olaf s
Gast
|
wat dacht je van een cabrinha co2 12 m en een cabrinha prodigy..
|
|
|
Guus
Gast
|
ik zou toch tijdens de les vragen welke kite jou leraar je aanbeveeld die kunnen tijdens de lessen inzien wat voor kite goed voor je is merk-maat etc. van tevoren niet zelf aanschaffen kite=a lifestyle
|
|
|
kentyman
|
Hey Jeroen, gebruik even de zoek-functie, deze vraag is al veel gesteld maar om toch even een antwoord te geven (ik heb zin in typen): bijna alle moderne kites (2005 of nieuwer) zijn goed. Wel is er verschil tussen intermediate en high-performance kites. Als beginner begin je het best met een intermediate (de meeste intermediate kites zijn goed genoeg om heel lang mee door te kunnen varen). Al je voor een normale C-shaped kite gaat dan kun je denken aan een set: 8m, 12m, 16m (koop dan als eerste die 12m, als je heb leren varen koop dan de 16m voor weinig wind en als je 't helemaal goed kan de 8m voor harde wind) of bijvoorbeeld een 10m en 14m (begin met de 14m bij 4 bft wind, koop later de 10 voor harde wind)
als je gaat voor een bow-kite dan wordt 't een heel ander verhaal en heb je (zeker in het begin) genoeg aan 1 kite (een 12m of een 14m ofzoiets).
als board neem je denk ik het beste een board van ongeveer 130 a 135 cm lang en 38 of 39 breed ofzoiets. Hoe breder het board hoe makkelijker het planeert, hoe langer het board hoe makkelijker het edgen / varen.
enne, 't belangrijkste is: safety first!!! let goed op bij je les, zorg dat ze je goed leren hoe je je kite moet opzetten en oplaten en dat ze je ook goed uitleggen hoe je safety (quick-release) werkt.
|
|
|
Molliebollie
|
Hey Jeroen, gebruik even de zoek-functie, deze vraag is al veel gesteld maar om toch even een antwoord te geven (ik heb zin in typen): bijna alle moderne kites (2005 of nieuwer) zijn goed. Wel is er verschil tussen intermediate en high-performance kites. Als beginner begin je het best met een intermediate (de meeste intermediate kites zijn goed genoeg om heel lang mee door te kunnen varen). Al je voor een normale C-shaped kite gaat dan kun je denken aan een set: 8m, 12m, 16m (koop dan als eerste die 12m, als je heb leren varen koop dan de 16m voor weinig wind en als je 't helemaal goed kan de 8m voor harde wind) of bijvoorbeeld een 10m en 14m (begin met de 14m bij 4 bft wind, koop later de 10 voor harde wind)
als je gaat voor een bow-kite dan wordt 't een heel ander verhaal en heb je (zeker in het begin) genoeg aan 1 kite (een 12m of een 14m ofzoiets).
als board neem je denk ik het beste een board van ongeveer 130 a 135 cm lang en 38 of 39 breed ofzoiets. Hoe breder het board hoe makkelijker het planeert, hoe langer het board hoe makkelijker het edgen / varen.
enne, 't belangrijkste is: safety first!!! let goed op bij je les, zorg dat ze je goed leren hoe je je kite moet opzetten en oplaten en dat ze je ook goed uitleggen hoe je safety (quick-release) werkt.
Hey Kentyman, thnx Ik heb cker wat aan je advies Ik zit nu al te popelen om die vlieger te leren besturen en te leren varen
|
|
|
Fly like hell
Logs: 0 | 33 uur
|
Dat je je nu al orrienteert snap ik maar ga eerst die les(sen) maar eens volgen. Na mijn eerste les dacht ik....damned, dat wordt helemaal niks ....... na twee weekjes dacht ik f*ck ik moet en zal het leren. Ik hoor dat regelmatig mensen super enthousiast zijn maar na de eerste les al afhaken. Maar als je eenmaal verslaafd raakt........ . En oh ja, ga eerst voor een 12 mtr C-shape met 5e lijn (wel zo veilig) en een breed (beginners) board.
Welkom bij de verslaafden.
|
|
|
danielvandrunen
Geen avatar
|
laat me je een tip geven: ga eerst in alphen aan de reijn een keertje wakeboarden sirieus als je dat hebt gedaan en je (je kon al snowboarden maar goed) hebt een goed gevoel voor balans op een boardje, dan moet je kite les gaan nemen. leen desnoods een kiteboard van een vriend als je echt het gevoel wil hebben, want als je rustig achter die kabelbaan kan hangen, hoef je alleen nog even een kite leren te besturen. dit scheelt je veel geld en irritatie in je kitelessen. als het board een automatisme is, heb je 200% meer lol. succes. ps: maak niet dezelfde fout als ik: ik kocht als beginner al gauw een BEGINNERS kite. het feit dat een meer gevorderde kite te snel zou zijn valt erg mee, het hangt ervan af of je er aan gewent bent, een kite met moeilijkere ratio heeft meer range dus hebjij meer lol. koop gewoon een "moeilijke kite" als je er een koopt. ik heb nu een bowkite gekocht omdat ik niet genoeg geld heb voor 2 kites. en dat is een hele goede oplossing denk ik.
|
|
|
bignelis
|
laat me je een tip geven: ga eerst in alphen aan de reijn een keertje wakeboarden sirieus als je dat hebt gedaan en je (je kon al snowboarden maar goed) hebt een goed gevoel voor balans op een boardje, dan moet je kite les gaan nemen. leen desnoods een kiteboard van een vriend als je echt het gevoel wil hebben, want als je rustig achter die kabelbaan kan hangen, hoef je alleen nog even een kite leren te besturen. dit scheelt je veel geld en irritatie in je kitelessen. als het board een automatisme is, heb je 200% meer lol. succes. ps: maak niet dezelfde fout als ik: ik kocht als beginner al gauw een BEGINNERS kite. het feit dat een meer gevorderde kite te snel zou zijn valt erg mee, het hangt ervan af of je er aan gewent bent, een kite met moeilijkere ratio heeft meer range dus hebjij meer lol. koop gewoon een "moeilijke kite" als je er een koopt. ik heb nu een bowkite gekocht omdat ik niet genoeg geld heb voor 2 kites. en dat is een hele goede oplossing denk ik. Daniel, ik vind dat je nogal ongenuanceerd spreekt over beginners en "moeilijke" kite. Zeker omdat je er het type kite dat jij had niet bij vermeldt. Als je naar de kites vanaf 2004 of 2005 kijkt dan kan je niet echt meer spreken van beginnerskites, waar daarvoor dat onderscheid veel duidelijker aanwezig was. Je kan nu met heel veel kites heel veel leren en lang doorvaren. Maar vergeet niet dat wat voor jou (daniel) opgaat niet voor iedereen geldt als je hier een advies geeft. Dus een "moeilijke" kite (wat dat dan ook is volgens jou) kopen zou ik mee oppassen. Vraag vooral in je les wat een geschikte kite is en als je een klein beetje ervaring hebt kan je ook meerdere kites uittesten. Wat ook belangrijk is wat je uit wilt geven. Een "oude" beginnerskite is vaak veeeeeel goedkoper en leer je veel sneller mee. Dat je daarna een grotere stap kan maken naar een "moeilijkere" kite is duidelijk. Op die oude kite schrijf je relatief weinig af als je hem weer doorverkoopt en je bent dan op een niveau waarbij je veel beter kan testen en in kan schatten wat een goeie "moeilijke" kite voor jou is. Weeg dus goed af wat op jou van toepassing is, budget, niveau, de tijd die je in de sport kan steken, etc.
|
|
|
VincentC
|
Ik heb zelf eerst een les genomen en heb toen in de haast een boardje gekocht dat eigenlijk niet goed bij me paste. Koop een board van rond de 140x?? met jou gewicht, is goed voor jou gewicht en nivea, en misschien dat dit later je lichtweer boardje kan worden. Over de kites kan ik alleen maar zeggen: testen, testen en testen. Koop in het begin gewoon een leuke 2ehands die NIET ouder is dan 2004, als het kan met 5th line dat is stukken makkelijker voor je om te water herstarten in het begin, en als je dan kan varen en beetje kan springen kan je gaan kijken naar misschien een nieuwe kite of een kite voor meer gevorderden. Zelf ben ik begonnen met een wipika matrix 11.0 ( 62 kilo ). Kite is niet echt een beginnerskite maar wel veilig met vind ik zelf heel veel depower en een 5th line. Die 5th heeft er echt voor gezorgd dat ik minder aan het klooien was op het water, als het weer eens mis ging en me kite crashte. Heb nu sinds 3 dagen een Waroo 12.0 en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Windrange is gewoon gigantisch, ga je onderuit na een crash laat je gewoon de bar los, en weg is de kracht. Dit is handig voor beginners maar ik had er ook nog wat aan. Zeker als je van plan bent om met 1 kite beginnen en je hebt het geld ervoor zou ik toch gaan kijken voor een bow. Gewoon omdat ze gigantisch veel depower hebben, groot bereik en ook beginner proof zijn. Dus gewoon lessen, veel vragen daarvoor heb je die lessen en zorgen dat je niet gelijk allemaal dure expert stuff koopt, maar ook niet een 2-lijner uit 1999 met een 2 meter plank! Neem iets waar je ook nog plezier van hebt als je het al wat beter kan. Verder kan ik je aanraden om gewoon na je lessen eens wat testdagen op te zoeken, daar kan je alle nieuwe kites testen, alle boardje en er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen met het aanschaffen van de spullen die bij je passen. Kan je vast wel iets mee, mzzls en vrolijk pasen
|
|
|
Molliebollie
|
Bedankt, bedankt Ik zat zelf te kijken naar: North Toro 2005 14m + Fanatic Easyrider 145cm. Ik zit zo denk ik wel een beetje in de richting?
|
|
|
bignelis
|
Dat is een aanbieding bij van den berg die ik ook aanraade aan iemand. Volgens mij heb je daar een hele leuke set aan voor een goede prijs!
|
|
|
Mitchel_12000
|
Misschien kan je ook eens kijken naar de cabrinha element14 i.c.m. met een cabrinha icon 140. Ik geloof dat dat ook een aanbieding is bij van den berg.
|
|
|
Molliebollie
|
Dat is een aanbieding bij van den berg die ik ook aanraade aan iemand. Volgens mij heb je daar een hele leuke set aan voor een goede prijs!
Ja, hij is iets van 1199,- ofzow. Valt binnen mn budget
|
|
|
prokiter
|
Heyy, Ik kite nu al wat langer. En heb als mijn eerste kite naar mijn iedee niet de beste voor een beginner gekocht (2002 model). Maar ik heb het er mee kunnen leren, en toen nog 3 jaar mee kunnen kiten. Maar heb nu sinds 3 weken een north vegas 2005 model 12m2. En het is toch echt een super lekkere kite. (op dit moment bij telstar in de aanbieding) En safty is ook dik in orde vind ik. Maar met bijde raad ik toch zeer zeker aan om toch even lekker te gaan testen, en test dan gelijk met een kite die je bevalt een board. Want dan weet je gelijk of het board lekker vaart in combie met je kite. Have fun learning. Greetings...The Pro Kiter..Arwin Lubbers
|
|
|
Keut Local
|
Hey Jeroen, Ik kom ook uit wervershoof. Dus als je eenmaal je les hebt gehad en spullen hebt aangeschaft dan moet je dat even laten weten. Het is altijd wel makkelijk als er iemand meegaat die je nog wat aanwijzingen en tips kan geven als je na je les het water op gaat. Wat het materiaal betreft zou ik even die les afwachten. Ze kunnen je dan bij Van den Berg precies vertellen wat je het beste kunt aanschaffen. En je moet voor de oosten wind in KEUT zijn hoor!!! Ik hoor het wel! Groeten Mark
|
|
|
AnalogePixel
|
Misschien is een 145 boardje wat groot, als je een kleiner boardje neemt is het in het begin wat moeilijker. Je zult als snel een andere willen zodra je kunt varen. (had ik namelijk ook) Maargoed, bij van den Berg zullen ze je een goed advies kunnen geven.
suc6
|
|
|
Marcel~
Logs: 0 | 281 uur
|
Hallo Jeroen,
Ben zelf 182 en 90 kg. Ik ben het in basis wel met de jongelui eens die je als eerste een 12 meter kite aanraden maar ik heb zelf de ervaring dat je bij te weinig wind gaat oefenen om te kunnen varen. Pas toen ik de 16 gebruikte kwam dit logge lijf in beweging. Je hebt immers nog geen techniek om de kite al te veel te bewegen... Ik zou dus opteren voor een 16. Die zijn al niet supersnel dus stuurfouten maak je niet al te veel en dan maakt de aspectratio van de kite niet zoveel meer uit, behoudens het waterstarten waar ik idd een 5th adviseer.
Boardje zou ik gaan voor een 140/38 twintip met concave bodem. Tip van het wakeboarden is de moeite denk ik.
Mochte je fors goedkoper willen starten dan wat jij noemt mail me dan ff. Heb nog wel eea liggen...
|
|
|
Emiel
|
niet de toro nemen, is nu leuk voor je maar straks erger je je dood. beter neem je een vegas of als je egt een stabiele kite wil een liquid force m80 daar kan je nog lang fun van houden en die is 900 met bar en lijnen(2006 kite). voor 100 euro kan je er dan nog tweedehands groot boardje(150) bijkopen om het op te leren en later een 125 kopen en de grote erbij houden voor lowend wind.
|
|
|
roeb
Gast
|
Hee mol! Gewoon naar van den Berg gaan, die geven wel goed advies en maken er een leuk prijsje van! Hebben ze bij mij ook gedaan en goede hulp met het beginnen etc. Afgelopen maandag me eerste meters gemaakt spreek je, Robert
|
|
|