Het cliché beeld geld natuurlijk niet voor alle fabrieken. Niet op elke fabriek staat het label Foxconn. Voor dat geld wat je neerlegt voor een kite kan je makkelijk werkgevers goed betalen lijkt mij. Want in feite is het gewoon een sterk lapje stof aan elkaar genaaid.
Leuk dat je foxconn noemt. De vele fabrieken in Azië die ik bezocht heb... je hebt ze in alle soorten en maten maar hun HR mensen vissen in dezelfde poel, en dat bepaald de verhouding werk vs. loon. En die is heeeeeeeel ver achter onze maatstaven. De mensen in deze film hebben nog een lamp, een stoel en een tafel om te werken, dat is heel vaak al te veel gevraagd.
Ik heb een aantal kite-patronen bestudeerd en er zitten letterlijk honderden onderdelen in: stukjes stof, stikseltjes, lusjes, ventieltjes, etc, en het moet allemaal 100% goed in elkaar zitten anders stuur jij 'm direct terug. Er is geen denken aan dat een europees atelier een kite onder de €1500 kan afleveren. Beetje gezonde markup van 250-450% en je betaalt tussen de €4000 en en 7000.
En dan zie je in een keer een stuk minder kiters op het water.