Flysurfen

HanssieHanssie

Geen avatar

Berichten: 82
Logs: 0 | 24 uur
Januari 03, 2013, 14:23:00
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij het grootste verschil uitleggen tussen een gewone kite en een Speed 3.

Ben op zoek naar een licht weer kite en kwam uit bij de Speed 3 .

Hoe werkt het oplaten en neerlaten?
Hoe zit het met de veiligheid?
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #1 Januari 03, 2013, 14:34:14
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=1LDlzhsyNFk


Oplaten gaat makkelijk. de kite moet zich "vullen" met lucht.

en wil verder niet heel vervelend zijn.. Maar de vragen die je stelt zijn makkelijk te vinden

http://www.flysurfer.com/home/faq/
chico

Berichten: 1112
Antwoord #2 Januari 03, 2013, 15:39:31
edit2Rapporteer  
Dat laatste beetje ambitie om ooit te varen met een FS is bij het zien van deze video wel weggewaaid.
TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #3 Januari 03, 2013, 15:44:36
edit2Rapporteer  
ja niet echt een promo film voor de FS hahahaha
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #4 Januari 03, 2013, 16:04:49
edit2Rapporteer  
Het ging mij ook alleen maar om die launch
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #5 Januari 03, 2013, 17:10:55
edit2Rapporteer  
Nogal slecht voorbeeld, die launch.
zoals je kunt zien in het filmpje hieronder zal het launchen als je voorvult een stuk beter gaan.

Bij het  neerlaten laat ik hem wel altijd door een helper aanpakken, door hem aan de punt te pakken  en dan door zelf meteen naar voren te lopen zodat de druk uit de kite verdwijnt.

http://www.youtube.com/watch?v=xIgJSX9tvYA

HanssieHanssie

Geen avatar

Berichten: 82
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #6 Januari 03, 2013, 17:23:35
edit2Rapporteer  
Dus je laat em echt vol in de wind op.
Wat dus veilig is.

Wat is jullie idee bij een Peter Lynn Venom 16mtr.

Is die veilig ? ?
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #7 Januari 03, 2013, 17:32:37
edit2Rapporteer  
Dus je laat em echt vol in de wind op.
Nee, alleen bij echte low wind kan dat veilig, maar bij voorkeur altijd aan de rand van het windvenster. Dat is bij dit soort kites niet anders...
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #8 Januari 03, 2013, 17:46:21
edit2Rapporteer  
Ff off-topic,  wat komt er nou naar boven bij 7:20 min. ?   Eerste filmpje.
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #9 Januari 03, 2013, 18:53:30
edit2Rapporteer  
Misschien is de charger 2013 van peterlynn iets voor je, is iig veilig en stuk goedkoper dan fs..
Ciao, jules
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #10 Januari 03, 2013, 18:56:07
edit2Rapporteer  
http://m.youtube.com/watch?v=tRuoonVokyY

Promo filmpje vd charger
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Januari 04, 2013, 16:58:54
edit2Rapporteer  
Jongens, wat een onzin over die Flysurfers.

De Speed 3 (en binnenkort de 4) is al jaren erkent HET lichtweer wapen. Geen kite is zo goed in weinig wind als de Speed 3 21m deluxe.

De charger in de grote maten moet zich nog bewijzen. Heb zelf absoluut een zwak voor de twinskins, maar echte low-end kanonnen zijn het nooit geweest. En die het wel redelijk konden waren ook niet te herstarten in weinig wind.

De Speed 3 is veilig, maar anders als een tubekite in het vaargedrag, op en afbouw & herstart. Kwestie van wennen, maar zeker niet onveiliger!
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #12 Januari 04, 2013, 18:02:39
edit2Rapporteer  
Als je voor low end gaat:

Koop een skim (250E): het varen erop is super en ik heb dezelfde low end (12-13knopen) met mn 10m Rebel als een FS 15m met een grote TT. Het voordeel is ook dat je heel snel kan wisselen. Als er even (nog) geen wind is pak je je skim. Trekt ie weer aan pak je snel weer je TT. Zo wissel ik regelmatig van board in een sessie.

Koop een FS of andere licht weer kite: een FS is te langzaam om te skimmen, het kan wel maar de lol is er voor mij af. Andere lichtweer kites (16-18m) heb ik nooit gevaren maar het nadeel is dat je die dingen moet wisselen als de wind aantrekt en ze kosten een hoop centen. Ben wel benieuwd naar de lowend met een skim.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #13 Januari 04, 2013, 18:27:40
edit2Rapporteer  
Ik deel heeeeeeelemaal de mening van Monkh.

een echte lowend kite (Speed 3 of wat dan ook) kost een dot euro's  Shocked

Voor veel minder eurie koop je een goed skimboard en dan kun je met je 12 meter kite ook al behoorlijk vroeg het water op .....

die 2 of 3 knoopjes die je eerder met de 25 meter Flysurfer inclusief hyper mega Door pakt zijn die investering echt niet waard..

Het blijven natuurlijk wel prachtige vliegers om te zien .... en als je toch met een overschot aan euro's zit, zou ik zeggen ...... DOEN!
crazysharky

Berichten: 65
Antwoord #14 Januari 04, 2013, 19:12:25
edit2Rapporteer  

http://youtu.be/ffZ-xYwTjpc


vlieg nu al een aantal jaar de speed3, en voor oldskoole zou ik geen andere kite willen!
de speed is net zo veilig als een tube kite en het oplaten gebeurd ook aan de rand van het windvenster net als een tube, je hebt alleen geen hulp meer nodig, voor de pro's ook niet met een tube maar dat terzijde.
HanssieHanssie

Geen avatar

Berichten: 82
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #15 Januari 04, 2013, 19:42:05
edit2Rapporteer  
Heeft een skimboard dezelfde uitwerking als een door.
Ik wil inderdaad met minder knopen kunnen varen dus wat is wijsheid?
Welk skimboard raden jullie mij aan en waar kan ik die het beste aanschaffen?
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #16 Januari 04, 2013, 19:49:43
edit2Rapporteer  
Voor old school vliegen met endless airtime is de FS natuurlijk super  ThumpsUp

Een skim vaart heel anders. Een Door is wat lastig om een bocht door te krijgen zal ik maar zeggen en is meer voor low end cruisen en springen. Een skim is juist heel wendbaar waardoor je allerlei truckjes ermeer kan doen (check you tube Reider Decker bv). Zonder vinnen kan je ook in ondiep water varen in de branding en kan je bv je golfsurf skills bij poetsen.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #17 Januari 04, 2013, 20:47:33
edit2Rapporteer  
Ik vraag me altijd af hoe je een fs herstart als die in het water is gevallen. Met low wind heb ik altijd grote moeite om een kite weer in de lucht te krijgen of om goed upwind te bodydragen
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #18 Januari 04, 2013, 20:51:24
edit2Rapporteer  
Een door vind ik niet zo leuk, ook niet om mee te springen, groot lomp en zwaar. Wel tof, als je een backroll transitie doet kun je een tip in het water laten.. Dat ziet er wel geinig uit. Maar met een skim heb je meer lol.

Skimmen voor de lowend is zeker een oplossing, maar als je wat zwaarder bent heb je een skim met groot volume of extra oppervlak nodig (ik vond zelf de nobile skim (130x50,5) voor mijzelf  met +/-95kg en een 12m niet veel toevoegen vergeleken met mn twintip).

Zelf overweeg ik momenteel ook een grote kite, lekker oldschoolen en ook leuk om uit te haken. Maar ben er nog niet over uit, ik snap je probleem ;-)
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 Januari 04, 2013, 21:29:08
edit2Rapporteer  
Ik vraag me altijd af hoe je een fs herstart als die in het water is gevallen. Met low wind heb ik altijd grote moeite om een kite weer in de lucht te krijgen of om goed upwind te bodydragen

de Pulse herstart je door een stuurlijn aan te trekken ...
de Speed door twee stuurlijnen aan te trekken en dan vlug te roteren ....

Ik heb vroeger (jaar of 4 geleden) met Flusurfers gesurfd. Waterstart kan tricky worden als het te lang duurt want dan loopt hij langzaam vol met water of hij valt tekens terug op zijn rug... Angry

In mijn Flysurfertijdperk eindigde een kitedag altijd met een drijfnatte kite en de toming in een grote spagettibrei ... Cry

Zal me nu trouwens niet meer gebeuren ....... denk ik .... Grin

@Robin: lowend is trouwens voor iedereen/alle kites moeiljker om te herstarten ...
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #20 Januari 05, 2013, 00:56:44
edit2Rapporteer  
In het eerste filmpje is wel duidelijk dat een gewone twintip met een flysurfer niet zoveel uithaalt: hij blijft maar roeren in die erwtensoep. Dat had k ook eerst toen ik vol verwachting aan mn speed3 15m dlx ging hangen. Viel tegen.
 
Voor weinig wind heb ik mn aandacht verschoven naar het betere cruisewerk.
Ik heb gevonden dat FS S3 met een Airush Sector 60 een prima lichtwind combi is.
De Sector planeert snel en de dikke vinnen houden koers. Je kan knalhard gaan, en daarmee heb je dus al gauw schijnbare wind.
Het fijne van de Speed3 (deluxe dan) vind ik dat ie bijna niet uit de lucht valt bij weinig wind. ook bij een lompe sprong blijft ie in de lucht.
Ik heb geen ervaring met het herstarten van dat ding, en dat wou ik ook ff zo houden.

TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #21 Januari 05, 2013, 03:30:34
edit2Rapporteer  
hoezo wil je dat zo houden? ik zou hem gewoon keer laten crashen om te kijken hoe en wat.
wel zo fijn om te weten voor als het een keer gebeurd lijkt me
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #22 Januari 05, 2013, 06:26:12
edit2Rapporteer  
Als je voor low end gaat: Koop een skim


Amen! 100x hogere fun factor met een skim dat met een parachute en een drijvende voordeur.
Als het zo weinig waait dat je het hebt over low end, gaat het zowieso geen sensatie worden, dan is het met een skim board een compleett nieuwe uitdaging en nieuw onderdeel van de sport.

Ik heb net zoveel plezier met me 12 en skim in 14 kn dan met 12 en tt in 24 kn.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #23 Januari 05, 2013, 08:56:07
edit2Rapporteer  
Heb net mijn 15m tube vervangen door een FS speed3 15m. De rede was voor mij dat de low end beter was maar ook de high end. De tube heeft meer meer C shape dus minder nuttig oppervlakte, ook wordt de leading edge bij een grote kite zwaar. Bij meer wind wordt de FS een hangtime machine en een grote tube een sleurhut die downwind wil.

Herstarten gaat goed, een paar keer bewust op de leading edge gecrashed en "achter uit" starten is kinderspel. Ik zou hem alleen niet te lang op het water laten liggen.Maar ja, probeer maar eens een 15 tube bij 12 knopen uit de branding te starten.

Nadeel is de prijs, zeker vergeleken met een skimboard. Skimmen is een ander onderdeel van de sport, en dat moet je interesse hebben.

Ga eens langs versusshop, daar mag je vast even aan z'n kite hangen. Kan je zelf oordelen. Maar ik zou alleen testen als je bankrekening de aanschaf toestaat.
crazysharky

Berichten: 65
Antwoord #24 Januari 05, 2013, 09:03:41
edit2Rapporteer  
indd bij het herstarten trek je de twee stuurlijnen aan de kite vliegt dan achterwaards omhoog en dan laat je 1 stuurlijn los zodat de kite roteerd. hou er rekening mee dat een fs altijd meer pul houd dan een tube.
de flysurfer in de film is te koop btw. board heb ik geen oordeel over vaar alleen kleine twintips.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.