Kite zone Brouwersdam

janjo
Gast
Juni 07, 2005, 13:11:45
edit2Rapporteer  
hey Kiters

Ik sta elke keer weer stom verbaasd als ik op de Brouwersdam
aan het kiten ben.
Nu hebben de gemeente Schouwenduiveland en Ouddorp een hele
hoop moeite gedaan om ons een kite zone te geven midden op
het strand. .^

Maar helaas wordt er tot op heden veel en veel teveel buiten de kite zone
gevaren. ^

Er liggen twee grote gele boeien in het water dat is de kite zone.
Als je naar zee kijkt dan varen er veel kiters aan de rechter kant van deze boeien.
Het probleem is zo als je achter je kite aan gaat dan lig je meteen tussen de auto's
of zelfs onder de auto's.

Laten wij met z'n allen onze sport niet te grabbel gooien het wordt al steeds
lastiger om ergens te kunnen kiten.

bedankt Jan.
ARC-Rider

Antwoord #1 Juni 07, 2005, 13:48:25
edit2Rapporteer  
Jammer genoeg is er niet goed nagedacht over de indeling van de stranden. Deze indeling is gemaakt door een mevrouw uit het oosten van het land en ondertussen niet meer werkzaam bij de gemeente Goedereede.

Als deze mevrouw zich goed had laten informeren, hadden de boeien waarschijnlijk meer in de richting van de duitse bocht gelegen. Deze plek is een ideale spot voor de wind en kitesurfers en is als zodanig reeds jaren in gebruik. Tevens is er niet goed aangegeven waar die boeien nu eigenlijk voor dienen. De mensen die op de brouwersdam aan komen rijden zien een leuke spot met een groot genoeg strand en vele kiters inhet water, dus is het niet meer dan logisch dat daar steeds meer mensen te water gaan.

De meeste wandelaars en zonaanbidders op het strand komen vanaf port zelande en lopen midden in het kitegebied (zowel voor buggy's als kitesurfers) en bij de kous. Door hier een kitezone in te richten lopen juist veel meer mensen het risico om bij een (kite) ongeval betrokken te raken.

Zelf vaar ik het meest bij Natural high binnen de boeien, om de eenvoudige reden dat die jongens vrienden van mij zijn en mijn vriendin op de Kous werkt. Het enige nadeel hiervan is dat het strand gigantisch breed is en je een behoorlijk eind moet lopen met je kite.

Ik kan het mij heel goed voorstellen dat veel mensen juist buiten de zone gaan varen.
- Ten eerste omdat je dan niet zo ver hoeft te lopen,
- ten tweede omdat bij opkomend water je daar juist het eerst een vlak stuk water hebt,
- ten derde omdat niemand weet waar de boeien voor dienen,
- ten slotte omdat er geen controle / handhaving mogelijk is.
Freija
Gast
Antwoord #2 Juni 07, 2005, 14:24:33
edit2Rapporteer  
Oooohhh daar zijn die gele boeien dus voor Wink

Zal me er wel aan houden voortaan, ondanks dat ik de mening van bovenstaande kiter volledig ondersteun.
Overigens aan de linkerkant vd Brouwersdam (als je nr t water kijkt) heb je er geen last van en kun je prima tussen de boeien in varen.
Harm

Antwoord #3 Juni 07, 2005, 14:34:44
edit2Rapporteer  
blond zeker Wink
AJ
Gast
Antwoord #4 Juni 07, 2005, 17:47:17
edit2Rapporteer  
Jan heeft helemaal gelijk! De kiters hebben een eigen plekje aan de Brouwersdam gekregen, houd je daar dan ook aan. De borden zijn weer op het strand geplaatst waarop staat waar je wel en niet mag kiten. Bovendien zijn er dit jaar al te veel ongelukken gebeurd, dus meer negatieve publiciteit kunnen we simpelweg niet gebruiken.

Meer info op de volgende site: http://home.planet.nl/~hoff0273/NKV/brouwersdam.html

Arnoud van 't Hoff, NKV
drifter

Antwoord #5 Juni 07, 2005, 18:13:46
edit2Rapporteer  
Jaja.

Ik was lekker aan het kiten aan de overkant, bij de vuurtoren zeg maar. En ik keek paar keer achterom. Het ging van 10 kiters, naar 50. Al snel waren het er al 100 ofzo. En ga dan maar lekker tussen de boeien varen met zijn allen.

Het is toch eigenlijk ook goed zo zoals het nu gaat. In de duitste bocht (bij de rotsen) zitten op een goede winddag, de windsurfers het dichtst bij de rotsen. Daar zitten weinig kiters. Richting de kous en helemaal door naar hefty zitten de kiters.

De afstand van de rechtse boei tot aan de rotsen is echt supergroot, dat is halve bdam onderhand. En als je bij hefty het strand opgaat, ben je echt nog niet bij de boei waar je mag kiten. Iedereenn kite ervoor al.

Verhaal wordt anders wanneer het hoogwater is. Dan loopt het strand langs de rotsen vol met water wat iedereen mee wil pakken. Dan komen de rosten wel dichtbij, maar half uur later zit iedereen over het algemeen weer richting de kous waar het strand dan vol water staat.
AJ
Gast
Antwoord #6 Juni 07, 2005, 18:35:55
edit2Rapporteer  
Beste Rory,

Ook ik zou het liefst gaan kiten waar ik wil, maar we hebben nu eenmaal te maken met de overheid. De overheid bepaalt in dit land wat er wel niet kan. De overheid is namelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van de burger.
Daarom is het goed dat er duidelijkheid is verschaft door de gemeenten mbt kiten bij de Brouwersdam. Laten we de kitezone daarom niet op het spel zetten door ons er bewust niet aan te houden.

Arnoud, NKV
drifter

Antwoord #7 Juni 07, 2005, 19:07:30
edit2Rapporteer  
Die veiligheid gaat dan wel heel erg ten koste van onze vrijheid.

Met zijn allen tussen die boeien, nee dat is de bedoeling zeker. Hoop frustratie en gedoe. Daar wordt het niet toch niet beter van?
AJ
Gast
Antwoord #8 Juni 07, 2005, 19:23:39
edit2Rapporteer  
Het gaat niet zo zeer om onze veiligheid. De veiligheid van de badgasten staat voorop buiten de kitezone. Op de Brouwersdam komen massa's gezinnen met kleine kinderen. Die moet je beschermen tegen kitesurfers die soms gevaarlijke dingen uithalen. Logisch toch?

Arnoud, NKV
xray

Antwoord #9 Juni 07, 2005, 19:37:22
edit2Rapporteer  
Arnoud, even reeel, welke badgasten gisteren bijvoorbeeld?
Anton

Antwoord #10 Juni 07, 2005, 19:40:44
edit2Rapporteer  
he aj

respect voor je mening hor, maar ik denk dat je beter de kites niet in zo'n betrekkelijk kleine zone kunt douwen. als je kijkt hoeveel kites er op een drukke dag in de lucht zijn op de b'dam. Dat levert nu al best wel gevaarlijke situaties op, laat staan in die zone!! dat is echt veel te gevaarlijk!!
peterb

Antwoord #11 Juni 07, 2005, 19:45:53
edit2Rapporteer  
het is net als autorijden, is het druk rij je langzamer, regent het rem je af etc... oftewel pas je aan zoals je gezond verstand dat zegt, als het slecht weer is en geen enkele badgast op strand ligt en niemand daar verder vaart zal niemand je van het water halen omdat je buiten de boeien vaart, als het daarentegen mooi weer kinderen op het strand liggen, dan houdt je je gewoon netjes aan de regels en zo kunnen we de spot openhouden; overal ter wereld respecteren de watersporters elkaar (hawaii, cabarete etc...) en laten ze elkaars ruimte met rust alleen lijken wij hier in Nederland wel een stelletje piraten die altijd bang zijn dat gras van de buren groener is;

we willen graag allemaal blijven kiten en ja ook ik wil dat brouwersdam openblijft zodat ik in ieder geval op ons kitestekkie de ruimte blijven houden
AJ
Gast
Antwoord #12 Juni 07, 2005, 21:02:53
edit2Rapporteer  
Juist, Peterb snapt het.

En Anton, de kitezone is meer dan 1200 meter breed. Daar tussen passen heel wat kitesurfers.
Als iedereen zich binnen de kitezone houdt aan de vaarregels, dan moet het goed gaan.

Houd je met name in de vakantieperiode strikt aan de kitezone, dan zijn er veel kinderen op het strand.
kiteron

Geen avatar

Antwoord #13 Juni 07, 2005, 21:35:12
edit2Rapporteer  
Kannst du das auch ins Deutsch sagen denn ich verstehe dieses nicht....

;D

Maar even serieus... ik heb zo het vermoeden dat die Duitsers ECHT niet dat eind van "hun" bocht naar de boeien toe gaan lopen...
Ik zeg niet dat ik de oplossing weet, maar dit valt of staat wel met de naleving van deze regels door ALLE kiters dus ook door onze Duitse gasten, en ach, laten we niet discrimineren, ook onze zuiderburen...

Dus hoe zorgen we ervoor dat ook zij zich netjes aan de regels houden???

En misschien een beetje flauw, maar in mijn beleving is Brouwersdam toch echt een "sportstrand"
("U begeeft zich nu op een deel van het strand waar extreme sporten beoefend worden...")
Wil je daar echt gaan liggen zonnen? Zijn er dan ook beperking voor waar gebuggied mag worden? Lijkt me toch ook niet ongevaarlijk voor de zonneminnende medemens...

Just my two cents...
xray

Antwoord #14 Juni 07, 2005, 22:11:23
edit2Rapporteer  
Kiteron, je opmerkingen snijden hout. Zo lang dit niet goed geregeld is is handhaving erg lastig.
Arnoud, ik zie dat je de nuance van de vakantieperiode er in aanbrengt!
~Dirk~

Antwoord #15 Juni 08, 2005, 01:34:34
edit2Rapporteer  
Het gaat er niet om wie of wat er gelijk heeft en wat handig is, het is gewoon zo dat je je kitespot op het spel zet als je je er niet aan houd. Zeker als er eens een gezin met kinderwagen door een crashende kite van het strand word gevaagd. En er hangen er daar soms genoeg aan een kite die dat voormekaar kunnen krijgen. Op dat moment worden dat soort dingen zeker tegen je gebruikt
AJ
Gast
Antwoord #16 Juni 08, 2005, 08:10:02
edit2Rapporteer  
De gemeenten hebben hun best gedaan om duidelijk te zijn naar de strandgasten en daarom zijn ook de volgende verbodsborden geplaatst:
http://home.planet.nl/~hoff0273/NKV/Brouwersdam/photos/photo6.jpg
Zoals je ziet ze zijn ook in het Duits, dus ook onze oosten-buren is gedacht.

Gelukkig staan de gemeenten Goedereede en Schouwen Duiveland nog positief tegenover kitesurfen en dat moeten we zo houden. Geef daarom het goede voorbeeld.
ARC-Rider

Antwoord #17 Juni 08, 2005, 08:44:20
edit2Rapporteer  
Tja en waar staat dat bord???

Bij de duinovergang bij de Kous, en aan de randen van de extreme sporten zone. Bij de duitse bocht staat niets aangegeven dat je daar niet zou mogen kitesurfen.

Waarom worden trouwens de kitesurfers in een kitezone gedreven en de windsurfers mogen overal hun gang gaan??? Met name op de grevelingen bij ouddorp stoor ik mij daar aan. Er staan bordjes dat er niet gekite mag worden, maar de windsurfers mogen gewoon hun gang gaan. Dit riekt naar discriminatie. Heb je een vlieger in je hand, wordt je door de politie van het water gehaald maar ben je aan het windsurfen mag je alle vogeltjes gewoon lekker storen.
aj
Gast
Antwoord #18 Juni 08, 2005, 09:01:51
edit2Rapporteer  
Omdat de kitezone er is voor de vliegeraars, kitesurfers, buggy-ers en strandzeilers. De gemeente heeft dat gelijkgetrokken. Het strandgedeelte rechts van "De Kous" is voor badgasten en daar is windsurfen wel toegestaan.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat er ook verbodsborden staan in de Duitse bocht.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.