wouterb
|
Over wel of niet en stopper ik ga volgende week even wat opties bekijken omer eentje te retrofitten.
ALs je zelf gaat freubelen kan je mss kijken naar het push-push systeem van F-one. http://www.fone.nl/05barlfss.php
|
|
|
KiteDemon
|
Dit is wat we zoeken dudes. Een stukje naar beneden scrollen. http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=13772.msg132130#msg132130Dit kan op elke depowerlijn worden gemonteerd en is verstelbaar. De keus uit verschillende weerstanden om de bar er doorheen te drukken in case shit hits the fan. Wel checken of de het oog in de bar groot genoeg is om over dat grijze piefje te schuiven. Het balletje met de minste weerstand voor de beginners, het balletje met de meeste weerstand voor advanced riders. Je kan je bar spinnen, deadmans springen of gewoon relaxt tegen de knop rijden. In geval van nood kan je deze er altijd nog doorheen drukken. Kies je om de stopper helemaal niet te gebruiken dan klik je de knop gewoon niet op zijn plaats en kan de bar vrij over de gehele depowerlijn bewegen. Ben het eens dat er standaard een werkende stopper bij geleverd dient te worden, maar aan de andere kant betaal je geen 1349,- euries voor een 9 meter. Ook een optie is een slingshot stopper te gebruiken, maar dan druk je de bar niet door de stopper. Wel is de stopper tijdens het varen verstelbaar. Niet aan te raden voor beginners!!
|
|
|
cicade
|
Goed antwoord......
Maar het blijft in mijn ogen een feit waar is die grote depower mogelijkheid dan?
Zodra je de grote depower mogelijkheid wilt hebben moet je de bar dus door de stopper heen duwen. Het stoppertje moet dan weer gefixt worden. Je hebt dus niets aan het grote depower bereik omdat je hem telkens door de depowerstopperbal moet duwen voor het extended depower bereik.
Wat is dan het verschil met een c shaped. Let wel ik heb het er dus over wanneer een expert hem zou varen.
|
|
|
TomTom
Gast
|
Arno zegt ook al dat de stopper ontzettend snel slijt, kun je meteen een bergje van 20 stuks aanschaffen ofzo
|
|
|
KiteDemon
|
Tot aan de stopper is er geen verschil met een C-shaped. De stopper kan je vergelijken met het knoopje van de depowerstrap. Maar als je de bar door de stopper heen drukt dan heb je nog een stuk depowergedeelte waar je 100% depower hebt. Daarbij heb je ook nog eens de trimstrap waarmee je nog meer kan depoweren.
Arno heeft het over de Cabrinha stopper. De Naishstopper zit bij de nieuwe kites die nog in NL moeten arriveren dus daar valt nog weinig over te zeggen. Denk dat Naish wel zal leren van wat er bij Cabrinha fout gaat.
|
|
|
|
Goed antwoord......
Maar het blijft in mijn ogen een feit waar is die grote depower mogelijkheid dan?
Zodra je de grote depower mogelijkheid wilt hebben moet je de bar dus door de stopper heen duwen. Het stoppertje moet dan weer gefixt worden. Je hebt dus niets aan het grote depower bereik omdat je hem telkens door de depowerstopperbal moet duwen voor het extended depower bereik.
Wat is dan het verschil met een c shaped. Let wel ik heb het er dus over wanneer een expert hem zou varen.
Een gevorderde/expert zal ook niet constant de stopper door hoeven te drukken. Dit is puur voor noodgevallen. Hoeveel trek je nu eigenlijk aan je QR? Maar als het dan echt nodig is moet het makkelijk kunnen, daar draait het toch om! En dan heb ik het nog niet eens over het bereik....
|
|
|
roelvdgun
|
er zit volgens mij gewoon een quic release op die chickenloops maar die gebruik je alleen als zo'n stoppertje ofzo niet meer werkt (bijv. klem komt te zitten).
ik begrijp best dat zo'n stoppertje best snel slijt, lijkt mij dan slimmer om bijv. dan in de lijn een gaatje te maken waar je een pinnetje in doet die je los kan trekken in nood zodat de bar door schiet, zo heb je ook nooit dat hij perongeluk los kan schieten. of vinden de meeste dat weer te onveilig ect?
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Logs: 0 | 2 uur
|
Fer..........ga je nu voor de Waroo 9M naast je RAVEN II 12+16 of wacht op de Shockwave?
Waroo en Shockwave zullen waarschijnlijk rond dezelfde tijd beschikbaar zijn in NL. Geld is geen issue voor mij dus ik had mijn zinnen al op de Shockwave gezet. Zoals je weet ben ik helemaal Naishgeil, door de altijd superieure afwerking en handige features die ze op hun gear bieden en daarbji ziet Naish er altijd super gelikt uit. Naiskites varen altijd top. Maar het belangerijkste voor mij is toch hoe een kite of board vaart en voor mij aanvoeld. En de Waroo9 voelt gewoon erg goed aan zonder dat je er aan hoeft te wennen. Het verschil van gevoel met de Xbow zit hem in de barsystemen. Naish gebruikt hetzelfde barsysteem met al die pulleys als Cabrinha, maar de Waroobar lijkt op een oude vertrouwde bar met een langer depowerkoord. Ik weet bijna wel zeker dat de Shockwave meer het bargevoel zal hebben als de Xbow, dus ja ik ga voor de Waroo. Ik kan alleen maar zeggen...probeer die Waroo eerst even voordat je ergens een shitload aan euries in gaat pompen. Want voor het prijsverschil kan je toch weer een weekje ergens in een tropische winderige lokatie toeven. Oja, en je hebt geen Octopussysteem, geen super gelikte afwerking of die kleine handige detailles die je van Naish gewend bent, maar het gevoel op het water maakt dat helemaal goed. Maar de stopper gaat wel van Naish worden...... Fer...........Ik ben van mening dat de enorme high-end van deze type kites ontstaat door 2 principes namelijk: 1. De vaste vorm van de kite door de Bridle 2. Door de verschillende katrollen die zorgen voor een extra lange uitslag van de depower Je ziet dus bv bij de Takoon Nova die niet met katrollen op de bar werken ook een veel minder grote high-end hebben!! Bij de Waroo wordt ook geen gebruikt gemaakt van de katrollen dus ben ik ook een beetje bang dat je niet die waanzinige high-end hebt als bijvoorbeeld bij de bows van shockwave. Ik benader dit dus puur uit wat ik lees en heb dit niet zelf getest!!!! Nu ga je zeggen testen!!!!!!..............maar helaas zijn in nederland niet veel van die dagen van 30+ knots, dus het blijft een moeilijke keus!! laterrrrrrrrr
|
|
|
Elevation
|
pardon... heb misschien 9 laatste paar maanden wel vaker gebruikt dan 12...... denk een keer of 10 laatste 1/2 jaar... das best veel in vergelijking tot 2004 !!
|
|
|
brutus1
|
Ik begrijp niet waarom een stopperbal snel zou moeten slijten. Bij normaal gebruik heb je nooit de 100% depower nodig en hoef je dus niet door de stopper heen te drukken! Ik vaar sinds augustus met de Cabrinha bows en heb de stopper alleen een keer gereleased om te zien hoeveel kracht het kost en of het werkt, verder nog nooit. Het windbereik is al zó groot dat je aan de normale depowerweg + strap ruim voldoende hebt sterker nog je kan de stopperbal zeker 5cm naar beneden zetten (houd je méér power in de kite als de bar tegen de stopper aanzit) en voldoende range overhouden.
|
|
|
KiteDemon
|
Ik begrijp niet waarom een stopperbal snel zou moeten slijten. Bij normaal gebruik heb je nooit de 100% depower nodig en hoef je dus niet door de stopper heen te drukken! Ik vaar sinds augustus met de Cabrinha bows en heb de stopper alleen een keer gereleased om te zien hoeveel kracht het kost en of het werkt, verder nog nooit. Het windbereik is al zó groot dat je aan de normale depowerweg + strap ruim voldoende hebt sterker nog je kan de stopperbal zeker 5cm naar beneden zetten (houd je méér power in de kite als de bar tegen de stopper aanzit) en voldoende range overhouden.
Brutus begrijpt het
|
|
|
RH
|
Bij de Waroo wordt ook geen gebruikt gemaakt van de katrollen dus ben ik ook een beetje bang dat je niet die waanzinige high-end hebt als bijvoorbeeld bij de bows van shockwave.
Ik benader dit dus puur uit wat ik lees en heb dit niet zelf getest!!!!
Nu ga je zeggen testen!!!!!!..............maar helaas zijn in nederland niet veel van die dagen van 30+ knots, dus het blijft een moeilijke keus!!
laterrrrrrrrr
Ik heb hem wel getest, en ik kan je vertellen dat de Waroo een onbeperkte high-end heeft
|
|
|
@rjen
Geen avatar
|
Heb besloten (puur op mijn gevoel) dat ik voor de SW ga, ben gewoon teveel Naishgeil, en heb nog wat kunnen regelen met mijn dealer (kan nog wat oude wave-zeiltjes inruilen).
Nu hopen dat ze snel binnenkomen!!
|
|
|
www.surfensoul.nl
|
Wel of geen katrollen op de bar heeft niks te maken met depower.
|
|
|
@rjen
Geen avatar
|
Wel of geen katrollen op de bar heeft niks te maken met depower.
Volgens mij wordt de uitslag door de katrollen op de stuurlijnen extra lang?????? Takoon Nova heeft dit niet en daardoor schijnt de Nova minder High-End te hebben. Waarom zouden de katrollen er anders opzitten?
|
|
|
KiteDemon
|
Het enige verschil met die 2:1 barsetup (Cabrinha, Naish,SS) is dat het depowereffect 2 x zo groot is met dezelfde bar beweging. Dit geeft ook meer een aan/uit effect met dezelfde barbeweging. De 2:1 barsetup is ook de oorzaak van de grotere bardruk, vooral in het lowendbereik van de kites. Tevens voelt het sturen indirect aan door deze setup. Mijn ervaring is dat de barsystemen zonder de 2:1 setup veel minder bardruk hebben en het stuurgedrag directer.(Waroo, Sonic, Nova)
Bij beide barsetups blijft het totale depowerbereik van de kites hetzelfde. Tenslotte heb je ook nog een trimstrap om te depoweren.
Persoonlijk vind ik het gevoel van de eenvoudige " ouderwetse" setup veel relaxter. Geen toeters en bellen op de bar, directer stuurgevoel, veel minder bardruk en komt het meest in de buurt van het oude C-shaped gevoel. Ook alle voordelen van een Bow/SLE blijven hetzelfde en de totale depowercapaciteit blijft gehandhaafd.
|
|
|
www.surfensoul.nl
|
Waarom zouden de katrollen er anders opzitten?
Om ze sneller te laten sturen.
|
|
|
brutus1
|
Ik denk dat het op dit moment ook moeilijk is om de vliegeigenschappen van een bow/sle met elkaar te vergelijken door de verschillende barsystemen. Kite X zou bijv. een betere kite dan kite Y kunnen zijn maar door gebruik van pulleys wordt de bardruk te hoog bevonden en krijgt de kite de schuld terwijl je de kite óók zonder pulleys zou kunnen varen en dat zou een héél ander plaatje opleveren. Conclusie: om de eigenschappen van de verschillende bows/sle's serieus met elkaar te vergelijken moet je ze allemaal met één en hetzelfde barsysteem testen. Of je daarna dan de voorkeur hebt voor pulleys óf voor de gewone 4-lijns set up is je eigen keuze.
|
|
|
KiteDemon
|
Yep, de verschillen liggen hoofdzakelijk bij de verschillende barsystemen die worden gebruikt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het Waroo, Sonic, Nova systeem. Het 2:1 systeem met die batterij pulleys op de bar deed mij eerst besluiten geen Bow/SLE te gaan varen. Dit systeem voelt aan als een natte zware dweil in vergelijking tot het andere systeem. De Waroo heeft mij duidelijk overtuigd. De kite is ook nog eens verassend stabiel. Stabieler dan de Xbow 9. Om het ook helemaal af te maken en te tunen op rijstijl hoef je alleen nog maar zo'n handig, simpel en onverslijtbaar Slingshot stoppertje op je depowerlijn te monteren, en klaar is Toos. Je kan dan misschien niet door een stopper heen drukken, maar dat is niet anders dan zoals ik de afgelopen 6 jaar heb gereden. Je kan de stopper gewoon on the ride verstellen en tijdens het varen de stopper helemaal naar boven schuiven voor de volle 100% depower. Handig voor op het strand. Op het water plaats je de stopper op de gewenste plek voor konstante power en je kan gewoon deadmans springen als het moet. Top!!
|
|
|
KiteDemon
|
Wakie, ik ben precies zoals jij en ben ook helemaal Naishgeil. Ook ik ruil altijd mijn oude rommel weer in tegen meer dan goede inruilprijzen. Ook ik heb de vrije keus uit merk en materiaal. Maar mijn motief voor de keuze is hoe de kite aanvoelt. De Waroo 9 voelt echt super aan voor zo'n apparaat, direct en licht gevoel op de bar, rete snel draaien zonder al die pulleymeuk op de bar. Ik zou het zeker een testride maken voordat je de beslissing neemt. De Waroo is super fun....er daar gaat het uiteindelijk om.
|
|
|
@rjen
Geen avatar
|
Wakie, ik ben precies zoals jij en ben ook helemaal Naishgeil. Ook ik ruil altijd mijn oude rommel weer in tegen meer dan goede inruilprijzen. Ook ik heb de vrije keus uit merk en materiaal. Maar mijn motief voor de keuze is hoe de kite aanvoelt. De Waroo 9 voelt echt super aan voor zo'n apparaat, direct en licht gevoel op de bar, rete snel draaien zonder al die pulleymeuk op de bar. Ik zou het zeker een testride maken voordat je de beslissing neemt. De Waroo is super fun....er daar gaat het uiteindelijk om.
Is het eventueel mogelijk om de SW met je raven bar te vliegen of moet je de bar dan helemaal ombouwen? En Fer?? Ga jij nu voor de Waroo 9M en blijf je wel met je raafjes 12+16 vliegen of doe je die ook weg voor de Waroo 12??????????
|
|
|
dimitri
Gast
|
Nope.....de SW is gewond. Ps, wel Yarga pro gevaren en die doet ook niet onder voor een Raven. Ook een erg lekkere kite. Ik weet van niks Fer
|
|
|
KiteDemon
|
Is het eventueel mogelijk om de SW met je raven bar te vliegen of moet je de bar dan helemaal ombouwen? En Fer?? Ga jij nu voor de Waroo 9M en blijf je wel met je raafjes 12+16 vliegen of doe je die ook weg voor de Waroo 12?????????? Yep....ik neem er een Waroo 9 bij. 16 en 12 raaf2 blijf ik gewoon mee varen, alhoewel die 9 in hetzelfde bereik als mijn 12 te gebruiken is. Maar als het echt poeierd dan gaat het dikke fun worden met dat apparaat. Ik vraag mij af of je pulleybars kan wisselen met het eenvoudige systeem.
|
|
|
KiteDemon
|
.....die lijst met killings begint aardig te groeien Dimitri........
|
|
|