Michiel, wat is het verschil tussen de reddingsbrigade en de KNRM???
Volgens mij valt alles onder 1 noemer en zouden wij idd allemaal lid moeten worden.
Zij kunnen ook jouw leven redden mochten ze blijven bestaan....(door gebrek aan geld lijkt dit een utopie te worden)
En dat laatste is met brekende voorlijnen zeker ook niet geheel utopisch
Er zit een groot verschil tussen. Ik ken zowel iemand die gevaren heeft voor de KNRM op de Valentijns, als iemand die bij de Reddingsbrigade werkt. De KNRM doet het werk op zee, de RB aan de kust.
Echter worden de meeste surfers door de KNRM uit het water gehaald, en zelden door de RB is mijn ervaring. Zondag weer een prachtig voorbeeld van gezien. Kiter in nood, RB dingy lag er praktisch naast (<50m). Toch heeft een medekiter hem naar de kant moeten slepen terwijl ze beide recht op de golfbreker afgingen (was 30kn gemiddeld, met vlagen naar 40)
Zoals ik al eerder aangaf is de RB volgens meer voor badgasten, en de KNRM meer voor watersporters en beroepsvaart. Maar ik weet dat niet zeker, ik zal het binnenkort eens navragen. Vast weet iemand er hier meer over.
Overigens bellen wij altijd de KNRM als er een surfer in nood is op de Slufter bijvoorbeeld