Beste Ruud, nou begrijp ik dat je zelf ook van een lichtelijke zelfironie houdt, maar
als willie wortel had je toch al in je brainstorm/conceptfase je 'übergedachte' kunnen laten werken en je systeem onafhankelijk van je barbreedte kunnen ontwikkelen?
Of beter, mocht dit daadwerkelijk een moeilijk probleem zijn; eerst bv. 45 cm barbreedte conciperen en daaraan je systeem aanpassen op een 52 cm e.a. maten (simpel, begin bij de kleinste maat, bij grotere maten heb je altijd meer ruimte...)
Maar veel interessanter, die PU buis die om de depowerlijn zit is erg klein van diameter. Daar gaat toch ook de safety doorheen? Wss hebben beide lijnen hoogstens een diameter van 3 mm. Welnu, als dat het geval is interesseert het mij hoe de dwarsdoorsnede uitziet. Bestaat deze PU buis uit een 2 kamersysteem? Of lopen beide lijnen naast elkaar door 1 kamer?
Er zijn tenslotte vele barren op de markt die dit wezenlijke verschil nog steeds niet begrijpen. 1 kamer met safety- en depowerlijn tezamen is vragen om moeilijkheden (zelfs met een swivel op de QR!!) De safety rolt zich (onzichtbaar) rond de depower. Dit gebeurd vrij snel. Enerzijds verkort de safety zich en blijft hangen rond de depower. anderzijds loop je het risico dat de safety plotseling knapt bij een release of de depowerlijn onnodig laat slijten... en dat is het laatste wat je wil (omdat je die slijtage ook niet meer ziet)
Verder plijt je erg over deze holy grail en de toegevoegde veiligheid. Maar als je nadenkt over deze bar, hoeveel zwaarder is deze bar tov de normale OR bar EN denk je dat deze baronderkant (waar geen EVA schuimlaag omheen zit) niet ongelooflijk hard zal aanvoelen als je die tijdens een wasgang tegen bv. je gezicht voelt aankomen. Dat is voor mij veiligheid die net zo meespeelt...
Wat ik mis in dit hele verhaal over stuurlijn geregelde depower is dat er zo makkelijk voorbij wordt gegaan aan het feit dat het allemaal gaat over veiligheid bij overpowered kiten en waarbij je zogenaamd de conventionele powerlijn depower niet meer zou kunnen veranderen... Als je gewoon in die situatie even je bar loslaat heb je nauwelijks druk in je kite en kan zelfs iemand van 50 kg nog de depower veranderen. En dat gaat sneller dan dit hele knoppensysteem aan de zijkant die je eerst moet zoeken. De kans die je daarbij loopt omdat deze knop niet in het midden van je bar zit is dat je zelfs de bar naar 1 kant trekt en je heel ongevraagde situaties krijgt.
Vele vragen, weinig antwoorden
Hoe zit het?
Voor de bar lengtes is het een calculatie verhaal. Zo'n matrijs om één barlengte te maken is erg kostbaar dus voor meerdere lengtes moet je zicht hebben op de aantallen wil je ooit wat verdienen. Reken de prijs van een knappe gezinswagen voor zo'n matrijs.
Het onwerpen van een kortere bar is zo gedaan, de tooling is een heel verhaal!
De rigging wordt door de kiteontwerper Ross in Canada gedaan, ik heb daar niet zoveel mee van doen. We weten wel van het opdraaien van de lijnen in de PU slang, maar ik heb nog niet gezien hoe het nu precies werkt. Ze hebben een heel testprogramma dus ik verwacht dat dat wel goed zit.
De veiligheid zit 'm in een aantal dingen.
het eerste is dat je met deze systemen je kite eerder trimt, omdat het makkelijk en precies gaat. Dit merkt iedereen die hiermee heeft gevaren. Ook mensen die anders nooit of één keer per sessie trimmen gaan dit nu wel doen (mijzelf incluis). Met een getrimde kite kom je minder snel in de problemen, noem dit passieve veiligheid oid..
Het tweede punt is dat depoweren van een overpowerde kite met de meeste systemen gewoon lastig gaat, de cleat kan muurvast zitten en als je tijdens het trimmen de cleat mist schiet het setje in volle power, iets wat je dus net niet kan gebruiken. daarnaast kan niet iedereen even makkelijk bij de trimlijn, denk aan opgeschoven trapezes of korte armen.
Stuurlijn trimmen is impliciet veiliger en veel beheersder.
Het knoppen systeem aan de zijkant is makkelijk te vinden, je schuift je hand naar buiten tot je tegen de draaiknop komt en die druk je even naar buiten voor een kwartslag trim (1cm lijn, vgl 2 cm traditionele trimlijn). hou je 'm naar buiten gedrukt dan roetsen de stuurlijnen er uit tot max depower (vgl 35cm trim lijn of 17,5cm stuurlijn). Dit is zeker sneller en beheersder dan naar de lijn graaien, uit de cleat trekken en hopen dat je 'm in de gewenste stand terugzet. Daarnaast kan in sommige omstandigheden het lostrekken van de frontline trimlijn de kite over je heen laten vliegen.
We hebben het systeem in allerlei condities getest en je gaat de bar zeker niet scheef houden als je 'm bedient.
De bar is een stuk lichter dan de vorige barren van OR, komt in de buurt van de ouwe carbon pijpjes van vroegah. Het trimsysteem weegt ca. 35 gram. De bar is inderdaad hard aan de onderkant maar verder goed gepolsterd aan de eindes. Door het lage gewicht zal een tik van de achterkant niet zo hard aankomen, terwijl de situatie "board als hamer en bar als spijker" door de polstering minder pijnlijk is dan vele ander barren (dit is een scenario waar al een flink aantal verwondingen zijn opgelopen, we werken met verschillende databases voor kite ongelukken)
@ Evan wat dacht je van 43 cm?