inkorten depowerlijn

Derpertje

November 09, 2005, 20:06:08
edit2Rapporteer  
Nu lees ik weleens dingen zoals over je persoonlijke instellingen.
Nu wil ik mijn depowerlijn 10 cm inkorten maar ik neem aan dat je dat dan ook doet met je stuurlijnen!
Is 10 cm genoeg om te beginnen of is het miss al teveel?
Ik vaar met raven 12 en 16.
Alvast bedankt......
e_surf

Antwoord #1 November 09, 2005, 20:19:57
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook Raven 12 en 16 (2005) en heb mijn depowerlijn
26 cm. lang. gemeten vanaf de bar (vol aangetrokken)
tot de knoop.
Mijn stuurlijnen heb ik op het 1e knoopje bij de bar.
Op zijn kortst dus.
Ik heb het idee dat wanneer ik de depowerlijn nog korter maak,
dat ik dan mijn stuurlijnen moet gaan inkorten.
Papa

Geen avatar

Antwoord #2 November 09, 2005, 20:40:08
edit2Rapporteer  
Nee je hoeft helemaal nix in te korten....

Zie foto

http://stich.johan-derksen.com/untitled.JPG

Rood is de knoop dus maakt niet uit hoelang je depower koord is...
e_surf

Antwoord #3 November 09, 2005, 21:07:53
edit2Rapporteer  
tekening klopt 100%
alleen bij een ingekorte depowerlijn wordt je slag kleiner.
Je heb minder ruimte om te (de)poweren.

Ik heb mijn stuurlijnen op het eerste knoopje bij de bar, zodat ik lekker ontspannen
kan varen, met de bar tegen de knoop, zonder mijn armen te overrekken.
En ik heb dan met de bar tegen de knoop dan toch nog een klein beetje power.
en met de bar aangetrokken toch lekker full power.

Wanneer je je stuurlijnen op het middelste of verste knoopje vaart dan mis
je dor de kortere slag van je bar de mogelijkheid om je bar full power te trekken.

Deze instelling is natuurlijk persoonlijk.
Voor mij is het een lekkere freeride instelling en
kan heel relaxt mooie lange rakken varen.

Het fijnafstellen doe ik met de depowerstrap.
Mocht de wind aantrekken dan trek ik mijn strap een beetje aan
Zo vaar ik dan met de bar tegen de knoop gedepowerd.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 November 09, 2005, 21:43:02
edit2Rapporteer  
als je al een hele tijd met de lange depowerlijn vaart en hem dan inkort zal je bij dezelfde armstand  in verhouden de bar meer gedepowerd vasthouden waardoor je na het inkorten ook je stuurlijnen evenveel in moet korten om dezelfde powerinstellingen als ervoor te hebben.
Naish........what else???

Antwoord #5 November 09, 2005, 21:50:41
edit2Rapporteer  
Het depowerkoord van Naish kites is standaard te lang voor gevorderde kiters, de bar staat te ver van je af. Voor beginners is dit overigens prima!
Wanneer je verder bent kort je je depowerkkoord in, je vaart dan met je bar tegen de knoop en hebt je hand(jes) vrij voor trucjes, dit scheelt natuurlijk depowermogelijkheid!!!
Wanneer je je depowerkoord korter maakt moet je stuurlijnen ook inkorten, de knoop het dichts bij je bar.
Voor vragen kun je me altijd mailen!
slufterhufters.com

Antwoord #6 November 09, 2005, 22:00:13
edit2Rapporteer  
Als je je depowertouw inkort hoef je voor de rest niks in te korten.....

Bedenk wel dat wanneer je een lang depowertouw hebt je kite op full power staat als je bar in het midden van het depowertouw staat.

Ikzelf heb ongeveer 15cm depowertouw, vaar altijd tegen de knoop aan, wil ik meer depower trek ik een stukje mijn strap dicht.

Ik zie veel kiters met een veel te lang depowertouw, slecht voor je rug, en je kan je tricks minder goed doen.

Een depower van 20cm is meer dan zat.

Dus nogmaals, kort je depowertouw in op gewenste lengte en klaar ben je meer hoef je niet in te korten.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 November 09, 2005, 22:24:49
edit2Rapporteer  
Ligt er ook aan of je met zit of heup trapeze vaart. Met een zit kun je een langere lijn hebben, ik vaar met een heup en heb zelfs maar 17cm depowerlijn. Eerst had ik 30cm, maar dat vaart met de kites die ik dit seizoen vaar niet lekker (liever tegen de knoop).

Nadeel is wel dat in vlagerige wind je minder depoweren kan, maar dat kun je goed maken met je strap.
martijn85

Geen avatar

Antwoord #8 November 10, 2005, 16:15:19
edit2Rapporteer  
Ja goed dat je dit onderwerp even behandelt, want ik had hier ook een vraag over. Ik heb net een tweede hands rrd zh 8mtr gekocht. De de depowerlijn is echt maar iets van 10 of 11 cm. Origineel lijkt ie ook maar 5 centimer langer te zitten. Wat is het voordeel of nadeel van zo'n korte depowerlijn.
Als ik mn lijn tegen de knoop aan zet heb ik niet het idee dat er nou gigantisch veel kracht opstaat ofzo, dus dat vind ik ook zo raar.
En is de depowerlengte bij jullie ook verschillend bij een verschillende maat kite, dus dat je bij je 16mtr 25 cm hebt en bij je 12 bijvoorbeeld 20cm????
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 November 10, 2005, 16:22:21
edit2Rapporteer  
Mijn depower is ook maar iets van 10cm.
Het voordeel hiervan is dat je je kite kan sturen met maar een hand aan de bar, omdat je de bar ook tegen de knoop aan kan duwen.
Een ander voordeel is dat je geen bardruk hebt, dus dat je je rug niet kan overbelasten, doordat je een vlaag krijgt.
Een ander voordeel isdat je hierdoor continue power hebt omdat je niet continu (per ongeluk) je bar beweegt.
Een nadeel is dat je niet kan depoweren zonder je depowerstrap te gebruiken (maar persoonlijk heb ik daar geen behoefte aan)

Het is even een kwestie van wennen, maar als je eenmaal kan varen dan is het zeker aan te raden om hem gewoon flink in te korten, zodat je je bar altijd op dezelfde positie van je af hebt staan.
De lengte van je depowertouw hangt natuurlijk ook af van de grootte van je depowerloop. Je moet iig zorgen dat je bar niet hoger komt dan je voorhoofd.
martijn85

Geen avatar

Antwoord #10 November 10, 2005, 16:25:00
edit2Rapporteer  
Bedankt man! duidelijk verhaal!
Derpertje

Antwoord #11 November 10, 2005, 18:01:11
edit2Rapporteer  
mannen bedankt voor de info en ik zal het zeker gaan toepassen.
e_surf

Antwoord #12 November 10, 2005, 22:45:10
edit2Rapporteer  
Bestaat er ook zoiets als een stopper die je op je depowerkoord kan doen.

Ik zat zelf wel eens te denken om een stuk (15 cm.)  gewapend tuinslang
om mijn depowerkoord te doen.
Dit stukje tuinslang dan steeds verder in te korten totdat je de juiste
afstand van je bar hebt gevonden.
Of heeft iemand een ander idee??

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.