Gewoon Ron
Logs: 0 | 11 uur
|
Goeie vraag... ik denk simpel; meer aankanten/upwind gaan of wellicht duw je de bar te ver van je af? Vaar je op dat moment niet te veel in de low-end?
|
|
|
HaPe
Moderator
Logs: 0 | 273 uur
|
Lijkt me idd dat je een kite wil die goed meedrift, je geeft zelf al aan dat je huidige kite dit niet doet
|
|
|
Peer
Logs: 0 | 60 uur
|
Geen ervaring op golven, maar weet inmiddels wel dat de ene kite heeel veel makkelijker drift dan de ander..
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Met langere lijnen wordt het effect alleen maar erger. Je vaart dus met een hore AR kite. Op zich zegt dat niet alles, maar in de regel zijn die bedoelt om goed upwind te komen. Driften doen ze vaak matig.
Inderdaad een goed driftende kite kopen is een optie, maar je kunt ook je techniek aanpassen.
In mijn quiver heb ik goed driftende kites, en minder goed driftende kites. De eerste is parkeren en lekker gaan op je waveboard als je een golf pakt.
De niet driftende kites zit maar een ding op: actief voor je houden door loops te maken of achten te vliegen. Je kunt het ook combineren met de lijn die je gaat maken op de golf. Dit is een meer aggresieve vaarstijl. Moet je van houden!
|
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ben Wilson?
Beetje onvolledig antwoord, Louk Maar idd is de Noise en Noise Pro van BWS (Ben Wilson Surfing) een goed driftende kite. Ook speciaal gemaakt voor golfrijden. Maar dat zijn er tegenwoordig vele.
|
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Bij sommige combinaties van golf/windrichting en snelheid moet je nu eenmaal je kite meer sturen dan anders.
Maar de truc is om je kite die in het windvester stil te zetten door hem te laten stallen. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan want het is een hele delicate situatie die precies de juiste bar-stand, raildruk en kitepositie vereist waarbij wavekites hier een grotere sweetspot in hebben dan een ander model en soms moet je nu eenmaal sturen.
|
|
|
feddomw
Gast
|
Ik raad je aan eens een wave kite te testen, en gewoon op "standaard" lijnen, die bij de meeste merken toch nog op 24-25m lijnen.
Ik vermoed dat je enorm verbaasd zal zijn over hoeveel makkelijker het gaat. Je vaart trouwens opvallend korte lijnen, bijna extreem kort, naar mijn idee.
|
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Korte lijnen zijn super voor de wat actiever sturende wavekiter. Mits er genoeg woei staat. Niets mis mee. Dat stallen gaat bij slecht driftende kites heel snel over in achteruit vliegen...Dat is helemaal ruk
|
|
|
feddomw
Gast
|
17m is echt heel kort, Michiel. Dat heeft geen impact op de discussie hier, maar het is wel het vermelden waard.
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Logs: 0 | 4 uur
|
EH Ripper is een zeer vlakke bow kite met rechte achterkant - een vriend van me had die ook. Ik vond dat rare kites en leken me niet echt snel te draaien. Kenmerken die goed driften kunnen beinvloeden naast bolling, vormgeving en ophanging: - laag gewicht van kite: dat vergt minder wind energie om hem omhoog te houden - naar voor gepijlde achterkant: als je de kite vlak uitlegt dan vormt de achterkant een V (grootste breedte kite in't midden)
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ik heb ze weleens korter zien varen op waveboards. Kwestie van smaak. Low-end wordt wel merkbaar minder, de kite meer direct. Dit laatste los je ook op door lijnen met minder rek te kiezen. Ben inmiddels fan van de fusion lines van Cousin-Trestec
|
|
|