Om mijn ervaringen ook maar even te delen :
Ik vaar met
https://levitaz.com/shop/bionic/2017-levitaz-bionic-plate-mount-96-cm/en een
http://axiskiteboarding.com/product/axis-maroro-51-foilboard-convertible-axis-kiteboarding-foilboarding-hydrofoils-kitefoil-foilboarding-traveling-foilboard-axis-hydrofoil/#.WUj9NmjyjIUIk weeg 93 kg en vlieg de Peter Lynn Areo's.
Ik draag een helm en nu overweeg ik een impactvest er bij te gaan dragen.
Tevens denk ik nog aan een GPS based emergency beacon voor het onvermijdelijke geval dit ik een keer ga crashen ver uit de kust.
Mijn uiteindelijke doel is course racing en lange afstanden, (bijv. Wijk aan Zee-Texel (biertje op het strand) en dan weer terug.
Kitefoilen geeft dezelfde mogelijkheden als kitebuggyen : makkelijk upwind en downwind rijden op hoge snelheden...iets wat met twintips en tubes niet vergelijkbaar is.
Als fanatiek kitebuggier maar ook snowkiter kom ik (te) weinig op het water. Vorig jaar de foil gekocht en ongeveer 25 uren op het water gemaakt.
Eerst begonnen met de foilmast volledig naar achteren en de achterste strap naar voren. Voorste voetbanden ook zover mogelijk naar voren.
De eerste sessies op het water lukte het me niet eens om een waterstart te maken.....dat rare ding dat onder het board hangt geeft een heel ander stuurgedrag.
Daarna lukte het me om staan te blijven met het board nog op het water...hoogte lopen zat er nog steeds niet in dus frequent teruglopen over het strand.
Vervolgens, na ongeveer 10 uur varen, lukte me het om hoogte te lopen en kon ik weer terug komen waar ik begonnen was.Veelvuldig werd ik ongecontroleerd gelift door de foil met verschillende pijnlijke crashen als gevolg.
Twee weken geleden de mast naar voren gezet en de achterste voetband naar achteren.
Nu ben ik zover dat de waterstart redelijk probleemloos gaat en met mijn rechtervoet voor kan ik nu sessies van 200-300 meter foilen. Aan het einde van de rak ga ik in het water liggen, voeten van het board, board met de hand omdraaien en dan een waterstart met de andere voet voor.
Ik probeer met gebogen knieen te varen en mijn centre point of gravity boven de voorste vleugel te houden. Met mijn gebogen knieen lijkt het dat ik beter instaat ben om controle op de foilhoogte te houden.
Mijn crashes worden nu steeds harder naarmate ik het board foilend krijg. De levitaz heeft een aardige beginsnelheid nodig om enigzins stabiel aan te voelen. De beginsnelheid ligt op dit moment zelf hoger dan mijn comfort zone...In mijn kitebuggy is 20 km/hr slaapverwekend maar 40-50 cm boven het water met een scherpe mast/vleugels onder me voelt toch heel anders aan !.
Nu het foilen steeds beter gaat heb ik er een volgend probleem bij gekregen : het foilen doet me steeds verder upwind gaan..downwind foilen is lastig ! Met als gevolg dat ik met moeite weer terug kan komen waar ik begonnen was
Mijn volgende leertrajecten zullen zijn :
Foilen linkervoet voor.
Downwind foilen
Upwind turns maken
Downwind turns maken
Hoogstwaarschijnlijk heb ik niet de meest makkelijke foil gekozen om mee te beginnen. Ik voel wel de potentie dat deze foil, in combinatie met mijn Peter Lynn Aero's vreselijk hard zal kunnen gaan.
Wellicht komt er een moment dat ik het spelletje door krijg en een keer mee kan doen aan een wedstrijd. In dat geval is deelname belangrijker dan winnen (behalve als ik in de buggy zit
)
Groet,
Eric