Kite (voorrangs) regels op de site?

jelle192

Februari 23, 2005, 09:48:40
edit2Rapporteer  
Veel aanstaande kiters bezoeken deze site. Is het misschien een goed idee om ergens op de site de belangrijkste voorrangsregels te plaatsen? (bakboord/stuurboord, loef wijkt voor lij, kite hoog/laag etc.)? Wellicht met wat tekeningetjes zodat het direct duidelijk is? %proost%
slufterhufters.com

Antwoord #1 Februari 23, 2005, 09:50:57
edit2Rapporteer  
is een goede.

maar dan wel met korte makelijk te onthouden zinnetjes, soort ezelsbruggetjes.
.Chris.

Antwoord #2 Februari 23, 2005, 10:33:04
edit2Rapporteer  
Als je je rechterhand aan de kant heb waar je naartoe vaart heb je voorrang!
Simpel en makkelijk te onthouden lijkt me.
Vaar je over de andere kant kite omlaag en uitwijken.
Engel

Antwoord #3 Februari 23, 2005, 11:04:19
edit2Rapporteer  
Is al vaker besproken op dit forum, misschien kun je daar al wat mee. Even de zoekfunctie gebruiken.  Wink
Ik heb hier ook al eens een filmpje over de voorrangsregels gezien maar kon het nu niet terugvinden. Laat wel even weten als ik het alsnog tegenkom. 8)
huib

Antwoord #4 Februari 23, 2005, 11:21:57
edit2Rapporteer  

Misschien ook wel handig om erbij te vermelden dat ook al heb je voorrang er ook nog zoiets is als sociaal gedrag. Dus ook al heb je voorrang kan je het leven voor jou en die ander makkelijker maken door zelf ook een klein beetje uit te wijken of jouw kite een beetje hoger of lager te sturen.

Ik heb op mijn laatste vakantie nog een alternatieve voorrangsregel mogen ondergaan: wij zijn met een groep van 20 man en als je geen rekening met ons houdt krijg je problemen. Ha ha ha daar trappen we mooi niet in, met een bar kan je goed meppen!
kentyman

Antwoord #5 Februari 23, 2005, 11:38:03
edit2Rapporteer  

In heelside dus: als je rechter been je voorste been is dan heb je voorrang.
Als je linker been je voorste been is dan moet je voorrang geven.

(rechter been voor betekent dat de kite over bakboord hangt, linker been voor betekent dat de kite over stuurboord hangt, al is dat wat vaag bij kiten omdat je 'dwars' op je vaarrichting staat)
Engel

Antwoord #6 Februari 23, 2005, 13:18:40
edit2Rapporteer  
Hee Kentyman,

Zo klopt het niet meer hoor.  P)
Die regel van Chris-Wakestyle is ook van toepassing bij toeside varen. Hij heeft het namelijk over de rechterhand en niet over het rechterbeen. Wanneer je het over het been gaat hebben dan moet je ook onderscheid gaan maken tussen heelside en toeside varen waardoor de regel lastiger wordt.

Uitgangspunt bij elkaar tegemoet varende kiters/zeilers is dat iemand met zijn kite/zeil over bakboord (links) voorrang heeft t.o.v. iemand met zijn kite/zeil over stuurboord (rechts).

Bij je kite over bakboord zal altijd je rechterhand in de vaarrichting wijzen terwijl je rechterbeen bij heelside, en je linkerbeen bij toeside in die richting zal wijzen. In dat geval heb je dus voorrang met je linkerbeen voor. 8)
FLOF

Antwoord #7 Februari 23, 2005, 13:43:48
edit2Rapporteer  
Sjit, dat met die rechter en linkerhand is wel heel eenvoudig te onthouden  .^
Verder gewoon goed uit je dppen kijken en liefst iets verder dan je neus lang is, anticiperen is een kunst.
kentyman

Antwoord #8 Februari 23, 2005, 13:54:57
edit2Rapporteer  
Hee Kentyman,

Zo klopt het niet meer hoor.  P)
Die regel van Chris-Wakestyle is ook van toepassing bij toeside varen. Hij heeft het namelijk over de rechterhand en niet over het rechterbeen. Wanneer je het over het been gaat hebben dan moet je ook onderscheid gaan maken tussen heelside en toeside varen waardoor de regel lastiger wordt.

ja p'sies ik heb 't over 't rechter-been en d'r staat bij 'in heelside', dan klopt ie toch?

dit zijn zeilboot regels die zijn toegepast op kiten, 't rare bij kiten is alleen dat je meestal niet (als 'n kap'tein op 'ne schip) met je lichaam in de richting staat gedraaid waar je naar toe gaat, maar juist 90 graden gedraaid op je vaarrichting... wat bij mij altijd voor grote verwarring zorgt :-)
Joost

Antwoord #9 Februari 23, 2005, 14:38:05
edit2Rapporteer  
En als iemand hoger aan de wind zit zijn kite omhoog en iemand die tegenovergesteld richting aan komt varen  lager aan de wind kite naar beneden.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Februari 23, 2005, 15:21:06
edit2Rapporteer  
al die regels, ???
gewoon een beetje kijken waar de ander heen gaat en vervolgens ga je upwind of downwind.
Dit gaat altijd goed, gewoon gezond verstand gebruiken. Heb er nog nooit problemen meegehad.
Alleen goed oppassen met beginners.
jelle192

Antwoord #11 Februari 23, 2005, 15:27:15
edit2Rapporteer  
Dit is idd precies wat ik bedoel.

Die bakboord stuurboord is nu wel duidelijk, en ook goed is die van dat de voorrangverlendende dan zn kite omlaag doet. Uiteraard geldt regel 1 sociaal en verstandig kiten als belangrijktste. Er zijn echter nog meer regels, zoals in en uit het water en loef lij e.d.

Zelf weet ik deze niet exact, maar als iedereen nu ff wat hij weet aan regels en ezelzbruggetjes op dit topic plaatst, wil ik er wel een overzichtje van maken (evt, met beelden, tekeningen of foto's en dan aan de administrator geven, zodat hij dit vast op de site kan plaatsen.

Als iedereen de regels en gebruiken weet, wordt het in een keer een stuk eenvoudiger om langs elkaar heen te kiten (voor de duidelijkheid: zelf weet ik ze ook niet precies allemaal wat kiten betreft (en zal dus best eens als lastig of onhandig zijn ervaren door andere kiters, wel weet ik de regels wat betreft wedstrijdzeilen, maar das weer heel wat anders). OK, ik hoor het. %proost%
naish23

Geen avatar

Antwoord #12 Februari 23, 2005, 15:44:54
edit2Rapporteer  
....trouwens, in de branding heeft de uitvarende kiter/windsurfer voorrang, ongeacht of hij/zij bakboord of stuurboord vaart.
Joost

Antwoord #13 Februari 23, 2005, 15:56:51
edit2Rapporteer  
1. Altijd je kite oplaten met een 60 m straal ruimte om je heen.
2. Uitvarende kiters hebben altijd voorrang op kiters die het strand op willen gaan.
3. Hoog aan de wind varende kiters moeten hun kite hoger houden ten opzichte van kiters die lager aan de wind varen.
4. Als je in de problemen komt CHIPS roepen.

Vul maar aan of weizig maar lekkuhr
Engel

Antwoord #14 Februari 23, 2005, 21:59:16
edit2Rapporteer  
Kentyman,
Klopt inderdaad zoals je zegt: "rechter-been en d'r staat bij 'in heelside" .^

Mijn punt is dat je in het geval van voorrangsregels het beter over de voorste hand dan over het voorste been kunt spreken omdat je in het eerste geval (voorste hand) geen rekening hoeft te houden met heelside of toeside.
Maakt het wat eenvoudiger.  Wink

Extra puntje bij Joost:
2,5. Bij tegengestelde vaarrichting heeft bakboord voorrang op stuurboord.
Punt 3 is dan de wijze waarop je elkaar passeert. 8)
Engel

Antwoord #15 Februari 23, 2005, 22:56:52
edit2Rapporteer  
Ik heb het filmpje, dat wat uitleg geeft over voorrang, gevonden. :-*

http://www.kitefilm.com/video/passing_other_riders.wmv
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.