Hebben we hier de Egbert met de custom blauwe 9m Edge V8?
In dat geval gratz met je nieuwe PB vorige week!
Ik heb zelf de V8 11m en heb daarnaast een keer de 9m getest, deze varen op uitzondering van de draaisnelheid identiek. Als ik je verhaal lees denk ik dat je de kite te gepowered hebt afgesteld. Natuurlijk afhankelijk van welke setting je hebt, uitgaande dat het de medium barpressure/turnspeed is (standaard) merk ik op dat ik voor de goede afstelling voor de 11 de stuurlijnen op het eerste (uiteinde van de stuurlijn) moet aanknopen en zelfs dan nog een klein beetje trimmen.
Op het moment dat je de kite te gepowered hebt afgesteld zal je tijdens het upwind varen nog niet snel last hebben, aangezien je middels de bar depower altijd wel de sweetspot op zoekt. Maar op het moment van springen trek je natuurlijk de bar volledig aan. Gevolg is te veel turbulentie en mogelijk zelfs backstall waardoor je voorwaartse snelheid afneemt en daarmee ook de trekkracht van de kite. Daardoor val je na het hoogste punt harder naar beneden dan je zou willen. Als je de Edge goed afstelt blijft deze juist enorm lang drijven en heb zelf altijd zeer zachte landingen. Een downloop goed getimed zal je in sterke wind zelfs weer optillen (!). Ik heb sprongen gehad waarbij ik drie liftmomenten heb gehad. Eentje voor de sprong, eentje na het hoogste punt door een heliloop/downloop en de laatste net voor de landing middels een hard ingestuurde downloop.
Dus mijn advies is ga eens met het trimmen experimenteren, ervaar dat je naarmate je meer trimt de hangtime toeneemt, met het nadelige gevolg dat de kracht voor de hoogte van de sprong wel afneemt. Zoek daarom de afstelling waarbij je hoog gaat maar wel hangtime behoudt.
Je kan ook na het hoogste punt de bar een beetje ruimte geven (depower) om weer hangtime te winnen dit is stap 2. Waar precies de afstelling zit voor de hoogst mogelijke sprong blijft voor mij elke sessie weer zoeken, dat komt eigenlijk echt neer op gevoel tijdens de sessie.