windguru morgen

arjanschip

Oktober 06, 2006, 23:26:42
edit2Rapporteer  
heej

ik ga morgen waarschijnlijk in krabbendijke kiten maar als je op windguru kijkt zie je drie tabbellen boven elkaar staan. in de bovenste staat 15 knopen maar in de middelste staat iets van 25 knopen. HOe weet ik nu wat er morgen ongeveer staat.

ik heb een 10 m2 kite dus zou het morgen gaan?

arjan
tom_beul
Gast
Antwoord #1 Oktober 06, 2006, 23:28:14
edit2Rapporteer  
Aan u bericht te zien bent u nog in de begin fase. Ga dus absoluut niet in deze winden het water op..... EN NOOIT MET EEN 10M2
TtHoM@s

Antwoord #2 Oktober 06, 2006, 23:30:13
edit2Rapporteer  
dus de onderste tabellen voor korten termijn  (tong_kitesmiley)
arjanschip

Antwoord #3 Oktober 06, 2006, 23:32:44
edit2Rapporteer  
hoeveel wind staat er dan morgen volgens jullie?
-Mark-

Antwoord #4 Oktober 06, 2006, 23:35:13
edit2Rapporteer  
reken maar op dikke wind
slingshot {Thomas}

Antwoord #5 Oktober 06, 2006, 23:40:14
edit2Rapporteer  
reken maar op 25 knopen en s'avonds 20 knopen
Passie

Antwoord #6 Oktober 06, 2006, 23:42:39
edit2Rapporteer  
Reken maar op 30+ en 's middags 25
Idefixe

Antwoord #7 Oktober 07, 2006, 00:08:11
edit2Rapporteer  
als je van het gebeuren op windguru niet veel snapt is de kans groot dat je niet voldoende ervaring hebt om morgen het water op te gaan.

ListenToMe     Sterker nog: Het gegeven dat je op een internetforum een vraag stelt of je met een wind van meer dan 20 knopen het water op kunt is het ultieme bewijs dat je dus gewoon niet voldoende ervaring hebt en je jezelf en anderen in gevaar brengt door toch het water op te gaan.

is niet negatief bedoeld hoor maar het is wel realiteit. kijk uit!
maarten_schepers

Antwoord #8 Oktober 07, 2006, 00:13:26
edit2Rapporteer  
Zelf gebruik ik Windfinder. http://www.windfinder.com/forecast/vlissingen
Maar tel er altijd ongeveer 3 knopen bovenop dan zit je vaak goed bij Windfinder.

Daarnaast is het verstandig om de dag zelf de wind te bekijken en op basis van die informatie een beslissing te maken. kijk bv. op www.actuelewaterdata.nl en windfinder. Want wat je overal leest zijn verwachtingen en geen voorspellingen. Daarvoor moet je in een glazen bol gaan lopen turen.

Ben je nog niet lang bezig en vind je het nog lastig om te bepalen of je wel of niet het water op gaat, ga dan niet. Liever 1 keer niet gekite dan wel jezelf of ander te verwonden.

Aan u bericht te zien bent u nog in de begin fase. Ga dus absoluut niet in deze winden het water op..... EN NOOIT MET EEN 10M2
Afhankelijk van je postuur en gewicht kun je zelfs als beginner met een 10m2 tot ongeveer 22 knopen het water op.  Maar zoals eerder gezegd: Ben je nog niet lang bezig en vind je het nog lastig om te bepalen of je wel of niet het water op gaat, ga dan niet. Liever 1 keer niet gekite dan wel jezelf of ander te verwonden.
Nino

Antwoord #9 Oktober 07, 2006, 00:54:10
edit2Rapporteer  
Idefixe en Kungfu wat lopen jullie te zeiken.. hij vraagt gewoon iets over windfinder..Sorry hoor. Draaien we niet een beetje door. We zijn allemaal heel erg eager om iemand een beginner te noemen en van het water af te sturen..
Spoon

Antwoord #10 Oktober 07, 2006, 01:01:57
edit2Rapporteer  
wel heel mooi al die opmerkingen over "het feit dat je het hier vraagt..." enzo maar hoe krijgt de beginner nouw ervaring als die bij elke vraag naar zn kop gegooid krijgt dat ie maar beter niet moet gaan...

sorry hoor maar die jongen die vraagt alleen maar om uitleg over windguru en als je zijn bericht no ook eens daadwerkelijk leest dan had je gezien dat hij "waarschijnlijk" gaat kiten. Met andere woorden als hij daar aan komt en ziet dat het te hard waait/stormt/orkaant/tyfoont gewoon weer zn spulletjes inpakt...

denk om je hart en maak je niet zo druk... hang loose...
slingshot {Thomas}

Antwoord #11 Oktober 07, 2006, 01:09:00
edit2Rapporteer  
ja man... wees een surfer en doe relex  (tong_kitesmiley) (hangloose_kitesmiley)
Dangerfield

Antwoord #12 Oktober 07, 2006, 01:21:06
edit2Rapporteer  
Windguru geeft 3 tabellen (zie hier voor uitleg).

GFS is de lange termijnverwachting, geeft niet meer dan een indicatie of er evetueel wel of niet wind staat.
MM5 9km geeft een hoge resolutie voor een spot, over het algemeen niet erg betrouwbaar.
MM5 27km geeft een wat lagere resolutie, en daardoor een iets globaler en betrouwbaarder beeld van de situatie. (hangloose_kitesmiley)

Uiteindelijk geldt dat hoe meer de verschillende verwachtingen van verschillende sites overeen komen, hoe betrouwbaarder het is.

De laatste tijd zijn alle sites weinig betrouwbaar, volgens sommige komt dit door het warme water. Ik tel er bij windGuru altijd een knoop op 3 bij, dit zal echter voor iedere spot anders zijn .

Houd rekening met het feit dat de windvlagen in verhouding staan tot de windkracht; bij lichte wind zijn de vlagen dus bijv. kracht + 2kts, bij harde wind als morgen zullen ze eerder kracht + 8kts zijn. Oppassen dus.

Morgen verwacht ik persoonlijk ca. 27 knopen in Wijk, met vlagen tot 34 knopen.
Ik, mijn 95kg en mijn 10m2 blijven lekker thuis. ThumpDown
Ik stel voor dat jij hetzelfde doet.

Suc6

PS. trek je niet te veel aan van de comments hierboven; is allemaal goed bedoeld maar de laatste tijd is veiligheid, begrijpelijk, een beetje een hype waardoor mensen soms fel reageren. Gewoon zelf nadenken en de juiste vragen stellen... (grinnik_kitesmiley)
litewave

Antwoord #13 Oktober 07, 2006, 04:32:28
edit2Rapporteer  
Ehh ik wist het tot voor kort ook niet, en ik draai al weer wat jaartjes mee
SuperGrover
Gast
Antwoord #14 Oktober 07, 2006, 05:10:25
edit2Rapporteer  
Dit is een hele normale en verstandige vraag. Reageer dan ook normaal eikels! Wees blij dat hij het vraagt.

Er zijn genoeg mensen die het gewoon gaan proberen met deze condities.
Je weet pas zeker hoe het weer is als je bij het water staat. Je kunt zien aan de kiters welke maat ze op hebben staan. Het beste kun je ook altijd even vragen hoe de wind is enz. Zij vertellen je ongetwijfeld of het vlagerig is en of er windstoten bij zitten.

Al zijn er weinig (met name ervaren) kiters op het water met kleine maten dan kun je als beginner beter  kijken en genieten van de mooie sprongen..en dan weer lekker naar huis gaan. ThumpsUp
arjanschip

Antwoord #15 Oktober 07, 2006, 13:34:55
edit2Rapporteer  
ok bedankt voor de uitleg
laat het duidelijk zijn, ik ben niet iemand die denkt joepie morgen waait het en vervolgens niet meer kijkt of er geen 30 knopen staat

ook beginners kunnen voorzichtig zijn!
NW

Antwoord #16 Oktober 07, 2006, 14:24:35
edit2Rapporteer  
Krabbendijke is sowieso met zuid of zuidwest onverstandig...dan is ie aflandig....en kan ik het weten want ik woon er...zaterdag west en wordt smiddags heerlijk knallen

arjanschip

Antwoord #17 Oktober 08, 2006, 01:31:36
edit2Rapporteer  
kben vandaag toch wezen kiten tegen alle adviezen in.
er is niks gevaarlijks gebeurd en ik heb best veel geleerd dus sommige beginners kunnen ook voorzichtig zijn
¦Tim¦

Antwoord #18 Oktober 08, 2006, 01:41:17
edit2Rapporteer  
goed gedaan jongen!

Grin
arjanschip

Antwoord #19 Oktober 08, 2006, 02:25:02
edit2Rapporteer  
eej denniss. was jij vandaag ook in krabbendijke en zo ja met welke kite was je
NW

Antwoord #20 Oktober 08, 2006, 03:24:36
edit2Rapporteer  
ik was vandaag aanwezig ja...maar lekker mijn spullen in auto gelaten want was er pas om half vier..en wind was toen al teveel zuidwest en niet meer de moeite waard.
weer wel met bootje kiter op kunnen halen die heel dom alleen het water op ging en niet meer aan kant kwam en zwemmend geen meter vooruit kwam

btw ik heb een zwart rode amp...
die jongens met die blauwe en rode cabrinha switchblade zijn overigens ook uit krabbendijke
lodo

Geen avatar

Antwoord #21 Oktober 08, 2006, 17:28:34
edit2Rapporteer  
ik was vandaag aanwezig ja...maar lekker mijn spullen in auto gelaten want was er pas om half vier..en wind was toen al teveel zuidwest en niet meer de moeite waard.
weer wel met bootje kiter op kunnen halen die heel dom alleen het water op ging en niet meer aan kant kwam en zwemmend geen meter vooruit kwam

btw ik heb een zwart rode amp...
die jongens met die blauwe en rode cabrinha switchblade zijn overigens ook uit krabbendijke

Heuij dennis we kunnen op Krabbendijke beter een reddingsbrigade begginnen heb zelf 3 kiters uit het water gevist, de wind was ook niet idiaal best vlagerig
ben de local met de rode switchblade
NW

Antwoord #22 Oktober 09, 2006, 01:34:51
edit2Rapporteer  
jij bent goed bezig geweest lodo.....of waren die andere drie...inclusief die met de blauwe switchblade nou zo dom bezig...hahahahahah
de schapenstront zit nog in mijn jollies van dat hele pokke eind over de zeedijk.
arjanschip

Antwoord #23 Oktober 10, 2006, 00:13:12
edit2Rapporteer  
eej lodo. krijg jij die rooie kite nog op je hoofd? of was jij dat niet?
lodo

Geen avatar

Antwoord #24 Oktober 10, 2006, 21:07:55
edit2Rapporteer  
eej lodo. krijg jij die rooie kite nog op je hoofd? of was jij dat niet?

niet op mijn hoofd maar alles werd wel opleens rood voor mijn ogen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.