Nogal slecht voorbeeld, die launch. zoals je kunt zien in het filmpje hieronder zal het launchen als je voorvult een stuk beter gaan.
Bij het neerlaten laat ik hem wel altijd door een helper aanpakken, door hem aan de punt te pakken en dan door zelf meteen naar voren te lopen zodat de druk uit de kite verdwijnt.
De Speed 3 (en binnenkort de 4) is al jaren erkent HET lichtweer wapen. Geen kite is zo goed in weinig wind als de Speed 3 21m deluxe.
De charger in de grote maten moet zich nog bewijzen. Heb zelf absoluut een zwak voor de twinskins, maar echte low-end kanonnen zijn het nooit geweest. En die het wel redelijk konden waren ook niet te herstarten in weinig wind.
De Speed 3 is veilig, maar anders als een tubekite in het vaargedrag, op en afbouw & herstart. Kwestie van wennen, maar zeker niet onveiliger!
Koop een skim (250E): het varen erop is super en ik heb dezelfde low end (12-13knopen) met mn 10m Rebel als een FS 15m met een grote TT. Het voordeel is ook dat je heel snel kan wisselen. Als er even (nog) geen wind is pak je je skim. Trekt ie weer aan pak je snel weer je TT. Zo wissel ik regelmatig van board in een sessie.
Koop een FS of andere licht weer kite: een FS is te langzaam om te skimmen, het kan wel maar de lol is er voor mij af. Andere lichtweer kites (16-18m) heb ik nooit gevaren maar het nadeel is dat je die dingen moet wisselen als de wind aantrekt en ze kosten een hoop centen. Ben wel benieuwd naar de lowend met een skim.
vlieg nu al een aantal jaar de speed3, en voor oldskoole zou ik geen andere kite willen! de speed is net zo veilig als een tube kite en het oplaten gebeurd ook aan de rand van het windvenster net als een tube, je hebt alleen geen hulp meer nodig, voor de pro's ook niet met een tube maar dat terzijde.
Heeft een skimboard dezelfde uitwerking als een door. Ik wil inderdaad met minder knopen kunnen varen dus wat is wijsheid? Welk skimboard raden jullie mij aan en waar kan ik die het beste aanschaffen?
Voor old school vliegen met endless airtime is de FS natuurlijk super
Een skim vaart heel anders. Een Door is wat lastig om een bocht door te krijgen zal ik maar zeggen en is meer voor low end cruisen en springen. Een skim is juist heel wendbaar waardoor je allerlei truckjes ermeer kan doen (check you tube Reider Decker bv). Zonder vinnen kan je ook in ondiep water varen in de branding en kan je bv je golfsurf skills bij poetsen.
Ik vraag me altijd af hoe je een fs herstart als die in het water is gevallen. Met low wind heb ik altijd grote moeite om een kite weer in de lucht te krijgen of om goed upwind te bodydragen
Een door vind ik niet zo leuk, ook niet om mee te springen, groot lomp en zwaar. Wel tof, als je een backroll transitie doet kun je een tip in het water laten.. Dat ziet er wel geinig uit. Maar met een skim heb je meer lol.
Skimmen voor de lowend is zeker een oplossing, maar als je wat zwaarder bent heb je een skim met groot volume of extra oppervlak nodig (ik vond zelf de nobile skim (130x50,5) voor mijzelf met +/-95kg en een 12m niet veel toevoegen vergeleken met mn twintip).
Zelf overweeg ik momenteel ook een grote kite, lekker oldschoolen en ook leuk om uit te haken. Maar ben er nog niet over uit, ik snap je probleem ;-)
Ik vraag me altijd af hoe je een fs herstart als die in het water is gevallen. Met low wind heb ik altijd grote moeite om een kite weer in de lucht te krijgen of om goed upwind te bodydragen
de Pulse herstart je door een stuurlijn aan te trekken ... de Speed door twee stuurlijnen aan te trekken en dan vlug te roteren ....
Ik heb vroeger (jaar of 4 geleden) met Flusurfers gesurfd. Waterstart kan tricky worden als het te lang duurt want dan loopt hij langzaam vol met water of hij valt tekens terug op zijn rug...
In mijn Flysurfertijdperk eindigde een kitedag altijd met een drijfnatte kite en de toming in een grote spagettibrei ...
Zal me nu trouwens niet meer gebeuren ....... denk ik ....
@Robin: lowend is trouwens voor iedereen/alle kites moeiljker om te herstarten ...
In het eerste filmpje is wel duidelijk dat een gewone twintip met een flysurfer niet zoveel uithaalt: hij blijft maar roeren in die erwtensoep. Dat had k ook eerst toen ik vol verwachting aan mn speed3 15m dlx ging hangen. Viel tegen.
Voor weinig wind heb ik mn aandacht verschoven naar het betere cruisewerk. Ik heb gevonden dat FS S3 met een Airush Sector 60 een prima lichtwind combi is. De Sector planeert snel en de dikke vinnen houden koers. Je kan knalhard gaan, en daarmee heb je dus al gauw schijnbare wind. Het fijne van de Speed3 (deluxe dan) vind ik dat ie bijna niet uit de lucht valt bij weinig wind. ook bij een lompe sprong blijft ie in de lucht. Ik heb geen ervaring met het herstarten van dat ding, en dat wou ik ook ff zo houden.
hoezo wil je dat zo houden? ik zou hem gewoon keer laten crashen om te kijken hoe en wat. wel zo fijn om te weten voor als het een keer gebeurd lijkt me
Amen! 100x hogere fun factor met een skim dat met een parachute en een drijvende voordeur. Als het zo weinig waait dat je het hebt over low end, gaat het zowieso geen sensatie worden, dan is het met een skim board een compleett nieuwe uitdaging en nieuw onderdeel van de sport.
Ik heb net zoveel plezier met me 12 en skim in 14 kn dan met 12 en tt in 24 kn.
Heb net mijn 15m tube vervangen door een FS speed3 15m. De rede was voor mij dat de low end beter was maar ook de high end. De tube heeft meer meer C shape dus minder nuttig oppervlakte, ook wordt de leading edge bij een grote kite zwaar. Bij meer wind wordt de FS een hangtime machine en een grote tube een sleurhut die downwind wil.
Herstarten gaat goed, een paar keer bewust op de leading edge gecrashed en "achter uit" starten is kinderspel. Ik zou hem alleen niet te lang op het water laten liggen.Maar ja, probeer maar eens een 15 tube bij 12 knopen uit de branding te starten.
Nadeel is de prijs, zeker vergeleken met een skimboard. Skimmen is een ander onderdeel van de sport, en dat moet je interesse hebben.
Ga eens langs versusshop, daar mag je vast even aan z'n kite hangen. Kan je zelf oordelen. Maar ik zou alleen testen als je bankrekening de aanschaf toestaat.
indd bij het herstarten trek je de twee stuurlijnen aan de kite vliegt dan achterwaards omhoog en dan laat je 1 stuurlijn los zodat de kite roteerd. hou er rekening mee dat een fs altijd meer pul houd dan een tube. de flysurfer in de film is te koop btw. board heb ik geen oordeel over vaar alleen kleine twintips.