LeonB

Logs: 0 | 28 uur
|
Hey JT, Alle "Epoxy" pigmenten voldoen. Neem wel de solide kleuren zoals rood, blauw en geel. Met deze kleuren heb ik het beste resultaat gehad. Je moet er wel rekening mee houden dat deze hars "wit" uithard. Dus alle kleuren worden lichter van kleur als dat je aanmaakt. Ik heb bijvoorbeeld wat geëxperimenteerd met orange. Uiteindelijk werd dit roze na uitharding  . Zie http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=13712.0 voor m'n laatste freubel.... Bereken het exacte volume wat je wilt gieten. Je kunt hier gewoon de dichtheid van water voor gebruiken. Dus meet de inhoud op (Lxbxh) en reken dit om naar "ml". Het aantal "ml" komt aardig overeen met het aantal "mgram". De mengverhouding is 1:1 Voor de rest moet je snel werken. Als je ongeveer 10 a 15 sec mengt, heb je voldoende tijd om te gieten. Na 3 minuten is het spul al hard, vandaar. De outline in een keer gieten red je niet. Ik doe het in delen. Dus eerst de twee "lange" sidewalls uitfrezen en die een voor een gieten. Pas als beide sidewalls gegoten zijn, de tips uitfrezen en een voor een gieten. Ik heb de outline "door en door" in het schuimpie gefreesd en een kant met schilderstape afgeplakt. Op deze manier geen lekkages (het spul is net als water...) Bij deze hars veel reactiewarmte vrij. Dus gebruik geen PE of plastic tape. Dit gaat namelijk bubbelen door de hoge temperatuur. Bereid wel de totale hoeveelheid voor, en giet dit alvast in 2x aparte afsluitbare flessen. Je kunt dan alvast de kleur aanmengen voor de totale hoeveelheid door in de "wittige" component alvast een kleurtje te doen. Op deze manier krijg je geen kleurverschil. Oja, de "wittige" component elke keer goed schudden voor gebruik. Pff, een heel verhaal dus. Als ik jou was zou ik ff een proefstukje gieten....dan weet je het meteen. (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Psychotic

|
grmbl, waarom maken ze dat spul dan niet 10 minuten trager? (grinnik_kitesmiley) Annyway, als je er gewoon epoxypigment voor kan gebruiken weet ik voldoende. Rails gaan we dus dan maar in delen aanmaken, gieten en het volgende setje mixen en gieten want het wordt nogal een fors boardje. Als jhet net water is heb je in iedergeval het voordeel dat je het er in kan gieten zonder dat je luchtbellen krijgt. Naja, genoeg geluld, ik ga even een set bestellen met een beetje epoxy pigment erbij  Laatste vraag dan nog: hangt het alleen van de dosering af of je sidewall licht transparant wordt of? Dat vindt ik namelijk wel mooi
|
|
|
LeonB

|
Je kan wat spelen met meer of minder pigment. Maar net als bij Epoxy mag je niet meer dan de voorgeschreven dosering geven. Ik geloof 5-10% afhankelijk van het soort pigment. PS115 hard altijd "massief" uit, niet transparant!!
groetsels (hangloose_kitesmiley)
|
|
|
Psychotic

|
Oki, thnx leon! Ik heb poly inmiddels gemaild over de verkrijgare kleuren en welk pigmentsoort ze aanbevelen maar zal daar niet eerder dan woensdag wat van horen denk ik. Ik zoek een lichtgroene tint, jij adviezen over welk pigment ik moet gebruiken? Ik zoek ongeveer de onderstaande kleur. Mag iets "witter" nog. ???????????????????????als laatste, bestaat er een vertrager voor deze giethars? 
|
|
|
LeonB

|
Hey JT, Als ik jou was zou ik gewoon wat blauw en geel met elkaar mengen. Volgens mij wordt dat groen.  Ik denk dat lichtgroen wel lukt, moet je ff een proefgietseltje maken. Nee, er bestaat volgens mij geen reactievertrager.
|
|
|
Psychotic

|
Heb er groen pigment doorgegooid, een heel klein beetje en het resultaat is iets dat op groen lijkt  Heb in porties van 2x 50gram per keer gegoten, dan heb je prima de tijd om te megnen en te gieten. Morgen of zaterdag de boel op dikte shapen 
|
|
|
|
Elevation

|
jt, geloof dat ops zo'n kleur heeft als forex.... misschien net zo makkelijk !!!
|
|
|
flyingkite

|
Hoe zou ps115 reageren op siliconen kit dit wil ik gebruiken om m,n outline mal dicht te kitten. Ik neem aan dat ps115 niet hecht aan siliconen! iemand hier nog ideen over?
|
|
|
Psychotic

|
Ik heb sterrevet oftwel vaseline gebruikt om wat kieren dicht te stoppen en de mal in te smeren. Ik neem aan dat het vrijwel de zelfde eigenschappen heeft als loswas (en wat hecht er nou op een glibberig vet oppervlak?)
Als het gehecht heeft ben ik de sjaak maar dat verwacht (en hoop) ik niet. Ik laat het vanmiddag/vanavond wel weten als ik er mee bezig ben geweest!
|
|
|
flyingkite

|
zij polyservice ook al en dan goed in smeren zij hij. ben benieuwd of het goed lost.
|
|
|
Marijn alias Vos

|
Met gebruik van vaseline als losmiddel zou ik voor zichtig zijn. Heb in het verleden met polyester gegoten en gekkedingen meegemaakt. Voor de paar euri extar zou ik geen risico willen lopen.
|
|
|
Psychotic

|
Okee, board had ik op de rockertafel (plat) gegoten met een bekisting eromheen. rockertafel en bekisting hoed ingevet met vaseline, corecell goed ontvet en er plat ingeklemd. Bleek zonder problemen te lossen.
|
|
|
Psychotic

|
Zo dan, even 2 pics voor de nieuwsgierigen, de eerste is van mijn werkbankje en de 2e is voor de kleur. 
|
|
|
flyingkite

|
ziet er goed uit eb groen is mooi mint groen geworden zoals je wilde toch? enuh mooie extreme outline hoor ben benieuwd wat ie doet met je speed in 8-12 knoopjes.
topperrrrtje ;p
|
|
|
Psychotic

|
Yup, is een mooi groen kleurtje geworden. Dit door het toevoegen van 8!! druppels groen pigment aan de literflacon component A. Ik heb dus voor ongeveer 400 boards aan kleurpigment in die 37 gram tube  en maak van die 8 knopen maar minder, ik hoop vanaf 6 a 7 knopen hoogte te kunnen lopen (hangloose_kitesmiley)
|
|
|
|
Psychotic

|
Het spul werkt echt veel fijner dan forex, precies de goede hardheid voor frezen en schuren. Verder is het gieten van die sidewalls direct aan de core makkelijker dan het plakken. En last but not least, ik kan denk ik voor 5 of 6 boards sidewalls gieten uit die 2 kilo set dus het is ook zeer prijsbewust spul (grinnik_kitesmiley)
Alleen een tip aan iedereen die negatieve outlines wil gaan maken, weet waar je aan begint. De basisprinciepes van de 3D shapetafel werken niet lekker op de boardjes met een negatieve outline waardoor je de grovve vorm er wel in kan krijgen maar vervolgens nog een uurtje of 6 aan het schuren bent voordat het ergens op lijkt.
Toch nog even een vraagje tussen neus en lippen door, een layup van 2x 280 gr/m² glas + formica boven en onder is genoeg?
|
|
|
LeonB

|
Weer een PU gietharsverslaafde erbij!!! (grinnik_kitesmiley) Bytheway... die layup is ruim voldoende  .
|
|
|
Psychotic

|
Weer een PU gietharsverslaafde erbij!!! (grinnik_kitesmiley)
Yup, alleen die flacons.... Wat een ondingen, gaat altijd wat naast en dat is zo'n zonde. Ennieway, het shapen is na 2 dagen dan eindelijk gebeurd, nu even mijn vacuumsetup compleet maken met een vacuumschakelaar en dan kunnen we gaan lamineren. Alleen die dingen zijn nergens te krijgen, jij nog tips?
|
|
|