Chickenloop kapot > nieuwe " Mystic Maui " ?

Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Juli 15, 2013, 22:06:25
edit2Rapporteer  
Laatst is mijn chickenloop tijdens het kiten gesneuveld. Het plastic is door ouderdom/slijtage op de plaats waar de haak zit doorgebroken en brokkelt nu helemaal af. De lijn eronder heeft ook al flink op zijn donder gehad, waarschijnlijk door de afgebrokkelde stukjes die ertussen schuurde.

Het liefst wil ik dus mijn chickenloop vervangen, maar dat kost al snel behoorlijk wat geld als student. Nu kwam ik dit tegen: http://aquatrends.nl/new/nl/kite-accessoires/201-mystic-maui-magic.html

Voordat ik weer een stomme miskoop doe wil ik graag bij de ervaren mensen vragen of deze chickenloop geschikt is? Hij moet op een Best bar uit 2010.

Tevens kan ik niet zien hoe de quick release van dat “magic maui” ding werkt. Het lijkt alsof je aan het Maui lusje moet trekken en daarmee een pinnetje dat verticaal omhoog steekt eruit trekt?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Juli 15, 2013, 22:09:02
edit2Rapporteer  
Welke Best bar heb je? Een Redline? Daar is het namelijk vrij goedkoop van. Wink

Die van Maui Magic sowieso niet kopen want die past niet op je bar en is te oud...

Deze moet jij denk ik hebben:

http://www.bestkiteboarding.com/Performance-Bar-Chicken-Loop-Replacement-Small
Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #2 Juli 15, 2013, 22:22:57
edit2Rapporteer  
Om eerlijk te zijn weet ik niet welk type het is. Bijgaand de foto van mijn bar (wel zonder depower lijnen Roll Eyes)   


- Edit: hoe krijg je die nieuwe chickenloop erin dan? Mijn oude zit helemaal vastgestikt...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Juli 15, 2013, 22:26:53
edit2Rapporteer  
Dat is de 2007/2008 bar, daar wordt je eigenlijk niet vrolijk van... Is niet zo veilig namelijk. De QR weigerde hier wel eens van.
Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #4 Juli 15, 2013, 22:39:28
edit2Rapporteer  
 Sad Sad Sad

Ik vind hem zelf ook niet ideaal, maar de release op mijn Gaastra bar is nóg erger. Ik heb gelest met een Naish bar geloof ik, in ieder geval met een systeem waar een plastic ding op zat, uitziende als een boei, dat je naar je toe moest schuiven en dan sprong alles los. Dat was wel fijn... Maar ook een stukje duurder geloof ik Embarrassed
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #5 Juli 15, 2013, 22:46:47
edit2Rapporteer  
Anders koop je gewoon een bar op marktplaats? Deze bijvoorbeeld, safety die prima werkt en volgens verkoper bijna niet gebruikt:

http://link.marktplaats.nl/693234103

De slingshot bar (volgens mij een 2008-2009 bar) released op 1 powerlijn en is dus veilig, waarschijnlijk moet deze goed werken met jouw best kite.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #6 Juli 15, 2013, 22:48:26
edit2Rapporteer  
2007 bar idd, heb ik ook gehad.
Wellicht is er nog een oude Best bar te koop op internet?
Persoonlijk zou ik voor een compleet nieuw bar systeem gaan ivm veiligheid, maar ik kan me voorstellen dat dit wellicht een te hoge investering is.

Best bar van tegenwoordig heeft een mooi under the bar systeem.
Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #7 Juli 15, 2013, 22:56:36
edit2Rapporteer  
Past de slingshot bar gewoon op de best? althans als je dezelfde lijnlengtes aanhoudt? Past in dat opzichte elk merk bij alle lijnen en elke kite, mits de lijnen even lang zijn?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Juli 15, 2013, 22:59:31
edit2Rapporteer  
Past de slingshot bar gewoon op de best? althans als je dezelfde lijnlengtes aanhoudt? Past in dat opzichte elk merk bij alle lijnen en elke kite, mits de lijnen even lang zijn?

Dat past zeker, alleen zou ik niet de bar doen van Frank. Die heeft ook nog een veiligheidssysteem wat minder goed werkt en depower onder de bar wat erg zwaar gaat.

Wat is je budget? Of moet het echt zo goedkoop mogelijk wat je eigenlijk niet moet willen....
Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #9 Juli 15, 2013, 23:08:49
edit2Rapporteer  
Goed dat je het zegt.

€40 á 50 euro is echt de max voor een nieuwe (tweedehandse) bar. Is mijn budget dan te laag? Een nieuwe chickenloop mag niet meer dan €20 á 30 euro (nieuw) zijn...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Juli 15, 2013, 23:13:35
edit2Rapporteer  
Goed dat je het zegt.

€40 á 50 euro is echt de max voor een nieuwe (tweedehandse) bar. Is mijn budget dan te laag? Een nieuwe chickenloop mag niet meer dan €20 á 30 euro (nieuw) zijn...


Wanneer je veilig wil kiten vind ik je budget te laag ja, plus het feit dat een originele chickenloop niet ergens meer te koop is denk ik.

Deze zou er misschien op passen maar dat weet ik niet zeker:
http://www.kater.nl/collectie/299/kitesurf/kite-accessoires/bar-accessoires/232/2794/best-chickenloop-2011.html
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Juli 15, 2013, 23:15:05
edit2Rapporteer  
hoe is de gaastra release erger? Er zijn namelijk terugroepacties geweest bij gaastra, dus wellicht is dat bij jou neit gebeurt.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #12 Juli 15, 2013, 23:36:51
edit2Rapporteer  
Denk dat Marc wel een punt heeft en dat je veiligheid ook mee moet wegen als je aan een bar denkt. Vermoedelijk zijn barren van voor 2009/2010 soms wat minder veilig. Zelf heb ik een Best 2008 bar gehad, vanwege veiligheid redenen niet meer in gebruik. Ik vond dat de kite niet voldoende depowerde na het trekken van de safety.

Deze chicken loop hoorde erbij, is dit wat je had?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #13 Juli 15, 2013, 23:40:59
edit2Rapporteer  
Past de slingshot bar gewoon op de best? althans als je dezelfde lijnlengtes aanhoudt? Past in dat opzichte elk merk bij alle lijnen en elke kite, mits de lijnen even lang zijn?

Dat past zeker, alleen zou ik niet de bar doen van Frank. Die heeft ook nog een veiligheidssysteem wat minder goed werkt en depower onder de bar wat erg zwaar gaat.

Wat is je budget? Of moet het echt zo goedkoop mogelijk wat je eigenlijk niet moet willen....

2009 slingshot qr was prima hoor, het is een pull ipv push release maar hij werkte altijd gewoon prima. Dat depoweren had ik ook nooit problemen mee.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Juli 16, 2013, 00:08:20
edit2Rapporteer  
Goed dat je het zegt.

€40 á 50 euro is echt de max voor een nieuwe (tweedehandse) bar. Is mijn budget dan te laag? Een nieuwe chickenloop mag niet meer dan €20 á 30 euro (nieuw) zijn...
Mag ik vragen hoe oud je bent? Dit omdat deze bedragen in mijn ogen totaal onrealistisch zijn wil je deze sport op een veilige manier beoefenen.

Je weet dat dit bedragen zijn die de meeste kiters per sessie in hun benzinetank gooien en dan verwacht jij voor zo'n bedrag het meest essentiële onderdeel aan te schaffen wat betreft veiligheid in de kitesurfsport? In mij ogen komt dat overeen met een ongekeurd barrel kopen en daarmee 200km/h op de snelweg proberen te rijden en het dan achteraf vreemd vinden dat je crasht omdat het stuur afbreekt en de remmen niet blijken te werken.


Sorry voor de harde taal, maar in mijn ogen is bezuinigen op je eigen veiligheid en die van anderen (losvliegen kite bijvoorbeeld) echt het allerdomste wat je kunt doen. Nieuwe overjarige barretje zijn er al voor 150-200,- te vinden en losse chickenloops vanaf 70,- nieuw. Dus spaar even wat langer door voor goed materiaal voordat je op een dijk beland na een gebroken lijn en haperende safety.....


PS. die chickenloop van aquatrends is er een gebaseerd op modellen rond 2002 en absoluut niet veilig. Als er kracht op staat krijg je dat soort modellen simpelweg niet meer geopend.
Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #15 Juli 16, 2013, 08:47:57
edit2Rapporteer  

Mijne heeft niet zo'n 'eject' stuk, dus ik vrees dat deze niet past Sad

hoe is de gaastra release erger? Er zijn namelijk terugroepacties geweest bij gaastra, dus wellicht is dat bij jou neit gebeurt.



Links de gaastra, het lusje hoort nog onder het stiek op het klitteband te zitten. Maar je moet er hard aan trekken, het lusje kan door je handen schieten en ik vind het persoonlijk niet een erg makkelijk systeem om op het water terug in elkaar te zetten Sad Ik heb hem overgekocht, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar niks met die terug roep actie gedaan.

Deze chicken loop hoorde erbij, is dit wat je had?

Jep exact. Zie foto rechts, hoort nog wel dat lapje stof over heen maar die had ik er ff afgehaald.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Dit omdat deze bedragen in mijn ogen totaal onrealistisch zijn wil je deze sport op een veilige manier beoefenen.

Je weet dat dit bedragen zijn die de meeste kiters per sessie in hun benzinetank gooien en dan verwacht jij voor zo'n bedrag het meest essentiële onderdeel aan te schaffen wat betreft veiligheid in de kitesurfsport? In mij ogen komt dat overeen met een ongekeurd barrel kopen en daarmee 200km/h op de snelweg proberen te rijden en het dan achteraf vreemd vinden dat je crasht omdat het stuur afbreekt en de remmen niet blijken te werken.

Sorry voor de harde taal, maar in mijn ogen is bezuinigen op je eigen veiligheid en die van anderen (losvliegen kite bijvoorbeeld) echt het allerdomste wat je kunt doen. Nieuwe overjarige barretje zijn er al voor 150-200,- te vinden en losse chickenloops vanaf 70,- nieuw. Dus spaar even wat langer door voor goed materiaal voordat je op een dijk beland na een gebroken lijn en haperende safety.....

PS. die chickenloop van aquatrends is er een gebaseerd op modellen rond 2002 en absoluut niet veilig. Als er kracht op staat krijg je dat soort modellen simpelweg niet meer geopend.

Ik ben nu 19. Ik vind dat je ook wel gelijk hebt hoor. Dat is ook wel de reden waarom ik liever niet met die Gaastra bar kite. Bezijds dat de lijnen nog helemaal afgesteld moeten worden voel ik me niet 100% zeker over die safety. Ik zal mijn ogen open houden op marktplaats, en als ik iets tegenkom zal ik het hier wel even melden. Dan kunnen jullie keuren of ie veilig genoeg is Wink

En dat ding van aquatrends, daar ben ik alweer vanaf gestapt.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #16 Juli 16, 2013, 13:38:10
edit2Rapporteer  
Karina kom even langs bij ons (nederland-kite.nl) dan zet ik er een Fluid kiteboarding Chickenloop op voor je met een normaal release systeem dat wel voldoet aan de tijd van nu!.
Tevens bouwen we je safety systeem dan ook meteen in zodat deze perfect werkt en checken je lijnen en depower koord.

Een nieuwe chickenloop plaatsen is opzich een werkje van niks maar eentje van een ander merk kan je depower anders reageren.

Wij helpen je graag even op weg met een veilige Chickenloop.

PMetje voldoet

Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #17 Juli 16, 2013, 17:29:50
edit2Rapporteer  
Ik heb je een bericht gestuurd Smiley
Karina

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #18 Juli 18, 2013, 19:57:29
edit2Rapporteer  
Dankzij Nature heb ik nu een hele mooie nieuwe veilige chickenloop (en release) en fijn afgestelde lijnen  YeSS YeSS

Thanks man!  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.