Zaterdagmiddag met mijn honden op het strand van Bloemendaal aan het wandelen. Matig tot harde sideshore wind en afgaand water. In de verte een eenzame kitesurfer. Ik zie even later z'n kite crashen en die wordt meteen door een golf opgerold. Na een kwartier proberen te herstarten heb ik de reddingsbrigade gebeld:
"we komen wel ff kijken.." De kiter had zich ondertussen losgemaakt van z'n kite die langzaam richting IJmuiden werd geblazen. Na een lange zwemtocht van 15min kwam de beste man eindelijk aan land. Ik de reddingsbrigarde weer gebeld en gezegd dat er nu een losse kite richting IJmuiden dreef. Dat vind de reddingsbrigade fijn:
dat je weer even meldt dat het goed gaat…
De kiter was goed voorbereid: droogpak, handschoenen en cap.
Hulde voor de keus die hij nadat het herstarten niet lukte: kite losmaken. Anders was hij never aan land gekomen. Wil je verzuipen met je kite, of overleven zonder kite. Gek genoeg maken mensen in dit soort situaties nogal eens de verkeerde keuze.
De kite lag een kilometer verderop op 'zwem afstand' in de branding, die heeft ie dus weer terug.
Minpuntje: Ga niet alleen het water op in deze tijd, ook al heb je een droogpak aan.