kentyman
Berichten: 2093
|
klinkt als een probleem met de afstelling van je lijnen, ik ken de V4 niet maar misschien heb je 'm teveel gepowered? (dan zou je kunnen proberen de stuurlijnen langer en / of de voorlijnen korter te maken)
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Je zegt het zelf al....met veel wind komt het meestal wel weer goed.
Te weinig wind en vlagen. Wat afstelling betreft....de stuurlijnen zullen niet slap moeten hangen. Te veel gedepowerd. Maar ook weer niet te strak, te gepowerd. De kite remt dan af en valt dan juist achterwaarts.
|
|
|
naish23
Geen avatar
Berichten: 762
|
vaar je met 5th? Dan staat die lijn waarschijnlijk te strak...
|
|
|
devi
Berichten: 46
|
nee, ik vaar gewoon met een 4 lijns. t is wel zo dat ik m meestal helemaal gepowered heb, omdat ik een niet al te groot vlieger heb (12m) en het niet altijd voldoende waait. soms zie ik mensen wel eens een heel eind met de vlieger in de lucht terug lopen. dat is mij dus nog nooit gelukt zonder dat die diverse keren uit de lucht valt. en als die dan niet uit de lucht valt dan kan ik m weer ni houden. heel complex probleem:)). misschien helpt het wel als ik de depowerlijn ergens in t midden hou. ik heb een v4 12m en ben 70kg, ik heb lichtere mensen met een grotere vlieger gezien die daar geen last van hebben( met dezelfde windsterkte uiteraard).
|
|
|
|
Mitchel_12000
Berichten: 1183
|
Ik snap het niet helemaal. Je verhaal klinkt vreemd genoeg een beetje tegenstrijdig. Je powered hem vaak volledig om kracht te houden, maar toch vliegt ie over je heen. In zo'n situatie zou hij juist eerder de neigig moeten hebben om midden in het windvenster te vallen. Wat gebeurd er als je depowerd. Als de kite dan nog sneller uit de lucht valt is het een kwestie van afstellen van je lijnen. Of je frontlijnen een stukje langer maken, of je stuurlijnen een stukje korter.
Succes, Laat er anders eens een ervaren kite op je spot naar kijken.
|
|
|
bignelis
Berichten: 315
|
Ik heb het vroeger ook met mijn FreeAir gehad. De stuurlijnen waren te lang, daardoor klapt de kite bij een vlaagje open, gevolg trailing edge komt te hoog tov de LE. MAW geen wind in de kite, LE is het zwaarste punt dus die komt naar beneden. Daarbij kan hij bij langere stuurlijnen idd verder over je heen vliegen dan met kortere. Dus je stuurlijnen korter maken of je powerlijnen langer. Het kan ook gewoon zijn dat je je lijnen verkeerd aan je kite vast maakt.....
|
|
|
kootsie
Berichten: 444
|
vraag op het strand aan een ervaren kiter of hij er even naar kan kijken.
|
|
|
polle
Geen avatar
Berichten: 3
|
Als ik het 2de gedeelte van je probleem lees ( of als de kite zo ver aan de rand van de windvinster komt dat we niet eens meer in een rechte lijn staan. de kite kan dan niet verder en valt in t water.), gebeurd dit dan eveneens tijdens het insturen om te starten ? Zoja, dan heb ik geruime tijd hetzelfde probleem gehad nl; kite volledig gepowerd en gedurende het insturen waarbij ik eveneens de bar wat naar me toetrok, verloor ik alle power. De kite trok van die flap_oren daar hij reeds in rust bijna alles op zijn stuurlijnen trok en deze in rust niet lichtjes ontspannen waren. Indien je aan je stuurlijnen een knoopje toegeeft en je depowerstrep lichtjes zou toetrekken , dan verliest de kite zijn vorm niet zo snel. Eveneens heb ik de afstand waarover ik de bar naar me toetrek wat ingekort en het is een enorme verbetering. Op bovenstaande werd ik meermaals gewezen en het heeft geholpen.
|
|
|
devi
Berichten: 46
|
ok, ik ga eens wat experimenteren met de stuurlijnen en de powerlijnen. langzaam maar zeker kom ik er wel. toch is het fijn dat mensen reageren en echt willen helpen. thanx.
|
|
|
naish23
Geen avatar
Berichten: 762
|
Ik weet niet waar je normaal vaart, maar vraag het anders gewoon even aan iemand die er verstand van heeft, waarschijnlijk kan die zo zien waar het aan ligt!
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
heb je je lijnen wel eens afgesteld zonder kite?
|
|
|
willem68
Geen avatar
Berichten: 42
|
Kite nooit op 12 uur houden, altijd op 10-11 of 1-2 uur...
Heb zelf een V4-14 en 10 en herken je probleem. Wat Marcel aangeeft doe ik ook... zodra ik merk dat mijn kite over mij heen dreigt te vliegen stuur ik hem links of rechts. Wat ik van parasailen heb geleerd... als je scherm over je heen dreigt te vliegen ... is hem gewoon afremmen...door aan je tockels te trekken. Heb wel het idee dat ik er met de 5e lijn geen of nauwelijks last van heb. Ik weet niet of dat logisch is? PS: laat me maar ff weten wanneer je op het autostrand bent... kunnen we de kites even vergelijken.
|
|
|
skyrider 138
Gast
|
aan je bar heb je je stuurlijnen, daaraan zitten drie knoopjes, haal je lijnen los en zet ze maar eens 1 of 2 knoopjes verder naar achter, dat zou je probleem op kunnen lossen...... als ze al helmaal op de achetrste knoopjes zitten zou ik het ook zo niet weten....
|
|
|
JoskeJ
Berichten: 49
|
Devi,
Ik heb meer dan een jaar met V4 gevaren en nooit problemen gehad. Mijn lijnen en kite heb ik als volgt afgesteld:
- lijnen uitleggen en controleren of werkelijk alle lijnen even lang zijn als je de bar gepowered hebt. Dus uiteindes aan 1 punt vastmaken en dan naar je bar en kijken hoe de lijnen staan. Bar van je af staan de stuurlijnen los. Bar aangetrokken dan staan alle lijnen onder dezelfde spanning. - Op een V4 zitten geen knoopjes aan de kite dus hier kun je ze maar op 1 manier vastmaken. De beste manier in mijn ogen om de kite af te stellen op de werkelijke windcondities is als volgt: Kite oplaten en op 45 graden in de hoek van het windvenster zetten, Bar van je af dan staan de stuurlijnen helemaal los, Als je de bar naar je toe trekt dan komen de stuurlijnen strak te staan en bij ca 2 cm voor het einde openen de oren van de kite een klein beetje. Dat wil zeggen dat aanknopingspunten van de depowerlijnen aan de kite iets van elkaar grtokken worden waardoor de kite meer open staat. Dit kan je op de werkelijke condities optimaal aanpassen met behulp van je depowerstrap.
Deze tips heb ik een keer van de website van North gehaald en onthouden en werkt voor mij super. Als je deze stappen doorloopt dan staat de kite goed en kun je optimaal genieten en zal hij niet meer over je heen vliegen. Mits het natuurlijk niet erg vlagerig weer is want dan gaat bijna elke kite wel eens over je hoofd heen in een vlaag. Bij vlagerig weer probeer ik mijn kite nooit op 12 uur te zetten maar altijd onder een hoek. Dan heb je veel meer controle en kan je ook niet onverwachts gelift worden.
Succes.
|
|
|
Hieronymus
Berichten: 177
|
Volgens mij is dit heel simpel op te lossen en heeft dit niet zozeer met de afstelling van je kite te maken. Naar mijn idee heeft het te maken met het aanvoelen van je kite met de bar, voel je aan je bar dat de kite op 12 uur begint te trekken, laat dan je bar wat vieren en geef de kite de ruimte..., hij trek nu iets over je heen. Merk je dat de vlaag voorbij is trek dan je bar weer aan, zodat je kite weer rustig op zijn plaats gaat hangen, door de bar aan te trekken vangt je kite wat meer wind en valt dus niet uit de lucht. Ik vaar zelf ook V4's, dus dit moet werken.... Ik heb overigens geen last van uit de lucht vallende kites...Succes ermee!
|
|
|
Airjan
Berichten: 61
|
Dit probleem heb ik ook wel eens. Ik heb juist het idee dat mijn powerlijnen te strak staan, maar heb maar 1 afstel mogelijkheid op mijn pitails zitten. Volgens mij zou het verholpen moeten zijn als ik de kite iets meer power zodat hij meer weerstand biedt en dus eerder terug in het windvenster vliegt. Of zit ik er nu helemaal naast ? Oh ja, mijn stuurlijnen staan vrij slap, terwijl de kite helemaal gepowerd is. Heb de powerlines op het middelste knoopje aan de bar zitten. Kan ze wel op de knoopsjes het dichtste bij de bar zetten maar dan hou ik zo weinig afstel mogelijkheden over. Misschien het makkelijkste om voor de powerlijnen nieuwe pigtails te maken / kopen die meer afstelmogelijkheden bieden ?
|
|
|
Hieronymus
Berichten: 177
|
Het simpelste om te checken of je lijnen goed staan is; bar van je af, stuurlijnen iets slap. Bar naar je toe, lijnen helemaal strak....
En wat betreft de verstelmogelijkheden van de lijnen van de V4 en Boxer enzo, allemaal niet gebruiken, zet je stuurlijnen op je bar op het middelste knoopje en op je kite heb je geen verstelmogelijkheden, heb je een ouder model, gewoon op de standaard afstelling zetten, aangegeven door een kraaltje.... zo komt het altijd goed, tenzij je echt underpowered staat, dan moet je toch echt groter pakken!!!!
|
|
|
Naish........what else???
Berichten: 3039
|
Je kite is gewoon te veel gedepowerd, je voorste lijnen zij te kort/strak of je achterstelijnen( stuurlijnen) zijn te lang. Een gepowerde kite kan hoger aan de wind vliegen dan een gepowerde kite, dit merk je bv bij bodydraggen naar je boardje. Een gedepowerde kite zal bij windvlagen sneller over je heen vliegen dan een licht gepowerde kite, de kite heeft dan namelijk meer vliegsnelheid en schiet over je heen (wanneer je hem bv op 12 uur hebt staan), een klein beetje power doet wonderen. Probeer je kite in beweging te houden en niet op 12 uur te laten staan bij windvlagen, bij vlagerige wind houd je je kite laag boven het strand, bij een onverwachtse windvlaag wordt je dan niet gelift! Succes~!
|
|
|
devi
Berichten: 46
|
ik denk dat het van alles een beetje is. ben zelf nog amateur, afstellingen zijn niet optimaal, en het (bergse plaat in bergen op zoom) is er bijzonder vlagerig.
ik ben vandaag weer gaan kiten en na het lezen van jullie antwoorden is het me een stuk beter afgegaan. hij is maar 1 keer uit de lucht gevallen. en heb zelfs heel lang op plank gestaan. dat is voor mij een bijzondere prestatie:)) heb er toch van geleerd zie je wel.
binnenkort kan ik jullie dus met nog moeilijkere vragen lastig vallen:)
|
|
|