Denice
|
Beste Richard! Succes met je herstel! Onlangs ook zoiets meegemaakt. Heb toen gereleast en ben naar m'n kite toe gezwommen zonder de lijnen op te rollen. Is dit fout?? Graag advies. Ik snap dat het risico bestaat dat je in de lijnen zwemt, maar met een beetje opletten heb ik dit weten te voorkomen. Als je niet oprolt staat er namelijk geen druk meer in de lijnen en is de kans dat de kite uit zichzelf de lucht in gaat volgens mij minimaal. Graag advies van de kenners!!
|
|
|
Haring High Richardt
|
Hallo Denice
Ik ben geen kenner maar wat waren de omstandigheden op dat moment. ????
Zee, harde wind, stroming, diep water, droogpak ????
Vond bij mij geen optie om naar mijn kite toe te zwemmen omdat ik een droogpak aanhad en bang was om in de lijnen verstrikt te geraken. Omdat ik dacht dat mijn leading edge lek was heb ik besloten om de lijnen om mijn bar te wikkelen en zo dichter naar de kite toe te komen.
|
|
|
Haring High Richardt
|
Zelf heb ik meerdere malen een Best bar doormidden gezien. 2 maatjes hier in het noorden hebben dat al gehad. Heftig Wat was de oorzaak ?????????
|
|
|
Flyingtrunkie
|
't blijft toch allemaal wat zwakker, dat Best- spul
|
|
|
Reflex
Logs: 0 | 20 uur
|
't blijft toch allemaal wat zwakker, dat Best- spul Wat een goedkope reactie weer, graag wat onderbouwing bij dit commentaar. Wie zegt er dat met die krachten geen enkel andere bar had kunnen breken? En tevens zou ik niet na het breken van 1 bar durven zeggen dat alles zwakker is bij een merk. Mischien zat er wel al een scheur in het carbon (dat verzwakt enorm). Tuurlijk mag het niet gebeuren dat klopt.
|
|
|
Haring High Richardt
|
Bar was gekocht eind augustus en er was hooguit 10 keer meegevaren
|
|
|
DM2008
|
Ik heb je kite nog opgelaten vorige week op IJmuiden rond half vier, man wat een verhaal dit! Ik hoop dat je snel herstelt!
In alle discussie laait toch weer de vraag op: wat moet je nou doen als je kite niet meer omhoog gaat. Wachten tot je teruggedobberd bent is meestal geen optie. Je moet je lijnen gaan oprollen. Wat ik altijd dacht is dat je:
1. 1 stuurlijn oprolt op de bar, tot je zo ongeveer de spanwijdte van je kite hebt opgerold (best veel dus!!), terwijl je uitkijkt niet verward te raken in de rest; en
2. Dan alle lijnen oprolt tot bij de kite.
Nou lees ik hier en op Hanglos weer dat sommigen menen dat je een powerlijn moet oprollen. In mijn geval dè powerlijn, want Bandit Dos.
Wat is het nou, en bij welke kite?
|
|
|
Flyingtrunkie
|
't blijft toch allemaal wat zwakker, dat Best- spul Wat een goedkope reactie weer, graag wat onderbouwing bij dit commentaar. Wie zegt er dat met die krachten geen enkel andere bar had kunnen breken? En tevens zou ik niet na het breken van 1 bar durven zeggen dat alles zwakker is bij een merk. Mischien zat er wel al een scheur in het carbon (dat verzwakt enorm). Tuurlijk mag het niet gebeuren dat klopt. ahjoh, Richard weet wie 't zegt, hij kent me wel. In dit geval niet serieus bedoeld hoor... Uiteraard mag dit geen normaal gevolg zijn van extra kracht op een bar van welk merk dan ook... Ik zou het in ieder geval bij de verkoper en/of Best zelf onder de aandacht brengen... En sowieso een goede zaak dat dit onderwerp nog eens wordt aangesneden op dit subforum...
|
|
|
Bram Wilbrink
|
De oorzaak van het breken van de bar zal het navragen bij de betreffende boy's... Succes met het herstellen.
|
|
|
Reflex
|
Je moet niet vergeten dat dit geen normaal gebruik van de bar is. De bar is niet ontworpen voor zo een piekbelasting op een klein oppervakte. Als je er namenlijk vanuitgaat dat je lijnen op dat punt zijn opgerold komt alle kracht van de kite ineens op dat kleine stukje van 3cm breed. Ik denk niet dat dit werkelijk aan de bar kan liggen maar veelal aan het carbon die vele merken gebruiken in de bars.
|
|
|
Haring High Richardt
|
Ik heb je kite nog opgelaten vorige week op IJmuiden rond half vier, man wat een verhaal dit! Ik hoop dat je snel herstelt! Je zat te twijfelen welke kite je moest nemen 7 of 10 meter toch??? Wat is het nou, en bij welke kite? Goeie vraag. Ik ben er eigenlijk nog steeds niet voor 100% achter. Iedereen zegt toch weer op een andere manier wat je moet doen in zulke situaties Ik zou het in ieder geval bij de verkoper en/of Best zelf onder de aandacht brengen... Heb ze beiden gemaild en ik wacht nog op antwoord ahjoh, Richard weet wie 't zegt, hij kent me wel Nooit gezien
|
|
|
Krizze
|
Ik ben diegene waar Brambix het over had! Was aant varen met warroo 13m 2008 op het Zuidlaardermeer toen het opeens kneiterhard ging waaien. Ik verloor mnboard en kon hem niet meer te pakken krijgen. Maat van me, sky high as a, kon m ook nie meer vinden. Lag toen al zo'n 20 minuten int water en kreeg t vet koud! Bodydrag naar de kant, daar aangekomen wou ik m netjes in de luwte laten landen maar er kwam ineens een megawindstoot en mn bar brak spontaan dwars door midden. Mn pols kwam verstrikt in de lijnen en de kite schoot weer omhoog. Was geen pretje. Ben een meter of 50 mee het riet ingetrokken toen de kite gelukkig vast kwam te liggen en ik me pols weer los kon maken. Heb er nix aan overgehouden maar twas wel ffies behoorlijk paniekerig. En 't gekke is dat een andere maat van me, Rofl, zijn bar 4 dagen later ook op dezelfde plek heeft gebroken, met bijna geen wind . Maffe shit toch?!! Zijn naar de shop gegaan en hebben allebei een nieuwe best 2009 bar gekregen! Dat dan weer wel
|
|
|
Flyingtrunkie
|
Je moet niet vergeten dat dit geen normaal gebruik van de bar is. De bar is niet ontworpen voor zo een piekbelasting op een klein oppervakte. Als je er namenlijk vanuitgaat dat je lijnen op dat punt zijn opgerold komt alle kracht van de kite ineens op dat kleine stukje van 3cm breed. Ik denk niet dat dit werkelijk aan de bar kan liggen maar veelal aan het carbon die vele merken gebruiken in de bars.
Bij materiaal voor extreme sporten komen kunnen nu eenmaal extreme krachten voorkomen. Daar komt denk ik nog eens bij wellicht aan de andere kant van de breuk zijn hand zat, die de tegenkracht gaf. Dus door pure manpower gebroken. Materiaalfealure dus.
|
|
|
TBK
|
Als ie had kunnen breken door de krachten die vrijkomen toen de kite lucht weer in ging, zou dit in het midden van bar moeten zijn, dat is nl de zwakste plek. (bij de depowerlijn)
|
|
|
Reflex
|
TBK dat hangt er puur vanaf hoe de lijnen opgerold zijn. Als je de lijnen niet op de normale manier maar rond je bar zelf draait trekt hij daar op 1 punt zo hard dat het gewoon breekt. Indien hij wel op de normale manier die je op het land gebruikt de lijnen heeft opgerold dan is het een ander verhaal ja. Flyingtrunkie, zolang het niet duidelijk is hoe de lijnen opgerold waren en of hij de handen aan de bar had durf ik dat nog niet te zeggen hoor
|
|
|
TBK
|
Daar heb jij weer gelijk in Reflex, we moeten maar even bij Richard horen hoe hij de lijnen heeft opgerold.
|
|
|
Haring High Richardt
|
Ik ben diegene waar Brambix het over had! Was aant varen met warroo 13m 2008 op het Zuidlaardermeer toen het opeens kneiterhard ging waaien. Ik verloor mnboard en kon hem niet meer te pakken krijgen. Maat van me, sky high as a, kon m ook nie meer vinden. Lag toen al zo'n 20 minuten int water en kreeg t vet koud! Bodydrag naar de kant, daar aangekomen wou ik m netjes in de luwte laten landen maar er kwam ineens een megawindstoot en mn bar brak spontaan dwars door midden. Mn pols kwam verstrikt in de lijnen en de kite schoot weer omhoog. Was geen pretje. Ben een meter of 50 mee het riet ingetrokken toen de kite gelukkig vast kwam te liggen en ik me pols weer los kon maken. Heb er nix aan overgehouden maar twas wel ffies behoorlijk paniekerig. En 't gekke is dat een andere maat van me, Rofl, zijn bar 4 dagen later ook op dezelfde plek heeft gebroken, met bijna geen wind . Maffe shit toch?!! Zijn naar de shop gegaan en hebben allebei een nieuwe best 2009 bar gekregen! Dat dan weer wel Bizar verhaal gelukkig goed afgelopen
|
|
|
Haring High Richardt
|
Daar heb jij weer gelijk in Reflex, we moeten maar even bij Richard horen hoe hij de lijnen heeft opgerold Normale manier opgerold
|
|
|
Flyingtrunkie
|
Anyway, Richard, is het je al duidelijk hoe je het de volgende keer kunt voorkomen, of tast je nog in het duister?
|
|
|
TBK
|
Stoppen met kiten !
|
|
|
|
|
Ride
Logs: 0 | 234 uur
|
Tja, erg he. Er zijn maar weinig dingen die ik zo gaaf vind als kiten......en ik heb echt al heeeeeeeeeel veel gave dingen gedaan. Maar dit is toch wel het tofste. Thuis worden ze er weleens gek van. Krijg ik van mijn dochter van 7 te horen: 'zit je nou alweer naar kitefilmpies te kijken' of 'papa, wat zit je nou weer te tikken op die stomme computer' (forum dus). Zit ik in de kamer naar buiten te kijken, hoor ik weer dat ik niet zo moet staren naar de bomen of ze wel of niet bewegen. Tja, ik kan er niks aan doen en het is ook niet uit te leggen aan mensen die er niets mee hebben. Nieuwe kite gekocht, staat die tas in de woonkamer. Tassie open, kite eruit. Is echt het enige wat ik hoor: 'kan je niet boven gaan zitten met DAT DING'. Mooi he, zeg ik dan. 'Ja, prachtig' hoor je dan, 'pak hem nou maar weer in'. Het liefst zou ik iedere dag kiten, maar ja......... Toch hou ik van die meiden.
|
|
|
DM2008
|
Ik heb je kite nog opgelaten vorige week op IJmuiden rond half vier, man wat een verhaal dit! Ik hoop dat je snel herstelt! Je zat te twijfelen welke kite je moest nemen 7 of 10 meter toch??? Klopt! Had overigens de 7 moeten zijn (en ik stond met 10....)!
|
|
|