Keuze Beginners Kite

peterdegraaf

Geen avatar

Mei 05, 2010, 22:47:41
edit2Rapporteer  
Sinds kort heb ik m'n eerste kite lessen erop zitten en m'n instructeur adviseerde me een eigen kite te gaan kopen als ik serieus door wilde gaan, en dat wil ik! Helemaal goed. Nu heb ik van m'n instructeur een lijstje gekregen van verouderde modellen die goed zouden zijn voor beginners. Nu heb ik er een aantal gevonden voor de zelfde prijs, alleen weet ik niet voor welke ik moet kiezen. Aan jullie nu dus de vraag, welke raadden jullie mij aan om als starters kite te nemen. Ik ben 1:96m en 76kg. Windrange het liefst tussen de 3bf tot 6bf.

De kites die ik op het oog heb zijn de volgende:

1) Slingshot rev 11m (2008). Drie stiksels in de naad kapot die gerepareerd moeten worden. Nix ergs verzekerd hij mij, kost ongeveer 15euro?.

2) Cabrinha Crossbow 3 10,5m2 (2008). Ooit een scheur door een tak, maar professioneel gerepareerd. Verder in zeer goede staat zegt hij. Ik lees dat deze kite zwaarder steurt vanwege katrollen bij de bar. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit gunstig of ongunstig voor beginners?

3) Best Waroo 9m (2008), bar uit 2007. Nog weinig informatie over gekregen. Voor zover ik weet in goede staat. Ik twijfel aan deze kite, omdat ik op internet lees dat de kwaliteit van het doek iets minder is en het misschien niet de beste keuze zou zijn om tweedehands te kopen. Ook de maat is misschien iets te klein?

Nou mensen, wat denken jullie en waarom. Welke kite zou ik moeten gaan kopen om het kiten lekker onder de knie te krijgen. Cheesy Ik wil voorlopig het liefst bij 1 kite blijven.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Mei 06, 2010, 00:23:42
edit2Rapporteer  

.......Drie stiksels in de naad kapot die gerepareerd moeten worden. Nix ergs verzekerd hij mij, kost ongeveer 15euro?.......

Vraag me altijd af waarom ze het niet even zelf doen als het zo simpel is, zo krijg je je kite toch makkelijker verkocht?

Wat betreft je keuzes kun je het hier prima mee leren, 9m zal een betere zijn voor een 1-kite quiver maar bij die 11 en 10,5 kun je later mooi een 7m halen. In het begin is het toch makkelijker om met een grotere kite in minder wind te gaan oefenen dan dat je in 6bft alle kanten opvliegt met een kleintje.
Zwaar sturen van de crossbow? Veel ex-windsurfers vinden dat juist fijn omdat het meer op een giek lijkt.
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Mei 06, 2010, 00:59:27
edit2Rapporteer  
Van deze drie kites zou ik voor de Xbow3 gaan, die maat is voor jou gewicht ideaal.
De Rev II zou ook nog kunnen maar die is een stukje agressiever dus wel iets minder geschikt.

Wat ik persoonlijk zou aanraden is naar een Waroo 11m van 2007/2008/2009
te zoeken. Die is een stuk prettiger om te beginnen dan de andere twee
grote kites van hierboven. En dan kan je er later altijd nog een 7m bij kopen.
Morres

Antwoord #3 Mei 06, 2010, 01:02:02
edit2Rapporteer  
Wat evah zegt!

tja, SS van dat jaar had wel meer stiksel naden, wel een erg lekkere kite die REV. Mij lijkt uit dit rijtje de crossbow of de REV het beste, die waroo heeft niet super low-end (rev ook niet trouwens, crossbow weet ik niet) maar een 9mtr maakt het vervelend een maat erbij te nemen, met 10.5/11 kan je nog een 7/8erbij nemen.

Wat zijn de prijzen van dit gebeuren?
peterdegraaf

Geen avatar

Antwoord #4 Mei 06, 2010, 10:50:46
edit2Rapporteer  
Alle drie de kites zijn te koop voor 375,- Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik voor de crossbow ga!
peterdegraaf

Geen avatar

Antwoord #5 Mei 14, 2010, 12:41:41
edit2Rapporteer  
De zoektocht is opnieuw begonnen! Wat een gekkenhuis op marktplaats. Iedere kite die geschikt zou zijn wordt of net door iemand overboden en haalt hem de zelfde dag op zodat ik kans krijg hem weer te overbieden (Zelfs als ik al een afspraak gemaakt hebt), of de kite blijkt zware schade te hebben wat ze niet op de advertentie vermeld hebben. No deal dan dus.

Nu heropen ik dit topic eigenlijk, omdat ik een ideale set gevonden heb maar veel negatieve commentaar vind op de kite. Het gaat om deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/347119219
Het betreft een F-One Bandit (2008) + f one fluid 3 board 135cm + mystic battle belt (L). Dat alles voor slechts 550,- Mijn vraag gaat nu over de kite. Zoals je in mijn start post hebt kunnen lezen ben ik een beginner en op zoek naar m'n eerste set. Voor mij is het belangrijk dat de kite comfortabel/stil in de lucht hangt en een makkelijke relaunch heeft.

Nu lees ik op de ene site over de F-One Bandit dat deze geschikt is voor beginners. Op andere sites klagen ze dat de kite soms geen lucht vangt als hij op z'n kop in water ligt, de kite loops maakt om z'n eigen as ("thanx for showing me that the kite loops around it's own axis, now I certainly don't want to buy it!!") en erg onstabiel is bij niet constante wind. Ook las ik dat de kites groot uitvallen (of hoe noem je dat). Aangezien m'n instructeur een 9m aanraadde en deze al 11m is, is deze misschien hierdoor helemaal te groot? Undecided

Wie o wie kan mij iets zeggen over deze kite. Is het geschikt om als beginner mee te beginnen of is een Waroo, Crossbow, Rev toch een betere keuze? De prijs is namelijk erg aantrekkelijk.

Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Mei 14, 2010, 12:49:21
edit2Rapporteer  
Ik zou persoonlijk niet voor de Bandit Dos gaan. Ik heb er mee gevaren
maar ik vondt het persoonlijk een onding. Maarja alleen testen helpt natuurlijk.

Maar ik zou zelf voor zoiets gaan:
Linkje

Een klein plakkertje in het doek maakt niet uit, zolang de kite maar geen extreme
slijtage vertoont. En een Waroo is gewoon een ideale kite om mee te beginnen.
Niet duur, makkelijk te varen en nog een behoorlijke windrange.
peterdegraaf

Geen avatar

Antwoord #7 Mei 14, 2010, 12:51:11
edit2Rapporteer  
Iemand anders nog ervaring met de F-one Bandit? Bij twee afraders ga ik zoeken naar een andere kite/set.
kobrin

Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #8 Mei 14, 2010, 13:08:02
edit2Rapporteer  
Deze advertentie ziet er ook goed uit, probeer een dealtje te maken voor de 7 en de 11m compleet.

http://link.marktplaats.nl/343939406

of deze van een shop

http://webshop.kitepro.nl/epages/08012902.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/08012902/Products/13091201

Deze is volgens mij de beste keuze, een 10 m kite compleet nieuw met een nieuw board!

http://kiteboardshop.com/kites/Diversen/ozone_catalyst_nu_met_gratis_boa.html
Denice

Antwoord #9 Mei 14, 2010, 13:19:35
edit2Rapporteer  
Vind de Crossbow absoluut geen foute keuze!
Redelijk veel bardruk, maar de kite is zeer vergeveingsgezind. Veel depower en een prima kwaliteit kite.
Gewoon doen dus. ( Mits de prijs ok is en de onderhoudsstaat van de kite)
Succes!
Denice

Antwoord #10 Mei 14, 2010, 13:21:50
edit2Rapporteer  
Waroo is trouwens ook prima!
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Mei 14, 2010, 13:24:27
edit2Rapporteer  
Bandit Dos heeft inderdaad de zogenoemde "Loop of Death" wat inhoud dat soms bij het releasen van je kite in een noodsituatie hij kan gaan loopen (spinnen) en dus kracht genereerd. Dat wil je absoluut niet dus. Toch ken ik genoeg mensen die er lekker mee varen hoor dus het is wel een optie.

Zeker niet voor een 9m gaan, je zal namenlijk als je kan kiten met een 9m te beperkt zijn. Je kan dan niet met mindere wind of echt harde wind (harde wind is nu nog niet aan te raden). Als je nu een 10/11m kite neemt dan kan je goed varen vanaf een 13knp. Later als je budget weer groter is en je kan fatsoenlijk varen koop je er een 7m kite bij en dan kan je ook met harde wind varen.
KappuhH

Antwoord #12 Mei 14, 2010, 13:27:14
edit2Rapporteer  
Wat is je budget precies? Dan kunnen we gerichter advies geven.

Reflex: hij wil het bij één kite houden, dan is een 9m vaak wel het beste omdat je dan de meeste kitedagen hebt.
Reflex

Antwoord #13 Mei 14, 2010, 13:31:21
edit2Rapporteer  
Hij wil het voorlopig bij 1 kite houden. Dan is een 10/11 het beste aangezien je als beginner toch niet met 25knp moet kiten. Later kan hij dan een 7m erbij kopen om bijna altijd te kunnen varen.

Als je nu een 9m koopt(voorlopig) zal je 2 kites erbij moeten kopen om je windrang te halen, of de 9 verkopen en 2 andere kites kopen. Niet ideaal dus.
KappuhH

Antwoord #14 Mei 14, 2010, 13:38:01
edit2Rapporteer  
Tja dan kan je het gaan hebben over de interpretatie van voorlopig Wink

Met een 9m kun je vaak al met 16 knopen varen. Maar kun je als beginners met 25knopen ook wel het water op gaan. Als voorlopig een maandje of 2 - 3 is dan is een 11 idd beter. Is voorlopig de rest van het seizoen dan kan hij beter een 9 halen...
Reflex

Antwoord #15 Mei 14, 2010, 13:51:47
edit2Rapporteer  
Hij moet het zelf weten maar ik zou zelf liever een seizoen met een 10/11m kite doen en kiten vanaf 13 tot 25knp (zeker met de zomer in aantocht). Dan met een 9m en kiten vanaf 16/17 tot 27/28knp. En vervolgens na 1 seizoen je 9m alweer te moeten verkopen.
peterdegraaf

Geen avatar

Antwoord #16 Mei 14, 2010, 14:36:55
edit2Rapporteer  
Ik ben in ieder geval opzoek naar een tweedehands kite, studenten hebben niet zo heel veel geld over het algemeen  Roll Eyes Zelf had ik ongeveer de volgende prijzen in gedachte:
Kite:+/- 400,-
Board: 200,-
Trapeze: 100,-

Voor een kite in deze prijsklasse kom je al snel bij een tweedehands kite uit 2008. Ik snap dat jullie helemaal in de trans zijn van de nieuwe 2010 modellen en deze natuurlijk iedereen aanraadde, voor mij gaat dat denk ik nog niet lukken.
Qua grootte kite twijfel ik zelf ook. 9m of toch maar een 11m? Vooral omdat ik nog geen ervaring heb met hoe sterk de wind gemiddeld in nederland is en hoe vaak ik ga kiten. Hangt er helemaal vanaf hoe sterk het virus bij mij aanslaat en of ik wat toffe mensen tegen kom, waarmee ik samen ga. M'n instructeur raadde een 9m aan, zelf denk ik aan een 11m. Ik ga dagelijks lekker verder opzoek naar wat kites, die F-one bandit is het volgens mij toch niet helemaal. Die 'Loop of Death' en zwarte uiterlijke trekken me niet zo.

Nog even een andere vraag aan jullie. Ik had laatst bijna een waroo uit 2008 aangeschaft, maar nadat ik vroeg hoe het met de staat van de kite stond kreeg ik de onderstaande foto's toegestuurd. Hij zei zelf dat hij nog in goede staat was. Mij leek het toch vrij ernstig en ik was bang dat de kite z'n beste tijd had gehad. Ik heb geen zin om na een maand hem al te moeten laten repareren. Wat denken jullie van deze foto's. Is het ernstig of niet? Dat ivm het beoordelen van andere kites.
1) http://i42.tinypic.com/11vhzef.jpg
2) http://i40.tinypic.com/2w4burm.jpg
kobrin

Antwoord #17 Mei 14, 2010, 14:50:25
edit2Rapporteer  
Volgens mij is dit toch binnen je budget?

Moet je gewoon kiezen de 9 compleet of de 11 compleet..

http://link.marktplaats.nl/343939406

4 Waroo's uit 2009

Ideale allround kite waar beginners alles mee kunnen leren, en gevorderden zich kunnen uitleven. De kites springen hoog, en zijn ideaal om te herstarten uit het water.

7m kleur rood, 450,00 euro zo goed als nieuw, slechts enkele keren gebruikt
9m kleur blauw, 400,00 euro in goede staat, met bar: 500,00
11 m kleur blauw, 400,00 euro in goede staat, met bar: 500,00
13 m kleur blauw, 450,00 euro zo goed als nieuw, slechts enkele keren gebruikt

Bij aankoop van meerdere kites is korting mogelijk.

45 cm bar 150,00 / 55 cm bar 150,00

De kites zijn in topstaat, geen reparaties en altijd goed behandeld.

Geen reparaties, dus volgens mij echt wat je zoekt.

Ik ken de verkoper totaal niet,  dus heb er geen belang bij.

Dit is gewoon een goede deal, en de kites zullen niet lang op het net staan..
peterdegraaf

Geen avatar

Antwoord #18 Mei 14, 2010, 14:56:05
edit2Rapporteer  
Ja die heb ik ook gezien. Is al een wat "oudere" advertentie. Grootste probleem is dat ze in zeeland te koop zijn en ik daar lastig kan komen. Via openbaar vervoer, wat gratis voor mij is, niet te doen (4 uur) en met auto ben ik ook wel een dag bezig + reiskosten. Daarnaast zijn de modellen uit 2008 toch zo'n 150 euro goedkoper, dus zoek ik er een die nog in goede conditie is. Wat vind je van de 'beschadigingen' op de foto's?
kobrin

Antwoord #19 Mei 14, 2010, 15:09:54
edit2Rapporteer  

Dit soort gaatjes kan jezelf makkelijk plakken met een reparatiesetje.

Gewoon 2 plakkers erop eentje aan iedere kant en klaar.

Beetje vaag dat de verkoper dit niet gedaan heeft, dit zorgt er natuurlijk wel voor dat je gaat denken dat de kite niet met zorg behandelt is geweest.

Je moet dan echt de kite gaan afspeuren naar andere gebreken.

Ik zou dit nooit zo verkopen...
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #20 Mei 15, 2010, 20:30:07
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een slingshot turbo diesel 3 11m te koop. Heb er zelf mee leren varen en de kite is zeer stabiel met veel depower. Er zit een klein plakkertje op het doek maar dat heeft geen invloed op het vlieggedrag. Weet niet of het netjes is om het zo aan te prijzen maar hier staat ie:

http://link.marktplaats.nl/345568196

Er kan nog wel wat van de prijs af. Woon zelf in Amsterdam.

Morres

Antwoord #21 Mei 15, 2010, 23:39:41
edit2Rapporteer  
TD3 is ook wel aardige kite, wel veel bardruk. Springt aardig goed en heeft behoorlijke low-end Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.