Waroo 9 review.

KiteDemon

Januari 15, 2006, 00:29:34
edit2Rapporteer  
Ik wordt niet gesponsord, vaar al 6 jaar alleen maar met Naish en was ook nooit zo'n Bestfan. Dus kan wel stellen dat dit een redelijk onafhankelijk review is.

Condities: Slufter, ZO 15-16 knopen, vlakwater, zonnetje en 5 graden.

Afwerking kite en bar: De kite ziet er degelijk gebouwd uit maar wat de duurzaamheid betreft....de tijd zal het leren. Op de hele set gelukkig maar 2 katrollen aan de kite.
Er zijn trimmogelijkheden aan de kite om de draaicirkel te tunen. De Waroo stond zo afgesteld dat de kite meer om zijn tip draaide dan om zijn eigen as. Deze afstelling geeft wat meer power tijdens de draai.
De bar ziet er simpel en clean uit net zoals een gewone bar, maar wat ik wel miste was een goed werkende stopper. Dat betekend dus konstant 2 handjes aan de bar om de power er in te houden, en je bar terugspinnen na rotatie betekent direct powerverlies om dat de kite gelijk depowerd.( een Slingshot stopper op de depowerlijn lost dit op)
Enige minpunt aan het materiaal is de depowerstrap. Deze is erg onoverzichtelijk en past eigenlijk niet bij de rest van de verder netjes uitziende bar.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben, nadat ik de eerste rakken had gemaakt. Op het strand had ik het idee dat de 9 veel te klein zou zijn. Iedereen met 12 op het water, maar een 16 was ook niet verkeerd geweest.
Bij de eerste keer uitvaren gelijk lekker gepowerd ondanks dat ik toch echt wel in het lowend bereik van de kite aan het varen was....lowend is top ThumpsUp

De bardruk en stuursnelheid: De kite heeft een hoge stuursnelheid en de bar druk is lekker. Goed te vergelijken met een gemiddelde 2005/2006 C-shaped 7 of 8 m2, maar naar mijn idee zelfs lichter en sneller.
Opvallend is dat de bardruk ook niet toeneemt naarmate deze wordt aangetrokken. Het bargevoel komt overeen met een C-shape en bij de Waroo zelfs geen indirect gevoel zoals bij de Crossbow.

Lift/hangtime: Helaas te weinig wind om de volle potentie van de Waroo te testen, maar om een vergelijking te trekken; in die condities gelijk aan een Torch 2006 12 maar met meer float en minder explosieve take-off van het wateroppervlak. Maar wat wil je met een 9 m2 in 15-16 knopen......
De kite zal ongetwijveld beter tot zijn recht komen in het hogere windbereik, wat springen betreft.

Ik moet zeggen dat ik mij gelijk thuis voelde met de kite, en geen seconde hoefde te wennen.
Hoe dat komt??? De Waroo voelt gewoon niet aan als een Bow/SLE maar neigt veel meer naar het gevoel van een C-shaped!! Het enige waar je het verschil merkt is dat de take-off bij afzet minder explosief is dan bij een C-shaped, en dat de kite tijdens de draai minder power genereerd dan een C-shaped. Voor de rest biedt de Waroo alle voordelen op safety, herstartbaarheid en inzetbereik, die een bow/SLE te bieden heeft.

Conclusie: Met de Crossbow als benchmark is gebleken dat dit hele concept zich nu al aan het evolueren is.
Best heeft absoluut alle minpunten die ik bij  de Crossbow 9 tegenkwam weten te elimineren. Het is gelukt het C-shaped gevoel erg dicht te benaderen met daarbij alle voordelen van de bow/SLE.
Deze keer heeft Best met de Waroo ook echt waar kunnen maken wat ze hebben lopen gillen.

.....en ik denk dat het overbodig is om prijsvergelijkingen te maken....

Ik klink waarschijnlijk als een mega Bestpimp....geloof me...I'm NOT!!!

Probeer het gewoon zelf een keer uit.

Ps, ik blijf wel met mijn Ravens2 16 en 12 knallen, maar ben nu wel erg nieuwsgierig naar de 12 en 16 Waroo!!

TO BE CONTINUED.....

Fer

kiteboy
Gast
Antwoord #1 Januari 15, 2006, 00:36:23
edit2Rapporteer  
Ik heb hem ook even gevaren. Te kort om er echt een revieuw over te maken. Maar sluit me aan wat KiteDemon zegt. De kite heeft veel kracht en weinig bar druk. Ik vind het zelf echt een top kite.
larssmits
Gast
Antwoord #2 Januari 15, 2006, 00:36:35
edit2Rapporteer  
ziet er goed uit  ThumpsUp
Heb je hem ook nog vergleken met de naish shockwave?
KiteDemon

Antwoord #3 Januari 15, 2006, 00:46:56
edit2Rapporteer  
ziet er goed uit ThumpsUp
Heb je hem ook nog vergleken met de naish shockwave?

Nope.....de SW is gewond.

Ps, wel Yarga pro gevaren en die doet ook niet onder voor een Raven. Ook een erg lekkere kite.
kitertjuh

Antwoord #4 Januari 15, 2006, 00:49:55
edit2Rapporteer  
nice review.

klinkt goed.
KiteDemon

Antwoord #5 Januari 15, 2006, 00:51:32
edit2Rapporteer  
Ik heb dat beesje trouwens nog bij mijn maatje Vinnie in zijn handen gedrukt. Vinnie is een beginner maar heeft nu het licht gezien. Hij kwam een heel stuk makkelijker weg dan met zijn Cabrinha Element en hij had gelijk moeite met de switch terug naar zijn Element.
kiteboy
Gast
Antwoord #6 Januari 15, 2006, 00:52:54
edit2Rapporteer  
Nog paar foto's van de waroo en yarga pro van vandaag

Voor eerst sinds 4maanden weer het water op gegaan. Ben weer helemaal verslaaft   (grinnik_kitesmiley)
KiteDemon

Antwoord #7 Januari 15, 2006, 02:02:32
edit2Rapporteer  
Het verbaasde mij eigenlijk dat die 9 nog steeds op het water stond, en gepowerd was, toen iedereen zijn 16 ging pakken.
Rich

Antwoord #8 Januari 15, 2006, 02:07:22
edit2Rapporteer  
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Januari 15, 2006, 03:25:18
edit2Rapporteer  
Fer..........ga je nu voor de Waroo 9M naast je RAVEN II 12+16 of wacht op de Shockwave?
kitertjuh

Antwoord #10 Januari 15, 2006, 05:15:31
edit2Rapporteer  
in iedergeval wel mooie kleur combi.
KiteDemon

Antwoord #11 Januari 15, 2006, 14:47:11
edit2Rapporteer  
Fer..........ga je nu voor de Waroo 9M naast je RAVEN II 12+16 of wacht op de Shockwave?

Waroo en Shockwave zullen waarschijnlijk rond dezelfde tijd beschikbaar zijn in NL.
Geld is geen issue voor mij dus ik had mijn zinnen al op de Shockwave gezet.
Zoals je weet ben ik helemaal Naishgeil, door de altijd superieure afwerking en handige features die ze op hun gear bieden en daarbji ziet Naish er altijd super gelikt uit. Naiskites varen altijd top. Maar het belangerijkste voor mij is toch hoe een kite of board vaart en voor mij aanvoeld. En de Waroo9 voelt gewoon erg goed aan zonder dat je er aan hoeft te wennen.
Het verschil van gevoel met de Xbow zit hem in de barsystemen. Naish gebruikt hetzelfde barsysteem met al die pulleys als Cabrinha, maar de Waroobar lijkt op een oude vertrouwde bar met een langer depowerkoord. Ik weet bijna wel zeker dat de Shockwave meer het bargevoel zal hebben als de Xbow, dus ja ik ga voor de Waroo.
Ik kan alleen maar zeggen...probeer die Waroo eerst even voordat je ergens een shitload aan euries in gaat pompen. Want voor het prijsverschil kan je toch weer een weekje ergens in een tropische winderige lokatie toeven.

Oja, en je hebt geen Octopussysteem, geen super gelikte afwerking of die kleine handige detailles die je van Naish gewend bent, maar het gevoel op het water maakt dat helemaal goed.
Maar de stopper gaat wel van Naish worden......
KiteDemon

Antwoord #12 Januari 15, 2006, 15:52:50
edit2Rapporteer  
Nog meer reviews. En ik zie dat iedereen dezelfde ervaringen deelt.

http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2323552
http://xtremebigair.com/waroo/
@rjen

Geen avatar

Antwoord #13 Januari 15, 2006, 16:19:52
edit2Rapporteer  

Waroo en Shockwave zullen waarschijnlijk rond dezelfde tijd beschikbaar zijn in NL.
Geld is geen issue voor mij dus ik had mijn zinnen al op de Shockwave gezet.
Zoals je weet ben ik helemaal Naishgeil, door de altijd superieure afwerking en handige features die ze op hun gear bieden en daarbji ziet Naish er altijd super gelikt uit. Naiskites varen altijd top. Maar het belangerijkste voor mij is toch hoe een kite of board vaart en voor mij aanvoeld. En de Waroo9 voelt gewoon erg goed aan zonder dat je er aan hoeft te wennen.
Het verschil van gevoel met de Xbow zit hem in de barsystemen. Naish gebruikt hetzelfde barsysteem met al die pulleys als Cabrinha, maar de Waroobar lijkt op een oude vertrouwde bar met een langer depowerkoord. Ik weet bijna wel zeker dat de Shockwave meer het bargevoel zal hebben als de Xbow, dus ja ik ga voor de Waroo.
Ik kan alleen maar zeggen...probeer die Waroo eerst even voordat je ergens een shitload aan euries in gaat pompen. Want voor het prijsverschil kan je toch weer een weekje ergens in een tropische winderige lokatie toeven.

Oja, en je hebt geen Octopussysteem, geen super gelikte afwerking of die kleine handige detailles die je van Naish gewend bent, maar het gevoel op het water maakt dat helemaal goed.
Maar de stopper gaat wel van Naish worden......

Fer..........ben je ook helemaal overtuigd van de high-end van de Waroo? Low-end is voor mij niet belangrijk want daar heb ik de Raven II 12M voor, het gaat mij echt om de high-end!!
Gister was volgens mij nou niet echt de dag om dat te testen.
@rjen

Geen avatar

Antwoord #14 Januari 15, 2006, 16:26:02
edit2Rapporteer  
Blijf toch denk bij de Shockwave want ik moet een AeroII 8m inruilen en bij mijn dealer krijg ik daar belachelijk veel geld voor!!
KiteDemon

Antwoord #15 Januari 15, 2006, 17:00:14
edit2Rapporteer  
De lowend is voor mij ook een verassende bijkomstigheid, maar ik twijvel niet aan de highendcapaciteiten van de 9. De idiote highend eigenschappen zijn dit concept gewoon eigen. Maar doorslaggevend is voor mij het bargevoel! Dat gevoel vond ik bij de Xbow de reden om geen bow/SLE te varen. Aangezien dat met de bar-setup te maken heeft, vind ik het heel jammer dat Naish dezelfde setup gebruikt wat volgens mij de zware oncomfortabele bardruk geeft, en ook het indirecte stuurgedrag.
Maar het is een vervanging van mijn X2 8 dus het prijsverschil is groter dan de inruilwaarde die ik voor die X2 terug krijg, ook al krijg ik altijd een meer dan goede inruilprijs bij mijn dealer.

Als ik jou was dan zou ik eerst testen voordat je een beslissing maakt. Ook ik zou graag octopus hebben en zulke coole graphics als Naish, en Naishkites zijn altijd top, maar als je die Waroo éénmaal echt gevlogen hebt dan weet je wat ik bedoel.
cicade

Antwoord #16 Januari 15, 2006, 18:11:24
edit2Rapporteer  
Snap ff 2 dingen niet?????????/ Huh

Wat blijft er nu van de grote depower over als je er een stopperbal tussen zet?

De Waroo is volgens mij gewoon een Sle toch??

kiteboy
Gast
Antwoord #17 Januari 15, 2006, 18:13:26
edit2Rapporteer  
Snap ff 2 dingen niet?????????/ Huh

Wat blijft er nu van de grote depower over als je er een stopperbal tussen zet?

De Waroo is volgens mij gewoon een Sle toch??

Er zit geen stopperbal op de bar. Die zwarte balletje dat je ziet schuift gewoon mee. De kite heeft heel weinig bardruk dus het niet zo erg dat er geen stopperbal op zit. En of het een Sle is dat weet ik niet.
cicade

Antwoord #18 Januari 15, 2006, 18:17:12
edit2Rapporteer  
Ze willen de stopperbal toch gebruiken om net als bij een c shaped tegen de knoop aan te varen.
Ik heb het niet over een cabrinha stopperbal die je door kan duwen.
brutus1

Antwoord #19 Januari 15, 2006, 19:10:35
edit2Rapporteer  
Stopperbal wil je ook hebben om je bar te kunnen spinnen zonder hem vast te moeten houden.
www.surfensoul.nl

Antwoord #20 Januari 15, 2006, 19:23:30
edit2Rapporteer  
Stopperbal wil je ook hebben om je bar te kunnen spinnen zonder hem vast te moeten houden.
Is ff wennen maar gaat prima met 2 handen.

Over wel of niet en stopper ik ga volgende week even wat opties bekijken omer eentje te retrofitten.
Ik kan me voorstellen dat hij handig is om je kite in de lowend vast te zetten met de stopper onderin je depowerstrap en met freestyle hem wat hoger te zetten maar zo dat de kite toch nog redelijk power houdt.
Je kunt ook de kite vliegen met een standaard 4 lijns bar dan kunje hem helemaal gesheet varen en zal hij lekkerder zijn voor freestyle omdat je meer druk houdt.
Is ook een makkelike oplossing, je mist dan de extra safety van de Waroo van bar losis 100% depower maar je houdt nog steeds een grote depower erop net zoals bij een c shaped.
Psychotic

Antwoord #21 Januari 15, 2006, 19:27:18
edit2Rapporteer  
Nu komt het woord nikssmoes in mij naar boven drijven. Het is zeker niet praktisch om je bar te moeten spinnen met 2 handen of geen deadman meer te kunnen maken. IMO hadden ze die er gewoon standaard bij moeten leveren met de keuze hem wel of niet te gebruiken.
www.surfensoul.nl

Antwoord #22 Januari 15, 2006, 19:41:48
edit2Rapporteer  
Nu komt het woord nikssmoes in mij naar boven drijven. Het is zeker niet praktisch om je bar te moeten spinnen met 2 handen of geen deadman meer te kunnen maken. IMO hadden ze die er gewoon standaard bij moeten leveren met de keuze hem wel of niet te gebruiken.
laat ik het anders zeggen met 1 hand spinnen of met 2, het maakt geen r.k uit.
Het is allebei geen chinees staatscircus.

Het enige waar ik me iets bij voor kan stellen is dat je de enorme depower niet wilt 'inschakelen' bij moeilijke freetyle tricks.
Dus niks in het beginners segment maar de goede riders, die zullen als ze in freestyle zitten op zoek gaan naar een afstelling waarbij dat niet gebeurd, dat kan via een stopper ,of via een standaard 4 lijnsbar zonder de extra lange depower van de Waroo bar. Ik heb de best carbon bar erop gezet en daar vliegt hij prima mee en als je hem dan helemaal gesheet hebt heeft hij nog wel power net als een c kite.

TomTom
Gast
Antwoord #23 Januari 15, 2006, 20:04:27
edit2Rapporteer  
Ik heb wel een ideetje over de bar, in het plaatje heb ik het proberen te tekenen. Het is gebaseerd op een f-one 2005 bar met push-out safety. In plaats van de 5de lijn aan de kite vast te maken, bevestig je een lijn op de splitsing van de frontlines. Mocht je in de problemen komen kun je dus de bar over de push out safety duwen en vervolgens glijd je bar van je af over de extra lijn en depowert je kite dus. Alle voordelen van een normale bar: stopper/spinnen goede depowerstrap en als extra 100% depower. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! (grinnik_kitesmiley)

Hier is de bar van f-one te zien http://www.fone.nl/images/05Active5Big.jpg
larssmits
Gast
Antwoord #24 Januari 15, 2006, 20:22:12
edit2Rapporteer  
Bij best zijn ze nog stopperballen aan het testen, ze kunnen beter goed testen dan met een slechte komen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.