Red & White ceder

Psychotic

December 04, 2005, 23:31:35
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik liep vanmiddag eens door onze houtwerkplaats en zag een stukje redceder liggen. Mooi licht spul. Na wat boeken losgetrokken te hebben blijkt er ook white ceder verkrijgbaar, dit met essen naast elkaar verlijmen geeft een mooie kleurstelling. Iemand al ervaring met deze houtsoort in combo met een veerkrachtige zoals essen?
djb

Antwoord #1 December 05, 2005, 05:39:31
edit2Rapporteer  
hij zal dan ook lekker ruiken. in kledingkasten in de yachtbouw gebruiken wij dat voor de geur seder.

ik weet niet of je een hout boekje hebt met de eigenschappen van dit hout, zo wel kun je die even vergelijken met andere hout types. of ewoon doen en kijken wat het word....altijd leuk even proberen!!!!

ik zal morgen ook even kijken op mijn werk wat de eigenschappen zijn. zal ze hier wel plaatsen.

grtz j²
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #2 December 05, 2005, 13:11:09
edit2Rapporteer  
Klinkt goed!!  ThumpsUp

Goed alternatief voor balsa.
EricC

Antwoord #3 December 08, 2005, 02:13:44
edit2Rapporteer  
Hier kan je online veel info lezen over verschillende houtsoorten;

http://www.af.nl/voorraad/massief/

Misschien hebben jullie er wat aan.
Gr.
E.
EricC

Antwoord #4 December 08, 2005, 02:20:18
edit2Rapporteer  
Iets naar onder scrollen en dan kan je op de houtsoorten klikken voor meer info.
djb

Antwoord #5 December 09, 2005, 02:47:47
edit2Rapporteer  
ik heb even wat uit een boekie gehaald, gegevens van hout types

ESSEN-volumiekemassa bij 12%vochtgehalte 700 kg^m3 - lijmen goed - buigen zeer goeg. toepassing- het gaat wel om taai en sterk essen met een groeirichtingbreedte van 2,5-4mm is geschikt voor ski's-tennisrackets-hockeysticks-springplanken-bobsleden enz.

SPRUCE-volumiekemassa bij 12% vochtgehalte 400 kg^m3 - lijmen goed - buigen matig tot slecht. toepassing- meer gebruikt in de houtskelet bouw dus voor spanten doel einden enz. dus sterk

BALSA-volumiekemassa bij 12% vochtgehalte 150 kg^m3 - lijmen goed - buigen zeer slecht. toepassing- modelbouw vulmateriaal lichtgewicht constructies (kops) ook als kernmateriaal voor met kunstoffen overtrokken vormen.

EN DAN NU

CEDAR- volumiekemassa bij 12% vochtgehalte +-490 kg^m3 lijmen goed, kan goed gelamineerd worden- buigen matig goed. toepassing- voor binnen en buitenconstructies in de woninggbouw te gebruiken en voor al geschikt voor yachtbouw. duurzaam en licht gewicht. is wel zacht hout.

deze gegevens komen zo een beetje uit een houtboekje..

grtz j² ThumpsUp

flyingkite

Antwoord #6 December 09, 2005, 19:55:38
edit2Rapporteer  
Hier kan je online veel info lezen over verschillende houtsoorten;

http://www.af.nl/voorraad/massief/

Misschien hebben jullie er wat aan.
Gr.
E.

wow wat een boel soorten zeg heb je die surinaamse gezien lachuh die heet paardenvlees vanwege de kleur. en dat purper kleurige echt vet

Zag ook dat er 4 soorten ceder zijn waarvan 2 geschikte red ceder en loofhoutceder, de 2e is iets zwaarder maar ook sterker Quote: gebruikt men het ook wel voor wedstijdroeiboten.

Ben zeker onder de indruk van (red)ceder binnenkort naar eens een paar latjes halen voor een buig/breek testje.

wat zou een combi met essen opleveren?

Psychotic

Antwoord #7 December 09, 2005, 22:50:01
edit2Rapporteer  
Geen idee, maar ik kan je zo wel zeggen dat het spul heerlijk ruikt maar ook erg zacht is, lijmen zal prima gaan, buigen ook wel doch doordat het een korte houddraad heeft zal het snel breken zonder essen en glasmatjes vrees ik.....
xav.
Gast
Antwoord #8 December 10, 2005, 01:28:12
edit2Rapporteer  
Dus red ceder moet je zowiezo in combinatie met een andere soort gebruiken . Ga in januarie denk ook maar weer eens een houten plank maken. Ziet er mooi uit ook als je het hout blijft zien, alleen moet ik dan niet zoveel lijnen op de kern zetten als ik bij corecell doe Smiley, lijkt me best lastig, ook met inserts maar waarschijnlijk een laagje vloeibaar hout er over.

Weet iemand van welk hout fone de boardjes maakt toevallig, of is dit al een keer gevraagd?
LeonB

Antwoord #9 December 10, 2005, 02:57:19
edit2Rapporteer  
Goeie zaak!!   ThumpsUp Eindelijk wat meer "Woodcore" bouwers volgens de "Snowboardway"  ThumpsUp

In snowboard-land worden de meest gangbare woodcore combi's gemaakt met de volgende houtsoorten:

Sitka-Spruce->zacht; Douglas-fir->hard; essen(ash)->hard; poplulier(aspen)-zacht; esdoorn(maple)->hard.

Een hardhout in het midden als stringer, gecombineerd met zachthout. Eventueel meerdere hardhoudstringers aanbrengen voor meer stijfheid.
Zelf ben ik errug te spreken over de combi "Sitka-Spruce/Essen", maar heel benieuwd wat andere Woodcorebouwers voor combinaties vinden!!  ThumpsUp

LeonB

Antwoord #10 December 10, 2005, 03:01:42
edit2Rapporteer  
Oeps...hardhoutstringers met een 't'...   schater 
djb

Antwoord #11 December 10, 2005, 03:26:05
edit2Rapporteer  
deze wood bouwer heeft er ook weer zin in om een spruce essen te gaan bouwen erg mooie look heeft dit. vooral als je delen laat zien. ben vandaag klaar met een woodster met l-sim boven en onder en het is een topper!!!!!! gewicht 2,45kilo en stijfheid super, de flex dus

leon wat zijn jou breedte maten van de opbouw spruce essen
xav.
Gast
Antwoord #12 December 10, 2005, 03:57:03
edit2Rapporteer  
Is een X of Y stringer noodzakelijk bij een woodcore board wat verticaal verlijmd is? Dit zou namelijk wel de mooie look verpesten als je een beide kanten de  hout uitstraling wilt houden.

Hoe zou de combinatie schuim hout zijn wanneer je dus ipv de zachte hout soort , bijvoorbeeld corecell neemt?
LeonB

Antwoord #13 December 10, 2005, 17:29:48
edit2Rapporteer  
Hey JJ

De core-opbouw van mijn "Woodster" is als volgt: S-S-S-E-S-S-E-E-S-S-E-S-S-S. Dit zijn Essen (E) en (Sitka)Sprucelatjes (S) van 3 cm breed en 1 cm dik. Dit heb ik op maat laten maken bij de houthandel.
Je kan overwegen de 2x Essenstringers aan de buitenkant te vervangen voor Spruce. Je kunt dan op deze manier wat spelen met de “pop” eigenschappen.
Na het verlijmen, uitzagen van de outline en het verlijmen van de sidewalls, frees ik de hele core op een dikte van 7.5 a 8 mm met de 3D-Shapetafel. Absoluut niet dunner gaan i.v.m de inserts van 7.5 mm. Daarna de tips aftappen vanaf de buitenste inserts naar 2 a 3 mm.

Tip: gebruik de kant waar de tips zijn afgetapt als onderkant van het boardje. Dit “past” dan beter in het rockerprofiel zodat je een rockerlijn krijgt die mooi vloeiend verloopt. 

Xav,

Ik heb ff een paar berekeningetjes gemaakt over verschillende Woodcore combi’s.
t.o.v de “Woodster”(die nog steeds heel is…. (grinnik_kitesmiley)  )

Je kunt al heel snel zien dat de sterkte heel drastisch afneemt wanneer je een Wood/Corecell-core neemt. Dit moet je uiteraard weer compenseren met extra weefsel.

Bytheway…een X-carbon stringer kan je ook vervangen door wat UD glasweefsel te lamineren in X. Dan krijg je het “multiax” effect.  ThumpsUp
djb

Antwoord #14 December 11, 2005, 01:50:53
edit2Rapporteer  
ok thanks. handige berekening

ik ga even bellen met de hout handel
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.