Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Met jou gewicht en beginner zijnde is het beter om wat groter te pakken zodat je met minder wind kunt oefenen. Vanaf 6bft is de wind namelijk te instabiel in Nederland om veilig je eerste meters te oefenen.
Dus dan krijg je 12-9 of 11-8 waarvan je in het begin alleen de grootste maat moet pakken met 4-5bft. Met een 10m heb je met 80kg misschien net te weinig om lekker te varen in een dikke 4bft als beginner.
|
|
|
Robin73
Logs: 0 | 176 uur
|
Ik weeg zelf 73 kilo en vaar de Park 12 en 9 is voor veel dagen prima te doen. Heb ook een 7 maar als beginner moetbje daar nog maar even mee wachten die gebruik ik tot 38 knopen. Daarboven blijf ik lekker thuis
|
|
|
Kemperman
|
Weeg zelf 77 kg en heb een park 12 en 9. Als beginner kan je hier lang genoeg mee door kiten. Als je wat gevorderd bent kan je altijd nog een 7 erbij kopen en heb je een mooie quiver.
|
|
|
Eagle-Jan
Logs: 0 | 2 uur
|
ik weeg +/-85 kg en vaar met 10 & 7... daar is voor mij alles mee gedekt (16 t/m 45 kts) onder de 16kts is geen reet aan. boven de 45kts heet survival mode. btw met een waveboard haal je nog wel wat meer low end (14kts is haalbaar). maar goed die van mij zijn nog de 2011 kites. de enige verschillen in prestaties zijn dat de 2011 meer high end heeft, sneller draait en meer boost heeft. de 2012 heeft meer hangtime(doorzweven) meer low end en stuurt wat trager.
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
En probeer nu eens te redeneren vanuit het oogpunt van iemand die net klaar is met lessen Arend.
|
|
|
Eagle-Jan
Logs: 0 | 2 uur
|
En probeer nu eens te redeneren vanuit het oogpunt van iemand die net klaar is met lessen Arend.
oh ja wacht: koop geen parks... snap sowiezo niet dat ze daar les mee geven bij een niet nader te noemen school. neem de Ride, veel vergevingsgezinder. neem een 9m ride je kan naar mate je beter leert varen altijd nog een duurdere park erbij nemen. met de ride kan je iig de komende jaar vooruit.
|
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
|
Prima kite. Als beginner (80 kg) zul je echter geen 13 knopen als low-end er uit kunne halen. (size charts zijn vaak gebaseerd op rider van 75 kg) Eerder 16/17 knopen. De 12 wordt denk ik stukkie trager t.o.v. de 10 meter. Keuze zou voor mij dan 11 en 8 worden. Omdat het verstandiger is de grofweg eerste 25-30 sessies in max bft5 te oefenen zou ik nog even wachten met het aanschaffen van de 8m en die pas volgend jaar pas aanschaffen. Of je hele set pas volgend jaar. Want het wordt toch wel stukkie kouder langzamerhand en de keren dat je dan nog gaat zullen waarschijnlijk gering zijn. (al is dat een persoonlijke afweging - tot eind oktober moet het nog wel te doen zijn) Gelijk met een droogpak zou ik niet doen als beginner. Want als je nog veel in het water ligt is ook een droogpak denk ik niet zo relaxte..
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Terechte opmerking mvbtje Een droogpak klinkt als ideaal, maar dat is het echt niet. Hoewel je het langer volhoudt in een droogpak zijn de grenzen m.b.t. onderkoeling ook snel bereikt. Een droogpak is geen overlevingspak wat je draagt aan boord van een off-shore helicopter bijvoorbeeld. In die pakken kun je nauwelijks bewegen. Hoewel je droog blijft (thermisch ondergoed om je zweet af te voeren is een must) is de afstand tussen het water en je huid nog steeds millimeters. Na 15 minuten in koud water (onder de 10 gr) ga je dat ook merken. Ervaren kiters kunnen met lagere temperaturen kiten in een droogpak omdat ze grotendeels zich boven water bevinden. Windchill (afkoeling door de wind) is makkelijker tegen te gaan met materialen als afkoeling door onderdompeling in water. Als het misgaat is het toch nog steeds oppassen geblazen.
|
|
|
NoID
Logs: 0 | 472 uur
|
Had mijn geld inderdaad ingezet op het droogpak. Wellicht dan toch maar accepteren dat de echte meters volgend seizoen gevaren gaan worden. Wel weer goede info! Top
|
|
|
NoID
|
Over een week of 5 - 6 wil ik dan toch echt weer het water op en sta daarom op het punt om een kite aan te schaffen. Ik wil gaan voor de Naish park uit 2013 en de 11 - 8 combi. Wel vraag ik me af of ik met deze set moet inleveren op de volledige wind range (met name omdat de 12-9-7 combi vaak wordt aangeraden)?
|
|
|
Kemperman
|
Als je nog beginner bent zou ik gewoon een 12 en 9m kopen en later een 7m. Heb zelf een 12 en 9m 2011 park en de 9m is nog zeer lang te houden. Een 7m kan je altijd nog aan schaffen en een 12m heeft toch net wat meer low end, iets wat je wel kan gebruiken bij de park.
|
|
|
ItsMe.Erik
|
Ik ben +/- 77kg en vaar met een twintip 132.
Zelf het ik Ozone 11m2 (2010), park 8m2 (2012) en 6m2 (2012). Hiermee heb ik een bereik van 16kn tot ruim 45kn. Ik ga dit jaar de Ozone voor een park 11m2 inruilen. De park heeft iets meer low end dan de Ozone, maar in de praktijk zal dat misschien 1 of 2 knoopjes schelen. Ruw weg vaar ik 60% met de 8, 20% met de 11 en 20% met de 6.
Je kunt mijn inziens voor 2 opties gaan Park 12, 9 en in de toekomst een 7 of park 11, 8, en in de toekomst 6je erbij
De park is mijn inziens goed voor beginners en voor gevorderden. Fijne kite, goede depower, stabiel en je kunt er wat langer mee vooruit, afhankelijk van je progressie natuurlijk. Andere merken zijn natuurlijk ook goed. Het is net waarmee je het leert en het maakt niet veel uit welke merk je pakt. Ik zou alleen geen beginners kite nemen, maar altijd intermediate, dan kun je geen bult vallen.
|
|
|
tgroot
|
Kijk naar je eigen windrange tabel.
met 8/11 lever je t.o.v. een 7/9/12 zo goed als niks in.
Zelfs als je alleen een 10 zou kopen, heb je "de beginner windrange" wel gedekt.
conclusie: heb je bakken met geld? koop lekker 7/9/12m 11 – 31 tussenoplossing 8/11m 12 – 29 budget 10m 13 – 26 er is geen goed of fout . . .
als je meer ervaring hebt opgedaan, geld denk ik gemiddeld:
-zal je eerder kiezen voor meerdere kites -ga je zelden onder de 15knopen -vind je groter als 10m een beetje saai worden
succes met de keuze en veel plezier !
|
|
|
HaPe
Moderator
Logs: 0 | 273 uur
|
Windrange die ik hier zie geld volgens mij ook echt voor beginners, naarmate je gevorderd bent moet je die 7m toch wel met meer wind kunnen houden dan de hier aangegeven 31 knts. Mocht je geld voor 3 kites hebben, zou ik voor 12-9-7 gaan, dat is toch een hele lekkere set.
Ook ben ik het niet met tgroot eens dat je (als je meer ervaring opgedaan hebt) het niet leuk vind om met groter als 10m te varen. Dit zal per persoon verschillen, ik heb superveel fun aan m'n 17m. En vind dat ook de ideale kite om nieuwe uitgehaakte tricks aan te doen. Door die grote kite heb ik ook geen problemen om onder de 15 knts te gaan kiten.
Conclusie : Laat je budget spreken. Maar zou zelf liever voor 3 kites gaan dan voor 2 kites. Je kan natuurlijk altijd 2e hands of overjarige modellen kopen, die een stuk goedkoper zijn dan dat ze nieuw moeten kosten.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Mag ik vragen waarom je meteen voor nieuwe kites wilt gaan? Dit is namelijk de fout die ik hebt gemaakt. Koop nu relatief goedkope tweedehands kites ga lekker het varen onder controle krijgen en koop daarna kites die aanpassen op de stijl van kite. Ohw Henk had dit eigenlijk ook al geposts.
|
|
|
NoID
|
Thanks voor de reacties!
Ik wil voornamelijk op zee gaan varen met een twintip en Noordwijk zal mijn vaste spot worden. Maakt dit nog een verschil bij de keuze tussen een 11 of een 12? Ik kan me voorstellen dat ik dan aan een 11 iets meer zal hebben en de 11 - 8 - 6 combinatie dan meer voor de hand ligt? Ik hoor ook steeds dat een 11m 'sneller' zou zijn wat me ook wel aanspreekt (zeker als ik maar 1 knoop aan low end inlever).
Uiteraard zou ik het liefst voor een nieuwe kite gaan maar tweedehands is ook zeker een optie.
|
|
|
berttt
|
Thanks voor de reacties!
Ik wil voornamelijk op zee gaan varen met een twintip en Noordwijk zal mijn vaste spot worden. Maakt dit nog een verschil bij de keuze tussen een 11 of een 12? Ik kan me voorstellen dat ik dan aan een 11 iets meer zal hebben en de 11 - 8 - 6 combinatie dan meer voor de hand ligt? Ik hoor ook steeds dat een 11m 'sneller' zou zijn wat me ook wel aanspreekt (zeker als ik maar 1 knoop aan low end inlever).
Uiteraard zou ik het liefst voor een nieuwe kite gaan maar tweedehands is ook zeker een optie.
Ik heb 6-9-13 vind die 8 en 6 nogal dicht bij elkaar liggen. hangt er ook allemaal vanaf welk soort kite je wilt ik kan mijn 13 houden tot wanneer ik met men 9 goed kan varen dus men low end is wel goed gedekt en men 6 kan ik zeker tot 40+ houden. Maar zoals ik al zei hangt van de set af. Ik had eerst 8-10 switchblades super kites maar niks high end allebei super low end dusja kon met men 10 al snel varen dus was een grote maat nutteloos.
|
|
|
Marc_87
Moderator
|
Thanks voor de reacties!
Ik zou gewoon geen nieuw spul kopen als je begint, is veel geld en wie weet vindt je die Parks wel helemaal niets.
|
|
|
Jeromez
Logs: 0 | 427 uur
|
Ik heb zelf PARK 2012 7/10 quiver en weeg 83 kilo. Daarnaast nog een 13 Waroo voor de windloze dagen.
PARK is top, daar ga je geen spijt van krijgen.
|
|
|
Marc_87
Moderator
|
Dat is maar net wie er mee vaart...
|
|
|
HaPe
Moderator
Logs: 0 | 273 uur
|
Dat is idd persoonlijk of je het top vind of niet.
Heb afgelopen maandag m'n eigen kite doormidden gevaren (C4), en mocht gelukkig af en toe met de Park van kemperman varen. Maar ik vond het toch echt niks. 1 darkslide geprobeerd, loop kwam voor mijn idee veel te laat op gang (of in ieder geval de power uit de loop) Uitgehaakt deed die het dan wel weer lekker, maar over het algemeen gezien vond ik het niet echt een fijne kite
|
|
|
berttt
|
Ik heb zelf PARK 2012 7/10 quiver en weeg 83 kilo. Daarnaast nog een 13 Waroo voor de windloze dagen.
PARK is roemmel
|
|
|
Kemperman
|
Kijk ook eens naar de Fluid ego, RPM, zeeko krush en C4. Allen kites die goed voor freeride, freestyle en wave inzetbaar zijn. Alle drie zeker het testen waard.
|
|
|