5th E, een observatie

xray

September 14, 2004, 19:15:18
edit2Rapporteer  
Vanmiddag, na een leeg autoplaya te hebben verlaten, naar Horst gereden, tegen beter weten in eigenlijk. Met zzw is hij daar verschrikkelijk vlagerig. Helemaal vlak vooraan bij het te water gaan (luwte van bomen). Stond een persoon met een Vegas 12 (te groot!) met 5th E er op geschroefd.

De eerste fout (makkelijk oordelen voor mij maar goed) was dat hij te lang vooraan bleef hangen en dus vlaag op vlaag kreeg zonder goed te kunnen herstellen. Na een paar keer gelift te zijn door een kite die achteruit in het windvenster viel door te weinig wind waarbij deze laatste(de wind) nog harder terugkwam, ging het echt mis.

Z'n kite kwam op het water en hij wou hem voor zover ik kon zien relaunchen met de 5de lijn. De kite ging eerst drie keer over de kop (lijnensalade 1e klasse) om vervolgens verdraaid door de 5e lijn te blijven zitten. Je moet je hierbij voorstellen dat de kite boven het water hing met aan de linkerkant de onderkant van de kite(daar waar je tegenaan kijkt als hij boven je staat) en aan de rechterkant de bovenkant naar de kiter toe waarbij hij in het midden van de kite getordeerd was. Hiermee werd een soort propeller gecreeerd van ongeveer 12 m2, vrij groot dus.

Ondanks dat de beste man zijn bar los had gelaten werd hij aan zijn 5de lijn door zijn continue loopende kite (propellor letterlijk) downwind gesleurd, een niet echt prettige ervaring gezien het feit dat hij regelmatig kopje onder ging. Alles goed afgelopen voor zover ik weet maar toch goed om iedereen bewust te maken van de mogelijk gevaren.

5th E heeft zeker heel veel voordelen maar let erop dat je jezelf niet in een vergelijkbare situatie brengt.
rocket man

Antwoord #1 September 14, 2004, 21:12:42
edit2Rapporteer  
k'heb zaterdag tegen een uur of 5 op Noorduk staan kijken.
Was daar iemand met een nieuwe Vegas 12 met 5E. Ik was reuze
benieuwt om te zien of een 12m bij die weersomstandigheden wel
te houden was. K'was zelf net van de autoplaya terug en had daar
m'n handen vol aan mijn 9.3m. Hij heeft wel 4 keer geprobeert
om z'n kite op te laten en zat telkens met z'n 5delijn in de
knoop. D'r is niks gebeurt omdat ie iedere keer z'n lijnen getsjekt
had. Nu weet ik ook niet hoe ervaren die gozer was maar het zag
er wel knudde uit en de frustratie stond'm in z'n gezicht geschreven.
Omdat het me te lang duurde ben ik dan maar naar huis gegaan.
Hey Vegas man als je op dit forum zit deel misschien ff
je ervaring.

greetz
semen

Antwoord #2 September 15, 2004, 09:47:01
edit2Rapporteer  
Hoi Scoot

Zaterdag 5E op mijn rhino 4, 12 mtr gemonteerd en super gevaren vanaf 15.00 op katwijk ( 94 kg).
Enige probleem was dat mijn 5E een klein beetje te strak stond op de North aangegeven 4e knoop van de "pigtail". Tevens moest ik mijn Nieuwe stuurlijnen op de onderste knoop ( aan de bar) terugtrimmen om voldoende stuur power over te houden. Iemand dezelfde ervaring?
Houston
Gast
Antwoord #3 September 15, 2004, 22:39:36
edit2Rapporteer  
Heb Zaterdag geholpen met oplaten Rhino4 met juist gemonteerde 5E, stuurlijnen stonden wel errug los, maar die een knoopje terug en probleem verholpen.
Ik ben verliefd..  :Smiley
Waterstarten met een rukje aan de lijn en de extra depower ziet er ook goed uit..
Safety ook wel relaxt.. (Ondanks Vegasverhaal...Wat gebeurt er met 'normale' safety als je kite drie keer door zichzelf gerold is?)

Hebben jullie staan kijken naar mensen die met twee lijnen zelfs nog een beetje moeite hebben?
Als je je kite drie keer over de kop weet te laten gaan ben je toch knap bezig. Mijn record is één keer , rukje aan stuurlijnen en hij ligt weer stil..Volgens mij (maarja, beste stuurlui staan aan de wal) is met 5E op tijd een tik op de 5e lijn voldoende om hem niet door zichzelf te laten rollen..

Hoor graag ervaringen, voordat ik geld uit ga geven aan spullen die niet werken..
nacra55
Gast
Antwoord #4 September 16, 2004, 12:37:21
edit2Rapporteer  
Dit is wel balen zeg. Ik wil graag een setjke aanschaffen, maar ik ben nu weer aan het twijfelen. ??? Het is toch een hele hoop knakies.

Maar misschien zijn er ook wel een heleboel gasten die wel positieve ervaring hebben met the 5th.
Laat het even horen? ;D ;D

Mazzel,
Jeroen
KiteDemon

Antwoord #5 September 16, 2004, 13:06:57
edit2Rapporteer  
Mijn ervaringen zijn een stuk positiever. Heb de North 5th aan mijn X4 geknoopt en in diverse (extreem vlagerige condities) getest op een 16 en 12 meter. Ik heb nog geen van de bovenstaande problemen ondervonden, maar ik denk dat dat meer met ervaring heeft te maken.
Ik heb een volle week gebruik kunnen maken van het systeem en vind het helemaal top.
De bovenstaande observaties zijn hoogstwaarschijnlijk gedaan bij iemand die nog niet de nodige ervaring in huis had.
Verder kan ik iedereen het systeem aanraden.
ErikB

Antwoord #6 September 16, 2004, 13:29:24
edit2Rapporteer  
Het tijdperk is voorbij om je kite te herstarten op de old fashion way manier.

Je ziet her en der kite fabrikanten komen met een 5th line systeem.
Niet omdat het een veilige manier is van je kite oplaten maar ook de performanche van de kite gaan er op vooruit.

Het enigste wat wel lastig is is de juiste afstelling zien te vinden.
Ik heb zelf ook al is ondervonden dat de 5the line over de trailing edge was gekomen.(een soort wokkel)

En dacht oh nee heh nu gaat m'n kite aan bonken.
Heb mezelf ontkoppeld en de bar laten gaan.
Op dat moment kom je kite zwevend een meter boven het water te hangen.

Op het juiste moment dan jezelf weer vaskoppelen en de bar pakken.
5the line in je ene hand en langzaam mee laten vieren.
Terwijl je aan een stuurlijn trek.
En je kite zal rustig weer de lucht in gaan.

Het is ook aan te raden om zelf van tevoren alles uit te proberen hoe het één en ander werk voordat je het ruime sop op gaat met je spullen.
xray

Antwoord #7 September 16, 2004, 14:07:43
edit2Rapporteer  

En dacht oh nee heh nu gaat m'n kite aan bonken.
Heb mezelf ontkoppeld en de bar laten gaan.
Op dat moment kom je kite zwevend een meter boven het water te hangen.

Op het juiste moment dan jezelf weer vaskoppelen en de bar pakken.
5the line in je ene hand en langzaam mee laten vieren.
Terwijl je aan een stuurlijn trek.
En je kite zal rustig weer de lucht in gaan.

Het is ook aan te raden om zelf van tevoren alles uit te proberen hoe het één en ander werk voordat je het ruime sop op gaat met je spullen.

Voor alle duidelijkheid, hij had z'n bar laten gaan maar werd aan de 5e lijn door het water getrokken.

Dat uitproberen heb je overigens helemaal gelijk in! Waarschijnlijk had de bewuste persoon dat te weinig gedaan.
Ronald kakiay
Gast
Antwoord #8 September 16, 2004, 14:10:48
edit2Rapporteer  
Als ik hem heb mag jij hem eerst ff uitproberen Ray.
Als alles dan goed gaat ga ik pas, ok??
Groetjes Ronald.
rocket man

Antwoord #9 September 22, 2004, 14:43:05
edit2Rapporteer  
k'lees net op een duits Forum

http://www.oase.com/forum/index.html
Thema: Wer hat Erfahrungen mit dem North 5th element?

dat er ook daar moelijkheden met 5E zijn. Er staat dan wel een goeie
tip voor instellingen van lengtes voor de pigtail. Ik hoop niet dat we met 5E het Microsoft principe krijgen dat de gebruikers diegenen zijn die het systeem moeten testen.
KiteDemon

Antwoord #10 September 22, 2004, 15:23:59
edit2Rapporteer  
Vanmiddag, na een leeg autoplaya te hebben verlaten, naar Horst gereden, tegen beter weten in eigenlijk. Met zzw is hij daar verschrikkelijk vlagerig. Helemaal vlak vooraan bij het te water gaan (luwte van bomen). Stond een persoon met een Vegas 12 (te groot!) met 5th E er op geschroefd.

De eerste fout (makkelijk oordelen voor mij maar goed) was dat hij te lang vooraan bleef hangen en dus vlaag op vlaag kreeg zonder goed te kunnen herstellen. Na een paar keer gelift te zijn door een kite die achteruit in het windvenster viel door te weinig wind waarbij deze laatste(de wind) nog harder terugkwam, ging het echt mis.

Z'n kite kwam op het water en hij wou hem voor zover ik kon zien relaunchen met de 5de lijn. De kite ging eerst drie keer over de kop (lijnensalade 1e klasse) om vervolgens verdraaid door de 5e lijn te blijven zitten. Je moet je hierbij voorstellen dat de kite boven het water hing met aan de linkerkant de onderkant van de kite(daar waar je tegenaan kijkt als hij boven je staat) en aan de rechterkant de bovenkant naar de kiter toe waarbij hij in het midden van de kite getordeerd was. Hiermee werd een soort propeller gecreeerd van ongeveer 12 m2, vrij groot dus.

Ondanks dat de beste man zijn bar los had gelaten werd hij aan zijn 5de lijn door zijn continue loopende kite (propellor letterlijk) downwind gesleurd, een niet echt prettige ervaring gezien het feit dat hij regelmatig kopje onder ging. Alles goed afgelopen voor zover ik weet maar toch goed om iedereen bewust te maken van de mogelijk gevaren.

5th E heeft zeker heel veel voordelen maar let erop dat je jezelf niet in een vergelijkbare situatie brengt.

Situaties waarbij je je kite een paar keer over de kop gaat kunnen funest zijn voor je kite, met of zonder 5th. De kite gaat dus zeker één keer binnenstebuiten. Met een beetje geluk draait-ie nog door en is je kite gered. Gebeurd dit niet dan heb je kans dat je kite binnenstebuiten powerd en kan je LE kapot worden getrokken.
In dit geval lijkt het erop dat de omstandigheden helemaal niet geschikt waren om het water op te gaan (wind aan/uit met extreme verschillen tussen de vlagen en de windgaten)
In "normale" condities kan er eigenlijk weinig gebeuren.
ErikB

Antwoord #11 September 22, 2004, 15:41:56
edit2Rapporteer  
Als je merk dat je kite binneste buiten klap met je 5the ellement.
En het doek blijft achter de attachment leech hangen.

Ga dan niet lopen rukken en trekken aan je bar.
Maar trek je safety en laat de bar los.

Door aan je stuurlijn te trekken zal je kite weer open voor je komen te liggen.

Daarna kan je als alles weer goed lig je kite herstarten.
In vlagerige wind ook meegemaakt deze situatie.
Alleen niet dat propellor verhaal gelukkig.
KiteDemon

Antwoord #12 September 22, 2004, 16:22:21
edit2Rapporteer  
....dat waren zeker wel de meest vlagerige omstandigheden die we ooit hebben meegemaakt bij Sotavento. Ons zal je niet meer horen van; wat was het vlagerig zeg.
M.a.w ook in de meest extreme omstandigheden slaat de 5th zich er doorheen mits je een beetje ervaring in huis hebt.
xray

Antwoord #13 September 22, 2004, 19:21:23
edit2Rapporteer  
Ik denk dat dat laatste het grote probleem was, de ervaring...
Wil wel een weddenschap met je aan gaan voor wat betreft de vlagerigheid, kom eens naar Horst bij zzw 7 op de nadering van een koufront!
 ;D
KiteDemon

Antwoord #14 September 22, 2004, 20:35:10
edit2Rapporteer  
Om ff offtopic te gaan: Bij Sotavento ben ik letterlijk 2-3 m als een jojo boven 20 cm water, op en neer gelift om vervolgens met kite en al gedumpt te worden alsof iemand het raam dicht deed.
Het was dat ik de 5th had anders had ik niet eens mijn kite opgepompt in dat soort omstandigheden....veel te link en geen fun.
Ik had een 12 op staan in een dikke 6-7 bft offshore wind met felle uitschieters en abrupte windgaten.
...mij zal je niet meer horen klagen.... :-X
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.