in het filmje -vervolgens het deck en bodem deels lospellen -de kern wegpeuteren en ipv de kern de koppelplaat plaatsen, gelijmd tussen glasmatten
Hierdoor kan de koppelplaat tussen het bestaande deck komen.
Ik weet alleen niet of het losse deck wel weer ooit goed vast te zetten is, maar zo voorkom je de bobbel op het deck.
Is ook meteen 10x zo moeilijk.
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Toch nog een andere gedachtenkronkel nav http://saucisseman.free.fr/dismountable.htmHier wordt aan de onderzijde van het deck enkele banen uitgefreesd. Hierna gaat het board in 2 en wordt e.e.a. afgewerkt. Worden de 2 board helften tegen elkaar gelegd, past er een glaslat in de gefreesde baan, zodat de glaslat het board stevigheid geeft. (stringer) Een andere optie zou, net als de bovenzijde, een versterking aan de onderzijde kunnen zijn, in de vorm van een losse "plaat". Enkele lagen epoxy zijn misschien niet zo dik, maar geven de sandwich bovenplaat - onderplaat opeens veel meer dikte dus sterkte.
|
|
|
|
Runaque
Geen avatar
Berichten: 89
|
Lekker geil board!!! Als je hem uit elkaar gehaald hebt kan je met een kant lekker stoere verhalen vertellen dat een haai de andere kant op geslokt heeft.
|
|
|
LeonB
Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
|
Om een bestaand board om te bouwen naar een splitboard denk ik aan zoiets. 1) Maak eerst het koppelstuk zoals op de foto; 2) teken grofweg de montagegaten af op het board mbv het koppelstuk 3) het board doorzagen; 4) de core op de zaagsnede afsluiten met een ABS of PU strip; 5) montagegaten exact afmeten en frezen vanaf de onderkant tot aan het bovenste laminaat; 6) de montagegaten volstorten met epoxy/chopped strands; 7) na uitharden de montagegaten voorbereiden voor de verlijming van snowboardinserts; Viola...en klaar is Mart!
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Ik vind dat koppelstuk zo groot. :-( Maar het ziet er sterk uit.
Ik dacht meer aan plaat die tussen de voetbanden te plaatsen is. Iets van 20-30cm breed.
Ik heb nog een naish sol (woody). Als ik nu bij Eddy een woodcore koop en hier een plaatje van zaag dat ik aan beide zijden lamineer, kan ik dat als koppelstuk gebruiken. \Vervolgens het board zigzag of sinus doorzagen en de boel afwerken met inserts e.d.
Of wordt de kracht op de inserts of andere delen te groot door de korte overlap?
Als ik dat zigzag board zie heb ik het idee dat een korte overlap mogelijk moet zijn....
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Bij Eddy heb ik inserts, een woodcore en glasmat gekocht en een paar goede gratis adviezen meegekregen Vervolgens bood Gilion mij 3 3e boardjes aan voor weinig Een aantal inserts waren verrot en de boards waren door verzenden beschadigd, maar de boards waren een goed begin voor een leuk project. Het plan is om het korte board 128cm (nog) niet deelbaar te maken maar eerst te repareren en te testen. Omdat ik de stance van mijn jaime pro fijn vind, ga ik de inserts plaatsen zoals de jaime heeft. Het 132 board wordt het bovendeck voor het splitboard. Deze krijgt dus de straps en pads maar de neus en kont worden eraf gezaagd. Het 136 board gaat in 2 gelijke delen. Het afwerken van het doorgezaagde board wil ik ongeveer volgens de suggestie van Eddy doen; met een bovenfrees tot het deck openfrezen op de naad, zodat de vorm nog goed is en dan de naad vullen met epoxy. Pas dan doorzagen. Voor de inserts loopt hier een ander draadje, waar met name LeonB goede adviezen heeft gegeven.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Tof project, maar mag ik vragen waarom je de split precies onde de pads doet? Daar waar de grootste krachten in een board spelen en de meeste boards dan ook vaak breken.
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
De split komt precies onder de grabhandle.
Er is weinig keuze. Het onderste board moet in 2 delen. Mag niet te lang, dus 2 gelijke delen van ca. 70cm. Ook het bovendeck moet zo kort mogelijk blijven. Met een beetje stance kom je dan richting de 80cm. En dan zitten de inserts echt aan de rand.
Ik dacht dat boardjes aan het bovendeck braken tussen de pad en uiteinde board? Dat wordt in dit geval ook een zwakke plek omdat het bovendeck de flex van het onderdeck beïnvloedt. -overgang dubbellaags naar enkel- Misschien dat ik het deck van het onderste board op dit punt moet versterken?
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Het koppelstuk heeft nu rondom een epoxy rand en is gezaagd.
Het onderboard heeft in het midden een epoxy naad door en door.
|
|
|
MartjeBee
Geen avatar
Berichten: 82
|
Ondertussen zijn de 3 delen in principe gereed om te testen op het water.
Het bovendeck heeft over de volle bodem een extra glasmat en ook de 2 bodem helften hebben aan de onderzijde bij de naad een lap glas gekregen.
Voor de schroeven ben ik er nog niet uit; Is de epoxy met glas plug sterk genoeg voor een verzonken schroef of kan ik beter een gewone vlakke schroef met een ring eronder gebruiken?
|
|
|
pimpoldi
Berichten: 818
|
martje! ziet er goed uit man !! als er nog wat getest moet worden zeg je het maar he! kun jij mij niet helpen met het "fixen" van mij boardje??
greetz!
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
Ga je hem gebruiken voor reizen? Je hebt op deze manier namelijk wel een veel zwaarder board, dus zit je weer eerder over het limiet van de vliegmaatschappij heen...
|
|
|