Hoe inhalen van kite voorkomen bij het golfrijden?

?uest

September 13, 2013, 13:58:15
edit2Rapporteer  
Hallo iedereen,

Hoe voorkom ik het inhalen van mijn kite bij het surfen van iets grotere en krachtigere golven?

Ik vaar strapless en probeer de golf altijd zoveel mogelijk zonder de kracht van de kite te surfen, dus kite parkeren en down the line de golf af , maar nu gebeurt het in grotere golven vaak dat ik door de snelheid van de drop mijn lijnen inhaal en de kite uit de lucht valt...

Ligt dat aan mijn techniek of kan het ook liggen aan de kite?

Ik vaar immers met een hoge aspect ratio kite  (EH ripper) op korte lijnen (17m),  terwijl je de meeste waveriders ziet  met  lage aspect ratio kites die dieper in het  windvenster zitten en daardoor ook beter zouden driften.

Thanks voor tips en advies!

Gewoon Ron

Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #1 September 13, 2013, 14:29:45
edit2Rapporteer  
Goeie vraag...
ik denk simpel; meer aankanten/upwind gaan of wellicht duw je de bar te ver van je af?
Vaar je op dat moment niet te veel in de low-end?

HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 September 13, 2013, 14:37:22
edit2Rapporteer  
Lijkt me idd dat je een kite wil die goed meedrift, je geeft zelf al aan dat je huidige kite dit niet doet
Peer

Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #3 September 13, 2013, 14:46:48
edit2Rapporteer  
Geen ervaring op golven, maar weet inmiddels wel dat de ene kite heeel veel makkelijker drift dan de ander..
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 13, 2013, 15:41:38
edit2Rapporteer  
Met langere lijnen wordt het effect alleen maar erger.
Je vaart dus met een hore AR kite. Op zich zegt dat niet alles, maar in de regel zijn die bedoelt om goed upwind te komen. Driften doen ze vaak matig.

Inderdaad een goed driftende kite kopen is een optie, maar je kunt ook je techniek aanpassen.

In mijn quiver heb ik goed driftende kites, en minder goed driftende kites. De eerste is parkeren en lekker gaan op je waveboard als je een golf pakt.

De niet driftende kites zit maar een ding op: actief voor je houden door loops te maken of achten te vliegen. Je kunt het ook combineren met de lijn die je gaat maken op de golf. Dit is een meer aggresieve vaarstijl. Moet je van houden!
Ocean-Limbo

Antwoord #5 September 13, 2013, 15:50:27
edit2Rapporteer  
Ben Wilson?
Michiel.
Moderator

Antwoord #6 September 13, 2013, 15:55:13
edit2Rapporteer  
Ben Wilson?

Beetje onvolledig antwoord, Louk Wink

Maar idd is de Noise en Noise Pro van BWS (Ben Wilson Surfing) een goed driftende kite. Ook speciaal gemaakt voor golfrijden. Maar dat zijn er tegenwoordig vele.
Peer

Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #7 September 13, 2013, 16:02:19
edit2Rapporteer  
En louk zijn cypher... die drift ook mooi....
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 September 13, 2013, 17:19:06
edit2Rapporteer  
Bij sommige combinaties van golf/windrichting en snelheid moet je nu eenmaal je kite meer sturen dan anders.

Maar de truc is om je kite die in het windvester stil te zetten door hem te laten stallen. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan want het is een hele delicate situatie die precies de juiste bar-stand, raildruk en kitepositie vereist waarbij wavekites hier een grotere sweetspot in hebben dan een ander model en soms moet je nu eenmaal sturen.
feddomw
Gast
Antwoord #9 September 13, 2013, 17:24:45
edit2Rapporteer  
Ik raad je aan eens een wave kite te testen, en gewoon op "standaard" lijnen, die bij de meeste merken toch nog op 24-25m lijnen.

Ik vermoed dat je enorm verbaasd zal zijn over hoeveel makkelijker het gaat. Je vaart trouwens opvallend korte lijnen, bijna extreem kort, naar mijn idee.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 13, 2013, 17:25:14
edit2Rapporteer  
EH ripper? Lijkt wel Top Hat... Barretje zonder depower? Met center pulley?
Michiel.
Moderator

Antwoord #11 September 13, 2013, 18:37:06
edit2Rapporteer  
Korte lijnen zijn super voor de wat actiever sturende wavekiter.
Mits er genoeg woei staat. Niets mis mee.

Dat stallen gaat bij slecht driftende kites heel snel over in achteruit vliegen...Dat is helemaal ruk
feddomw
Gast
Antwoord #12 September 13, 2013, 20:16:48
edit2Rapporteer  
17m is echt heel kort, Michiel. Dat heeft geen impact op de discussie hier, maar het is wel het vermelden waard.

EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 September 13, 2013, 22:51:32
edit2Rapporteer  
EH Ripper is een zeer vlakke bow kite met rechte achterkant - een vriend van me had die ook. Ik vond dat rare kites en leken me niet echt snel te draaien.
Kenmerken die goed driften kunnen beinvloeden naast bolling, vormgeving en ophanging:
- laag gewicht van kite: dat vergt minder wind energie om hem omhoog te houden
- naar voor gepijlde achterkant: als je de kite vlak uitlegt dan vormt de achterkant een V (grootste breedte kite in't midden)
Michiel.
Moderator

Antwoord #14 September 14, 2013, 07:49:37
edit2Rapporteer  
Ik heb ze weleens korter zien varen op waveboards. Kwestie van smaak.
Low-end wordt wel merkbaar minder, de kite meer direct.
Dit laatste los je ook op door lijnen met minder rek te kiezen. Ben inmiddels fan van de fusion lines van Cousin-Trestec
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.