~Sjors RE-CO2

|
De Switchblade heeft geen last van "invertions". De Crossbow is een HR kite en heeft een iets andere angle of attack, dus wanneer je hem depowered wanneer je hem door de powerzone heen stuurt (bijvoorbeeld in een downloop turn zoals mij dat zelf is overkomen) dan komt er te veel druk op de LE die op dat moment niet wordt onderstuent door de struts, dan klapt die dubbel. De Switchblade is een MR kite en heeft een andere angle of attack waarbij dit minder snel mogelijk is.
Het is gewoon even kijken hoe het werkt, wat kan die en wat kan die niet..... Heeft de classic arc ook gehad.
|
|
|
KiteDemon

|
De Switchblade heeft geen last van "invertions". De Crossbow is een HR kite en heeft een iets andere angle of attack, dus wanneer je hem depowered wanneer je hem door de powerzone heen stuurt (bijvoorbeeld in een downloop turn zoals mij dat zelf is overkomen) dan komt er te veel druk op de LE die op dat moment niet wordt onderstuent door de struts, dan klapt die dubbel. De Switchblade is een MR kite en heeft een andere angle of attack waarbij dit minder snel mogelijk is.
Het is gewoon even kijken hoe het werkt, wat kan die en wat kan die niet..... Heeft de classic arc ook gehad.
Dit is een kwestie van nog ff doorontwikkelen dus. Het accent heeft altijd op de safety gelegen met dit concept. Maar in de praktijk blijkt dat er wel degelijk gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Gewoon weer een ouderwetse leash aan één van de lijnen knopen dus om je kite niet kwijt te raken in zo´n noodsituatie. Runaway kites zijn levensgevaarlijk voor andere kiters of omstanders. En dat Xbow een HP model is geen excuus.
|
|
|
brutus1

|
Hé Claudia, erg vervelend wat je hebt meegemaakt maar omdat ik mijn CB's al veel keren gecrashed hebt (je blijft de limits zoeken met die dingen) en al veel gekke dingen ermee heb meegemaakt ben ik benieuwd of het zo kan zijn dat één van je stuurlijnen ergens aan is blijven hangen i.p.v. de schuld direct op je bridle te schuiven? Je zegt n.l. dat de spanning van je lijnen af was toen je viel! Ik heb bijv. meegemaakt dat er een stuurlijn om mijn bar heen zat gedraaid of dat er een stuurlijn ergens aan de depowerstrap bleef hangen en dan krijg je ook helicoptereffecten. Dit is trouwens niet alleen zo met bows maar ook met classics. Verschil zit alleen in het feit dat de CB zo krap kan draaien dus i.p.v. 1 of 2 loops voordat kite crashed zal de CB vaker loopen voordat hij het water raakt, overigens wel met minder pull dan een classic. Verder het verhaal over het herstarten als je bridle over de tip heenzit of als kite op z'n rug ligt heb ik al een topic aan gewijd op HangLos, gewoon één stuurlijn een flink eind binnenhalen tot ie weer goed komt te liggen en dan lijn langzaam laten vieren. Met harde wind wél goed op je handen letten en oppassen dat je je lijnen niet om je bar heen hebt zitten. spanning op je lijnen houden dus.
|
|
|
|
Brenkie

|
Zwaar f*cked up zeg. Gelukkig is het goed afgelopen met je! Dit wel klote, en het bewijst helaas dat de bow kites toch nog wel iets verder moeten worden doorontwikkeld. Je stond vast zwaar te shaken op de kant erna. Probeer er wel weer flink voor te gaan next time, succes. 
|
|
|
Sky®ideR

|
HP Kite dus niet denken oh is veilig kan ik als beginner makelijk mee varen...??? Ik vaar nu zelf een tijdje met de 12 maar dit soort acties heb ik alleen nog maar bij mensen gezien die niet zo gevorderd zijn...??? dus ik weet jou niveau niet Claudia maar een beetje jammer om dit meteen af te schuiven op de kite! Clasic en met name de 5de lijns kites zie ik dit soort dingen nog vaker gebeuren..??
|
|
|
RaRo

|
mmmm dat heb ik niet zien gebeuren, klinkt niet echt grappig... maar was zonder dat al gevaarlijk genoeg af en toe daar gister... bomen en kites, speeltoestellen en kiters en een kite oplaten terwijl je lijnen onder die van een ander liggen dat schijnt allemaal ook al niet samen te gaan... raar maar waar 
|
|
|
KiteDemon

|
Feit blijft wel dat het kan gebeuren en dat je 100% depower je ook niet meer kan redden. Dus de laatste optie is je kite lozen waardoor je weer anderen in gevaar kan brengen. Ik ben bang dat ze bij Cabrina het één en ander onderschat hebben. Ze kunnen op zijn minst een ouderwetse leash erbij leveren om het gevaar van een runaway kite te elimineren. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er letterlijk 1500 euries weg waait.....
|
|
|
DaRipper

|
HP Kite dus niet denken oh is veilig kan ik als beginner makelijk mee varen...??? Ik vaar nu zelf een tijdje met de 12 maar dit soort acties heb ik alleen nog maar bij mensen gezien die niet zo gevorderd zijn...??? dus ik weet jou niveau niet Claudia maar een beetje jammer om dit meteen af te schuiven op de kite! Clasic en met name de 5de lijns kites zie ik dit soort dingen nog vaker gebeuren..??
Nee......als je gevorderd bent.......dan kan je dit niet overkomen...... WAKKER WORDEN!!! Voor wat betreft kites moet je realistisch blijven. Elke kite, zowel een classic als een bow, zal altijd zijn beperkigen hebben. Een 100 % veilige kite is een illusie. Je kunt eenvoudig niet alles voorkomen, je kunt je echter wel zoveel mogelijk beschermen tegen mogelijke gevolgschade (aan jezelf en anderen), door b.v. het gebruik van een "ouderwetse" safetyleash.
|
|
|
~Sjors RE-CO2

|
@ FER: "Dit is een kwestie van nog ff doorontwikkelen dus. Het accent heeft altijd op de safety gelegen met dit concept. Maar in de praktijk blijkt dat er wel degelijk gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Gewoon weer een ouderwetse leash aan één van de lijnen knopen dus om je kite niet kwijt te raken in zo´n noodsituatie. Runaway kites zijn levensgevaarlijk voor andere kiters of omstanders. En dat Xbow een HP model is geen excuus. "
Dit is echt weer zo'n flauwe kul Fer..... Het ligt gewoon aan de vaar eigenschappen van de kite en hoe die onder welke hoek in de wind staat... De switchblade is niet meer doorontwikkeld dan de Crossbow. Morgen ben ik op oostvoornsemeer kom er maar mee varen.....
@Daripper: Skyrider heeft wel een beetje een punt, want Cabrinha heeft duidelijk geadverteerd dat het een HR kite is en dat de Switchblade op de martk komt voor intermediates. Als je in powertricks (of wanneer je als beginner per ongelijk je kite in de powerzone stuurt) je kite volledig oversheet (depowered) dan kan hij idd binnenste buiten slaan en als gevolg daarvan oncontrolbaar worden. Als je nog niet gevorderd bent moet je dan niet zeuren achteraf.... Feit blijft dat je als gevordere ook in deze problemen kan komen, nobody is perfect...... maar dat kan ook met een classic kite.
@ All : Een KITE-leash heb je eigenlijk bij alle kites nodig.. niet alleen bij Cabrinha. Ik zal de laatste niet zijn om te zeggen dat ik ook niet altijd met een leash vaar die gedepowerd kan worden. Ik heb nu een bypassleash van cabrinha die ik aan mijn chickenloop vastmaak, hiermee hou je wel altijd druk in je kite als die niet 100% depowered om wat voor reden dan ook; maar dat is dan mijn probleem en niet van een ander in wiens lijnnen die zou vliegen als ik zonder zou varen.
|
|
|
KiteDemon

|
@ All : Een KITE-leash heb je eigenlijk bij alle kites nodig.. niet alleen bij Cabrinha. Ik zal de laatste niet zijn om te zeggen dat ik ook niet altijd met een leash vaar die gedepowerd kan worden. Ik heb nu een bypassleash van cabrinha die ik aan mijn chickenloop vastmaak, hiermee hou je wel altijd druk in je kite als die niet 100% depowered om wat voor reden dan ook; maar dat is dan mijn probleem en niet van een ander in wiens lijnnen die zou vliegen als ik zonder zou varen.
Die ander heeft echt wel een probleem.....of jij nou aan de kite vast zit of niet.... Als je echt op safe wil, gewoon een ouderwetse leash aan een lijn. Ben je van alle gezeik af.
|
|
|
Claudia

|
Vandaag heb ik ook een leash aan een van de lijnen vastgemaakt, vaart prima. Ik heb ook heerlijk gekite vandaag in Enkhuizen en superhoog gesprongen. In de vlagen nog steeds een veilig gevoel. Ben niet echt ver gevorderd, ik kite nu een jaar ben net aan het springen en backloopen. Ik heb net 10 keer met deze kite gevaren, misschien dat ik gewoon ook nog moet leren varen met de crossbow. Bedankt voor de tips! 
|
|
|
plaaggeest

|
ik heb je inderdaad nog zien varen claudia! (tong_kitesmiley)
|
|
|