Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 ... 259
|
3
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Andere manier van kite oprollen
|
Gepost op: Juli 04, 2017, 10:48:42
|
Et1961 - ik denk dat eerst strak oprollen en dan vouwen veel meer spanning op je doek geeft. Geloof me, ik frommel mijn kites al sinds 2009 zo de tas en daar blijven ze heerlijk crispy bij. Dat heeft me al vele uren extra kite tijd (lees - ouwehoer tijd) opgeleverd. Maar doe het vooral zoals jij denkt dat het goed is.
In 8 bft heb je een 5m kite die is zo klein dat je die makkelijk dubbel slaat.
@ mattie, het kan gebeuren dat je de LE precies bij het ventiel dubbelklapt en dan loopt ie niet lekker leeg. Beetje mikken volgende keer!
|
|
|
5
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: Juni 26, 2017, 11:38:54
|
Shore - ergens is er de grens van oneigenlijk gebruik. Als je - in weerwil van boerenverstand, de markering en de waarschuwingen op de verpakking product - volhard in het verkeerd gebruiken van eender welk product ben je on your own. En aangezien het plaatsen van de stopper op 10cm van de CL voor sommigen gewenst gebruik is (deadman of ander hooked tricks waarbij je je bar los laat, zie Toby) vinden we dat we dat ook moeten faciliteren.
Desalniettemin zal ik de mogelijkheden voor extra waarschuwingen op het product nog eens met het team bekijken.
|
|
|
7
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: Juni 09, 2017, 20:47:50
|
Het streepje zit er inderdaad op om te markeren dat je de stopper niet lager mag zetten. Dit is voor de legal disclaimer voor de Amerikaanse markt (zoals je weet werkt alles daar net iets anders), maw. als je het wel doet ben je juridisch gezien "on your own". Functioneel maakt dat streepje geen verschil en kan je de stopper helemaal bij de bar zetten. Lijkt me niet zo lekker varen tenzij je Toby Brauer bent.
@Aloha, ik ben altijd een fan van jouw gepeperde mening dus ik heb jouw stukje aandachtig gelezen. Even ter correctie:
Het verlengen van de stuurlijnen (depower zo je wilt) kan op twee manieren: Door telkens een tikje tegen de knop te geven geef je ongeveer een cm per tik vrij, vergelijkbaar met 2cm op een trimstrap of trimloop systeem. Door het knopje opzij te duwen en te houden roetst het hele trimbereik er uit en ben je maximaal gedepowered (tenzij je eerder stopt met opzij duwen). Het trimbereik is ongeveer 17cm, vergelijkbaar met 35cm aan trimkoord op een trimloop systeem, en meer dan de meeste strapsystemen. Omdat de stopper zo ver weg gezet kan worden als je zelf wilt kan je dat als additionele safety marge bijtellen.
Ik ben het niet eens met jouw verklaring waarom er een trimsysteem op de bar zit. Het is inderdaad nuttig om (redelijk) snel te depoweren - dat kan gewoon met deze bar. Voor het R&D team is het juist belangrijk om kleine trim verstellingen te doen. Met een goed bereikbaar en makkelijk werkend trimsysteem zal je sneller een stukje trimmen om aan te passen aan de koers die vaart of de condities. Het feit dat je in vaste porties trimt is prettig als je les geeft, bijvoorbeeld aan iemand die veel lichter is dan jij. je trimt de kite voor de student, als je de set even overpakt om op te kruisen trim je bv 5 tikjes, en als je de kite terug geeft depower je 'm 5 tikjes.
Ik vaar al een jaar met verschillende prototypes van deze bar en er is niks onveiligs aan. Een belangrijk pluspunt vind ik de wetenschap dat, als het trimsysteem door schiet, de situatie per definitie veiliger wordt omdat je dan depowered. Met een front line trimsysteem krijg je dan juist extra straf - mss herken je dit: je wilt depoweren, trekt de lijn uit de cleat en hij wil niet meteen aangrijpen. als je de lijn dan laat schieten krijg je max depower kado.
|
|
|
9
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: December 16, 2016, 15:45:28
|
Goeie vraag, antwoord is neen. Dat zou wel erg onprofessioneel zijn haha. Normaal hanteer je voor kinderspeelgoed een probe van Ø12mm met een R6 bol einde, als die ergens in kan wordt het gezien als onveilig. Ik hanteer die norm voor alles wat ik ontwerp, meestal maak ik er zelfs Ø9mm/R4.5mm van. De spleet onder in de bar is 6-7mm. Het bar gat is 11mm (bij de meeste merken 12-13mm) Kijk anders even of je zelf mss een ledemaat hebt dat daar in past, dan is de bar niet voor jou lol.
|
|
|
12
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: September 14, 2016, 10:27:58
|
Eddy, jij weet er duidelijk meer van. Er is wel veel veranderd door de brede beschikbaarhied van CNC stations en zink vonk machines, tegenwoordig zowat standaard bij iedere molder. Alu matrijzen zijn daardoor tegenwoordig nauwelijks goedkoper om te maken dan staal en de producten uit alu matrijzen zijn vaak minder vanwege de mindere stijfheid (flashes, toleranties). Vaak wordt voor kleine series meteen een ongeharde stalen matrijs gemaakt, en als het dirt cheap moet laten ze de koeling en het uitstoterpakket weg. De matrijs voor deze bar is wel redelijk ingewikkeld, vanwege een aantal lossingsrichtingen en gecontroleerde koeling (lang ding). Er zitten enorme dikte verschillen in het product dus het was een heel gedoe om de goede aanspuitingen, krimp en warp correctie etc goed te krijgen. Ben heel blij dat het is gelukt . We hebben een hele strakke QA in elkaar gezet, bar breuk laten we graag aan andere merken over. Zoals gezegd, voor de prijs van het matrijspakket voor deze bar kan je hele fijne gezinsauto kopen, of een paar kleintjes haha @ Chico, klopt dat je maar net komt kijken maar als je dan een keer kijkt... pfoeh!
|
|
|
14
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: September 11, 2016, 21:28:11
|
Beste Ruud, nou begrijp ik dat je zelf ook van een lichtelijke zelfironie houdt, maar als willie wortel had je toch al in je brainstorm/conceptfase je 'übergedachte' kunnen laten werken en je systeem onafhankelijk van je barbreedte kunnen ontwikkelen? Of beter, mocht dit daadwerkelijk een moeilijk probleem zijn; eerst bv. 45 cm barbreedte conciperen en daaraan je systeem aanpassen op een 52 cm e.a. maten (simpel, begin bij de kleinste maat, bij grotere maten heb je altijd meer ruimte...)
Maar veel interessanter, die PU buis die om de depowerlijn zit is erg klein van diameter. Daar gaat toch ook de safety doorheen? Wss hebben beide lijnen hoogstens een diameter van 3 mm. Welnu, als dat het geval is interesseert het mij hoe de dwarsdoorsnede uitziet. Bestaat deze PU buis uit een 2 kamersysteem? Of lopen beide lijnen naast elkaar door 1 kamer?
Er zijn tenslotte vele barren op de markt die dit wezenlijke verschil nog steeds niet begrijpen. 1 kamer met safety- en depowerlijn tezamen is vragen om moeilijkheden (zelfs met een swivel op de QR!!) De safety rolt zich (onzichtbaar) rond de depower. Dit gebeurd vrij snel. Enerzijds verkort de safety zich en blijft hangen rond de depower. anderzijds loop je het risico dat de safety plotseling knapt bij een release of de depowerlijn onnodig laat slijten... en dat is het laatste wat je wil (omdat je die slijtage ook niet meer ziet)
Verder plijt je erg over deze holy grail en de toegevoegde veiligheid. Maar als je nadenkt over deze bar, hoeveel zwaarder is deze bar tov de normale OR bar EN denk je dat deze baronderkant (waar geen EVA schuimlaag omheen zit) niet ongelooflijk hard zal aanvoelen als je die tijdens een wasgang tegen bv. je gezicht voelt aankomen. Dat is voor mij veiligheid die net zo meespeelt...
Wat ik mis in dit hele verhaal over stuurlijn geregelde depower is dat er zo makkelijk voorbij wordt gegaan aan het feit dat het allemaal gaat over veiligheid bij overpowered kiten en waarbij je zogenaamd de conventionele powerlijn depower niet meer zou kunnen veranderen... Als je gewoon in die situatie even je bar loslaat heb je nauwelijks druk in je kite en kan zelfs iemand van 50 kg nog de depower veranderen. En dat gaat sneller dan dit hele knoppensysteem aan de zijkant die je eerst moet zoeken. De kans die je daarbij loopt omdat deze knop niet in het midden van je bar zit is dat je zelfs de bar naar 1 kant trekt en je heel ongevraagde situaties krijgt.
Vele vragen, weinig antwoorden
Hoe zit het? Voor de bar lengtes is het een calculatie verhaal. Zo'n matrijs om één barlengte te maken is erg kostbaar dus voor meerdere lengtes moet je zicht hebben op de aantallen wil je ooit wat verdienen. Reken de prijs van een knappe gezinswagen voor zo'n matrijs. Het onwerpen van een kortere bar is zo gedaan, de tooling is een heel verhaal! De rigging wordt door de kiteontwerper Ross in Canada gedaan, ik heb daar niet zoveel mee van doen. We weten wel van het opdraaien van de lijnen in de PU slang, maar ik heb nog niet gezien hoe het nu precies werkt. Ze hebben een heel testprogramma dus ik verwacht dat dat wel goed zit. De veiligheid zit 'm in een aantal dingen. het eerste is dat je met deze systemen je kite eerder trimt, omdat het makkelijk en precies gaat. Dit merkt iedereen die hiermee heeft gevaren. Ook mensen die anders nooit of één keer per sessie trimmen gaan dit nu wel doen (mijzelf incluis). Met een getrimde kite kom je minder snel in de problemen, noem dit passieve veiligheid oid.. Het tweede punt is dat depoweren van een overpowerde kite met de meeste systemen gewoon lastig gaat, de cleat kan muurvast zitten en als je tijdens het trimmen de cleat mist schiet het setje in volle power, iets wat je dus net niet kan gebruiken. daarnaast kan niet iedereen even makkelijk bij de trimlijn, denk aan opgeschoven trapezes of korte armen. Stuurlijn trimmen is impliciet veiliger en veel beheersder. Het knoppen systeem aan de zijkant is makkelijk te vinden, je schuift je hand naar buiten tot je tegen de draaiknop komt en die druk je even naar buiten voor een kwartslag trim (1cm lijn, vgl 2 cm traditionele trimlijn). hou je 'm naar buiten gedrukt dan roetsen de stuurlijnen er uit tot max depower (vgl 35cm trim lijn of 17,5cm stuurlijn). Dit is zeker sneller en beheersder dan naar de lijn graaien, uit de cleat trekken en hopen dat je 'm in de gewenste stand terugzet. Daarnaast kan in sommige omstandigheden het lostrekken van de frontline trimlijn de kite over je heen laten vliegen. We hebben het systeem in allerlei condities getest en je gaat de bar zeker niet scheef houden als je 'm bedient. De bar is een stuk lichter dan de vorige barren van OR, komt in de buurt van de ouwe carbon pijpjes van vroegah. Het trimsysteem weegt ca. 35 gram. De bar is inderdaad hard aan de onderkant maar verder goed gepolsterd aan de eindes. Door het lage gewicht zal een tik van de achterkant niet zo hard aankomen, terwijl de situatie "board als hamer en bar als spijker" door de polstering minder pijnlijk is dan vele ander barren (dit is een scenario waar al een flink aantal verwondingen zijn opgelopen, we werken met verschillende databases voor kite ongelukken) @ Evan wat dacht je van 43 cm?
|
|
|
15
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: September 11, 2016, 13:58:28
|
Michiel deze bar kan je tot +/-60 graden schuin houden en dan loopt de centerline nog steeds vrij, maw in extreme stuur uitslag werkt het nog prima, ideaal voor grote kites want je hebt met één hand op de bar wel genoeg kracht om tw sturen.
|
|
|
20
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: September 09, 2016, 12:35:31
|
@ Peer: 1. Als je de knop naar buiten duwt kantelt die feitelijk om een as (de schroef aan de zijkant), dus hoe diper je in de bar gaat hoe kleiner die beweging. gaat dus om millimeters en dan moet je 'm volgieten met beton om 'm te laten blokkeren. 2. is getest in het altijd koude Canada, en het is El Rudo en geen Rudeo lol @ Mitchel, et1961: Er zit een verend element in om de ratel in de pal te zetten als er geen druk van de lijnen is. Daarnaast hebben we een push out systeem in de floats zitten die de lijnen naar buiten duwen. Handig voor "pre-launch depower trim"! hier een filmpje van kitemag, daar zie je wat actie. Ze doet alleen niet het knopje naar buiten houden voor het "roets" effect
|
|
|
23
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Ocean Rodeo Stick Shift Bar
|
Gepost op: September 08, 2016, 14:50:50
|
thanks... wij gaan uit van heel erg bomb proof, is al flink mee getest. De constructie is supersimpel, één bewegend onderdeel (spoel op ratel met vaste pal, zie patent; je duwt het rateltje uit de pal om te depoweren, de lijnen trekken 'm er terug in). De bar kern is uit één deel carbon verstevigd materiaal, dus van eind tot eind geen verlijming of klinknageltjes. Verwisselbaar center hole en op-de-camping vervangbare trim lijn (gewoon een stuk oude lijn pakken). Verder is het vooral een hele cleane zeg maar "kite-bar", niks space age. Je kan 'm vol met zand stampen, dat spoelt er gewoon helemaal uit, we hebben bewust gekozen voor "zand er uit" vs "zand er niet in".
|
|
|
25
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: North Click Bar 2017
|
Gepost op: September 06, 2016, 14:26:41
|
Et1961 ik heb geen tijd en geen zin om hier college prijsopbouw te geven maar de bedragen, voorbeelden en de vergelijkingen die je noemt raken kant nog wal. Adviesprijzen vergelijken met overjarige dump, kom nou. Neem maar aan dat North heel veel barren moet verkopen om hier winst op te maken. Als je zo goed weet dat de mensen uit de kite industrie geen passie voor de sport hebben dan zou ik graag een korte lijst van voorbeelden van je willen zien. Naam en rugnummers svp.
borrelpraat.
\unsubscribed from this topic\
|
|
|
Pagina's: [1] 2 3 ... 259
|
|