Functies van de vormen van de kite-boards

taunis2

Januari 11, 2009, 17:41:59
edit2Rapporteer  
Wat ik nu al een hele tijd niet begrijp, zijn de shapes van de boarden.
De meeste zijn rechthoekig en andere zijn weer rond.

Wat is nu de essentiele functie van rechthoekige uiteindes.
Wat is nu de essentiele functie van ronde uitendes.

Kan iemand mij hierover info geven.

Ik zit te denken om een ander board te nemen.
Lukadukido

Antwoord #1 Januari 11, 2009, 17:44:31
edit2Rapporteer  
Het heeft met sturen te maken, en die (uitgezaagde) hoekjes, op de hoeken van je board, is volgens mij tegen spray...
Sorry, ik weet er zelf ook niet zoveel van.
remixed

Geen avatar

Antwoord #2 Januari 11, 2009, 17:45:00
edit2Rapporteer  
van wat ik heb begrepen zijn ronde uiteindes voor sneller draaien en rechthoekige uiteindes dus voor minder snel draaien. Het nadeel van snel draaien is dat je minder makkelijk in een rechte lijn kunt blijven gaan, omdat je dan al snel draait als je je gewicht een beetje verplaatst.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Januari 11, 2009, 17:57:12
edit2Rapporteer  
Rond is wendbaarder en losser
recht is sneller en beter edgen
verder bepaalt de rocker ( de kromte over de lengte) en de concave (de holling overdwars) mede het vaargedrag, hoe rechter de plank hoe harder ie vaart en hoe minder makkelijk ie stuurt, en een grote rocker is weer makkelijker in chop. De concave draagt bij voor snel planeren.
En om het nog ingewikkelder te maken is de flex op een slimme manier verdeelt, meer flex, vergevelijker maar langzamer, stijver popt hoger en vaart stugger. mengvormen, bv flex tips, geven een rechthoekig board meer ronde feel.
probeer wat plankjes uit en je krijgt er een beetje een beeld bij! je kan van een plaatje wel een grove indruk krijgen maar er zijn gelijkvormige boards met totaal verschillende feel.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #4 Januari 11, 2009, 18:17:02
edit2Rapporteer  
maar er zijn gelijkvormige boards met totaal verschillende feel.
Dat klopt. Ik heb vorig jaar een aantal Skywalkerboards gestest. De boards (rocker, concaaf, lengte, pads enz enz) waren identiek alleen het verschil tussen 2 types was:

Andere rail (90C of inverted)
Wide stance
Andere vinnen

Maw door die verandering toe te passen op precies het zelfde board krijg je een verschil van dag en nacht.

Gewoon zoveel mogelijk boardtjes testen. Ik vind het verschil in kites soms minder groot en ben sneller aan een nieuwe kite gewend kan wanneer ik op een ander board stap.

Morres

Antwoord #5 Januari 11, 2009, 18:51:06
edit2Rapporteer  
Rond is ook beter in chop vaak
El rudo zn antwoord klopt ,die 2 daarboven konden beter niks zeggen
Lukadukido

Antwoord #6 Januari 11, 2009, 22:11:44
edit2Rapporteer  

Je hebt gelijk..Maaarrrrr, ik kwam wel met de juiste informatie over hoekjes in de hoeken van je board, zijn tegen spray
(HJ) MINI-ME

Antwoord #7 Januari 11, 2009, 22:24:57
edit2Rapporteer  

Je hebt gelijk..Maaarrrrr, ik kwam wel met de juiste informatie over hoekjes in de hoeken van je board, zijn tegen spray

Onderandere..

Maar het is geen wedstrijd het belang van informatie staat voorop  ThumpsUp
xray

Antwoord #8 Januari 11, 2009, 22:27:57
edit2Rapporteer  
@Lukadido.
Sluit me aan bij Morres, als je geen goed onderbouwd antwoord hebt dan hoef je niet te reageren....Er zijn hier genoeg mensen met inhoudelijke kennis die dat wel kunnen.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Januari 11, 2009, 23:27:37
edit2Rapporteer  
er zijn nog allerlei verfijningen in de boards, onder andere hoekjes en dat "stapje" bij de tips (stukje van de tip dat een paar mm hoger ligt en geen contact maat met het water maar wel help om over golven te komen), noem het maar op.
Eén van de dingen waar het veel te weinig over gaat zijn de vinnen, een halve cm meer vin verandert het vaargedrag enorm.
Er gaan trouwens ook veel broodje aap verhalen de rondte over boards. Ik heb zelf niet zoveel boards geprobeerd, ik ben gewoon hooked aan mn Nobile 666 '07 132x41. Ik kijk met angst en beven uit naar de dag dat 'ie kapot gaat. Maar ik weet nu al dat ik met mn volgende booard weer net zo blij zal! http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Overigens nu een Ocean Rodeo Mako 150*40 in bestelling staan, op het oog een groot ouderwets board met een banaan rocker, zoals je ze wel eens onder het type marktplaatskiter tegenkomt op het autostrand. Het gekke is dat dit ding ongeveer zo snel is als de 666 maar het comfort van een CX levert in de smerigste chop, en gillend hoogte loopt. geen noemenswaardige flex en een brute concave van 18mm, 1 vin per kant en in de basis een ontwerp uit 2002. Voor de golfjes en de choppy avonturen!
raar maar waar!
Mr the Emperor

Antwoord #10 Januari 12, 2009, 14:45:05
edit2Rapporteer  
Maar ik weet nu al dat ik met mn volgende booard weer net zo blij zal! https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

schater schater schater
Lukadukido

Antwoord #11 Januari 12, 2009, 15:18:58
edit2Rapporteer  
Begrepen
Nature

Antwoord #12 Januari 13, 2009, 14:32:10
edit2Rapporteer  
@Lukadido.
Sluit me aan bij Morres, als je geen goed onderbouwd antwoord hebt dan hoef je niet te reageren....Er zijn hier genoeg mensen met inhoudelijke kennis die dat wel kunnen.

Het klopt toch wat hij zegt.
Als het niet klopt kan dat ook gewoon gezegt worden. Zie t probleem niet.
rocket man

Antwoord #13 Januari 13, 2009, 14:57:08
edit2Rapporteer  
er zijn nog allerlei verfijningen in de boards, onder andere hoekjes en dat "stapje" bij de tips (stukje van de tip dat een paar mm hoger ligt en geen contact maat met het water maar wel help om over golven te komen), noem het maar op.
Eén van de dingen waar het veel te weinig over gaat zijn de vinnen, een halve cm meer vin verandert het vaargedrag enorm.
Er gaan trouwens ook veel broodje aap verhalen de rondte over boards. Ik heb zelf niet zoveel boards geprobeerd, ik ben gewoon hooked aan mn Nobile 666 '07 132x41. Ik kijk met angst en beven uit naar de dag dat 'ie kapot gaat. Maar ik weet nu al dat ik met mn volgende booard weer net zo blij zal! http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Overigens nu een Ocean Rodeo Mako 150*40 in bestelling staan, op het oog een groot ouderwets board met een banaan rocker, zoals je ze wel eens onder het type marktplaatskiter tegenkomt op het autostrand. Het gekke is dat dit ding ongeveer zo snel is als de 666 maar het comfort van een CX levert in de smerigste chop, en gillend hoogte loopt. geen noemenswaardige flex en een brute concave van 18mm, 1 vin per kant en in de basis een ontwerp uit 2002. Voor de golfjes en de choppy avonturen!
raar maar waar!

Idd back to the future, ik zou ook dolgraag m'n oude (verkochte) airush switch van 2002 willen uitproberen, nu ik meer en meer in de golven zit.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.