5e lijn ontkoppelbaar maken

Flywoods

Berichten: 271
Januari 19, 2007, 00:22:35
edit2Rapporteer  
Hier mijn systeem om de 5e lijn ontkoppelbaar te maken.
Normaal zit het bolletje om de 5e lijn gespannen te houden ter hoogte van de y spiltsing.
Als je nu dit verlaagt tot een afstand vanaf de bar die ongeveer gelijk is (iets langer) aan de lengte van de lijn die normaal al aan de kite zit (dit is het verschil in lengte tussen de 5e lijn en de andere lijnen ) kun je dit bolletje voor 2 doeleinden gebruiken:
1 Het houdt de 5e lijn op spanning zoals normaal het bolletje tegen de y splitsing
2 Het houdt de bar tegen als je releast. Daar zit vaak ook al een apart bolletje oid voor aan de 5e lijn. Nu doe  je dit dus met 1 bolletje.
Verder is het voordeel dat dat bolletje als je releast binnen handbereik komt als je de 5e lijn aantrekt en de bar bij je komt. Je haakt dan in, maakt de (hp) leash aan de o shit handle vast en je deelt de 5e lijn boven het bolletje door het lusje (rood) van de knoop af te halen net als normaal je lijnen van je kite, en je bent klaar. Je kunt dan starten als een 4e lijns kite. Er slepen nu wel 2 losse einden, daar moet je op passen. Het deel aan de kite heb je geen last van maar het deel dicht bij je moet je voor opletten. Maarje gaat mteen naar de kant dus lang heb je er gene last van. Je kun het ook even opschieten, dan ben je er vanaf.

Als je geen hp lease gebruikt moet je het eerste deel vann de 5e lijn dat nog aan je trapeze dit door het gat van de bar halen en dan aan de o-shit handle vast maken. Dit is lastig maar niet onmogelijk. Het bolletje kun je er zo afschuiven en even in het rugzakje van de trapeze stoppen. Je zult dit deel van de 5e lijn dan niet al te dik kunnen maken. Bij mij zou het, met sleeve en al er niet meer door passen. Ik heb de 5e lijn, om een heel ander reden, buiten de bar om.
Je kunt ook standaard een stukje lijn bij je houden. In het zakje van de trapeze oid. Dat bebruik je dan tijdelijk even als leash tot je bij de kant bent. Hoef je het eerste deel van de 5e lijn niet door de bar te halen en kun je het bolletje ook gewoon laten zitten. Dan moet je dit eerste deel van de 5e lijn wel van je trapeze loskoppelen.

De y-splitsing kun je gewoon blijven gebruiken als lijn doorvoer. Ik heb er een klein ringetje voor maar dat hoeft niet.
Als sleeve voor de dikke centrelijn gebruik ik de mantel van een zeilboot schoot (een dunne) Dat is mooi zacht. Normale sleeves zijn niet dik genoeg.

Die 0-shit handle kan wel netter maar het werkt wel zo.


Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #1 Januari 19, 2007, 00:23:47
edit2Rapporteer  
Het enige wat je dus moet kopen is 2 ringetjes, 2 bolletjes en wat lijntjes.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #2 Januari 19, 2007, 00:33:20
edit2Rapporteer  
...en waar is de bungee nu gebleven ?
...en dat bolletje schuift toch gewoon de lijn op wanneer die bij de bar komt ? 
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #3 Januari 19, 2007, 00:37:58
edit2Rapporteer  
Bungee kan gewoon op het eerste deel. Heb je niet per ze nodig, ik heb het niet, als het eerste deel wat slapper komt als je depowered is gene probleem.
Maar ik weet niet meer waar die bungee precies zit bij een normaal systeem. Het is toch een apart eerste stuk ? Zo niet zul je een nieuwe 5e lijn aan moeten schaffen idd. Ik heb een adres waar je voor 4 euro een lijn hebt, ben het even kwijt, maar kan het wel opzoeken. Ergens in A'dam. Zelf sleeven en je bent klaar.
Je 2e vraag snap ik niet helemaal. Dat bolletje zit aan de 5e lijn, die zit gewoon strak.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #4 Januari 19, 2007, 00:49:18
edit2Rapporteer  
O, nu snap ik je vraag, nee het mooie is dat  het bolletje niet over de knoop met rode lus heen kan maar als je de lus eraf haalt wel. Maart het schuift wel een stukje op idd. Maar je kun je afstand tussen bolletje en knoopje met lus ook nog wel wat kleiner maken.
knar

Geen avatar

Berichten: 169
Antwoord #5 Januari 19, 2007, 05:11:05
edit2Rapporteer  
.... Je haakt dan in, maakt de (hp) leash aan de o shit handle vast en je deelt de 5e lijn boven het bolletje door het lusje (rood) van de knoop af te halen net als normaal je lijnen van je kite, en je bent klaar. ....

Ik heb een paar vragen om zeker te weten dat ik het snap:
- zit je o-shit handle aan één van de stuurlijnen? Is de rode lijn op foto ..16 een stukje stuurlijn?
- doe je het delen bij het knoopje op foto ..16 (en 15)
- ik gebruik geen HP- leash maar een gewone safety leash die normaal aan de 5e lijn zit. Die kan ik toch ook aan de o-shit handle koppelen?
Lijkt me een mooi systeem.

Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #6 Januari 19, 2007, 06:12:57
edit2Rapporteer  
- Ja, foto 1010016 is een stuurlijn. Aan die lus maak je de leash vast. Je maakt hier niets los.
- Delen doe je bij het bolletje op foto 1010013 Je haalt de rode lijn (bovenste deel van de 5e lijn) van de blauwwitte lijn (onderste deel van de 5e lijn). Mooi is als je een lijn hebt waarbij  zo'n zwart flupje aan de lus zit. Maakt makkelijk los.
- Ja hoor, een normale leash kun je ook aan de o-shit lus vastmaken. Dan is het eigenlijk een gewone ouderwetse leash, niks mis mee.

Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #7 Januari 19, 2007, 17:27:47
edit2Rapporteer  
Als je een leash gebruikt kun je aan de bovenkant van het bolletje net zo goed ook een dikkere knoop doen. Het bolletje hoeft er dan toch niet af. Was ik even vergeten. Ik heb het systeem gemaakt toen ik nog een wichard had, toen had ik m'n 5e lijn rechtstreeks aan mijn trapeze (spinning). Sinds een jaar heb ik nu een ironheart met hp leash en nu hoeft dat bolletje er niet meer af.
Als je geen dikkere knoop erboven doet kun je het bolletje anders verliezen als je ontkoppelt. ik moet er nog even ene dikkere knoop opzetten.
knar

Geen avatar

Berichten: 169
Antwoord #8 Januari 20, 2007, 04:23:32
edit2Rapporteer  
Ik heb er nog eens over nagedacht en heb toch een paar vragen/bedenkingen:

1) Als je 5e lijn om je kite zit en je released, dan blijft er spanning op je 5e lijn. Pas als je de bar weer na je toe hebt gehaald, weer hebt ingehaakt en de 5e lijn los hebt gemaakt wordt de 5e lijn spanningsloos. Dat duurt even. Gaat in de tijd je kite toch niet doormidden of draait hij om de lengte as?
2) Op het moment dat je na releasen weer hebt ingehaakt zit je nog met slappe lijnen. Als je dan je 5e lijn losmaakt komt er dan niet met een klap weer power in je kite als je lijnen weer op spanning komen?
3) Heb je het ook bij meer wind getest?
Dangerfield

Berichten: 380
Antwoord #9 Januari 20, 2007, 06:21:48
edit2Rapporteer  
Ik heb er nog eens over nagedacht en heb toch een paar vragen/bedenkingen:

1) Als je 5e lijn om je kite zit en je released, dan blijft er spanning op je 5e lijn. Pas als je de bar weer na je toe hebt gehaald, weer hebt ingehaakt en de 5e lijn los hebt gemaakt wordt de 5e lijn spanningsloos. Dat duurt even. Gaat in de tijd je kite toch niet doormidden of draait hij om de lengte as?
2) Op het moment dat je na releasen weer hebt ingehaakt zit je nog met slappe lijnen. Als je dan je 5e lijn losmaakt komt er dan niet met een klap weer power in je kite als je lijnen weer op spanning komen?
3) Heb je het ook bij meer wind getest?


Eens.
aardig idee, maar een 5th release wil ik doen in plaats van het trekken van mn safety.
Wanneer mn kite gewokkeld in de branding ligt is het het een of het ander.

Ik ga niet in het water liggen knutselen aan mn lijnen en maar hopen dat mn kite ondertussen niet in 2en gaat.

Flywoods, bedankt voor de uitleg!
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #10 Januari 21, 2007, 01:09:15
edit2Rapporteer  
Als je je 5th meteen kan releasen is natuurlijk nog mooier. Dat systeem heeft SS. Is natuurlijk prachtig. Alhoewel je daar ook wel wat voor moet doen. Dat is ook niet in een flits gedaan.
Maar ik had dit al voordat het SS systeem bestond. En het SS systeem werkt ook niet als je een balletje wilt hebben dat de lijn op spanning houdt. Bij het SS systeem moet je iedere keer als je depowert ook de 5e lijn tunen. Kan wel, werkt ook.
Maar dit systeem dus ook wel. De 5e lijn blijft wel op spanning als je releast maar lang niet zoveel als wanneer de kite wind blijft vangen. De kracht is uit je kite. Ik heb het zwaar overpowerd wel eens gedaan. Was geen probleem.
Ik heb wel het stuk lijn dat aan de kite zit wat dikker, om snijden in de kite zowiezo wat minder waarschijnklijk te maken. Ik heb het zo dik als mijn centerlijn.

Als je de 5e lijn ontkoppelt gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Zo slap zitten de andere lijnen niet. Het wordt gewoon pardoes een 4 lijns kite.

Kondor 11

Berichten: 611
Antwoord #11 Januari 21, 2007, 01:44:39
edit2Rapporteer  
Hmm,
Waarvoor zou je de fifth eigenlijk ontkoppelbaar maken????
Ik zie er het nut niet van in,  als mijn fifth loskomt(heb al een keer breuk gehad) vouwt me kite dubbel en is het gedaan met de pret en varen als een vierlijner werkt dan niet.
Heb zelf een F-ONE M5 12 ervaring en die vaart niet als vierlijner
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #12 Januari 21, 2007, 04:31:56
edit2Rapporteer  
Je moet altijd nog wel terug naar de kant. Meer is ook niet de bedoeling. Anders is het zwemmen geblazen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.