[alweer..] een beginnersvraag

EricC

December 07, 2005, 05:46:21
edit2Rapporteer  
Ik heb allereerst dit (en ook andere) forums flink doorzocht op de bekende informatie maar heb nog niet alles rond dus OK hier komt ie;
  • Ik ben 46 jaar, weeg zo'n 80 kg en heb vanaf mijn 18de tot mijn 40ste fanatiek gewindsurfd en ook dus heel kleine zinkertjes (merendeels op Curacao en Aruba).
  • Heb een jaartje paragliding gedaan - lieren in de Betuwe en een zomervakantie in Oostenrijk van de berg af.
  • Heb een Buster Kite 3 m2 om op land te oefenen en die heb ik uitstekend onder controlle en dat hielp.
  • Heb in het najaar een cursus kiten gedaan bij Elburg en Mirns - 3 dagen intensief (4 de dag vanwege de kou op gegeven) en Kite controlle was prima maar op het boardje komen was er nog niet bij, heb er wel goede hoop in, dat ook dit nog gaat lukken in 2006.

Zo dat was even wat over mijzelf en de details die jullie wellicht nodig hebben om mij een advies te kunnen geven.
Nu kan ik een nieuw setje kopen; een Cabrinha Element 14 m2,  2005 (waar ik trouwens ook mee geleerd heb - CO2 2004 is nu Element 2005 geworden had ik begrepen) met Recon 2 Bar en Pomp alles voor 629 Euro voor een 14 m2.
En dan zou ik nog een Prodigy boardje van rond de 150 cm en min. 36cm breed erbij kunnen krijgen voor 299 Euro.
Waar wil ik Kiten..? Waarschijnlijk Veluwemeer of bij Mirns - Friesland, op vakanties op meertjes en mischien ooit weer eens op Aruba of Bonaire (die laatste hebben meer wind).

Is 14 m2 een goede maat om gemiddeld als beginner op het Veluwemeer in de zomer te kunnen oefenen..? Of zou ik toch beter een 12 m2 kunnen nemen..? Ik weeg wel 80 kg. Las ook ergens dat die 14 m2 niet zo'n fijne maat zou zijn... Dus welke windkracht kan ik met welk setje met mijn gewicht en kunde varen..? Dat is dus de hamvraag.

Ik dacht eerst aan een tweedehands setje maar voor deze prijs hoef ik zelfs nieuw niet te laten.
Ik kijk naar het merk Cabrinha omdat ik daar ook mee gelest heb en dat beviel me erg. Ook kwaliteit en de Bar en release vond ik prettig. Andere merken zoals Slingshot (ook erg sterk heb ik begrepen) zou ik ook wel in overweging nemen maar daar ken ik de Bar en release niet van en krijg ik waarschijnlijk ook niet voor zo'n goeie prijs. Naish of North ken ik ook niet, en ik kan ook nu niet meer testvaren omdat ik dat eerst nog moet leren.

Verder las ik ergens dat het materiaal in Duitsland goedkoper zou zijn maar dat kan ik nergens terug vinden. Niet op de duitse sites en ook niet in magazines en wat ik nu aangeboden heb gekregen topt nog steeds alles....

Het is een lang verhaal geworden maar er zitten genoeg doorgewinterde pro's in dit forum om mij denk ik een goed geargumenteerd advies te kunnen geven.

Vast bedankt,
Eric
Ricardo

Antwoord #1 December 07, 2005, 15:27:36
edit2Rapporteer  
Duitse sites: www.surfpirates.de , www.bigboysports.de (wel ff een mailtje sturen voor de echte prijzen want de prijzen op de site kloppen niet) , www.windsurf.de

Maar die aanbieding van jou is ook al goed!! In veel Nederlandse shops betaal je na afdingen net iets meer maar heb je wel veel meer service, dus je kunt net zo verstandig in Nederland kopen. Natuurlijk zijn er hier en daar uitzondering, dus superaanbiedingen in Duitsland.

Het gaat erom wat jij wilt, de 12 is echt een super maat, maar je kunt er niet erg vroeg mee varen. De 14 is ook wel relaxt maar toch een heel stuk minder lekker dan de 12, hier kun je wel een stuk vroeger mee varen.
Als je goed zoekt en gewoon ff wat shops afgaat kun je voor andere merken ook wel aanbiedingen krijgen die rond die prijs zitten hoor. Onder de 700 euro kun je wel een kite met bar kopen. En wat de safety betrefd, alles is zo gemaakt dat iedereen het zou moeten snappen zonder boekje. Gelukkig zit er ook nog een boekje bij dus maak je maar geen zorgen.
wouterb

Antwoord #2 December 07, 2005, 15:46:35
edit2Rapporteer  
Je hebt in ieder geval je huiswerk gedaan. ThumpsUp

Wat betreft de Kite; Als enige kite is een 14 prima. Ben je van plan een collectie aan te leggen blijkt een setje 8(of 9) - 12 - 16 keer op keer de best keus. (10-14 als budget alternatief) Volgens mij de enige argument om de 14 een  mindere maat zou zijn. Huh
Cabrinha heeft recon, dat is nergens mee uit te wisselen. meeste andere merken hebben een 5e-lijn-achtige safety. Als je het ( in geval van meerdere kites) bij Cabrinha wil houden geen probleem, dus eigenlijk. Er zijn mensen die erbij zweren, het heeft mij nog niet kunnen overtuigen. Cabrinha heeft het in 2006 ook niet meer (geloof ik)

Boardje van 1.50 lijk mij wat aan de lange kant 1.35-1.40 is meer gangbaar tegenwoordig als beginnersboard. Gezien je gewicht zou ik ook voor iets breder kijken 37-38 cm.

About Duitsland; sjeq www.ebay.de . Hier adverteren veel internet sjops als windsurf.de en more-than-boards.com.
Met die laatste heb ikzelf goede ervaringen. Om een indruk te geven
F-one dream 14 €1300 -40% = €780 (kite only) Op de site kan je een bod doen (bestprice button).Ik bood 700 opdeze vlieger compleet (= incl. bar en lijnen) krijg mailtje terug Accoord voor €750. En binnen een week in huis.
Die 629 van jou is ook geen verkeerde prijs.

suc6 en welkom
kitertjuh

Antwoord #3 December 07, 2005, 15:50:27
edit2Rapporteer  
een 14 is een goede maat.
maar voor Aruba of Bonaire beetje te groot.
een 12 zou ook een goede maat zijn. je moet dan wel meer wind hebben ,maar in nl waait het tog vaal goed.
(12 is sneller dan 14)

ik zou voor 12 gaan
EricC

Antwoord #4 December 07, 2005, 17:32:45
edit2Rapporteer  
Heren, dank voor deze snelle en uiterst professionele adviezen.
Nog een laatste vraagje dan nog met betrekking op de maat, mijn gewicht en de wind:

Voor welke windsterkte heb ik dan die 12 of 14 nodig..?

gr. E.
wouterb

Antwoord #5 December 07, 2005, 18:03:45
edit2Rapporteer  
Ik is 87 kg en kan de genoemde F-one van 11kpn vliegen (niet spectaculair, maar toch) tot volgens de boeken 20kpn (heb ik nog niet aangedurft) reken voor een 12 op 16-24kpn, afhankelijk van merk, type en skill
EricC

Antwoord #6 December 07, 2005, 19:08:45
edit2Rapporteer  
Groot nadeel van de 2005 Element (of CO2) is dat aan de eind struts een aluminium rod inzit. Die ging bij die school vaak kapot. De 2006 versie van de CO2 heeft een bladder, en dat lijkt me niet alleen lichter maar ook beter.

Of hebben jullie andere ervaringen..?
Voor een beginner is de Slingshot Diesel 13 m2 ook wel aantrekkelijk maar duurder dan mijn aanbod wat ik voor de Element 2005 had gekregen. En vindt hem er eigenlijk niet mooi uitzien. Is toch ook wat waard.

E.
Olaf Pasker

Antwoord #7 December 07, 2005, 19:19:37
edit2Rapporteer  
maare eric heb je gezien hoe ze bij die school ermee omgaan die kites komen vet vaak vol op de grond of het water en als je goed kan vliegeren hoeft het ook niet kapot te gaan. heb zelf ook een co2 en als je er goed mee omgaaat gebeurt er niks mee
EricC

Antwoord #8 December 07, 2005, 20:16:44
edit2Rapporteer  
 :Smiley Ja Olaf, hoewel ik moet toegeven dat ik als beginner - bij het proberen op het boardje te komen - de kite ook wel diverse keren flink op het water heb laten klappen... vandaar...

Zou eventueel een CO2 ook een goede bginnerskite zijn..?
 ThumpsUp bedankt,

E.
wouterb

Antwoord #9 December 07, 2005, 21:06:23
edit2Rapporteer  
ja.
kentyman

Antwoord #10 December 08, 2005, 05:54:24
edit2Rapporteer  
dat board is inderdaad te lang en te smal, als board wil je een "normale" twintip van 135 a 145 cm, 38 a 39 breed met een "redelijk" scherpe edge

d'r is niets mis met een 14 meter, prima maatje! Alleen de meeste mensen gaan voor 8 - 12 - 16
kitertjuh

Antwoord #11 December 08, 2005, 23:52:27
edit2Rapporteer  
het beste is om eenbaord van rond de 130x38 te nemen. als je wat beter bent geworden ben je erg snel op een groot board uit gekeken. Nu kun je super varen als je het onder de knie hebt.(tricks enz)
EricC

Antwoord #12 December 09, 2005, 05:37:58
edit2Rapporteer  
Okay guys, dacht aan de Cabrinha Prodigy 158 x 41 cm

maar zag later ook de Spleene Voodoo van 138 x 38 cm

vergeet niet dat ik windsurf zinkertjes gewend ben en daar zet je dus de druk juist naar de andere zijde van het board...

Zijn hier trouwens "ex - windsurfers" in dit forum..?

gr.
Eric
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 December 09, 2005, 05:47:08
edit2Rapporteer  
Als ik jou was zou ik die Cabrinha vergeten, die is echt iets te groot.
Als je al wat ervaring hebt, dan kun je het snel leren en ben je het board snel beu.
een boardje met de afmetingen van de voodoo komt beter in de richting.
plaaggeest

Antwoord #14 December 09, 2005, 06:07:11
edit2Rapporteer  
Als kite is de co2 een topkite voor beginners zelf ook altijd gehad. Kite is erg stabiel, stuurt snel, goed te depoweren, En je word niet gelijk afgestraft na een foutje. Element heb ik alleen de 17m gevaren en dat is gewoon een perfecte kite. Ook erg stabiel beetje dezelfde eigenschappen als de co2 vind ik.

kwa boards zou ik niet al te groot gaan omdat als je eenmaal beetje kan kiten veelste snel bent uitgekeken op dat board. En dus weer een kleinere wil. Als je echt een cabrinha board wilt kun je ook de cabrinha icon pakken.

p.s ben ex windsurfer geweest schater
Vieze Freddie
Gast
Antwoord #15 December 09, 2005, 16:02:13
edit2Rapporteer  
Hoi je boardkeuze is echt te groot..
Ik als beginnende kiter kan echt goed varen op een 144 board en ik ben 10 kg zwaarder.
Dus ga voor een korter eventueel wat breder board. Maar koop geen board dat groter is dan 140 cm met jouw ervaring kan je die na 3 keer varen weer verkopen.
Heb je nagedacht over een mutant?? Gezien je ervaring in het windsurfen.
Op ebay.de koop je echt leuke kites nieuw en gebruikt voor niet teveel geld.
Kan je een 12m en een 16m kopen dan heb je het beste van 2 werelden.
North en Naish hebben ook goede safety's en daar leer je heel snel mee omgaan.

Groet
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 December 09, 2005, 16:10:02
edit2Rapporteer  
Ja............Ik ben een ex-windsurfer, heb mijn windsurfspullen al 2 jaar niet meer aangeraakt!!!!!

Dus let op: eenmaal een kiter, altijd een kiter!!!!!

oh ja.........neem een 12M van Naish of North met een boardje van +/- 1.30X38.

succes

wakie
xray

Antwoord #17 December 09, 2005, 16:49:33
edit2Rapporteer  
Hier ook een ex windsurfer die nog mooie spullen in de garage heeft liggen. Ze worden helaas wat stoffig.....;-)
Die Spleene is dus duidelijk een betere keus dan de Prodigy omdat je hier langer wat aan hebt...
JOLAF
Gast
Antwoord #18 December 09, 2005, 17:29:00
edit2Rapporteer  
NEEM NOOIT EEN SPLEENE!!!!!!!!!!!!!!
plaaggeest

Antwoord #19 December 09, 2005, 18:12:49
edit2Rapporteer  
Zeg ook even waarom je dan geen spleene moet nemen! Aan dit antwoord heb je niks!
Olaf Pasker

Antwoord #20 December 09, 2005, 20:20:09
edit2Rapporteer  
he eric ik vind de co2 een lekkere kite om voor een beginner mee te varen er zit een mooi veiligheids systeem (recon 2) op dus is de kracht uit de kite snel weg asl je hem activeert.

suc6
Yannick

Antwoord #21 December 09, 2005, 21:20:20
edit2Rapporteer  
NEEM NOOIT EEN SPLEENE!!!!!!!!!!!!!!

goed beargumenteerd zeg! ik ben helemaal om!  schater

anyway, qua maat is de spleene wel beter! de cabrinha is te groot as said
diederik

Antwoord #22 December 09, 2005, 23:21:48
edit2Rapporteer  
Neem (gezien je gewicht) een 14, je zal veel vaker kunnen varen!!!Je kan beter de windmarge van je kite vergroten door een groot en een klein board aan te schaffen. Vanaf 14 meter worden kites relatief trager, dus ik zou niet groter gaan! een 14 hoeft niet veel trager te zijn dan een twaalf, er zijn veel verschillende types dus dat snelheidsprobleem zou met het goede type kite uit de wereld moeten zijn. (vaar zelf best nemesis, eeeeerg snel!!!)
EricC

Antwoord #23 December 10, 2005, 00:56:29
edit2Rapporteer  
Hi Guys...
Bedankt voor alle tips. Ze worden zeer gewaardeert. Zal zeker naar een kleiner board uitkijken.
Van mijn windsurf tijd weet ik dat een beetje rocker meer of minder, of de shape algemeen zoveel kan beteken of je ergens lekker mee vaart of niet. Heb ooit een Mistral Hookipa gehad waar gewoon niet mee gejibed kon worden. Later kreeg ik een van de eerste Brunotti en had binnen 2 dagen het jibben door.
Vandaar dat ik weet hoe belangrijk een goed geshaped (kite)boardje kan zijn, en jullie hebben de ervaring.

Bedankt,
Eric
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #24 December 10, 2005, 22:25:40
edit2Rapporteer  
Hier 44 jaar, kite- en (bijna ex) windsurfer (kite nu 3 seizoenen), begonnen met 83 kg inmiddels tot zo'n 90 kg uitgegroeid. Mijn ervaring is dat leren met een 12 niet meeviel. Steeds net niet genoeg wind. Uiteindelijk met een 16 de eerste meters gevaren. Die kon je stil in de hoek zetten en laten sleuren  ThumpsUp

Zou ik het opnieuw doen dan zou ik nu voor een 14 gaan en later een 10 en/of 18 erbij nemen. Qua board zou ik gaan voor een 140/38 met concave bodem. Misschien zelfs wat korter, niet smaller.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.